Poliisin tunnistautumiskeskustelu
On käyny silleen että henkilökortti on mennyt hukkaan ja pitää hankkia uusi. En enään muista mitä kaikkea ne kyseli siinä tunnistautumiskeskustelussa, niin pystyttekö kertomaan esimerkkejä niistä kysymyksistä?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä tilanteessa joutuu poliisin tunnistautumiskeskuskusteluun?
Kun hakee passia, henkilökorttia tms., eikä sellaista ennestään ole tai se on kadonnut. Paitsi että se keskustelun toinen osapuoli ei ole poliisi, vaan joku toimistovirkailija.
Sama kysely on edessä myös jos passi tai henkilökortti on päässyt vanhentumaan.
Niin, ihmisellä ei silloin ole voimassa olevaa henkilöllisyyden todistavaa asiakirjaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs tavis voisi varmistua siitä että poliisiksi itseään väittävä todella on poliisi eikä joku roisto?
Virkamerkinkin voi joku halutessaan väärentää, mistä minä edes tietäisin millainen on oikea virkamerkki ja jos aidossa virkamerkissä olisi jotain vaikkapa uv-valossa näkyviä erikoismerkkejä, ei mulla ole edes uv-lamppua joilla ne voisi varmistaa, saati muita teknisiä ominaisuuksia?
Tämä on ihan hyvä kysymys.
Mistä tosiaan tietää oikean poliisin?
Uskaltaako mummo 85 v. panna hanttiin tyypille, joka väittää olevansa poliisi ja tulevansa suorittamaan turvallisuustarkastusta kun lähistöllä on havaittu varkaita?
Uskaltaako jokamies asettaa poliisiksi itseään väittävän henkilön käskyt kyseenalaiseksi?
Minulla ei ole hajuakaan minkälainen on poliisin virkamerkki.
Onko sinulla?
Mä ainakin kyselisin kaikenlaista pervoa jos oisin se virkanatsi koska kansalaisen sana ei paina mitään ellei nauhoita tilannetta :D:D:D
vanhakyynikko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs tavis voisi varmistua siitä että poliisiksi itseään väittävä todella on poliisi eikä joku roisto?
Virkamerkinkin voi joku halutessaan väärentää, mistä minä edes tietäisin millainen on oikea virkamerkki ja jos aidossa virkamerkissä olisi jotain vaikkapa uv-valossa näkyviä erikoismerkkejä, ei mulla ole edes uv-lamppua joilla ne voisi varmistaa, saati muita teknisiä ominaisuuksia?
Uskaltaako mummo 85 v. panna hanttiin tyypille, joka väittää olevansa poliisi ja tulevansa suorittamaan turvallisuustarkastusta kun lähistöllä on havaittu varkaita?
Uskaltaako jokamies asettaa poliisiksi itseään väittävän henkilön käskyt kyseenalaiseksi?
Onko sinulla?
Tulee mieleen, että oikeaa poliisia ei varmaan haittaisi, jos mummo tai kuka vaan asiakas soittaa poliisilaitokselle ja kysyy onko tämä poliisina esiintyvä henkilö oikealla asialla vai ei.
Jos alkaa estellä = feikkipoliisi.
Vierailija kirjoitti:
vanhakyynikko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla?
Tulee mieleen, että oikeaa poliisia ei varmaan haittaisi, jos mummo tai kuka vaan asiakas soittaa poliisilaitokselle ja kysyy onko tämä poliisina esiintyvä henkilö oikealla asialla vai ei.
Eikä todellakaan sen oletetun feikkipoliisin tarjoamaan numeroon.
Kyselevät sinusta tietojärjestelmässään olevia sellaisia asioita, joihin vain sinä olemalla juuri sinä voit tietää vastauksen. Olen adoptoitu ja minulta mm. kysyttiin biologista sukunimeäni sekä päivämäärää koska minut on merkitty virallisesti kirjoille uudelle kotipaikkakunnalleni adoptiovanhempieni nimellä. Siinä tuli ainoa moka kun tiesin kyllä päivämäärän koska minut on haettu lastenkodista uuteen kotiin (olen ollut 2,5kk:n ikäinen) mutta en tullut ajatelleeksi että adoptioni vahvistettiin oikeudessa vasta n. puoli vuotta sen jälkeen ja kyse oli siitä oikeudenkäynnin päätöksen päivämäärästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vanhakyynikko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla?
Eikä todellakaan sen oletetun feikkipoliisin tarjoamaan numeroon.
Tarkemmin ajatellen saattaa tulla lähtö poliisiasemalle jos ei luota että oven takana oleva henkilö on oikea poliisi, tai sitten asia on käytävä myöhemmin itse selvittämässä poliisilaitoksella. Siellä ainakin voi 99,9%:lla varmuudella luottaa poliisin näköisten henkilöiden olevan oikeita poliiseja :D Jollei sitten rosmot ole kaapanneet valtaa laitoksella :P
Vierailija kirjoitti:
Kysyy äidin isän nimet, sisarusten nimiä, ja missä syntyneet jne. Muistaakseni. Joku kysymys oli, että mietin itsekin,e ttä mitenkähän tuo onkaan tai olikaan.
Niin se menee. Ihmeen paljon se Stasi tietääkin meistä. Viimeksi vastailin kiltististi kysymyksiin, mutta seuraavan kerran Stasille haistatellaankin sitten paskat...
Sama kysely on edessä myös jos passi tai henkilökortti on päässyt vanhentumaan.