Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko alle 7 vuotiaan lapsen hampaitten reikiintymiseen olla

Vierailija
31.05.2022 |

Mitään muuta syytä, kuin että on vain jätetty pesemättä?

Viikko viikko asuminen, meidän viikolla ne hampaat pestään, siltikin reikiä on vaan tullut.
Olen lapsen isälle niin monesti sanonut että ne on pestävä joka päivä.
Isänsä kehuskelee, että heilläpäs onkin sähköhammasharja ja reikiintyminen johtuu siitä että me pesemme tavallisella harjalla.

Ihmetyttää vaan, miten niitä reikiä edes on tullut, jos oikeasti pesisivät sillä sähköisellä.
Lapsen isällä hampaat mätänee suuhun ja lapsi kertoi, että isänsä oli sanonut, että kyllä hänelläkin aikuisena hampaat on ihan yhtä likaiset..hohhoijaa.

Jos ei omista välitäkkään niin välittäisi edes lapsensa terveydestä.
Itteä hävettää niiiin suunnattomasti kun joudun viemään lapsen paikattavaksi, kun sattuu nyt omalle viikolle osumaan nämä hammaslääkäri käynnit.

Toivottavasti tulevat rautahampaat ei ole pilalla tämän takia.

Lastensuojeluasiassa joskus otin tämän puheeksi, olimme samassa huoneessa lasutätin ja exän kanssa. Täti käski vain meidän olla hiljaa, kun meni riitelyksi tästä aiheesta.

Suoraan sanottuna: vituttaa lapsen puolesta.

Olemme lapselle puhuneet mieheni kanssa, että pesisi hampaitaan vaikka isänsä ei käskisikään pestä eikä olisi mukana hammaspesuissa. Ja hiemme sitä varmaan niin kauan että lapsi tosian tekee niin...
Nyt kun kesäkin alkaa, niin pahoin pelkään että vielä vähemmän isukki huolehtii näinkin tärkeästä asiasta...

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä kunnalta, että saatte min 6 kk välwin hampaiden tsekkauksen. Pitäisi onnistua. Tai viet itse tarkastuksiin yksityiselle. Ei se niin paljon maksa.

Soita päiväkotiin ja pyydä että varmuuden vuoksi harjaavat lapsen hampaat aamupalan jälkeen plus että annetaan xylitoltabuja.

Fluritabletteja kannattaa käsittääkseni kysellä hmmaslääkäristä olisiko apua.

Isällä näemmå tidella vahva bakteerikanta, jps vielä sypvät samalla lusiklala tms se ylläpitäö samaa kantaa lapsen suussa.

Nyt nuo tarkistusvälit kuntoon, xylitol ja fluori käyttöön, opetat lapsen harjaamaa itse ja huolehtimaan asiasta ja jos tarpeen pyydät opea/päikkyä auttamaan isäviikolla asiassa.

Vierailija
22/58 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliakia vaikuttaa kiilteeseen

Onkologi sanoi kerran, että sylki voi olla huomattavasti happampaa imusolmukesyöpää sairastavilla kuin terveillä.

Jos hampaiden välillä on isot raot, reikiintyminen vähäisempää helpon puhdistettavuuden takia.

Terveydellisiä syitäkin löytyy paljon. EI aina ole kyse huonosta hammashygieniasta, useimmiten kylläkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan turhaa sytät toista vanhempaa. Syömiset ,juomiset,lääkeet,perintötekijät vaikutaa ihmisen hammaskaluston jo lapsena.esim. rauta tabletit .vie hampaat. Kuin astma sumuteet .Unohdetaan suu kurlata vedäeää,kun astma pipua on käytet,kuiva suu ymm.Käytikö äitinä alkoholia,tupakaa,humeita,psykeläkeitä, raskauden aikana tai alussa Tai imettäessä lasta? Jos et imettänyt sinä se hampaat huonot.: 99% sinussa synnytäjä syy!.

Vierailija
24/58 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi vain hyvä tietää, onko mitään muuta syytä, mikä voisi aiheuttaa jatkuvaa reikiintymistä noin pienellä lapsella?

Yhdelläkään toisella lapsella ei ole ollut reikiä, ja kyllä heidän hampaistaan huolehdin silloin.

Nuorimmalla lapsella tätä on, ja olen lähes sata varma, että isänsä puhuu paskaa. Ei se ikinä muuta ole puhunutkaan, joten miksi nytkään.

En lapsille hauku ikinä isäänsä. Mutta hän on lapsille haukkunut minua.

Eräänkin kerran sanoi mua paskaksi ja siihen tämä nuorin, joka siis täyttää 7, oli sanonut: "kuka toista haukkuu, on ite, eli sä oot paska"

En voinut olla hieman naurahtamatta kun lapsi kertoi. Mutta sanoin ettei kannata välittää isänsä puheista..

Isänsä ei tajua että kääntää vielä lapset itseään vastaan, kun tarpeeksi minua haukkuu. Sen takia en puhu lasten kuullen pahaa isästään. Ap

Kuten tuossa yllä on kommentoitu, niin hampaiden reikiintymisherkkyyteen vaikuttavat muutkin seikat kuin vain pesu. Mm. se, millaisen bakteerikannan sinne suuhunsa on saanut elämän alkuvuosina. Ja se, millainen on hammaskiilteen, hammasluun ja syljen laatu. Toisilla hampaat reikiintyvät herkemmin hyvälläkin hoidolla, osalla hyväonnisista on reikiä nolla, vaikka hampaat muistaisi pestä ehkä joka kolmas päivä.

Aivan, olin ehtinyt kirjoittaa ennenkuin luin vastaukset. Ehkäpä kysyn tästä hammaslääkärissä enemmän.

Koska mitä voi tehdä asialle, jos jo valmiiksi on saanut sellaisen bakteerinannan joka tuhoaa hampaat..

Mehuja meillä ei juoda eikä syödä jugurtteja ym sokerijuttuja. Paitsi hedelmiä joissa on sokeria kyllä.

Kaikki syövät meillä samaa ja ainoastaan yhdellä on reikiä. Toiset syövät jopa enemmän herkkuja mutta pesevät hampaansa hyvin, eikä ole reikiä. Ap

Vierailija
25/58 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on vuoroviikoin tai miten sitten olettekaan asianne järjestäneet isän ja äidin luona. Niin, ei kai ne mahdolliset pesemättömyyden jaksot niin pitkiä ole, että hampaat siitä reikiintyisivät, vaikka äidin luona tunnollisesti hampaat pestäisiinkin.

Eihän se nyt vaikuta reikiintymisalttiuteen millään lailla peseekö hampaansa sähköharjalla vai tavallisella harjalla. Kunhan nyt pesee ja käyttää hammastahnaa pestessä.

Nyt varmaan pitää lapsi viedä labratutkimuksiin, että syy reikiintymiseen selviää... sylkinäytteet bakteereiden selvittämiseksi...

Vierailija
26/58 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta tai käske isän ostaa luokseen purkkaa tai ksylitolitabletteja. Sellainen aina ruokailun jälkeen. Lisäksihän on niitä tabletteja joilla voi hampaiden harjauksen jälkeen tarkastaa tuliko puhdasta, en valitettavasti muista nimeä mutta apteekista saa.

Vierailija
27/58 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen yhden 8-vuotiaan lapsen vuoroviikkoisän, jolla myös mätänee hampaat suuhun.

Hän uskoo itse huolehtivansa lapsestaan hyvin. Totuus on kuitenkin usein jotain muuta. Tiedetään, miten hammaslääkärin neuvojen mukaan hampaat pestään, mutta ei uskota.

Käytännössä hampaat pestään, jos muistetaan. Ainakin iltaisin = ei aamuisin ja iltaisin unohtuu myös usein. Pesua ei valvota. Kumpikin, isä ja lapsi pesee hampaat alle minuutissa. Ainakin isä juo yön aikana janojuomaksi usein energiajuomia ja virvoitusjuomia. Virvoitusjuomia juodaan muutenkin päivittäin janoon ja ruokajuomaksi.

Perhetuttuna olen yrittänyt puuttua asiaan, koska olen huolissani lapsesta. Saan vastaukseksi, että kyllä hoidetaan hyvin ja että riittää, kun pestään iltaisin. Vastaväitteitä muuhun. Heidän mielestään kaikki on hyvin. Oma lapseni osasi huolehtia itsenäisesti hammaspesusta tuon ikäisenä ja tapana oli myös pestä hampaat yhdessä, 3 min joka aamu ja ilta. Hän ei edes halunnut mennä nukkumaan hampaat likaisena, vaikka joskus oikein väsyneenä olisi voinut niin tehdä. Nyt lähes aikuisena hänellä ei ole yhtään reikää hampaissa.

Vierailija
28/58 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi on vuoroviikoin tai miten sitten olettekaan asianne järjestäneet isän ja äidin luona. Niin, ei kai ne mahdolliset pesemättömyyden jaksot niin pitkiä ole, että hampaat siitä reikiintyisivät, vaikka äidin luona tunnollisesti hampaat pestäisiinkin.

Eihän se nyt vaikuta reikiintymisalttiuteen millään lailla peseekö hampaansa sähköharjalla vai tavallisella harjalla. Kunhan nyt pesee ja käyttää hammastahnaa pestessä.

Nyt varmaan pitää lapsi viedä labratutkimuksiin, että syy reikiintymiseen selviää... sylkinäytteet bakteereiden selvittämiseksi...

Voiko tuota labranäytettä pyytää seuraavalla hammaslääkärikäynnillä? Antavatko siis ajan sinne ja mitä sitten tapahtuu kun labratulokset tulee, onko jotakin erityistä hoitoa että sais bakteerit kokonaan pois? Jos joku osaa siis kertoa?

Vierailija
29/58 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta tai käske isän ostaa luokseen purkkaa tai ksylitolitabletteja. Sellainen aina ruokailun jälkeen. Lisäksihän on niitä tabletteja joilla voi hampaiden harjauksen jälkeen tarkastaa tuliko puhdasta, en valitettavasti muista nimeä mutta apteekista saa.

Kiitos vinkistä, tuo aine voisi olla hyvä, niin nähdään tosiaan että puhdasta tulee. Ja isän luona tuo olisi hyvä juttu.

Vierailija
30/58 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy on puhtaasti siinä, että hampaita pestään liian harvoin/huonosti ja/tai päivän aikana tulee huomaamatonta napostelua esim. suklaapala tai pastilli aina silloin tällöin. Hammaslaatusylkijutut selittävät sen, että huonosti hoitavalle ei tule juurikaan reikiä, mutta ei näin päin.

Vierailija
31/58 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isällä näemmå tidella vahva bakteerikanta, jps vielä sypvät samalla lusiklala tms se ylläpitäö samaa kantaa lapsen suussa.

Kerran saatu kanta on ja pysyy, ei sitä tarvitse ylläpitää.

Sinänsä ne bakteerit voi tulla mistä vaan. Kerran näin leikkipuistossa kun sama tikkari ehti kulkea peräperää 4 lapsen suussa 😲

Vierailija
32/58 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syy on puhtaasti siinä, että hampaita pestään liian harvoin/huonosti ja/tai päivän aikana tulee huomaamatonta napostelua esim. suklaapala tai pastilli aina silloin tällöin. Hammaslaatusylkijutut selittävät sen, että huonosti hoitavalle ei tule juurikaan reikiä, mutta ei näin päin.

Olen eri mieltä. Meillä hoidettiin esimerkillisesti, silti yksi lapsista sai reikiä alle kouluikäisenä. Sattumoisin hän oli ainoa ennenaikaisesti (5 vk etuajassa) syntynyt, ehkä se aiheuttaa riskiä niin kuin joku ketjussa mainitsi.

Vierailija
33/58 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi vain hyvä tietää, onko mitään muuta syytä, mikä voisi aiheuttaa jatkuvaa reikiintymistä noin pienellä lapsella?

Yhdelläkään toisella lapsella ei ole ollut reikiä, ja kyllä heidän hampaistaan huolehdin silloin.

Nuorimmalla lapsella tätä on, ja olen lähes sata varma, että isänsä puhuu paskaa. Ei se ikinä muuta ole puhunutkaan, joten miksi nytkään.

En lapsille hauku ikinä isäänsä. Mutta hän on lapsille haukkunut minua.

Eräänkin kerran sanoi mua paskaksi ja siihen tämä nuorin, joka siis täyttää 7, oli sanonut: "kuka toista haukkuu, on ite, eli sä oot paska"

En voinut olla hieman naurahtamatta kun lapsi kertoi. Mutta sanoin ettei kannata välittää isänsä puheista..

Isänsä ei tajua että kääntää vielä lapset itseään vastaan, kun tarpeeksi minua haukkuu. Sen takia en puhu lasten kuullen pahaa isästään. Ap

Kuten tuossa yllä on kommentoitu, niin hampaiden reikiintymisherkkyyteen vaikuttavat muutkin seikat kuin vain pesu. Mm. se, millaisen bakteerikannan sinne suuhunsa on saanut elämän alkuvuosina. Ja se, millainen on hammaskiilteen, hammasluun ja syljen laatu. Toisilla hampaat reikiintyvät herkemmin hyvälläkin hoidolla, osalla hyväonnisista on reikiä nolla, vaikka hampaat muistaisi pestä ehkä joka kolmas päivä.

Nimenomaan ja itselleni ollut jo ihan selvää. Tietenkin tuo edellinen yhdistettynä ei niin hyvään hammashoitoon huono yhdistelmä eli jos syö makeaa pitäisi jotenkuten muistaa hoitaa hampaat myös.

Esim. kahta lasta verrattaessa voi toisella olla reikiä ja tousella 0, vaikka täysin samanlaiset hoito- ja ruokailutavat.

Itselleni oli kaveri aina kateellinen kun söin paljon makeaa, eikä reikiä vasta kun parikymppisenä. Hän itse ei syönyt paljon koskaan ja joka vuosi uusia reikiä. Hoiti hampaansa hyvin, eikä ollut aihetta epäillä ettei olisi hoitanut. Ei häntä muuten olisi ottanut tuo päähän.

Myös tiedän tapauksen, jossa saman perheen lapsilla yhtä hyvä tai huono hammashoito sekä ruokailutottumukset ja toisella reikiä alle kouluikäisenä ja toisella ei.

Vierailija
34/58 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko tuota labranäytettä pyytää seuraavalla hammaslääkärikäynnillä? Antavatko siis ajan sinne ja mitä sitten tapahtuu kun labratulokset tulee, onko jotakin erityistä hoitoa että sais bakteerit kokonaan pois? Jos joku osaa siis kertoa?

No se on se ihan tavallinen kariesbakteeri joka reiät aiheuttaa. Ei sitä saa pois ja turha testata enää kun reikiä on jo.

Vierailija
35/58 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääasiallinen syy "maitohampaiden" reikiintymiseen on perinnöllisesti heikko hammaslaatu.  (Olettaen, että lapsen pituuskasvu ja terveydentila on normaali.)

Vierailija
36/58 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen yhden 8-vuotiaan lapsen vuoroviikkoisän, jolla myös mätänee hampaat suuhun.

Hän uskoo itse huolehtivansa lapsestaan hyvin. Totuus on kuitenkin usein jotain muuta. Tiedetään, miten hammaslääkärin neuvojen mukaan hampaat pestään, mutta ei uskota.

Käytännössä hampaat pestään, jos muistetaan. Ainakin iltaisin = ei aamuisin ja iltaisin unohtuu myös usein. Pesua ei valvota. Kumpikin, isä ja lapsi pesee hampaat alle minuutissa. Ainakin isä juo yön aikana janojuomaksi usein energiajuomia ja virvoitusjuomia. Virvoitusjuomia juodaan muutenkin päivittäin janoon ja ruokajuomaksi.

Perhetuttuna olen yrittänyt puuttua asiaan, koska olen huolissani lapsesta. Saan vastaukseksi, että kyllä hoidetaan hyvin ja että riittää, kun pestään iltaisin. Vastaväitteitä muuhun. Heidän mielestään kaikki on hyvin. Oma lapseni osasi huolehtia itsenäisesti hammaspesusta tuon ikäisenä ja tapana oli myös pestä hampaat yhdessä, 3 min joka aamu ja ilta. Hän ei edes halunnut mennä nukkumaan hampaat likaisena, vaikka joskus oikein väsyneenä olisi voinut niin tehdä. Nyt lähes aikuisena hänellä ei ole yhtään reikää hampaissa.

Itselläni on pari ystävää jotka eivät todellakaan ole opettaneet lapsille mitään hammashygieniaa ja molemmilla heistä omat hampaat karmeassa kunnossa, eivätkä siltikään pidä asiaa tärkeänä...

Vierailija
37/58 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitohampaat ovat herkempiä reikiintymään. Hampaiden laatu ovat silti jokaisella aivan erilaiset. Jos vaikka kaksi henkilöä syövät ja pesevät samallailla niin toisen hampaat voivat reikiintyä kuin toisen. Yksilöllisiä asioita, mutta nekin kannattaa tutkia mikä sen aiheuttaa. Ruoka? hammastahna? Makeiset? jne... 

Vierailija
38/58 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

vatsa hapot ja sylki rauhasten vajaa toiminta minulla syljen puute citrus mehut vähän auttavat.

Vierailija
39/58 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla myös rakenteellisia vikoja hampaissa. Eli kiille ei ole normaalisti kehittynyt.

Vierailija
40/58 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan aikuisten fluorihammastahna käytössä kaksi kertaa päivässä?

Onhan janojuomana vesi? Mehuja ja limuja (ml.kaakaot yms) ei päivittäiseen käyttöön.

Onhan ateriarytmi säännöllinen Max 5-6 kertaa päivässä eikä aterioiden välillä suuhun mene muuta kuin vettä?

Onhan xylitol käytössä aterioiden päätteeksi?

Joskus refluksi voi aiheuttaa hampaiden reikiintymistä, onko tämä suljettu pois? Mutta kaiken kaikkiaan, alle kouluikäisten ja kouluikäisten hampaiden reikiintyminen on valitettavan yleistä ja siihen yleensä syynä ovat varhaisessa vaiheessa saatu kariesbakteeritartunta ja huonot ruokailutottumukset ja heikko suuhygienia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi