Jos perheeseen syntyy pelkkiä erityislapsia ja kumpikn vanhempi ns normaali, mitä voidaan syyttää?
Siis kummallakin vanhemmilla mennyt peruskoulu hyvin, siirtyneet koulusta lukioon, ei mitään oppimisvaikeuksia tai ylivilkautta tms.
Sitten syntyy sanotaan vaikka neljä lasta joille ropisee yksitellen diagnoosia, on autismia ja adhd.ta.
Kommentit (147)
Ei noita diagnooseja ole ennen annettu. Jälkeenpäin olen ajatellut, että olisin itse tarvinnut lapsena selvästi apua, en ollut sosiaalisissa kuvioissa ihan kartalla ja yksi oire oli sellainen, että se käsittääkseni vie ihan suoraan nepsykirjolle. Toki en ketään syytä, kun ei noita juttuja silloin tiedetty ja osattu. Mutta olin siis vain vähän hölmö ja tyhmä ja ujo ja säälittävä, mutta en ollut väkivaltainen tai meluisa ja suoritin ylemmän korkeakoulututkinnon.
Ennen diagnisoitiin vain fyysiset sairaudet, kaikki muu pantiin hulluuden piikkiin. Pelko siitä, että saisi hullun nimen, antoi kyllä ryhtiä selkärankaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pysytäänpä asialinjalla. Siteerasin tieteellistä tutkimusta, en inttänyt. Luen tosiaan tutkimuksia, ja lopullisia totuuksia ei ole vielä tarjolla. Kumpaankaan suuntaa. Siksi on vaarallista toimia kuin näin olisi.
Mielipiteet ja oletukset on syytä pitää erillään tosiasioista. Varsinkin jos ei halua asettaa mielipiteitään alan tiedeyhteisön yläpuolelle.
Englanninkielisiä tutkimuksia lukiessa on ensinnäkin hyvä tiedostaa oma kielitaito, jotta ymmärtää mistä ylipäänsä puhutaan. Nyt linkkasit tutkimuksen, jossa ei puhuttu mitään mitä tänne kommentoit "faktana". Joten kyllä, mielipiteet ja oletukset on tosiaan syytä pitää erillään tosiasioista. On myös hyvä osata sanoa, että nyt mokasin ja puhuin ihan eri asiasta, koska neuropsykiatrisiin poikkeamiin liittyy valtava määrä stigmaa, oletuksia ja väärää tietoa ja sinun kaltaiset ihmiset ylläpitävät sitä.
Tarkennatko vielä sen, mistä puhuin faktana? Ainoa tieeäteellinen tosiasia on se, että nykyisen tutkimustiedon perusteella vaikuttaa siltä, että adhd:n ja ptsd:n välillä on yhteys. Onko se kausaalinen vai korrelaatiosuhde, on vielä auki.
Pahoittelen mielelläni heti kun näen aihetta siihen.
Eikö tämä olekaan sinun kommenttisi?
"Vaikka adhd:n syntymekanismia ei täysin vielä tunneta, uusin tutkimustieto puoltaa vahvaa yhteyttä kasvuiän traumoihin ja stressiin.
Yhdelläkin mt-ongelmaisella sukulaisella on kolme 'nepsylasta', ja jaksaa valittaa miten yhteiskunta ei ymmärrä miten tällainen neurobiologinen tila nyt vain tekee joistain lapsista erityisiä. Koskaan en ole kuullut pohdintaa siitä, miten oma varsin puutteellinen vanhemmuus, mielenterveys tai varsin sotkuinen ero lasten isästä on mahtanut vaikuttaa lapsiin. Samoin omat alkoholistivanhempani ovat täysin sokeita sille, miten heidän sekoilunsa on aiheuttanut minulle jatkuvan turvattomuudentunteen, vaikeuden rentoutua ja tarpeen tarkkailla ympäristöä jatkuvasti. Ei varmaan tarvitse sanoa, että keskittyminen on enemmän kuin työlästä ja kofeiinia kuluu. Epäilemättä saisin adhd-diagnoosin hetkessä. Onneksi on ollut myös mahdollisuus terapiaan.
Lisäksi haluaisin sanoa, että turvattomuus syntyy helposti ilman päihteitä, väkivaltaa ja mt-ongelmiakin. Riittää, että lapselle syntyy kokemus, että hädän hetkellä vanhempi ei ole saavutettavissa henkisesti tai fyysisesti. Lapsen kokemuksen ohittaminen ja mitätöinti ("ole nyt reipas tyttö") ja läsnäolon puute kostautuvat nopeasti. Emme me aikuisetkaan pidä siitä, kun henkilö, jolle puhumme tai lähetämme viestin jättää vastaamatta tai lähettää pitkiin viesteihin vastineeksi hymiön. Lapset ovat vielä paljon alttiimpia tällaisille laiminlyönneille, joista ei jää fyysisiä jälkiä"
On toki. Nyt joudut tarkentamaan, mitä pitäisi pahoitella. Tuon tutkimusten meta-analyysin perusteella nykytiedon mukaan neuropsykiatrinen poikkeama voi olla vähintään osin perinnöllinenkin, mutta tutkimusten perusteella vaikuttaa lisäksi siltä, että varhainen kaltoinkohtelu voi myös aiheuttaa niitä. En ole pyytänmässä anteeksi tämän toteamista.
Edelleen odotan muutakin kuin vahvaa av-mutua vasta-argumenteiksi. Ei ole näkynyt. Floor is yours.
Vierailija kirjoitti:
Turha siinä ketään on syytellä. Kummallakin on vähintään piilevänä geenivirhe poikineen eli kun kaksi piilevästi viallista yhdistetään saadaan ihan takuulla geenivirheisiä jälkeläisiä. Näin yleistäen ja kansantajuisesti ilmaistuna. Yksi "erityis" voi olla huonoa tuuria vaikka olisi suositeltavaa teettää geenitutkimus jos on toiveita sisaruksista. Kaksi virheellistä jälkeläistä ei ole enää sattumaa vaan pitäisi tutkia tarkemmin. Kolmas lapsi on jo typeryyttä.
Tuntuu että mun tutuilla kaikilla on yhtäkkiä ADHD, mutta ei se tee heistä virheellistä. Enemminkin pidän sairaana ihmistä, joka puhuu toisista ihmisistä virheellisinä. ADHD ei ole suurimmalla osalla kovin paha ja siihen on lääkkeet. Uskon myös että elektroniikalla on osuutta aivojen ylikuormitukseen ja keskittymishäiriöiden syntyyn, ei välttämättä ole perinnöllistä vaan ympäristöstä johtuvaa. Lasten ohjelmien tempo on ihan hirveä.
Vierailija kirjoitti:
Geenit. Meillä on suvussa kaikilla kilpirauhasen vajaatoiminta, siis ihan kaikilla, myös miehillä joilla se on selvästi harvinaisempi. Minä olen ainoa joka vielä toistaiseksi on selvinnyt sitä ilman mutta kaikilla minun 3 lapsella on. Joskus vaan käy niin että joku jää välistä mutta ketju jatkuu kuitenkin.
Palonesto kemikaalin on todistettu aiheuttavan kilpirauhasen vajaatoimintaa. Sitä on mm pehmoleluissa, sohvankankaissa, joissakin työvaatteissa. Se on siis sairaus, johon ympäristötekijät vaikuttavat todella voimakkaasti.
H0m_0sxuellja voi syyttää aivan kaikesta