Lentokone-etiketti. Saako istuimen laittaa taakse lepoasentoon?
En ole lentänyt melkein 10 vuoteen, mutta ensi viikonloppuna on 3 tunnin lento. Miten saako sen tuolin laittaa makuuasentoon vai ei? Lento on illalla. Jos haluan nukkua.
Kommentit (202)
Tottakai sen tuolin saa kallistaa, oli matkan pituus sitten 3-13h. Ihan höpö höpö vastauksia täällä.
Vierailija kirjoitti:
Minä alan häiriköidä potkimalla " vahingossa" selkänojaa, jos joku laskee selkänojan alas. Yölennoilla en tietenkään ala. Silloin kaikki nukkuvat.
Silloin edessäsi istuva voi kutsua koneen henkilökunnan paikalle, joka tulee huomauttamaan sinua potkimisesta. Jos jatkat potkimista niin voit saada jopa porttikiellon lentoyhtiöltä.
Laitan aina näille kallistajille hiuksiin purkkaa ja nuoltuja Mynthoneita, ja uittelen kahvikupissa niitä hiuksia. Kyllä, moni sika kallistaa penkin takanaolevan päälle ja roikottaa hiuksiaan sen takanaolevan syliin/kasvoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain jos takana istuva antaa luvan.
Ei todellakaan tarvitse alkaa kyselemään lupia takana istuvalta, mutta toki tuoli kannattaa kallistaa varovaisesti, jos takana istuvalta sattuu olemaan vaikkapa ruokailu kesken.
Ei tarvitse, mutta onhan se kohteliasta. Minusta on moukkamaista, että joku ei edes vilkaise ympärilleen, vaan läväyttää itsekkäästi tuolinsa toisen syliin välittämättä tippaakaan. Siinä kohtaa on mielestäni oikeutettu esim. moukaroida edessä olevaa selkänojaa polvilla ja käsillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä alan häiriköidä potkimalla " vahingossa" selkänojaa, jos joku laskee selkänojan alas. Yölennoilla en tietenkään ala. Silloin kaikki nukkuvat.
Silloin edessäsi istuva voi kutsua koneen henkilökunnan paikalle, joka tulee huomauttamaan sinua potkimisesta. Jos jatkat potkimista niin voit saada jopa porttikiellon lentoyhtiöltä.
Kyllä näissä tilanteissa henkilökunta on laittanut sen nojailijan nostamaan penkkinsä ylös.
Nojaan jos takana on vaarattoman näköinen nainen tai tyttö.
mies54v
Saa, sen takiahan siinä on se toiminto.
Normaaleihin käytöstapoihin kuuluu että kysyy takana istuvalta onko ok. Monesti siellä voi olla 0cm ylimääräistä tilaa.
Itse olen 190cm ja lennon alussa aina painan polvea edessä olevaan istuimeen ettei sitä saa liikutettua taaksepäin. Kun edessä istuva tajuaa ettei onnistu, suosiolla istuu suorassa loppumatkan.
Vierailija kirjoitti:
Normaaleihin käytöstapoihin kuuluu että kysyy takana istuvalta onko ok. Monesti siellä voi olla 0cm ylimääräistä tilaa.
Itse olen 190cm ja lennon alussa aina painan polvea edessä olevaan istuimeen ettei sitä saa liikutettua taaksepäin. Kun edessä istuva tajuaa ettei onnistu, suosiolla istuu suorassa loppumatkan.
Toinen hyvä vinkki pitkälle on se että jos edessä oleva kuitenkin kallistaa istuimen, hengittää sieraimilla lujaa tämän päähän. Ainakin itse niin pitkä että helposti onnistuu jos istun suorassa. Jos edessä oleva alkaa huomauttamaan, kysyn miksi on kallistanut itsensä kasvojeni eteen.
Vierailija kirjoitti:
Kolmen tunnin lennolla ei ole mitään ruokailua, eikä siinä ajassa muutenkaan tarvitse tuolia kallistaa, paitsi jos on oikeasti sairas tai erityisen väsynyt.
Riippuu ihan lentoyhtiöstä ja matkustusluokasta, että onko sitä ruokailua vai ei.
En ole koskaan kehdannut tehdä niin.
Erittäin juntti tapa, varmista ettei takana istuvalla ole pöytä auki ja juomat tai ruoat pöydällä. Kaikista karvalakki luokan lennoista pitäisi poistaa mahdollisuus kallistaa istuin, näin on joissain koneissa jo ollutkin.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei saisi, niin niitä penkkejä ei olisi mahdollista kallistaa. Kiva se ei ole takana istuvan kannalta, mutta ei kiellettyäkään.
Silloin kun takana oleva ei käytä pöytäänsä. Varsinkaan jos on ruokaa. Eli pitkillä matkoilla nukkuessa saa kallistaa.
Usein kallistettuna takana olevan polvet osuu selkänojan ja aina kun hän liikkuu edessä olevan tuoli keikkuu. Eli ei ole mukava niinkään levätä.
Erittäin kiva lentää mantereenvälisiä, kun itänaapurin matkakumppanit lähtevät Helsingistä lentoon ja kaatavat penkin jo ennen nousua ja pitävät sitä koko lennon auki. Toivottavasti Venäjän passilla ei pääse enää jatkossa ulkomaille.
Tottakai, sitä varten se on. Ruokailun aikana ei saa pitää alhaalla, muulloin kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on vittumaista sille takana olevalle. Yölennolla ok, koska koko rivi laskee.
Kerran laitoin käden vastaan kun mummeli koitti työntää selkänojaansa alas, varmaan kymmenen minsaa yritti rynkyttää sitä alas, itse nojailin kättä siihen ja naureskelin mielessäni 😄
Toisilla selkänoja pysähtyy polviin kun sitä taivutetaan taaksepäin, vaikka olisi kuinka reteässä haara-asennossa. Aina ei saa varattua paikkaa, jossa on parempi jalkatila.
Mutta kyllä saa laskea. Toiset ihmiset huomioivat muita, toiset ei.
Seuraavalla kerralla taidan ottaa toisesta jalasta kengän ja sukan pois. Tuon jälkeen voin änkeä jalkani istuinten väliin. Jos ei muuta, niin saa vaihtelua asentoon ja edessä olevakin pääsee nauttimaan ihmisestä joka ei välitä toisista.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai, sitä varten se on. Ruokailun aikana ei saa pitää alhaalla, muulloin kyllä.
Kuutelet varmaankin kahvilassa videoiden ääniä puhelimen kaiuttimesta, jotta myös muut pääsevät nauttimaan katsomastasi sisällöstä.
Olen ollut yli 6 tunnin "turistilennolla", jossa edessä olija läväytti selkänojan heti ääriasentoon. Ei muuten mitään, mutta oli oksennustaudissa. Kaiken lisäksi tuli samaan yöbussiin, ja vaikka ympärillä oli tilaa runsaasti, valitsi paikan edestämme. Halusi laittaa selkänojan taas ala-asentoon, mutta silloin sanoin asiasta. Ei olisi millään mahduttu hänen taakseen ja mieheni oli jo nukahtanut, joten ei voitu itse vaihtaa paikkaa. 🤢🤮
Kyllä saa, eihän siinä muuten olisi olemassa sitä nappia. Nousun ja laskun aikana täytyy turvallisuussyistä olla suorassa.