Voiko alle 7 vuotiaan lapsen hampaitten reikiintymiseen olla
Mitään muuta syytä, kuin että on vain jätetty pesemättä?
Viikko viikko asuminen, meidän viikolla ne hampaat pestään, siltikin reikiä on vaan tullut.
Olen lapsen isälle niin monesti sanonut että ne on pestävä joka päivä.
Isänsä kehuskelee, että heilläpäs onkin sähköhammasharja ja reikiintyminen johtuu siitä että me pesemme tavallisella harjalla.
Ihmetyttää vaan, miten niitä reikiä edes on tullut, jos oikeasti pesisivät sillä sähköisellä.
Lapsen isällä hampaat mätänee suuhun ja lapsi kertoi, että isänsä oli sanonut, että kyllä hänelläkin aikuisena hampaat on ihan yhtä likaiset..hohhoijaa.
Jos ei omista välitäkkään niin välittäisi edes lapsensa terveydestä.
Itteä hävettää niiiin suunnattomasti kun joudun viemään lapsen paikattavaksi, kun sattuu nyt omalle viikolle osumaan nämä hammaslääkäri käynnit.
Toivottavasti tulevat rautahampaat ei ole pilalla tämän takia.
Lastensuojeluasiassa joskus otin tämän puheeksi, olimme samassa huoneessa lasutätin ja exän kanssa. Täti käski vain meidän olla hiljaa, kun meni riitelyksi tästä aiheesta.
Suoraan sanottuna: vituttaa lapsen puolesta.
Olemme lapselle puhuneet mieheni kanssa, että pesisi hampaitaan vaikka isänsä ei käskisikään pestä eikä olisi mukana hammaspesuissa. Ja hiemme sitä varmaan niin kauan että lapsi tosian tekee niin...
Nyt kun kesäkin alkaa, niin pahoin pelkään että vielä vähemmän isukki huolehtii näinkin tärkeästä asiasta...
Kommentit (58)
Ei meistäkään mitään lasua ole tehty vaikka yhdellä lapselka paljon reikiä pienenä. Ei ihanteelliset ruokailu tai hoitotavat, mutta toisaalta toisella lapsella ei ole reikiä samoilla tavoilla, joten en mitään älytöntä vouhotusta tee siitä tyyliin "nyt ei ikinä karkkia" ja ei käytä joka päivä limua ja karkkia. Itseasiassa limuja n. kerran viikossa.
En tiedä, paljonko hyötyä seuraavasta on, mutta voisin kuvitella että säännöllisenä tapana saattaisi olla jotain hyötyä... ei ainakaan haittaa... kunhan se EI tarkoita, että lasta tavan nimissä kiusataan.
Ellei hampaat kestä maitoa tai muuta ruokailua edes päivisin (puhumattakaan hampaisiin tarttuvasta makeasta, tai makeasta happamasta, monta kertaa päivässä), olisi hyvä ottaa tavaksi purskuttaa suussa VETTÄ. Ihan jo esim. 2 sekunnin ajan jokaisen syömisen jälkeen.
Pieni lapsi ei osaa purskuttaa mutta veden ottaminen suuhun ja pois sylkeminen (leuka alaspäin lavuaarin yllä, ettei joudu henkitorveen jos käy vahinko) huuhtoo suuta. Tietysti veden voi myös juoda jos vesi maistuu, mutta mitään pakkojuottamista monta kertaa päivässä ei saa olla - edes yhtä kulausta.
Jos lapselle kelpaa ruokailun lopuksi joku sellainen syötävä joka puhdistaa suuta (esim. mieluummin pala kurkkua tai porkkanaa, kuin makaronia/riisiä/leipää aterian päätteeksi), se kai toimii vesihuuhtelun tavoin. Ehkä paremminkin, kun "hioo" ientaskuja.
Ei siinä paljon muuta voi normaalin huolehtimisen lisäksi, kuin säännölliset huuhtelut, jos reikiintyminen alkaa kun hampaita on vasta 4-8. Vesihuuhtelu tms. toimii siinä missä syljellä huuhtelu, makeutusaineiden ja purumassan stimuloimana (purkka, pastilli) ja lapsi säästyy runsaalta määrältä makeutusaineita.
Huuhtelu tms. on ainakin helppo toteuttaa, eihän hampaita voi olla pesemässä monta kertaa päivässä ja lapsen kuitenkin täytyy syödä ehkä kolmen tunnin välein päivisin. Yöunta ei voi häiriköidä huuhtelujen takia. Hampaat kestää miten kestää. Onneksi niissä ei ole yleensä kipua, koska maitohampaiden juuret ovat olemattomat. Tärkeää pysyvien hampaiden kannalta on ettei karies happamoita suuta, ratkaisevaa ei siis ole maitohampaiden rikkinäisyys sinänsä vaan karieksen toiminnan määrä ja sen aiheuttama hapokkuus. Vesi neutraloi sitä.
Nuorimmainen saa todennäköisesti myös sen kariesbakteeritartunnan nuorempana, jos isommat on antaneet sille jotain omassa suussaan käynyttä (jos isommat on saanut sen tartunnan myös jostain, mutta mitä vanhempana sen saa sen vähemmän se haittaa). Lisäksi nuo perinnölliset syyt. Et voi siis syyttää pelkästään lapsen isää, toki todella ikävää jos ei huolehdi, mutta voi myös huolehtia. 7v sitä paitsi osaa jo itsekin pestä (vaikka suositus on että aikuinen pesee, mutta on se itse peseminen parempi kuin ei ollenkaan), joten voisit yrittää puhua lapsen kanssa asian tärkeydestä. Ja voisihan ne isommat sisarukset muistuttaa myös jos he pesee hampaansa kuitenkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierail8ija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi vain hyvä tietää, onko mitään muuta syytä, mikä voisi aiheuttaa jatkuvaa reikiintymistä noin pienellä lapsella?
Yhdelläkään toisella lapsella ei ole ollut reikiä, ja kyllä heidän hampaistaan huolehdin silloin.
Nuorimmalla lapsella tätä on, ja olen lähes sata varma, että isänsä puhuu paskaa. Ei se ikinä muuta ole puhunutkaan, joten miksi nytkään.En lapsille hauku ikinä isäänsä. Mutta hän on lapsille haukkunut minua.
Eräänkin kerran sanoi mua paskaksi ja siihen tämä nuorin, joka siis täyttää 7, oli sanonut: "kuka toista haukkuu, on ite, eli sä oot paska"En voinut olla hieman naurahtamatta kun lapsi kertoi. Mutta sanoin ettei kannata välittää isänsä puheista..
Isänsä ei tajua että kääntää vielä lapset itseään vastaan, kun tarpeeksi minua haukkuu. Sen takia en puhu lasten kuullen pahaa isästään. ApKuten tuossa yllä on kommentoitu, niin hampaiden reikiintymisherkkyyteen vaikuttavat muutkin seikat kuin vain pesu. Mm. se, millaisen bakteerikannan sinne suuhunsa on saanut elämän alkuvuosina. Ja se, millainen on hammaskiilteen, hammasluun ja syljen laatu. Toisilla hampaat reikiintyvät herkemmin hyvälläkin hoidolla, osalla hyväonnisista on reikiä nolla, vaikka hampaat muistaisi pestä ehkä joka kolmas päivä.
Nimenomaan ja itselleni ollut jo ihan selvää. Tietenkin tuo edellinen yhdistettynä ei niin hyvään hammashoitoon huono yhdistelmä eli jos syö makeaa pitäisi jotenkuten muistaa hoitaa hampaat myös.
Esim. kahta lasta verrattaessa voi toisella olla reikiä ja tousella 0, vaikka täysin samanlaiset hoito- ja ruokailutavat.
Itselleni oli kaveri aina kateellinen kun söin paljon makeaa, eikä reikiä vasta kun parikymppisenä. Hän itse ei syönyt paljon koskaan ja joka vuosi uusia reikiä. Hoiti hampaansa hyvin, eikä ollut aihetta epäillä ettei olisi hoitanut. Ei häntä muuten olisi ottanut tuo päähän.
Myös tiedän tapauksen, jossa saman perheen lapsilla yhtä hyvä tai huono hammashoito sekä ruokailutottumukset ja toisella reikiä alle kouluikäisenä ja toisella ei.Lisäisin vielä ettei lasten terveydentila kuuluu vanhemmille ja viranomaisille tietyissä puitteissa. Jos esim. hampaiden kunto on pöyristyttävää, olettaisin että tehtäisiin lisätutkimuksiaistä voisi johtua ja ehkä voisi sitten sen lasun kanssa käydä läpi ne hoitotottumukset. Muuten ei ole kenenkään asia huolehtua tai urkkia kuinka maljon makeaa kukin syö tai pestäänkö aivan varmasti joka päivä 2 kertaa.
Ihanteellisessa yhteiskunnassa aikuinen hoitaa lähes täydellisesti itsensä ja lapsensa. Tosielämässä ei kuitenkaan, eikä se sinänsä ole kenenkään asia muuta kun lasten kohdalla esim. tosi vakavissa laiminlyönneissä, sossun asia, joihin, kyllä varmasti puuttuu jos aihetta.
Aikuisten kohdalla poliisi yleensä hoitaa vanhempien laittomuudet likeuden kautta. Muuten ei kuulu muille.
Ainakin vanhemmille kuuluu! Jo on aikoihin eletty, jos hammashoito pitää jättää lastensuojelulle ja oikeuteen. Koulussa pitää myös opettaa ja huolehtia. Muuten on tietysti vaikea puuttua, mutta monessa asiassa itse vanhemmat on täysin hukassa ja kykenemättömiä huolehtimaan ja ottamaan vasruuta edes itsestään. Tai jos toinen vanhempi ei huolehdi, voi toisen vanhemman tehtävä olla todella vaikea. Moni lapsi tarvitsee apua eikä saa sitä riittävästi. Paha silloin sanoa, ettei kuulu muille!
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, paljonko hyötyä seuraavasta on, mutta voisin kuvitella että säännöllisenä tapana saattaisi olla jotain hyötyä... ei ainakaan haittaa... kunhan se EI tarkoita, että lasta tavan nimissä kiusataan.
Ellei hampaat kestä maitoa tai muuta ruokailua edes päivisin (puhumattakaan hampaisiin tarttuvasta makeasta, tai makeasta happamasta, monta kertaa päivässä), olisi hyvä ottaa tavaksi purskuttaa suussa VETTÄ. Ihan jo esim. 2 sekunnin ajan jokaisen syömisen jälkeen.
Pieni lapsi ei osaa purskuttaa mutta veden ottaminen suuhun ja pois sylkeminen (leuka alaspäin lavuaarin yllä, ettei joudu henkitorveen jos käy vahinko) huuhtoo suuta. Tietysti veden voi myös juoda jos vesi maistuu, mutta mitään pakkojuottamista monta kertaa päivässä ei saa olla - edes yhtä kulausta.
Jos lapselle kelpaa ruokailun lopuksi joku sellainen syötävä joka puhdistaa suuta (esim. mieluummin pala kurkkua tai porkkanaa, kuin makaronia/riisiä/leipää aterian päätteeksi), se kai toimii vesihuuhtelun tavoin. Ehkä paremminkin, kun "hioo" ientaskuja.
Ei siinä paljon muuta voi normaalin huolehtimisen lisäksi, kuin säännölliset huuhtelut, jos reikiintyminen alkaa kun hampaita on vasta 4-8. Vesihuuhtelu tms. toimii siinä missä syljellä huuhtelu, makeutusaineiden ja purumassan stimuloimana (purkka, pastilli) ja lapsi säästyy runsaalta määrältä makeutusaineita.
Huuhtelu tms. on ainakin helppo toteuttaa, eihän hampaita voi olla pesemässä monta kertaa päivässä ja lapsen kuitenkin täytyy syödä ehkä kolmen tunnin välein päivisin. Yöunta ei voi häiriköidä huuhtelujen takia. Hampaat kestää miten kestää. Onneksi niissä ei ole yleensä kipua, koska maitohampaiden juuret ovat olemattomat. Tärkeää pysyvien hampaiden kannalta on ettei karies happamoita suuta, ratkaisevaa ei siis ole maitohampaiden rikkinäisyys sinänsä vaan karieksen toiminnan määrä ja sen aiheuttama hapokkuus. Vesi neutraloi sitä.
Purskuttelu onnistuu hyvin lapselta, joten huuhdellaan suu jatkossa syömisen jälkeen. Tykkää myös porkkanoista, joten niitäkin voi syödä.
Kunhan nyt saataisiin ne tulevat rautahampaat pysymään kunnossa.
Hällä on jo alkanut yksi pysyvä hammas kasvamaan. Edestä on muutama maitohammas lähtenyt.
Ihmettelen isän välinpitämättömyyttä, kun olivat sukulaisensa luona, jossa on todella iso koira, hyvin leikkisä, ehkä liiankin, kun saattaa käydä vielä kiinni hampaillaan, kun leikkivät...
Mutta koira oli juossut kovaa tätä lasta päin, niin että hammas irtosi. Se ei ihan heilunut vielä, mutta onneksi oli sellainen maitohammas, joka olisi pian lähtenyt muutenkin.
Tyttö kertoi ettei isänsä ollut asiaan mitään sanonut ja tyttö oli yksinään jossain piilossa hetken itkenyt kun ei jostain syystä halunnut näyttää isälleen että häneen sattui...
Säikähdin silloin, että kasvaako hammas normaalisti kun kovassa kolauksessa lähti, mutta onneksi ei tuon pahemmin käynyt..
Laitoin perään koiran omistajalle viestiä, että katsovat jatkossa ettei koira juokse päin ja pure.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi vain hyvä tietää, onko mitään muuta syytä, mikä voisi aiheuttaa jatkuvaa reikiintymistä noin pienellä lapsella?
Yhdelläkään toisella lapsella ei ole ollut reikiä, ja kyllä heidän hampaistaan huolehdin silloin.
Nuorimmalla lapsella tätä on, ja olen lähes sata varma, että isänsä puhuu paskaa. Ei se ikinä muuta ole puhunutkaan, joten miksi nytkään.En lapsille hauku ikinä isäänsä. Mutta hän on lapsille haukkunut minua.
Eräänkin kerran sanoi mua paskaksi ja siihen tämä nuorin, joka siis täyttää 7, oli sanonut: "kuka toista haukkuu, on ite, eli sä oot paska"En voinut olla hieman naurahtamatta kun lapsi kertoi. Mutta sanoin ettei kannata välittää isänsä puheista..
Isänsä ei tajua että kääntää vielä lapset itseään vastaan, kun tarpeeksi minua haukkuu. Sen takia en puhu lasten kuullen pahaa isästään. ApKuten tuossa yllä on kommentoitu, niin hampaiden reikiintymisherkkyyteen vaikuttavat muutkin seikat kuin vain pesu. Mm. se, millaisen bakteerikannan sinne suuhunsa on saanut elämän alkuvuosina. Ja se, millainen on hammaskiilteen, hammasluun ja syljen laatu. Toisilla hampaat reikiintyvät herkemmin hyvälläkin hoidolla, osalla hyväonnisista on reikiä nolla, vaikka hampaat muistaisi pestä ehkä joka kolmas päivä.
Nimenomaan ja itselleni ollut jo ihan selvää. Tietenkin tuo edellinen yhdistettynä ei niin hyvään hammashoitoon huono yhdistelmä eli jos syö makeaa pitäisi jotenkuten muistaa hoitaa hampaat myös.
Esim. kahta lasta verrattaessa voi toisella olla reikiä ja tousella 0, vaikka täysin samanlaiset hoito- ja ruokailutavat.
Itselleni oli kaveri aina kateellinen kun söin paljon makeaa, eikä reikiä vasta kun parikymppisenä. Hän itse ei syönyt paljon koskaan ja joka vuosi uusia reikiä. Hoiti hampaansa hyvin, eikä ollut aihetta epäillä ettei olisi hoitanut. Ei häntä muuten olisi ottanut tuo päähän.
Myös tiedän tapauksen, jossa saman perheen lapsilla yhtä hyvä tai huono hammashoito sekä ruokailutottumukset ja toisella reikiä alle kouluikäisenä ja toisella ei.
Olimme siis hyviä kavereita ja eu tämän vuoksi peitellyt pettymystään. Tuo oli aina että;. " Tosi epäreilua, mä en syö karkkeja tai herkkuja ja pesen hyvin 2 x pvä, mut aina 1-2 reikää joka vuosi. "Kerro sit heti oliko sulla" kun olin menossa tarkastukseen. No reikiä 0 ja limua ja karkkia usea kerta viikossa.
Suurin syy että toisilla reikiintyy helpommin kuin toisilla johtuu geeneistä uskokaa tai älkää mut näin on
Mä pesin omalta lapseltani vielä 7-vuotiaana hampaat itse :D JA ihan normiharjalla.Hän on nyt 24v eikä yhtään reikää. Lapsen hammaskalusto voi myös olla yhtä huono kuin isällään, geeneissähän nämäkin menevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierail8ija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös tiedän tapauksen, jossa saman perheen lapsilla yhtä hyvä tai huono hammashoito sekä ruokailutottumukset ja toisella reikiä alle kouluikäisenä ja toisella ei.Lisäisin vielä ettei lasten terveydentila kuuluu vanhemmille ja viranomaisille tietyissä puitteissa. Jos esim. hampaiden kunto on pöyristyttävää, olettaisin että tehtäisiin lisätutkimuksiaistä voisi johtua ja ehkä voisi sitten sen lasun kanssa käydä läpi ne hoitotottumukset. Muuten ei ole kenenkään asia huolehtua tai urkkia kuinka maljon makeaa kukin syö tai pestäänkö aivan varmasti joka päivä 2 kertaa.
Ihanteellisessa yhteiskunnassa aikuinen hoitaa lähes täydellisesti itsensä ja lapsensa. Tosielämässä ei kuitenkaan, eikä se sinänsä ole kenenkään asia muuta kun lasten kohdalla esim. tosi vakavissa laiminlyönneissä, sossun asia, joihin, kyllä varmasti puuttuu jos aihetta.
Aikuisten kohdalla poliisi yleensä hoitaa vanhempien laittomuudet likeuden kautta. Muuten ei kuulu muille.Ainakin vanhemmille kuuluu! Jo on aikoihin eletty, jos hammashoito pitää jättää lastensuojelulle ja oikeuteen. Koulussa pitää myös opettaa ja huolehtia. Muuten on tietysti vaikea puuttua, mutta monessa asiassa itse vanhemmat on täysin hukassa ja kykenemättömiä huolehtimaan ja ottamaan vasruuta edes itsestään. Tai jos toinen vanhempi ei huolehdi, voi toisen vanhemman tehtävä olla todella vaikea. Moni lapsi tarvitsee apua eikä saa sitä riittävästi. Paha silloin sanoa, ettei kuulu muille!
Tietenkin vanhempien pitää yrittää hoitaa hyvin, mutta jos nyt niin on päässyt käymään niin, että tosi huonossa jamassa ne hampaat, luulisi että siihen puututaan. Tarkoitan vaan että ei ehkä suurempaa asiaa kannata siitä karkin syömisestä tai muista elintavoista ottaa. Jotkut karttaa kun rutto ja jotkut ottaa vähän rennommin. Kyllä hammaslääkärit aina ohjeistavat parempaan hammashuoltoon jos aihetta ja hyvä niin. Tämä palsta sopii mielestäni ihan hyvin toisten asioiden kauhisteluun, mutta ei tosielämä.
Monen tekijän summa. Ihan ensiksi on täytynyt saada esim. vanhemmalta karies-bakteeri. Sen lisäksi osasyinä voi olla liian tiheät happohyökkäykset, limsat, happamat hedelmät, sokeriset syötävät, pesemisen laiminlyönti joko kokonaan tai niin, että lapsi jätetään itse pesemään. Noin pienen lapsen hampaat tulisi aikuisen pestä kerran päivässä, toisen lapsi voi itse pestä.
Hammasluu voi myös olla normaalia alttiimpu reikiintymiselle, mutta jos näin olisi, hammaslääkäri olisi siitä kyllä teille sanonut.
Vierailija kirjoitti:
Suurin syy että toisilla reikiintyy helpommin kuin toisilla johtuu geeneistä uskokaa tai älkää mut näin on
Kannatan, vaikka eräs hammaslääkäri teilasi tuon. Oli muutenkin kyllä tosi outo ja tyly lääkäri ja huonosti hoiti lapsen hampaan paikkauksen.
Mutta, kai ne hyvilläkin geeneillä rapistuvat jossain vaiheessa, jos ei pese ja huonot ruokailutottumukset päivittäin, mutta siitä samaa mieltä, samoilla ruokailutottumuksilla ja hoitotavoilla toisilla reikiä, toisilla ei.
Hammashoidon laadulla varmaan myöskin merkitystä. Jos ei kunnolla paikattu varmaan eri lopputulos, kun jos kunnolla tehty. Samoin juurihoito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierail8ija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuisten kohdalla poliisi yleensä hoitaa vanhempien laittomuudet likeuden kautta. Muuten ei kuulu muille.Ainakin vanhemmille kuuluu! Jo on aikoihin eletty, jos hammashoito pitää jättää lastensuojelulle ja oikeuteen. Koulussa pitää myös opettaa ja huolehtia. Muuten on tietysti vaikea puuttua, mutta monessa asiassa itse vanhemmat on täysin hukassa ja kykenemättömiä huolehtimaan ja ottamaan vasruuta edes itsestään. Tai jos toinen vanhempi ei huolehdi, voi toisen vanhemman tehtävä olla todella vaikea. Moni lapsi tarvitsee apua eikä saa sitä riittävästi. Paha silloin sanoa, ettei kuulu muille!
On vanhemman oma asia hakea apua itselle tai lapselle, jos tuntee että tarvitsee. Jos joku ulkopuolinen tuntee, että lapsi tarvitsee, niin sitten lasuun yhteyttä. Aikuisellekin voi kai tehdä aikuisilmoutuksen, mutta tämän tekee yleensä jo aikuisen kanssa asuvat lähiomaiset, jos tarve, eikä aikuisen vointiin puututa, ellei ole sitten jo pakkohoidon tarve ja siihen kriteerit todella korkeat ja menee oikeuden kautta. Jos aikuisen sos. terv.
asioita yrittä alkaa hoitelemaan ilman asianomaisen lupaa tai virallista (ei väärennettyä) edunvalvonta lupaa, saattaa syyllistyä vakaviin rikoksiin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsen hampaat pestiin 2x päivä, ei mitään ylimääräistä napostelua. SILTI oli jo 5-vuotiaana reikä. En tosiaan tiedä mikä aiheutti.
Hampaita voi pestä monella tavalla. Hammaslääkärin ohjeiden mukaan tai 30 sekunttia omien ohjeiden mukaan. Moni pesee väärään aikaan hampaat ja huuhtelee hammastahnan pois suusta. Yksi yleisin syy on hammastahnan vähyys, napostelu ja väärä harjaustekniikka.
Monta sivua ketjua eikä yksikään osaa kertoa, mikä aiheuttaa reikiintymisen. Minäpä kerron: kariesbakteeri.
Lapsi saa ensimmäisten ikävuosien aikana karieksen omilta vanhemmiltaan esim. siten, että nämä antavat maistaa ruokaa samasta lusikasta mistä itse syö pesemättä sitä välissä.
Minulla oli alle kouluikäisenä hampaissa 10 reikää, elettiin 70-luvun loppua. Silloin siis ei hiilihappojuomat tai karkit olleet todellakaan mitään jokapäiväistä herkkua, karkkipäivä oli lauantaina ja silloin sai (nykymittapuun mukaan) surkean pienen määrän karkkia.
Hampaat pestiin ohjeiden mukaan, mutta silti ne reikiintyivät. Onneksi hammaslääkärikäynnit olivat mielestäni mukavia :)
Aikuisiällä reikiä on ollut ehkä kolme.
Meille sanottiin neuvolassa että ensimmäinen vuosi on sellainen että ei saisi laittaa vauvan kanssa samaa lusikkaa suuhun. Tutti huuhdeltiin hanan alla, mutta koirakin sitä ahkerasti pesi ja varmaan meni heti vauvan suuhun. Hampaat pestiin kouluikään asti iltaisin vedellä, sitten otettiin tahna käyttöön ja toinen pesukerta aamulla. Karkkia ei syöty ennen eskaria, suklaata ja jätskiä kyllä. Muistan vieläkin kun hammashoitaja yritti "narauttaa" muksun kertomaan että varmasti juotte limpparia yms. kun kertoi ettei tykkää limpparista ja että ei ole karkkipäivää. Reikiä ei siis ollut silloin eikä vieläkään, täyttää pian 14. On varmasti ollut hyvä tuuri, mutta ehkä myös sitä maalaisjärkeä. Että kyllä sieltä hammaslääkäristä tullaan nolattuna ehjilläkin hampailla. Mulla ja lapsella ei ole ikinä ollut sähköharjaa, ihan perusharja ja tahna, itse purskuttelen myös Vademecumilla.
Vierailija kirjoitti:
Emme usko. Rajoittakaa päivittäiset happohyökkäykset neljään ja peskää paremmin niin huomaatte geenienkin parantuvan. Joidenkin hampaat vain vaativat tarkempaa puhdistusta useammasta kulmasta johtuen purupinnan muodosta.
Lisäisin vielä ettei lasten terveydentila kuuluu vanhemmille ja viranomaisille tietyissä puitteissa. Jos esim. hampaiden kunto on pöyristyttävää, olettaisin että tehtäisiin lisätutkimuksiaistä voisi johtua ja ehkä voisi sitten sen lasun kanssa käydä läpi ne hoitotottumukset. Muuten ei ole kenenkään asia huolehtua tai urkkia kuinka maljon makeaa kukin syö tai pestäänkö aivan varmasti joka päivä 2 kertaa.
Aikuisten kohdalla poliisi yleensä hoitaa vanhempien laittomuudet likeuden kautta. Muuten ei kuulu muille.