Tekosyysi mikset muuta ulkomaille
Mitä järkeä enää asua Suomessa? Hirvittävän kallista mutta palkka siihen nähden matala. Käytännössä kaikille jää palkasta käteen saman verran, eroa ehkä muutama sata. Vain oikeasti rikkailla on hyvä asua täällä
Kommentit (154)
Lasten ilmainen koulu, tuettu päiväkoti, tuetut kaikki muutkin lasten palvelut, ilmaiset lääkärit. Sinkkuna muuttaisin mutta lapsiin menee niin paljon rahaa, että jos itse joutuisin kaikki nämä palkastani maksamaan pitäisi ulkomailla palkankin olla varmaan vähintään nelinkertainen, että pääsisin samaan elintasoon.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on sukulaiset, ystävät, tuttavat.
Työpaikka, jossa viihdyn ja josta saan ihan hyvin palkkaa.
Täällä on turvallista ja tuttua.
Neljä vuodenaikaa. Suomen kesää ei voita mikään ja talvisin on ihanaa esim. hiihtää.Mitä tekosyitä nämä on? Ulkomailla on kiva piipahtaa, mutta Suomi on paras. Samoin kun kaupungissa on kiva piipahtaa, mutta maalle aina palaan.
Suomen kesää ei voi mikään koska se on kerran vuodessa ja lyhyt......ja Suomi paras maa koska olet tottunut asumaan täällä ja perhe sun muut myös täällä.....jos heräisit huomenna ja sinulle annettaisiin mahdollisuus asua missä tahansa maassa (perhe jne ilmestyy myös samaan maahan) etkä tietäisi olevasi Suomesta niin uskon että et välttämättä valtsisi tätä maata...
Mä niin haluaisin, mutta olen liian nynny muuttamaan yksin ja miestä ei ole ja tuskin koskaan saankaan. Olen sosiaalisten tilanteiden jännittäjä kotimaassakin, olisi ihan ylivoimaista hoitaa kaiikki muuttoon, uuteen työpaikkaan yms liittyvät asiat vieraalla kielellä ja vieraassa kulttuurissa.
Vierailija kirjoitti:
Lasten ilmainen koulu, tuettu päiväkoti, tuetut kaikki muutkin lasten palvelut, ilmaiset lääkärit. Sinkkuna muuttaisin mutta lapsiin menee niin paljon rahaa, että jos itse joutuisin kaikki nämä palkastani maksamaan pitäisi ulkomailla palkankin olla varmaan vähintään nelinkertainen, että pääsisin samaan elintasoon.
Riippuu minne muuttaa.
AP puhuu ulkomaille muuttamisesta aivan kuin se olisi automaattisesti autuaaksitekevä asia tai jotain tavoittelemisen arvoista ja että sillä olisi jokin kyseenalaistamaton itseisarvo.
Mitäpä jos nyt sattuukin olemaan tyytyväinen elämäänsä juuri tässä ja nyt eikä kaipaa siihen mitään muutosta? Aivan varmasti tällaisiakin ihmisiä on Suomessa tälläkin hetkellä vaikka kuinka monta.
Pitäisi keksiä järkevää tekemistä. Nyt täällä "markkinat". Varsinaista työtä en kaipaa kun kohtalainen tk eläke.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut Ranskassa, Italiassa, Brasiliassa, UK:ssa ja Irlannissa.
Kolme ensimmäistä olivat p.skoja maita asua, vaikka kivoja lomalla. UK ja Irlanti ovat ihan ok asua, mutteivät parempia kuin Suomi.
Kerrotko vähän millä tavalla olivat p askoja maita asua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en usko, että ruoho on yhtään vihreämpää aidan toisella puolella
Luin joskus, että uutuudenviehätys kestää noin kaksi vuotta. Sen jälkeen alkaa yhä enemmissä määrin huomaamaan niitä ikäviä asioita uudessa maassa. Pitäisi siis vaihtaa asuinmaata parin vuoden välein, että ei rupeaisi "ottamaan päähän". Aika juurettomalle kyllä kuulostaa...
Hmm, itse muutin jo yli 20 v. sitten pois Suomesta. Vieläkään tämä nykyinen kotimaani ei ole alkanut ottamaan päähän. Ja minulla on asiat selkeästi paremmin kuin ole Suomessa. Sitä tosin ei siellä käydessä voi ääneen sanoa.
Koska lemmikkikirahvini ei halua muuttaa, enkä voi laittaa sitä piikille.
Kun ei ole varaa, nippanappa saan vuokran ja ruuan per kuukausi.
Tod näköisesti voisin kokeilla Norjaa, ainakin pois tästä EU perseilystä, jos joku pitäisi valita.
Maz kirjoitti:
Kun ei ole varaa, nippanappa saan vuokran ja ruuan per kuukausi.
Tod näköisesti voisin kokeilla Norjaa, ainakin pois tästä EU perseilystä, jos joku pitäisi valita.
Eli meinaat että nyt nippanappa riittävillä rahoilla pärjäisi norjassa?
Oon asunut kolmessa eri ulkomaassa. Asumisella tarkoitan, että olen työskennellyt siellä noin vuoden. En siis ole esim. ollut vaihto-oppilaana.
Olen suomalainen mentaliteetiltani, en jaksa teeskennellä ja viljellä kohteliaisuuksia. Suomen kieli on minulle tärkeä. Suomen luontoa on ollut aina muualla ikävä. Luonto on täällä lähellä kaikkialla. En myöskään pidä kuumuudesta ja siitä että täytyy suojautua auringolta, tuolta jättimäiseltä tappavalta ydinpurkaukselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten kaverit, koulut ja harrastukset ovat täällä. Ei ole muita syitä.
Oletko kysynyt lapsiltasi? Moni sanoo noin, vaikkei varmuudella tiedä lastensa mielipiteitä. Minä asuin pikkulapsena ulkomailla ja olisin kiljunut riemusta, jos perheeni olisi myöhemmin lähtenyt uudestaan. Olen aina pitänyt Suomesta, mutta myös halunnut nähdä muita maita (en tarkoita lomamatkoja).
Näin. Omat lapseni ovat nyt vahempina ääneen kiittäneet, että toimme heidät pois Suomesta, kun ovat seuranneet suomalaisten kavereidensa elämää siellä ja Suomen touhua ylipäätään, nyt varsinkin pandemian aikaan oli kyllä aikamoista sählinkiä.
Vierailija kirjoitti:
Siis niinku minne? Ainoat ei-paskaiset maat Suomen lisäksi on Norja ja tanska.
No siinäpä kaksi hyvää vaihtoehtoa. Tosin elämä ei ole yhtään halvempaa, päinvastoin. Mutta muuten kyllä erinomaisia vaihtoehtoja. Ja koska jokainen on koulussa opiskellut ruotsia, on molemmat kielet helppo oppia pienellä vaivannäöllä.
Enemmän tai vähemmän generalistina asiatuntijatöiden hakeminen ja saaminen ulkomailta on haastavaa.
Kun paikkoihin on suurinpiirtein yhtä paljon hakijoita kuin Suomessa, niin täytyy todella erottua, jotta rekryävä lähtee ulkomailla asuvan (eli tässä Suomessa), paikallista kieltä korkeintaan kohtuullisesti osaavan (vaikka työkieli olisi englanti) hakijan kanssa käymään rekryprosessia läpi ja lopilta vielä palkkaisi.
Sinkku kirjoitti:
Miksi pitäisi? Täällä on 4 vuoden aikaa, rakastan syksyä ja talvea. Terveydenhoito on ilmaista (melkein) ja eläke parempi kun muualla. Pari kertaa käynyt ulkomailla mutta muuten on suunta aina ylöspäin pohjoiseen. Sinne muuttaisin jos johonkin. Mies vaan puuttuu..
Mistä johtuu tämä yleinen harha ilmaisesta terveydenhuollosta? Sinä maksat siitä joka kuukausi, ja paljon maksatkin.
Vierailija kirjoitti:
Oon asunut kolmessa eri ulkomaassa. Asumisella tarkoitan, että olen työskennellyt siellä noin vuoden. En siis ole esim. ollut vaihto-oppilaana.
Olen suomalainen mentaliteetiltani, en jaksa teeskennellä ja viljellä kohteliaisuuksia. Suomen kieli on minulle tärkeä. Suomen luontoa on ollut aina muualla ikävä. Luonto on täällä lähellä kaikkialla. En myöskään pidä kuumuudesta ja siitä että täytyy suojautua auringolta, tuolta jättimäiseltä tappavalta ydinpurkaukselta.
Miksi ihmeessä sinun pitäisi teeskennellä ja viljellä kohteliaisuuksia!?
Eipä se kuumuus missään maassa kestä 12 kk/ 24 tuntia vuorokaudessa. Kyllä luontoa löytyy vielä muualtakin; jos asut kaupungissa, on sinun lähettävä vain vähän kauemmaksi sitä hakemaan.
P.S. Muutin Suomesta pysyvästi pois vanhempieni kanssa, kun olin 7 vuotias. Ymmärrän edelleen suomen kieltä ja kirjoitankin:) Suomen kielen olen opettanut myös lapsilleni.
Olen asunut ulkomailla, ei se niin hienoa ollut. Haluan asua sukulaisteni lähellä.
Niin jatkan vielä sivulta 3: Lähdin kyllä miehen työn mukaan, mutta joka maassa opettelin kielen, aloitin alusta ja kävin töissä. Saksassa sitten lapset kävivät koulut ja opiskelevat, ja kuuntelin ihmettelyjä työssäkäynnistäni. Ei minusta oikein kunnon kotirouvaa saanut. Oma urani jäi, kouluttauduin uudestaan, ja olen jo sosiaali- ja terveysalalla kokenut konkari. Palkkaa on nostettu alalla viime vuodet, ja luvattu taas lisää. Tervetuloa töihin kielitaidon ja kvalifikaatioiden mukaan! Kaikkea on mahdollista petrata töiden lomassa. Lasten vuoksi jään tänne, mutta palkka mahdollistaa reissut Suomeen vanhempiani katsomaan.
Niinpä, Kreikkahan ei olekaan hyvinvointivaltio eikä maailman onnellisin maa. No, ehkäpä sielläkin asustelee jokunen onnellinen kaikesta ankeudesta ja haisevasta, kosteasta kylmyydestä huolimatta.