Onko teille tullu töihin uusi työntekijä?
Mitä mieltä olette hänestä, oletteko ottanut uuden työntekijän ilolla vastaan vai olisiko ollut parempi , ettei olisi tullut, vaikka hän olisi vain määräaikainen?
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On, olen tehnyt kaikkeni että hän lopettaisi koeajalla.
Onko hän nuori ja kaunis ja älykäs ja sinä noin kateellinen?
Tämä taisi osua nappiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sen huomannut? Surullista, että ihmiset ovat läpeensä noin pahoja ja ilkeitä.
Minkälaisen selityksen annat johtajalle ilkeästä käyttäytymisestäsi uutta työntekijää kohtaan?
Syytän uutta työntekijää samoista asioista joista minua syytetään. Sana sanaa vasten.
Uusi työntekijä on uusi, tuskin saat johtajaa uskomaan , että uusi työntekijä , joka muutenkin hyvässä maineessa työhistoriassa, olisi tehnyt mitään asiatonta sinua kohtaan.
Onko näissä jostain heikosti koulutettujen pyykkimuijien boomer-työyhteisöistä kyse, siltä ainakin kuulostaa? Todella sivistymätöntä.
Tulihan meille syksyllä. Jäi heti toisena päivänä kahden viikon saikulle, josta loppuosa oli selvästi pitkitettyä. Oltiin onneksi otettu vain kuukaudeksi alkuun kokeeksi, mutta kävi sen verran sääli, että olisi sitten saanut jatkoa sellaisessa yksinkertaisemmassa asiakaspalvelutehtävässä. Mutta ehti itse ilmoittaa, että ei meillä haluakaan enää jatkaa. Syyksi mainitsi mm. sen, että meillä on huono henki eikä pomoja näy missään. No ei kyllä häntä itseään ollut näkynyt missään, niin vähän vaikeaa hänen olisi ollutkaan siinä ketään nähdä tai aistia mitään henkiäkään.
Myöhemmin pyysi sitten itselleen ihan pitkää työtodistusta, jossa olisi pelkän jakson lisäksi lueteltu kaikki ne tehtävät, joita hänen siis olisi ollut tarkoitus tehdä mutta joita ei ikinä tehnyt. Pomo lähetti hänelle sitten vain sen lyhyen todistuksen eikä onneksi mitään lisävaatimuksia enää kuulunut perään. Valitettavastihan työtodistukseen ei saa merkitä poissaoloja, jos ei ihminen itse niitä pyydä, niin ihan olisi voinut luulla, että hän on ollut meillä jotain töitäkin tekemässä.
Sitä olen miettinyt, että oliko tämä koko työn vastaanottaminen nyt sitten jonkinlainen taktikointi ansiosidonnaisen pitkittämiseksi vai mistä oli kyse. Melkein voisin kysyä, jos tämä henkilö joskus vielä kohdalle osuisi.
Minua veetuttaa uudet työntekijät pari ensimmäistä viikkoa. Teemme töitä ristiin, joten jos alkupäässä on mokattu niin se näkyy loppupään työnteossa. Aina näkee kun on joku uusi tullut. Onneksi työ on nopeasti opittavaa, joten yleensä virheitä ei tule kuin pari viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Onko näissä jostain heikosti koulutettujen pyykkimuijien boomer-työyhteisöistä kyse, siltä ainakin kuulostaa? Todella sivistymätöntä.
Meillä on ihmisiä monella koulutustaustalla, arkeologista luokanopettajaan ja sosiaalialan ammattilaisiin. Lähihoitajiakin on muutama. Kaikki samalla viivalla kuitenkin. Tärkeintä on tulos. Jollei siihen pysty, irtisanotaan koeajalla.
Miksi vihataan näim paljon uusia työntekijöitä?
Meille tuli sellainen ylipirteä nuori tyttönen sihteeriksi ja nyt kaikki äijät on ihan niin lääpällään siihen vaikka äijät on sellaisia 30-60 v ja että ärsyttää kun se on niin läpinäkyvää miten meidän äijät töissä on muuttuneet sellaisiksi niin tekopirteiksi aina kun se sihteeri paikalla eli koko ajan. Kahvihuoneeseen ei enää viitti mennä . Tollanen vaan huonontaa työpaikan henkeä. Sais lähteä koeajalla pois ja tilalle tulla joku osaava vanhempi nainen niin rauhoittusi meno meidänkin työpaikalla. Ennen oli paremmin, kaikki keskittyi vain töihin.
Uusi sihteeri on hyvin huomannut että hän on saanut huomiota, pukeutuukin nykyään miten se nyt sanoisi,aika rohkeasti ja nauttii kun äijät tuijottaa -siis niin läpinäkyvää että ihan hävettää!!
Vierailija kirjoitti:
Meille tulee koko ajan uusia työntekijöitä ja osa irtisanotaan koeajalla.
Hommissa, joissa pysyvää porukkaa on aika vähän ja vaihtuvuus tosi suurta.
Outo työpaikka, jos koeajalla irtisanotaan. Miksi ette vain pura työsopimusta?
Olen itse sellainen että seilaan muutaman työpaikan välillä tarpeen mukaan. Kaikissa näissä paikoissa on pitkäaikaisia työntekijöitä ja lyhytaikaisia sesonkitekijöitä. Itse ajattelen että lisätyövoimaa on aina kiva saada (pääsee itse helpommalla) ja perehdytän siksi uudet perusteellisesti. On se työlästä mutta lopputulos palkitsee, pääsen lopulta itse helpommalla. Vaihtuvuus on niin suurta että se tavallaan jo kuuluu työnkuvaan. Vanhoista työntekijöistä löytyy aina niitä jääriä, jotka keskittyvät läyhäämiseen eivätkä laita perehdyttämisessä tikkua ristiin, "ei kuulu" heidän työnkuvaansa. Ehkä he vain pelkäävät saavansa sillä lopulta itseään fiksumman työkaverin? Onhan ne tyypit muutenkin sellaisia työelämän kermaperseitä. Jos on aloittanut uudessa työpaikassa vain kerran elämässä ja sen jälkeen työ on ollut itsestään selvää, ei ehkä osaa ihan asettua tulokkaan asemaan.
Vierailija kirjoitti:
Meille tuli sellainen ylipirteä nuori tyttönen sihteeriksi ja nyt kaikki äijät on ihan niin lääpällään siihen vaikka äijät on sellaisia 30-60 v ja että ärsyttää kun se on niin läpinäkyvää miten meidän äijät töissä on muuttuneet sellaisiksi niin tekopirteiksi aina kun se sihteeri paikalla eli koko ajan. Kahvihuoneeseen ei enää viitti mennä . Tollanen vaan huonontaa työpaikan henkeä. Sais lähteä koeajalla pois ja tilalle tulla joku osaava vanhempi nainen niin rauhoittusi meno meidänkin työpaikalla. Ennen oli paremmin, kaikki keskittyi vain töihin.
Uusi sihteeri on hyvin huomannut että hän on saanut huomiota, pukeutuukin nykyään miten se nyt sanoisi,aika rohkeasti ja nauttii kun äijät tuijottaa -siis niin läpinäkyvää että ihan hävettää!!
Saas nähä,kuka äijistä pääsee ekana kastamaan kynäänsä!
Olisi kiva tietää minkä alan työntekijöitä ovat nämä , jotka haluaa savustaa uuden työntekijän pois jo koeajalla??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Tekeekö hän jotain/kaiken väärin?
Kenelläkään ei ole aikaa tai taitoa perehdyttää häntä.
Vaikka kesäaika ja vatrmasti hiljaisempaa ja luppoaikaa on? Ja onko hän vakkari vai määräaikainen?
Olen eri, mutta meillä on kesäaikaan tosi kiireistä, kun monet on samaan aikaan lomilla ja toimistolla olevat hoitavat sitten kaikki hommat. Olisi kyllä kamalaa, jos joutuisi vielä siihen päälle perehdyttämään uutta työntekijää.
Huolellinen perehdytys säästää kaikkien voimia ja tuo joukkoon yhden hyödyllisen käsi-/jalkaparin lisää.
Meillä uusi työntekijä otetaan vastaan tervetulleena lisävoimana ja opetetaan hänelle se työ, johon hänet palkattiin.
Yksinkertaista.
Meillä aloitti noin kuukausi sitten kaksi uutta työntekijää, toinen nuori vastaa-alkaja ja toinen kokenut konkari. Minä toimin kummanin perehdyttäjänä.
Tämä nuori on nyt jo osoittautunut erittäin onnistuneeksi rekryksi. On innokas, oppii nopeasti uutta ja haluaa ratkaista asiat itsenäisesti, vaikkakin myös sitten varmistaa minulta työn jälkensä. Kokenut konkari puolestaan ei osaa mitään ja hänen asenteensa on kaamea. Sellaiset perusasiat, jotka hänen kokemuksellaan pitäisi olla itsestään selvyyksiä, ovat hänelle täysin vieraita. Perustyökalujen käytössä on isoja puutteita ja lisäksi hän vaikuttaa ihmisenä hyvin inhottavalta.
Ensi viikonloppupuolella palaveerataan esimiehen kanssa näistä uusista työntekijöistä ja ehdotan koeaikapurkua tälle vanhemmalle.
Pätemisentarve, tämä on se mikä tiettyjä tyyppejä vaivaa. Kerrankin on joku, joka ei tiedä työstä yhtä paljon kun minä. Pääsee vähän leijailemaan.
Itse olen tehnyt määräaikaisia töitä lähes koko ikäni. Aika nopeasti työpaikalla tunnistaa tällaiset henkilöt. Ja aina se huvittaa yhtä paljon.
Meille on vuoden sisään tullut melkein 50 uutta työntekijää. Suurinta osaa en ole edes nähnyt, parin kanssa olen päässyt juttelemaan Teamsilla, osan kanssa vaihtanut sähköposteja. Seuraavan vuoden sisään tulee vaan joku parikymmentä uutta, mutta sitten alkaa taas suuri eläköityminen ja joudutaan etsimään liki 40 uutta. Paitsi jos tulee vielä joku irtisanoutumisaalto, niin päästään tekemään taas ennätys.
Kaikki uudet ovat tervetulleita. Heistä ei ketään savusteta ulos, mutta tää meidän työ on sellaista, että kaikki ei vaan sovi siihen, joten lähtevät alle vuodessa uusiin tehtäviin.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva tietää minkä alan työntekijöitä ovat nämä , jotka haluaa savustaa uuden työntekijän pois jo koeajalla??
Jotain mihin ei tarvita koulutusta. Ehkä joku einestehdas tms.
Vierailija kirjoitti:
Meillä aloitti noin kuukausi sitten kaksi uutta työntekijää, toinen nuori vastaa-alkaja ja toinen kokenut konkari. Minä toimin kummanin perehdyttäjänä.
Tämä nuori on nyt jo osoittautunut erittäin onnistuneeksi rekryksi. On innokas, oppii nopeasti uutta ja haluaa ratkaista asiat itsenäisesti, vaikkakin myös sitten varmistaa minulta työn jälkensä. Kokenut konkari puolestaan ei osaa mitään ja hänen asenteensa on kaamea. Sellaiset perusasiat, jotka hänen kokemuksellaan pitäisi olla itsestään selvyyksiä, ovat hänelle täysin vieraita. Perustyökalujen käytössä on isoja puutteita ja lisäksi hän vaikuttaa ihmisenä hyvin inhottavalta.
Ensi viikonloppupuolella palaveerataan esimiehen kanssa näistä uusista työntekijöistä ja ehdotan koeaikapurkua tälle vanhemmalle.
Hyvä, muista nöyryyttää sitä kokenutta sikaa kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Pätemisentarve, tämä on se mikä tiettyjä tyyppejä vaivaa. Kerrankin on joku, joka ei tiedä työstä yhtä paljon kun minä. Pääsee vähän leijailemaan.
Itse olen tehnyt määräaikaisia töitä lähes koko ikäni. Aika nopeasti työpaikalla tunnistaa tällaiset henkilöt. Ja aina se huvittaa yhtä paljon.
Niinpä, tullaan juoruamaan ettei uusi osannut tehdä hommaa jota ei mitenkään voisikaan osata kun ei kukaan ole siitä kertonut. Parhaat tapauksesta juoksevat kertomaan tästä virheestä esimiehille joilla ei ole mitään käsitystä työpaikan käytännöstä. Ja tadaa: kantelija on jälleen vahvistanut asemaansa tulokkaan kustannuksella.
Tulee ja menee vähän väliä,en ehdi niiden kanssa seurustella.