Kämppis kohtelee koiraa kaltoin, voinko laittaa sen syyksi vuokrasopimuksen purkuun?
Tilanne on siis se että omistan asunnostani piakkoin noin puolet. Minun ei ole alunperin ollut tarkoitusta ottaa tähän alivuokralaista, haluan maksaa palkastani sen verran että itse lopulta omistan koko asunnon. Viime vuonna kuitenkin työkaveri rupesi vihjailemaan että haluaisi nopeasti muuttaa pois vanhempiensa luota. Kuuntelin hänen murheitaan tovin kunnes hän sitten kysyi haluaisinko hänestä kämppiksen. Lupauksena oli se että etsii oman asunnon kun saa opiskelupaikan.
Harkitsin asiaa viikkotolkulla, ennen kuin tämä ihminen sai pääni kääntymään. Perhe oli kuulemma kauhea ja vanhemmat suorastaan hirveitä. Pakkohan se oli sitten pelastaa. Sanoin että olen asunut 10 vuotta yksin, minulla on suuri koira jne. Mutta kun hän kävi kämpilläni, totesimme jutun selväksi. Hän saisi asua tässä ja työhuoneestani tulisi hänen huoneensa. Ja vuokra sovittiin melko alhaiseksi, koska ratkaisu olisi vain väliaikainen.
Nyt on mennyt puoli vuotta, kämppis odottaa tietoa opiskelupaikasta. Tällä välin yhteiselo on sujunut epätasaisesti. En edes jaksa välittää siitä että keittiössä ei ole puhtaita astioita ellen minä niitä siivoa. Tai siitä että vessa on aina vetämättä. Tai siitä että suihkun seiniin liimaillaan irtohiuksia. Tai että ihminen kasvattaa kukkia jotka kerää jo nyt alkukesästä kärpäsiä hänen kaatopaikkakunnossa olevaan huoneeseensa. Eihän minulla sinne ole edes asiaa joten why not.
Mutta. Siitä satun välittämään että tämä ihminen on selvästi satuttanut koiraani jollain tavalla. Koira on ehkä lempein, kiltein ja alistuvin ikinä. Hän ei tiedä olevansa suuri, ottaa kaikki vastaan iloisena ja mahaa näyttäen. Sekarotuinen ääliö mutta rauhallinen sellainen.
Epäilys heräsi siinä kohtaa kun koira nukkui petissään, ja kämppis jostain syystä meni sinne härkkimään. Koira reagoi ensin säikähtämällä ja sitten haukkui peloissaan. Toisella kerralla koira näytti hampaansa, mitä ei ole ikinä tehnyt.
Olen sittemmin todistanut miten kämppis vetää koiraa jaloistaan jotta saisi sen huoneeseensa. Hän on myös mäjäyttänyt oven koiran naamalle ja kerran satuttanut sitä polkemalla tassuille vihoissaan. Tuona kertana räjähdin niin että Kiinassakin kuultiin. Kuka ties mitä muuta on sattunut??
Voinko poistaa tällaisen ihmisen kodistani? Ja miten se lain mukaan menee, jos vuokrat on maksettu?
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Uros vai narttu koira?
Leikattu uros tuo on.
-AP
Vierailija kirjoitti:
Muuttakoon takas vanhemmilleen, jos ei muuta keksi. Ulos vaan.
Jep, ihan sama mihin menee. Ketään ei kiinnosta eikä varsinkaan ole ap:n ongelma. Itse on asiansa ryssinyt. Tärkeintä, että lentää AP:n talosta ulos kuin leppäkeihäs.
Sanot että hän ei saa koskea ollenkaan koiraan.
Kannattaa selvittää mitä se sopimuksen purkaminen vaatii.
Vierailija kirjoitti:
Irtisanot, koska käytät jatkossa koko asuntoa itse. Hän on alivuokralaisen asemassa, 2 viikkoa irtisanomisaika.
Jos virallinen vuokrasopimus on tehty niin vuokranantajan irtisanomisaika on 3 kuukautta alle vuoden kestäneessä vuokrasuhteessa, muutoin 6 kuukautta. Eli ei ihan nopeaa ole. Ilmoitus eläimeen kohdistuvasta kaltoinkohtelusta on kyllä rikosilmoituksen paikka. Kannattaa hankkiutua pikinmiten eroon hänestä.
Tuossa tilanteessa ei pitäisi ajatella
kamera juttuja paitsi jos ei ole tarkoitus heti saada kämppis ulos.
Vaan tällä sekunnilla kämppis pihalle armotta.
Saiko koira apua tai uuden kodin? Mikä kaltoinkohtelu oli.
Sama kirjoitaja asialla,jonka vappu heila ei olutkaan raskaana. Vetää hatusta juttunsa.Järkevä ihminen tekee heti ilmoitus eläin valvojalle jo silmien edessä näkee koiran kaltoin kohtelun! Eikä mieti jahkaa ja kysy tältä, miten eron pääsee koirasta ja henkilöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Irtisanot, koska käytät jatkossa koko asuntoa itse. Hän on alivuokralaisen asemassa, 2 viikkoa irtisanomisaika.
Jos virallinen vuokrasopimus on tehty niin vuokranantajan irtisanomisaika on 3 kuukautta alle vuoden kestäneessä vuokrasuhteessa, muutoin 6 kuukautta. Eli ei ihan nopeaa ole. Ilmoitus eläimeen kohdistuvasta kaltoinkohtelusta on kyllä rikosilmoituksen paikka. Kannattaa hankkiutua pikinmiten eroon hänestä.
Alivuokralaisella se irtisanomisaika on lyhyempi
Tällä hetkellä kämppis on sukulaisillaan koska siellä oli valmistujaisjuhlat. Ajattelin lähettää viestin että vuokralaisuus ei enää jatku, vaikka sovittiinkin että hän muuttaa pois vasta saatuaan tiedon opiskelupaikasta.
Meillä on ainoana kirjallisena sopimuksena hänen muuttoilmoitus + se että hän maksaa siitä ja siitä päivästä alkaen tietynsuuruista vuokraa, ja että minä asunnon omistajana ja täten vuokraemäntänä huolehdin kodissa olevan tietyt kirjatut ominaisuudet kuten sähkö, jääkaappi, hella ja pesukone.
Kiitos tosi paljon vastanneille, sain tästä sätkyn tehdä asialle jotain.
-AP
Vierailija kirjoitti:
Eläinsuojeluluilmoitus. Heti.
Nämä vastaukset yllätti. Voinko tosiaan tehdä ilmoituksen epäilyn perusteella? Tosin olen nähnyt muutaman tapauksen. Mihin se johtaisi?
-AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko todella?
Yksikin eläimen kaltoinkohtelu on
liikaa. Yksikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko todella?
Alivuokrasopimus on mahdollista irtisanoa, kun alivuokranantajan ja alivuokralaisen välillä on toistaiseksi voimassa oleva alivuokrasopimus. Irtisanomisessa tulee noudattaa lain mukaista irtisanomisaikaa. Alivuokranantaja voi irtisanoa alivuokrasopimuksen kolmen kuukauden irtisanomisajalla, jos alivuokrasuhde on kestänyt yhtäjaksoisesti vähintään yhden vuoden ennen irtisanomista. Jos alivuokrasuhde on kestänyt alle vuoden, irtisanomisaika on yksi kuukausi. Alivuokranantajan irtisanomisaikaa ei voida lyhentää eikä alivuokralaisen irtisanomisaikaa pidentää. Jos tällainen ehto on tehty alivuokrasopimukseen, on se mitätön, eikä sitä tule noudattaa. Alivuokrasopimuksessa on voitu sopia vuokrasuhteen päättymisestä ilman irtisanomista, jolloin tätä sovittua päättymishetkeä on noudatettava.
Alivuokrasopimuksen irtisanominen on toimitettava todistettavasti. Kun alivuokrasopimus irtisanotaan, on alivuokranantajan annettava tälle kirjallinen irtisanomisilmoitus, jossa mainitaan alivuokrasuhteen päättymispäivä ja irtisanomisen peruste. Jos alivuokrasopimus on irtisanottu ilman hyväksyttävää syytä, alivuokranantaja on velvollinen maksamaan kohtuullisen korvauksen alivuokralaisen muuttokustannuksista ja uuden vuokra-asunnon hankkimisesta aiheutuneista kuluista. Lisäksi alivuokranantaja saattaa joutua korvaamaan enintään kolmen kuukauden vuokraa vastaavan määrän hyvityksenä alivuokralaiselle aiheutuneesta haitasta. Se, mikä alivuokrasuhteessa katsotaan hyväksyttäväksi syyksi irtisanomiselle, ratkaistaan tapauskohtaisesti.
Alivuokrasopimus päättyy myös silloin, kun alivuokranantajan ja alkuperäisen vuokranantajan välinen vuokrasopimus irtisanotaan. Alivuokralaisen sopimussuhde on siten riippuvainen päävuokralaisen ja päävuokranantajan välisestä sopimussuhteesta. Alivuokranantajan tulee tällöin ilmoittaa viivytyksettä alivuokralaiselle vuokraoikeutensa lakkaamisesta. Ilmoituksen laiminlyömisestä saattaa nimittäin seurata alivuokranantajalle velvollisuus korvata alivuokralaiselle kohtuullinen korvaus muuttokustannuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä tulee kysymykseen alivuokrasopimuksen ehdot, joten 2 viikkoa on irtisanomisaika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempansa varmaan maksoivat sille, että pääsivät eroon.
Potki pihalle se sairas eläinräkkääjä.
Oletko sanonut jo suoraan, että nyt riitti.
Kamera kuvaamaan, niin saat todisteet koiran kiusaamisesta.
Kukkien kasvatus kuulostaa siltä, että työhuoneessasi muhii vesivahinko.
Hassua että ne "kauheat" vanhemmat kävivät täällä oikein halailemassa, ja ostivat kalliin sohvan jota kämppis oli kovasti haaveillut.
Olen miettinyt kameraa kuvaamaan siksi aikaa kun olen töissä. Mutta rikkoisiko se jotain lakia jos en ilmoita siitä?
-AP
Rikkoo. Valvontakameroista pitää aina ilmoittaa kyltillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko todella?
On.
Sitäpaitsi nämä on ilmeisesti niin nuoria, että jos tämä alivuokralainen ei lähde heti, kantelisin hänen vanhemmilleen! Jos olivat niin pahoja, niin eivätköhän saa jälkikasvunsa kuriin.
Vuokraturva.fi -sivustolta voi aloittaa.
Kannattaa myös tuo eläinsuojeluasia tarkistaa, samoin jos on aiheuttanut tuhoa siinä vuokrahuoneessaan.
Kyllähän teille ikävät ajat koittavat yhteiselossa, kun irtisanot vuokrasopimuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläinsuojeluluilmoitus. Heti.
Nämä vastaukset yllätti. Voinko tosiaan tehdä ilmoituksen epäilyn perusteella? Tosin olen nähnyt muutaman tapauksen. Mihin se johtaisi?
-AP
Ehkä sakkoja saisi, ehkä ei. Mutta ainakin sulla olisi paperilla näyttöä, että olet tällaisen ilmoituksen tehnyt ja se saattaa edesauttaa kämppiksen ulos heittämistä.
Ulos vaan tietenkin. Eihän tuollainen eläinrääkkääjä edes saisi oleilla samassa talossa eläimen kanssa.