Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kukaan ei ole tulossa lapsen valmistujaisjuhliin :(

Vierailija
31.05.2022 |

Harmittaa lapsen puolesta.
No, täytyy sitten juhlia perheen kesken.

Kommentit (157)

Vierailija
61/157 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun valmistujaisissa kävi viitisen vierasta. Muutamia paikalla olleita naapureita sitten säälistä tuli, kun isä läksytti äitiä, kuulivat.

Kyllä äiti teki mulle juhlia (yhdessä tehtiin). Siivos, raivasi, puunasi, leipoi ja kokkasi. OIkeesti oli esille laitettu, kuten siskon ylioppilas juhlissakin, pienemmässä määrin, mutta olihan sitä tarpeistoa ainakin 20 - 25 henkilölle.

Ihmeteltiin isän ja sisarusten (3) kanssa, kun ketään ei näy, eikä kuulu. Äiti sitten pitkin hampain paljasti, että hän ei kehdannut kutsuja lähettää. "eihän merkonomeille ole ennenkään juhlia pidetty!"

Oli vissiin ajatellut, että selittää asian siten, että joku oli unohtanut lähettää ne kutsut. Mä itse ne omin pikku kätösin tein (15 kpl). Äiti vaatimalla vaati, että postittaa ne. Silläpä ei voinut laittaa muiden syyksi, kun se oli iso show jo se kutsujen postitus.

Sittenhän meni kaikilla vähän hermot ja isällä etenkin. Kyllähän juhlia oli monellakin samana päivänä, mutta sukulaisista moni sanoi, että tottakai olisivat piipahtaneet. Juhlat kuin juhlat. Ihmettelivät kovasti äidin käytöstä. Isän puolelta ei juuri sukua ollut, mutta äidin puolelta kyllä. Sisaruksilleen ja mummolle oli sanonut, etten päässyt läpi?! - eikö kyselystä voinut päätellä, että olisivat tulleet juhliin kyllä.

Naapureita sitten tuli.

Olihan se tunnelma alkuun todella jäätävä. Äiti sitten päätti vetää pleksit ja rupes känniääliö marttyyrimammaksi hetkeksi aikaa. Onneksi sammui ajoissa. Mun sisarukset kutsuivat kavereitaan. Pari naapuriakin istui isän seurana yöhön, että kivat bileet nyt saatiin kuitenkin aikaiseksi.

Joo, äidin kanssa on ollut enemmän tai vähemmän hankaluuksia vuosikymmenten varrella, mutta tämä oli omalla kohdalla katalin temppu häneltä. Ei olla oikein väleissä, nykyään.

Tämä on kaikkein hulluin juhlajuttu, mitä olen koskaan kuullut.

Paljon onnea elämääsi

Vierailija
62/157 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä ketju, mutten viitsi avata uutta: paljonko tai mitä lahjaksi maisteriksi valmistuvalle läheiselle nuorelle? Menemme paikan päälle juhlimaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/157 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varmaan edusta kaikkia suomalaisia mutta.... Syitä miksi itse en lähde juhlimaan: ei ole autoa, vuokraaminen maksaisi vähintään 100+bensat. Julkiset kulkee huonosti, noin puolet vähemmän vuoroja kuin ennen koronaa. Hinta noussut niissäkin. Yöpyminen maksaa hotellissa varmasti ainakin sen 100/yö + ruoat. Vaatteita ei ole juhliin sopivia, ei kenkiä tai mitään. Ei ole kirppiksellä sopivia eikä rahaa tilata verkkokaupasta. Ilman lahjaa on noloa mennä juhliin, valmistunut on lahjansa ansainnut. Mikään tavara ei kelpaa ja rahaa ei ole antaa muille, kaikki eläminen kallistunut, hyvä jos saan oman elämäni kustannettua. Liian usein on myös annettu ymmärtää että antamani rahasumma on liian pieni. Halvimmillaankin menisi satoja euroja toisen juhliin ja maksaisin siitä tulleita velkoja monta kuukautta. Lähetän/laitan tilille sen 50 ja kuuntelen taas hetken aikaa sitä huvittunutta selittelyä miten säästeliäänä nuori saa tuon summan riittämään aika pitkäänkin, karkkia ja hampparia saa vähän ostettua.

Vierailija
64/157 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kävin juhlissa mielelläni, mutta nyt on jäänyt. Ja syynä se, että jokaiseen juhlaan pitäisi olla laittamassa 100-500 euroa juhlakalun tilille. Muuten haukutaan noloksi ja vaikka miksi.

Ei ole varaa käydä. Esim tämän kevään saldo: serkun 30 v juhlat, työkaverin 50v juhlat, sukulaislapsen ristiäiset, miehen siskon 65v juhlat, miehen sukulaisen häät.

Nyt odottamassa kolmet yo-juhlat, kahdet rippijuhlat, kahdet häät ja yhdet polttarit.

Joten tällä palkalla ei pysty enää juhliin menemään

Vierailija
65/157 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juhliiko jotkut valmistumisia oikein vieraiden kanssa? Ei ole lähipiirissä ollut moista tapaa eikä suvussa, vasta jos tohtoriksi asti joku lukee niin on karonkat sun muut. Mutta maisteritkin vaan hilajkseen hakee paperinsa ja juhlii itsekseen jos tahtoo.

On aika tympeää menoa. Ihan sääliksi käy. Kyllä meillä on juhlittu suvun kesken niin lapsen syntymäpäiviä kun muitakin juhlia, eikä ole ollut mitään ongelmaa.

Niin, teillä. Mutta onko teilläkin se yksi sukulainen, joka kutsutaan vain siksi, koska on sukulainen, mutta salaa toivotaan, ettei hän tulisi? Ja hänen juhliinsa ette ikinä mene? Olette hänelle kuitenkin ystävällisiä ja kohteliaita, ettekä millään tavalla ilmaise, että oikeasti ette haluaisi olla hänen kanssaan missään tekemisissä ikinä.

Vierailija
66/157 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin turha lapsi, hehe he heeheheheheh buhh eheh eeeh!

Vierailija
67/157 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäkää juhlista säästyneet rahat siihen, että viette lapsenne hemmottelulomalle esim. Tsekkeihin Prahaan! Syökää siellä hyvää ruokaa, shoppailkaa, käykää vaikka kylpylässä. Edullinen hintataso ja todella tunnelmallinen kaupunki. Jää mukava muisto nuorelle, ei edes kaipaa juhlia tuon jälkeen.

Se on Tshekki. Eli mennään Tshekkiin. Tuota Tshekit kuulee lähinnä 70-vuotiailta.

Ehkä olet?

https://www.aurinkomatkat.fi/tsekki

Tsekki, ei Tshekki. 😂🤦🏼

Tšekki

Vierailija
68/157 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen kävin juhlissa mielelläni, mutta nyt on jäänyt. Ja syynä se, että jokaiseen juhlaan pitäisi olla laittamassa 100-500 euroa juhlakalun tilille. Muuten haukutaan noloksi ja vaikka miksi.

Ei ole varaa käydä. Esim tämän kevään saldo: serkun 30 v juhlat, työkaverin 50v juhlat, sukulaislapsen ristiäiset, miehen siskon 65v juhlat, miehen sukulaisen häät.

Nyt odottamassa kolmet yo-juhlat, kahdet rippijuhlat, kahdet häät ja yhdet polttarit.

Outoa jos tuollaisia lahjatoiveita on, vai onko tämä omaa olettamustasi? Olen se joka tuolla aiemmin kirjoitti tulevista rippi- ja yo-juhlista, ja minulle olisi tärkeintä että ihmiset tulisivat nuorta paikan päälle juhlistamaan ja osoittamaan, että välittävät, lahjan arvosta viis. Eivätkä lapsenikaan odota vieraita paikan päälle rahan takia. Heille olen yrittänyt opettaa muiden ihmisten huomioimista, ja kurjaa on nähdä, että kutsutut eivät tässä asiassa ihan hirveästi positiivista esimerkkiä näytä.

Vierailija
69/157 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä järkyttävässä hintojen nousussa alkaa olla epävarmaa omakin pärjääminen ja pitäisi olla säästöjä sairauden varalle ja ensi talven roimaan sähkön hinnan korotuksiin niin että loppui nyt kaikki juhlissa käyminen valitettavasti. Pitää kaikki turhat rahanmenot vähentää. Pienituloiset ja köyhät joutuvat ensimmäisenä niukentamaan menojaan. 

Vierailija
70/157 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outoa jos tuollaisia lahjatoiveita on, vai onko tämä omaa olettamustasi? Olen se joka tuolla aiemmin kirjoitti tulevista rippi- ja yo-juhlista, ja minulle olisi tärkeintä että ihmiset tulisivat nuorta paikan päälle juhlistamaan ja osoittamaan, että välittävät, lahjan arvosta viis. Eivätkä lapsenikaan odota vieraita paikan päälle rahan takia. Heille olen yrittänyt opettaa muiden ihmisten huomioimista, ja kurjaa on nähdä, että kutsutut eivät tässä asiassa ihan hirveästi positiivista esimerkkiä näytä.

Ihan kun lapset muka välittäisivät aikuisista vanhoista kantturoista muuten kuin niiden antamien rahalahjojen takia niin älä nyt sentäs ala naurattamaan:D

Vierailija
71/157 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juhlistakaa perheenä ylioppilasta esimerkiksi hyvässä ravintolassa ja antakaa arvokkaampi lahja.

Näin tekisin kaikkien juhlien kohdalla jos vaikuttaa sille ettei ketään tule. Luultavasti sata kertaa parempi vaihtoehto kaikille.

Komppaan. Joskus täytyy ottaa ohjat omiin käsiin.

Vierailija
72/157 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan aikoinaan kun pyysin serkkuani vaimonsa kanssa osallistumaan rippijuhliini, mutta he eivät tulleet, koska vaimo katsoi että hän ei tule, koska hän ei ole sukulainen. Niinpä miehensäkin jätti tulematta ja minulle kerrotiin valkoinen valhe siitä, että vaimolla oli "koulutusta" juuri silloin. Kun sitten tälle pariskunnalle tuli ero ja tämä samainen vaimo pyysi, jos tulisin viikonloppuisin hoitamaan heidän lapsiaan, ilmoitin että tulisin mielelläni muuten, mutta valitettavasti minulla on viikonloppuisin "koulutusta".

Nykyisin vedän samanlaista linjaa. Jos joku perhe ei halua tulla meidän järjestämiin juhliin eikä heistä muutenkaan kuulu mitään vuoden mittaan, en minäkään osallistu heidän juhliin. Tänä keväänä saoin kahdesti ei:n juhlakutsuihin ja kun toinen näistä pyyysi sitten lähettämään lahjan nuorelle suoraan pnkkitilille, sanoin siihenkin, että kiitos ei. Muuten on sitten kevät aika täynnä juhlien kanssa. yhtenä viikonloppuna on neljät juhlat. Onneksi kaikki nämä samalla paikkakunnalla, joten onnistuu.

Vierailija
73/157 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti on sukuja, joissa yhteydenpito ei vaan luonnistu vaikka itse kuinka yrittäisi pitää yhteyttä.

Tyttäreni juhlat ovat heinäkuun lopussa. Soittelin omille sukulaisilleni, tietäen jo etukäteen, että heitä ei voisi vähempää kiinnostaa. Vastaus ei yllättänyt, eivät halua tulla. Onneksi on ystäviä ja veljeni perheineen, jotka tulevat.

Lahjalla ei tässä tapauksessa ole merkitystä, sen arvolla siis - tai että ylipäätään onko lahjaa. Minulle ja perheelleni olisi ollut lahja jo pelkästään se, että sukulaiseni olisivat saapuneet paikalle.

Ystävänsä voi valita, sukulaisia ei.

Vierailija
74/157 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vois vähempää kiinnostaa kirjoitti:

Oikeasti on sukuja, joissa yhteydenpito ei vaan luonnistu vaikka itse kuinka yrittäisi pitää yhteyttä.

Tyttäreni juhlat ovat heinäkuun lopussa. Soittelin omille sukulaisilleni, tietäen jo etukäteen, että heitä ei voisi vähempää kiinnostaa. Vastaus ei yllättänyt, eivät halua tulla. Onneksi on ystäviä ja veljeni perheineen, jotka tulevat.

Lahjalla ei tässä tapauksessa ole merkitystä, sen arvolla siis - tai että ylipäätään onko lahjaa. Minulle ja perheelleni olisi ollut lahja jo pelkästään se, että sukulaiseni olisivat saapuneet paikalle.

Ystävänsä voi valita, sukulaisia ei.

Itselläni sama juttu. Ehkä pitäisi muuttaa ajatustapaa, että ei sitten edes yritä kutsua niitä sukulaisia pelkästään sukulaisuuden vuoksi ja yrittää väkisin pitää yhteyttä kun se ei ole vastavuoroista.

Vierailija
75/157 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan joihinkin amiksen "juhliin" tule.

Muutenkin syrjäytyneen kuuloista touhua. Ylioppilasjuhlissa meillä on ollut lähemmäs sata vierasta, rippijuhlissa vähemmän. Kymmeniä kuitenkin.

Peiliin katse vain!

Olet väärässä.

Meillä pidettiin ammattikoulusta valmistuneelle samanlaiset juhlat kuin ylioppilaaksi kirjoittaneelle sisarukselle pari vuotta aikaisemmin. Jokseenkin samat vieraatkin tulivat.

Tosin pidettiin valmistumista seuraavana viikonloppuna, kun oli kummipojan lakkiaiset samana vuonna.

Vierailija
76/157 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama mitä odotetaan lahjaksi, kun jokaisen pitää ymmärtää, että kaikilla ei ole varaa suuriin panostuksiin rahallisesti. Ainakin meidän suvun juhlissa ei odoteta mitään isompia rahoja ja jos ei ole varaa tulee paikalle tervetulleena ilman tätä lankaa. Kortti riittää. En tajua, miksi pitää orjailla ja luulla, että pitää antaa rahaa ja tai muuten arvokasta. Olin itse naapurin isossa syntymäpäiväjuhlassa ja hän esitti kutsuessaan, että et tuo mitään olet itse lahja kun tulet paikalle juhlaan.

Vierailija
77/157 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masentaa nykyään edes yrittää järjestää mitään juhlia, kun kukaan ei tule kuitenkaan. Omista synttäreistä ym. en niin välitä, mutta olisi kiva jos lapsen juhlissa olisi edes jotain vieraita. Kesällä nuoremman lapsen rippijuhlat, no yllättäen kaikilla kutsuttavilla on häitä ym. tärkeämpiä menoja silloin, tai just oman lapsen rippijuhlat samana päivänä. Lisäksi yksi perhejuhla omalla suvullani, jonne kaikki vähät sukulaiseni menevät. Olemme eronneet ja ex-mies järjestää omat juhlat omille sukulaisilleen.

Surettaa jo valmiiksi ensi kevään ylioppilasjuhlat vanhemmalla lapsella, kun ei sinnekään kuitenkaan kukaan vähistä kutsuttavista taaskaan pääse. 

Varatkaa ulkomaanmatka niin ei harmita ketään.

Vierailija
78/157 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäkää juhlista säästyneet rahat siihen, että viette lapsenne hemmottelulomalle esim. Tsekkeihin Prahaan! Syökää siellä hyvää ruokaa, shoppailkaa, käykää vaikka kylpylässä. Edullinen hintataso ja todella tunnelmallinen kaupunki. Jää mukava muisto nuorelle, ei edes kaipaa juhlia tuon jälkeen.

Tämä on hyvä idea, tuo kaupunki on oikeasti aivan ihana ja tunnelmallinen.

Vierailija
79/157 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me saatiin kutsu sukulaispojan valmistujaisiin 2 vko ennen juhlia.

Olisin saanut koirille just ja just hoitopaikan, mutta mutta.... Minä asun Turussa ja juhlat ovat Rovaniemellä.

Jos isä olisi laittanut kutsun vaikka 1 kk aiemmin, niin olisin voinut pyytää perjantain vapaapäiväksi. Ei vaan pysty ajamaan työviikon jälkeen yötä myöten juhliin, jotka alkavat seuraavana päivänä aamupäivällä 😭

Vierailija
80/157 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkää johonkin hienoon ravintolaan juhlimaan valmistumista. Niin itse olen tehnyt, en pitänyt juhlista nuorenakaan, vaan ne olivat pakkopullaa.

Tämä on ihan mahtava idea! Miksi ei voisi juhlia vain perheen kesken. Säästyy rahaa ja saa tehdä mitä haluaa. Nuorta voi muistaa kunnolla. Itse inhosin myös nuorena pakkojuhlintaa. Kamalaa kuunnella sukulaisten ilkeilyä, vaikka ei olisi yhtään halunnut. Ylioppilasjuhlat sain puhuttua vanhemmat jättämään väliin. Ja ei, en ole syrjäytynyt. Olen hyvinkin sosiaalinen, mutta inhoan juhlia, etenkin sukujuhlia ja niiden järjestelyä. Pelkkää stressiä, turhaa rahanmenoa ja itsellä ei ole yhtään kivaa.