Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten joku voi sanoa, että yksin asuvalla on enemmän menoja kun perheellisellä?

Vierailija
31.05.2022 |

Hirveä riita tuli kaverin kanssa. Kun hän joutuu maksamaan yksin vuokran ja muut kulut. Perheellisellä taas on enemmän suita ruokittavana, useampia vakuutuksia, enemmän vaatekuluja, isompi asunto (enemmän kuluja) yms. Mitä mieltä?

Kommentit (114)

Vierailija
101/114 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu myös tuloista. Jos on esim syntymärikas, suuret tulot ja suvun perinnöt ja osingot niin ihan sama onko sinkku vai perheellinen.

Vierailija
102/114 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun yksin ja minulla on auto koska muuten en pääse töihin, asuntoni on 40 neliöinen pieni kaksio.

Asumiskuluni ovat 400e lainanlyhennys 20 vuoden maksuaika.

Yhtiövastike 160e/kk.

Sähkö keskimäärin nyt hintojen nousun myötä ollu noin 150e/kk.

Internet 50e/kk

760e/kk menee siis asumiseen mulla kuukaudessa

Nyt taloyhtiöön tulossa julkisivuremontti jonka maksan myös mutta hintaa en vielä tiedä ja ostin yksin kaikki tavarat asuntooni.

Auton kuluja en jaksa laskea mutta ne on kuukaudessa useita satasia.

Tän kokoset asunnot maksaa täällä noin 80t euroa ja samassa taloyhtiössä kolmiot maksaa noin 100t euroa. Eli isompi asunto ei suinkaan maksa puolet enemmän eikä vastike siinä ole suinkaan puolet isompi.

Jos asuisin kimpassa jonkun kanssa niin säästäisin jo pelkästään kiinteissä asumiskuluissa satasia kuukaudessa ja jos vielä pärjättäisi yhdellä autolla...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/114 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä perheellisellä on eniten menoja. Yksin asuvana opiskelijana pelkällä opintotuella elävänä minulla oli enemmän rahaa käytettävissä itseeni kuin nyt 4000/kk nettotuloilla 4 hengen perheenä. Lapset maksaa ja paljon.

Ihan oma valintasi käyttää suhteessa niin paljon enemmän rahaa lapsiisi kuin itseesi. Se ei poista sitä tosiasiaa että per henki laskettuna sinulla on tällä hetkellä enemmän rahaa käytettävissä kuin opiskellessasi.

Vierailija
104/114 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhden aikuisen taloudella on todella kallis asunto. Yksiöt ovat melkein saman hintaisia kuin kaksiot, mutta pienituloiselle sinkulle se pienikin erotus on merkitsevä, joten pienipalkkainen sinkku elää jossain kopissa.

Pariskunta maksaa saman asunnon hinnan puoliksi. Jos on työtön tm, niin myös tuet tulevat henkeä kohti.

Myös ruoka on halvempaa henkeä kohti, jos voi ostaa ja tehdä kerralla isompia annoksia.

Lapsista on kuluja, mutta toisaalta pieneksi jääviä lasten tarvikkeita saa hyvin halvalla käytettynä. Niistä halutaan vain pian eroon kun ei enää tarvita.

Mikä estää yksinasuvaa ostamasta kerralla enemmän ja tekemällä isompia annoksia jääkaappiin/pakkaseen?

Kun asuin 24 neliön yksiössä, niin jääkaappipakastumessa oli 2 hyllyä. Se rajoitti merkittävästi aleruoan ostamista, koska pakastimeen ei mahtunut kovin monta pakettia vaikka tarjousjauhelihaa. Koska en omistanut esim. sohvaa tai tiskikonetta, niin en todella tiedä minkä huonekalun tilalle olisin voinut tuoda pakastimen.

Kun muutin pois niin vuokrani oli 450 e kk, uudelta vuokralaiselta otettiin jo likemmäs 500. Muutin 55 neliön kaksioon, vuokra 600, iso pakastekaappi keittiössä. Näin sitä väljemmin asuva säästää.

Minulla on ollut pieni erillinen pakastin alle 20 neliön yksiössä. Vaikea uskoa ettei tuonnekin olisi mahtunut.

No nyt sinun täytyy vain pinnistää kaikkesi, niin kyllä se usko sieltä tulla putkahtaa.

Jos viettääkin kaikki illat pakastamalla ja sulattamalla elintarvikkeita, niin ei se muuta miksikään sitä, että ison porukan ruokamenot ovat halvemmat per henki. Yhtä lailla se nelihenkinen perhe voi ostaa VIELÄ isompia annoksia ja pakastaa niitä. Jos lähdetään siitä, että koko kämppä täytetään pakastimilla, niin perhe jolla on erillinen makkari ja olohuone voi ostaa vaikka kokonaisen lehmän halvalla ja pakastaa. Joka tapauksessa samalla asumiskululla per henki mahtuu aina sinkulle pienempi määrä pakastimia kuin pariskunnalle.

Vierailija
105/114 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni sinkku on todellakin kestosippi, koska yhteiskunta on aiemmin rakennettu ydinperheiden tarpeisiin. On ihan eri asia maksaa vuokraa 800 euroa kuin vähän isommasta asunnosta esim. 500 euroa puoliksi aviopuolison kanssa.

Tässä oletetaan että kumpikin on työelämässä ja näinhän ei läheskään aina ole. Kun asuin entisen naisystäväni kanssa, niin minä maksoin vuokrasta yleensä ainakin 2/3 ja usein kokonaankin. Maksoin myös sähkölaskun ja suurimman osan ruuista ja muista. Tuo exä ei halunnut olla työelämässä ja oli aivan holtiton tuhlaamaan. Nyt kun olen vuosia asunut yksin, niin käytössäni on merkittävästi enemmän rahaa.

Tämä, jouduin itse n.1700 nettopalkasta maksamaan oman autoni kulut, puolet vuokrasta (500e) ja ostamaan suurimman osan ruoista kun olen kaupassa töissä, eksä tuhlasi rahansa kaljaan, työssäkäyvä hänkin.

Vierailija
106/114 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin vanhempana tai yksin asuvana silti suurin kuluerä on asuminen ja kaikki siihen liittyvä. Muusta voi halutessaan joustaa. Sinkulla on tiukempaa, miten tota ei tajua. Tottakai lapset nostaa kuluja, mutta ei siinä määrin.

Parisuhteessa kahden lapsen päivähoitokulut oli päälle 300 € kuussa, mutta eron jälkeen ei mitään tai tyyliin pari kymppiä kuussa, koska tuloraja. Ihan noin esimerkkinä.

Vierailija
107/114 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhden aikuisen taloudella on todella kallis asunto. Yksiöt ovat melkein saman hintaisia kuin kaksiot, mutta pienituloiselle sinkulle se pienikin erotus on merkitsevä, joten pienipalkkainen sinkku elää jossain kopissa.

Pariskunta maksaa saman asunnon hinnan puoliksi. Jos on työtön tm, niin myös tuet tulevat henkeä kohti.

Myös ruoka on halvempaa henkeä kohti, jos voi ostaa ja tehdä kerralla isompia annoksia.

Lapsista on kuluja, mutta toisaalta pieneksi jääviä lasten tarvikkeita saa hyvin halvalla käytettynä. Niistä halutaan vain pian eroon kun ei enää tarvita.

Mikä estää yksinasuvaa ostamasta kerralla enemmän ja tekemällä isompia annoksia jääkaappiin/pakkaseen?

Kun asuin 24 neliön yksiössä, niin jääkaappipakastumessa oli 2 hyllyä. Se rajoitti merkittävästi aleruoan ostamista, koska pakastimeen ei mahtunut kovin monta pakettia vaikka tarjousjauhelihaa. Koska en omistanut esim. sohvaa tai tiskikonetta, niin en todella tiedä minkä huonekalun tilalle olisin voinut tuoda pakastimen.

Kun muutin pois niin vuokrani oli 450 e kk, uudelta vuokralaiselta otettiin jo likemmäs 500. Muutin 55 neliön kaksioon, vuokra 600, iso pakastekaappi keittiössä. Näin sitä väljemmin asuva säästää.

Väljemmin asuva säästää wtf 😂. Asuin yksiössä jonka vuokra oli 500e ja nyt kolmiossa jonka vuokra 1039e. Aika helvetisti saa pakastaa jos mielii yhtään tasoihin päästä. Ollaan muuttamassa omaan asuntoon ja vastike ja laina 1200e. Pakko muuttaa väljempään kun lapset alkaa olla niin isoja.

Säästithän sinä, kun sait enemmän neliöitä samalla rahalla. Muutamassa vuodessa ovat myös yksiöitten vuokrat ja myyntihinnat nousseet. Kokeilepa erota ja ostaa sinkkuna asunto.

Ruokakuluissa säästät joka päivä per henki laskettuna, samoin sähköissä. Tietysti neljä henkeä kuluttaa enemmän kuin yksi sinkku, mutta nyt vertaillaankin neljän hengen perhettä neljään sinkkuun.

Vierailija
108/114 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo mutta yksinasuvalla menee ruokaan ehkä n. 300e kuussa. Perheellisellä taas triplasti sen. Yksinasuvalla on 1 puhelin. Perheellä saattaa olla 5 puhelimen kulut. 5 polkupyörää, niiden huollot, lapset kasvaa, isommat pyörät joka kevät. 5 hengen vaatteet.

Ei kuiten kaikki perheellisetkään ole hyväpalkkaisessa työssä. Saattaa olla kummatkin vanhemmat työssä, jossa kumpikin tienaa 1500 netto ja sinkku saa 3000e netto. Sit " kituuttaa", kun ei pärjää. Ja perheelisen vaan täytyy pärjätä.

Minä olen sinkku, saan kuussa nettona noin 1500 tai alle. Asun kaukana pk-seudulta, mutta aikamoista kituuttamista tämä on. Pakko on pärjätä. Tukiin en ole tietenkään oikeutettu.

Vierailija
109/114 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tapauksessa kuluja nostaa mm. vakavat sairaudet.

Vierailija
110/114 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sinkku, asun vuokralla kaksiossa. Maksan kaiken yksin. Oletetaan, että nyt minulla on käytössä 1600 euroa.

Jos olisin parisuhteessa voisinme asua tässä samassa asunnossa.

Tietenkin kulut silloin suunnilleen puolittuisivat.

Oletetaan, että silloin samassa taloudessa olisi rahaa käytössä 3200 euroa.

Ei kahden henkilön kulut ole suhteessa kaksinkertaiset.

Koska vuokra ainakin olisi edelleen sama.

Ainakin lapseton pariskunta voittaa rahallisesti sinkkuun verraten.

Jos palkkataso ja asumisen hinta on kutakuinkin sama molemmissa talouksissa.

Tuolla joku sanoi, että sinkkuus on oma valinta. Voi asua soluasunnossa, ottaa (minkä tahansa?) kumppanin tms.

Niin, mutta elämisen taso ainakin henkisesti on silloin eri kuin parisuhteessa itse valitun kumppanin kanssa.

Ei kumppania vain oteta kuin apteekin hyllyltä ja siksi, kun se on talouden kannalta kannattavaa.

Soluasunto tai kimppakämppä aikuisella sinkulla on aika ahdistava jo ajatuksenakin.

Eivät ole millään lailla verrannollisia omaehtoiseen parisuhteeseen ja yhdessäasumiseen.

Tästä voi vetää johtopäätöksen, että asut leveämmin sinkkuna kuin asuisit pariskuntana tai perheenä. Nyt sinulla on 2 h itsellesi. Pariskuntana tuskin asuisitte tuossa kaksiossa, jos se kerran on sinulle sopiva sinkkuna, tarvitsisitte kolmion. Silloinkin olisi vain 1,5 h per henkilö. Lapsiperheenä tarvitsisitte vähintään kolmion, mutta paljon isommankin, jos on enemmän lapsia.

Sinulla on siis paljon leveämpi elintaso nyt sinkkuna. Muuta ny5 sinkkuna yksiöön, niin menosi pienenevät ja voit verrata kulujasi perheellisiin paremmin.

Puhutaan lisää sitten, kun sinulla on oikeasti kokemusta perheellisyydestäkin. Nyt kokemuksesi rajoittuvat sinkkuuteen ja muut oletuksesi ovat mutuilua. Meillä muilla on kokemusta sekä sinkkuudesta, parisuhteesta ja lapsiperheestä ja voin kokemuksesta sanoa, että sinkkuna elin halvimmalla

Miksi en pariskuntana asuisi tässä kaksiossa? Mutta kuitenkin jos nyt kaksion vuokra on 500 ja maksan sen yksin niin kolmion vuokra olisi ehkä 600-700 euroa ja maksaisimme sen puoliksi. Silloinkin voittaisin asumiskuluissa.

Ei se, että asun kaksiossa lisää minun rahamäärääni millään tavoin. Miksi sillä on edes tässä esimerkitystä merkitystä muuta kuin siinä mielessä, että pystyisin asumaan tässä myös miehen kanssa. Talouden käytettävistä rahoistahan nyt puhuttiin.

Myös pystyisimme asumaan kolmiossa mutta silti asumiskuluni pienenisi.

Mikä nyt on niin vaikeaa käsittää?

Jos nyt taloudessa on rahaa käytettävissä se 1600 euroa ja pariskuntana 3200 euroa, varmaan enemmänkin, riippuisi miehen tuloista, niin tietenkin kaikki omat kulut pienenisi kun olisi kaksi maksajaa. Ei ne kulut kaksinkertaistuisi.

Olen jo eläkeikäinen, lapsia ei perheeseen tulisi.

Ja olen ollut myös parisuhteessa. Siitähän juuri tiedän vertailla miten parisuhteessa kulut jakaantuu kun on kaksi maksajaa.

Minun tuloni oli silloin miltei samat ja en ollut läheskään näin tiukoilla. Oikeastaan ei koskaan tarvinnut miettiä silloin, miten rahat riittävät.

Nyt kyllä täytyy.

Tietenkin 1600 euroa riittää vähempään kuin joku isompi määrä.

Ei siinä sen enempää matematiikkaa tarvita.

Vierailija
111/114 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajattelen omaa rahatilannetta niin eniten ylimääräistä rahaa oli, kun elettiin kahdestaan miehen kanssa ennen lapsia. Seuraavaksi paras taloustilanne sinkkuna valmustumisen jälkeen. Heikoin rahatilanne on ollut lapsiperheellisenä. Toki moni asia vaikuttaa, mutta kyllä tuntuu että menot kasvaa koko ajan lasten myötä.

Vierailija
112/114 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni sinkku täällä luulee naiivisti, että parisuhteessa maksettaisiin kaikki puoliksi. Totuus on raadollisempi. Nykyään useimmiten naiset joutuvat maksamaan parisuhteissa ja lapsiperheissä enemmän kuin miehet. Kun eroaa, huomaa yhtäkkiä yllättyvänsä siitä, että jääkin paljon enemmän rahaa käyttöön.

Te on teidän parisuhteeseen hinkuavien oma moka, jos olette omaksuneet asenteen, että yhdessä ei makseta mitään. Sellaista se on kun toisesta ei oikeasti välitetä, vaan ollaan suhteessa vain koska seksi on niin kivaa. 

Vierailija
113/114 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon yksin asuva maksaa kaikesta yksin ilman sosiali tukija. Kaksi on aina kaksi jakavat menonsa vaikka olisivat pieni tuloisia,on siis enemän kuin yksi.Perhelisillä on molemilla vanhemilla palkka tulot,lapsinlisät.työtömat perheliset nostaa asumistuet.lapsinlisät,Ym.sosiali edut kela ja sossu. Yksin huoltaja äipät,iskat. Omat tulot, elatusmaksut. Lapsinlisien korotukset, asumisutuet ymm sosiaali tuet.Tuskin maksavat edes päiväkoti paikaa,kun lapsett siellä taletuksessa koko päivän?

Vierailija
114/114 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanon yksin asuva maksaa kaikesta yksin ilman sosiali tukija. Kaksi on aina kaksi jakavat menonsa vaikka olisivat pieni tuloisia,on siis enemän kuin yksi.Perhelisillä on molemilla vanhemilla palkka tulot,lapsinlisät.työtömat perheliset nostaa asumistuet.lapsinlisät,Ym.sosiali edut kela ja sossu. Yksin huoltaja äipät,iskat. Omat tulot, elatusmaksut. Lapsinlisien korotukset, asumisutuet ymm sosiaali tuet.Tuskin maksavat edes päiväkoti paikaa,kun lapsett siellä taletuksessa koko päivän?

Niin mitä tässä yritetään sanoa?