Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kämppis kohtelee koiraa kaltoin, voinko laittaa sen syyksi vuokrasopimuksen purkuun?

Vierailija
04.06.2022 |

Tilanne on siis se että omistan asunnostani piakkoin noin puolet. Minun ei ole alunperin ollut tarkoitusta ottaa tähän alivuokralaista, haluan maksaa palkastani sen verran että itse lopulta omistan koko asunnon. Viime vuonna kuitenkin työkaveri rupesi vihjailemaan että haluaisi nopeasti muuttaa pois vanhempiensa luota. Kuuntelin hänen murheitaan tovin kunnes hän sitten kysyi haluaisinko hänestä kämppiksen. Lupauksena oli se että etsii oman asunnon kun saa opiskelupaikan.

Harkitsin asiaa viikkotolkulla, ennen kuin tämä ihminen sai pääni kääntymään. Perhe oli kuulemma kauhea ja vanhemmat suorastaan hirveitä. Pakkohan se oli sitten pelastaa. Sanoin että olen asunut 10 vuotta yksin, minulla on suuri koira jne. Mutta kun hän kävi kämpilläni, totesimme jutun selväksi. Hän saisi asua tässä ja työhuoneestani tulisi hänen huoneensa. Ja vuokra sovittiin melko alhaiseksi, koska ratkaisu olisi vain väliaikainen.

Nyt on mennyt puoli vuotta, kämppis odottaa tietoa opiskelupaikasta. Tällä välin yhteiselo on sujunut epätasaisesti. En edes jaksa välittää siitä että keittiössä ei ole puhtaita astioita ellen minä niitä siivoa. Tai siitä että vessa on aina vetämättä. Tai siitä että suihkun seiniin liimaillaan irtohiuksia. Tai että ihminen kasvattaa kukkia jotka kerää jo nyt alkukesästä kärpäsiä hänen kaatopaikkakunnossa olevaan huoneeseensa. Eihän minulla sinne ole edes asiaa joten why not.

Mutta. Siitä satun välittämään että tämä ihminen on selvästi satuttanut koiraani jollain tavalla. Koira on ehkä lempein, kiltein ja alistuvin ikinä. Hän ei tiedä olevansa suuri, ottaa kaikki vastaan iloisena ja mahaa näyttäen. Sekarotuinen ääliö mutta rauhallinen sellainen.
Epäilys heräsi siinä kohtaa kun koira nukkui petissään, ja kämppis jostain syystä meni sinne härkkimään. Koira reagoi ensin säikähtämällä ja sitten haukkui peloissaan. Toisella kerralla koira näytti hampaansa, mitä ei ole ikinä tehnyt.
Olen sittemmin todistanut miten kämppis vetää koiraa jaloistaan jotta saisi sen huoneeseensa. Hän on myös mäjäyttänyt oven koiran naamalle ja kerran satuttanut sitä polkemalla tassuille vihoissaan. Tuona kertana räjähdin niin että Kiinassakin kuultiin. Kuka ties mitä muuta on sattunut??

Voinko poistaa tällaisen ihmisen kodistani? Ja miten se lain mukaan menee, jos vuokrat on maksettu?

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokraturva.fi -sivustolta voi aloittaa.

Kannattaa myös tuo eläinsuojeluasia tarkistaa, samoin jos on aiheuttanut tuhoa siinä vuokrahuoneessaan.

Kyllähän teille ikävät ajat koittavat yhteiselossa, kun irtisanot vuokrasopimuksen.

Siitä en niinkään kanna enää huolta jos ikäviä aikoja kestää vain viikkoja. Kunhan loppuu se että joudun miettimään koiran hyvinvointia silloin kun en itse ole kotona. Kiitos ihan hitsisti sinulle ja muille vastanneille, tää ei toki jää tähän.

-AP

Vierailija
42/74 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa se eläinsuojeluilmoitus tehdä.

Samoin muu sotku pitää ilmoittaa vähintään alivuokralaisen vanhemmille.

Ilmassa leijuu nyt riski, että sotkun ja koiran kiusaamisen lisäksi ap joutuu vielä maksamaan halpavuokralaiselleen muuttokustannuksia.

Varsinainen painajainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Irtisanot, koska käytät jatkossa koko asuntoa itse. Hän on alivuokralaisen asemassa, 2 viikkoa irtisanomisaika.

Jos virallinen vuokrasopimus on tehty niin vuokranantajan irtisanomisaika on 3 kuukautta alle vuoden kestäneessä vuokrasuhteessa, muutoin 6 kuukautta. Eli ei ihan nopeaa ole. Ilmoitus eläimeen kohdistuvasta kaltoinkohtelusta on kyllä rikosilmoituksen paikka. Kannattaa hankkiutua pikinmiten eroon hänestä.

Tässä tulee kysymykseen alivuokrasopimuksen ehdot, joten 2 viikkoa on irtisanomisaika.

"Alivuokranantaja voi irtisanoa alivuokrasopimuksen kolmen kuukauden irtisanomisajalla, jos alivuokrasuhde on kestänyt yhtäjaksoisesti vähintään yhden vuoden ennen irtisanomista. Jos alivuokrasuhde on kestänyt alle vuoden, irtisanomisaika on yksi kuukausi."

Vierailija
44/74 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Irtisanot, koska käytät jatkossa koko asuntoa itse. Hän on alivuokralaisen asemassa, 2 viikkoa irtisanomisaika.

Jos virallinen vuokrasopimus on tehty niin vuokranantajan irtisanomisaika on 3 kuukautta alle vuoden kestäneessä vuokrasuhteessa, muutoin 6 kuukautta. Eli ei ihan nopeaa ole. Ilmoitus eläimeen kohdistuvasta kaltoinkohtelusta on kyllä rikosilmoituksen paikka. Kannattaa hankkiutua pikinmiten eroon hänestä.

Alivuokralaisella se irtisanomisaika on lyhyempi

Onko todella?

On.

Sitäpaitsi nämä on ilmeisesti niin nuoria, että jos tämä alivuokralainen ei lähde heti, kantelisin hänen vanhemmilleen! Jos olivat niin pahoja, niin eivätköhän saa jälkikasvunsa kuriin.

AP on nuorta alivuokralaista 10 vuotta vanhempi, mutta siltikään en ole kauheasti perehtynyt aiheeseen. Aika varauksella suhtaudun myös hänen vanhempiinsa, mutta toivottavasti hänelle lähetetty viesti tekee jotain asialle (ilmoitin siis vuokralaisuuden päättymisestä).

-AP

Vierailija
45/74 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun kämppis on atimassa, voit lähettää tekstarin, että et ole enää

tervetullut tänne.

Jos kerkeet nii vaihata lukot ennen kuin kerkiää tulla takaisin.

Vierailija
46/74 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoita tarvitsevasi huoneen omaan käyttöösi. Ainakin vuokrasuhteissa se on pätevä syy irtisanomiselle.

Vierailija
47/74 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tervetullut tänne.

Olenko jotenkin outo kun mulle tuli sana 'atimassa' uutena??

Vierailija
48/74 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kyseessä olisi alivuokralainen? Alivuokra-asunto on asunto, jonka varsinainen vuokralainen on vuokrannut eteenpäin. Alivuokra-asunnon asukasta kutsutaan alivuokralaiseksi. Kyse lienee ennemminkin huonevuokrauksesta johon pätee omat pykälät.

Ap:han itse asuu myös asunnossa. Kyseessä lienee ennemminkin jonkinlainen vierassopimus väliaikaisesta majoituksesta ja asumiskorvauksesta. Tuskinpa tuossa tilanteessa ap:n työkaveri kovin vahvoilla olisi. Ap:n olisi kyllä kannattanut vuokratermin (vuokrasopimus, vuokraemäntä, vuokran maksu) käyttää muuta termiä työkaverin kanssa, esim korvaus majoituksesta tms. Se että nyt käytetty noita termejä niin saattaa tietysti vähän prosessia monimutkaistaa.

https://www.minilex.fi/a/huoneenvuokra-irtisanomisaika

Oletko verottajalle ilmoittanut saamasi vuokratulon?

Vierailija
49/74 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee eläinsuojeluilmoitus 

Vierailija
50/74 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minilex:

Huoneenvuokran käsitteestä

Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450

Huoneenvuokra on kyseessä silloin, kun käyttöoikeus rakennukseen tai sen osaan luovutetaan vastiketta, eli vuokraa, vastaan. Vuokraoikeus voi lisäksi sisältää oikeuden käyttää rakennukseen tai huoneistoon liittyviä muita etuuksia, kuten sähköä, vettä tai puhelinta. Vuokralainen saa yksinomaisen käyttöoikeuden huoneistoon ja usein myös näihin etuuksiin, eli vuokranantaja ei ole oikeutettu käyttämään vuokralaisen ohella huoneistoa eikä etuuksia.

Huoneiston sovittu käyttötarkoitus määrittää sen, sovelletaanko asuinhuoneiston vai liikehuoneiston vuokrasta annettua lakia. Koska käyttötarkoitusta on mahdollista muuttaa vuokrasuhteen aikana sopimalla, ratkaisevaa on huoneiston tosiasiallinen käyttötarkoitus. Huoneistoja on mahdollista käyttää useaankin tarkoitukseen. Rajanveto asuinhuoneiston ja liikehuoneiston välillä voi kuitenkin olla hankalaa, mikä saattaa johtaa oikeusriitojen syntymiseen.

Vaikka huoneiston tosiasiallinen käyttötarkoitus on ratkaisevin tekijä huoneiston tyyppiä arvioitaessa, vuokranantajan ja vuokralaisen on hyvä vuokrasopimuksessa sopia nimenomaisesti siitä, mihin tarkoitukseen huoneistoa on sovittu käytettävän. Tällainen sopimusehto voi olla tärkeä todiste oikeusriidassa, ja myös huoneiston väärinkäyttö on helpommin havaittavissa.

Haluatko vastauksen? - Soita 0600 12 450

Asuinhuoneiston vuokrasta annettua lakia sovelletaan, kun huoneiston tosiasiallinen käyttötarkoitus on pääasiallisesti asuinkäyttö. Ratkaisu on tehtävä tapauskohtaisesti ja apua voidaan saada esimerkiksi vertaamalla eri käyttötarkoituksiin varattua pinta-alaa. Liikehuoneiston vuokrasta annettua lakia sovelletaan sellaisiin huoneenvuokrasopimuksiin, joiden käyttötarkoitus on muu kuin pääasiallinen asuminen, esimerkiksi huoneiston käyttö toimistona tai varastona. Yhteen huoneistoon sovelletaan pääsääntöisesti vain jompaakumpaa lakia, ei molempia rinnakkain. Jos saman vuokrasopimuksen kohteena on useita huoneistoja joista jokaisella on selkeästi eri käyttötarkoitus, eri huoneistoihin sovelletaan eri lakeja.

Molemmat lait ovat lähtökohtaisesti ei-pakottavia. Tämä tarkoittaa, että lain säännöksistä voidaan poiketa huoneenvuokrasopimuksessa ja säännöksiä sovelletaan näihin sopimuksiin vain niiltä osin, kuin niistä ei ole erikseen sopimuksessa sovittu. Kummassakin laissa on kuitenkin myös pakottavia säännöksiä, joista ei voida sopia toisin.

On tärkeää huomata, että asuinhuoneiston ja liikehuoneiston käsitteiden erottaminen toisistaan ei ole pelkkää lakiteknistä pilkunviilausta. Kyse on ennen kaikkea vuokranantajan ja vuokralaisen oikeusasemasta. Koska sovellettava laki valitaan huoneiston tyypin ja todellisen käyttötarkoituksen mukaan, myös vuokranantajan ja vuokralaisen asemaa sekä huoneenvuokrasopimusta arvioidaan hieman eri tavoin riippuen siitä, onko kyseessä asuinhuoneiston vai liikehuoneiston vuokrasuhde.

https://www.minilex.fi/a/huoneenvuokran-käsitteestä

Vierailija
51/74 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisitko koiraa jonnekin turvalliseen paikkaan hoitoon työpäiviesi ajaksi? Jos se kämppis norkoilee siinä vielä irtisanomisajan, sehän saattaa kostaa sille koiralle? 

Ihan järkyttävä juttu, onneksi olet nyt kuitenkin ilmoittanut sille, että pitää lähteä. 

Vierailija
52/74 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kyseessä olisi alivuokralainen? Alivuokra-asunto on asunto, jonka varsinainen vuokralainen on vuokrannut eteenpäin. Alivuokra-asunnon asukasta kutsutaan alivuokralaiseksi. Kyse lienee ennemminkin huonevuokrauksesta johon pätee omat pykälät.

Ap:han itse asuu myös asunnossa. Kyseessä lienee ennemminkin jonkinlainen vierassopimus väliaikaisesta majoituksesta ja asumiskorvauksesta. Tuskinpa tuossa tilanteessa ap:n työkaveri kovin vahvoilla olisi. Ap:n olisi kyllä kannattanut vuokratermin (vuokrasopimus, vuokraemäntä, vuokran maksu) käyttää muuta termiä työkaverin kanssa, esim korvaus majoituksesta tms. Se että nyt käytetty noita termejä niin saattaa tietysti vähän prosessia monimutkaistaa.

Kyllä olen kannellut itsestäni verottajalle, ja kaikki muutkin viranomaiset tietävät asumistilanteen. En tosiaan tiennyt termiä tälle asumissuhteelle, sillä maksan edelleen rahaa siitä että olen tässä asunnossa oikeutettu asumaan, ja olen ottanut tänne ihmisen joka maksaa minulle omasta asumisoikeudessaan. Kiitos että toit tämän esille, saattaa muuttaa asioiden kulkua noin muuten.

-AP

Vierailija
53/74 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tervetullut tänne.

Olenko jotenkin outo kun mulle tuli sana 'atimassa' uutena??

Ole huoleti, et ole outo, vaan aivan

normaali. Kukkaan ei tiedä kaikkea.

Vierailija
54/74 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.minilex.fi/a/alivuokralaisen-irtisanominen

Tuossa oikeat tiedot vuokrasopimuksen purkuun, onnea matkaan. Ei tuollaista ihmistä halua kotiinsa saati lähelle rakasta lemmikkiä.

Vierailija
55/74 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempansa varmaan maksoivat sille, että pääsivät eroon.

Potki pihalle se sairas eläinräkkääjä.

Oletko sanonut jo suoraan, että nyt riitti.

Kamera kuvaamaan, niin saat todisteet koiran kiusaamisesta.

Kukkien kasvatus kuulostaa siltä, että työhuoneessasi muhii vesivahinko.

Hassua että ne "kauheat" vanhemmat kävivät täällä oikein halailemassa, ja ostivat kalliin sohvan jota kämppis oli kovasti haaveillut.

Olen miettinyt kameraa kuvaamaan siksi aikaa kun olen töissä. Mutta rikkoisiko se jotain lakia jos en ilmoita siitä?

-AP

Rikkoo. Valvontakameroista pitää aina ilmoittaa kyltillä.

Kannattaa laittaa ulko-oveen ulkopuolella kyltti, että asunnossa tallentava videovalvonta. Vuokralaiselle voi selittää, että sinua on peloteltu varkaista ja haluat varautua sen varalta. Kylppäriin, vessaan yms tiloihin, missä saattaa olla vähäpukeisena, ja vuokralaisen huoneeseen et mitään kameraa voi laittaa, mutta muualle kyllä, jos haluat.

Vierailija
56/74 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saisitko koiraa jonnekin turvalliseen paikkaan hoitoon työpäiviesi ajaksi? Jos se kämppis norkoilee siinä vielä irtisanomisajan, sehän saattaa kostaa sille koiralle? 

Ihan järkyttävä juttu, onneksi olet nyt kuitenkin ilmoittanut sille, että pitää lähteä. 

Sehän tässä kaihertaakin, että tämä henkilö kostaa koiralle jos on minuun jostain syystä suuttunut. Se oven naamalle läimäyttäminen tapahtui tilanteessa jossa kämppis tuli kotiin ja huomasi että huoneeni ovi oli kiinni. Hän tuli asiaa kummeksumaan ja kun sanoin ettei oven kiinni oleminen ole mikään henkilökohtainen juttu, hän meni mielenosoituksellisesti huoneeseensa ja perässä seurannut koira sai oven naamalleen.

Ja se jaloille polkeminen tapahtui kun olin kysynyt missä meidän vispilä on. Sille oli vissiin tapahtunut jotain ja puolustukseen hän reagoi suuttumalla.

-AP

Vierailija
57/74 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän tässä kaihertaakin, että tämä henkilö kostaa koiralle jos on minuun jostain syystä suuttunut. Se oven naamalle läimäyttäminen tapahtui tilanteessa jossa kämppis tuli kotiin ja huomasi että huoneeni ovi oli kiinni. Hän tuli asiaa kummeksumaan ja kun sanoin ettei oven kiinni oleminen ole mikään henkilökohtainen juttu, hän meni mielenosoituksellisesti huoneeseensa ja perässä seurannut koira sai oven naamalleen.

Ja se jaloille polkeminen tapahtui kun olin kysynyt missä meidän vispilä on. Sille oli vissiin tapahtunut jotain ja puolustukseen hän reagoi suuttumalla.

-AP

Siis puolustuautuakseen *

-AP

Vierailija
58/74 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolustautuakseen :D Kyllä on vaikea sana!

-AP

Vierailija
59/74 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidat sekoittaa nyt jälleenvuokrauksen ja alivuokrauksen.

Alivuokrasuhteella tarkoitetaan vuokrasuhdetta, jossa huoneiston alkuperäinen vuokralainen (päävuokralainen) luovuttaa osan huoneistosta uudelle vuokralaiselle (alivuokralainen) käytettäväksi vuokraa tai muuta vastiketta vastaan.

Vierailija
60/74 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun ei ollut mikään "pakko pelastaa" häntä. Jos mulla tulisi edes kalpea aavistus että joku satuttaisi lemmikkiäni, kaikki kaveruus päättyisi siihen. Sinä mahdollistat oman asuntosi tuhoamisen, eläinrääkkäyksen ja annat käyttää itseäsi hyväksi. Olen yllättynyt että viestisi ovat saaneet täällä näin varauksetonta tykkäämistä. Asunnossasi siis on alivuokralaisena ihminen jonka huoneessa et ole puoleen vuoteen käynyt vaikka tiedät että hän sotkee ja on piittamaaton? Siellä on varmaan vastassa vähintään pilalla oleva lattia kun joskus pääset katsomaan.