Asioita, joita ette kehtaa julkisesti myöntää, ettette osaa?
Minä aloitan; en muista väli-ilmansuuntia sumplimatta. Sumplin niin, että Karjala on kaakossa ja Lounais-Suomi on varmaan lounaassa. Sitten koillinen ja luode menee silti sekaisin. Olen muuten FM ja asiantuntijatyössä :D
Kommentit (827)
Vierailija kirjoitti:
Se, että en osaa englantia kovin hyvin. Ymmärrän kyllä kohtalaisen hyvin sitä kun kuulen puhuttavan sitä tai luen sitä, mutta jostain syystä en itse osaa kunnolla puhua tai kirjoittaa sitä. En tiedä, että mikä siinä on syynä mutta se hävettää minua koska tiedän olevani vajaamielinen sen takia, että en osaa englantia kovin hyvin. Koulussakin sain englannista todistukseen aina vain numeroksi 7 ja sekin vaati melko paljon ponnisteluja. Ruotsia jostain syystä osaan paljon paremmin, vaikka olenkin oppinut sitä paljon vähemmän aikaa kuin englantia. Silti osaan ruotsin kieltä paljon paremmin ja todistukseen sain siitä aina 9 tai 10.
Se on harjoituksen puutetta. Englantia ja mitä vain opeteltavaa kieltä täytyy puhua puhua ja puhua! Pitää hakeutua sellaisiin tilanteisiin ja paikkoihin jotta se harjaantuu. Kieliopin ymmärtäminen tai sen ymmärtämättömyys sen sijaan onkin toinen juttu.
Oikeastaan osaan vaikka ja mitä, mutta yhtäasiaa en osaa ja se hävettää: kravattisolmun tekeminen! Mulla on n. 15 erilaista ja eri tilaisuuksiin kuuluvaa kravattia, mutta vaimoni on tehnyt kaikkiin solmut valmiiksi ja laittanut ne siististi naulakkoon, josta ne on sitten helppo ottaa. Joskus olen opetellut solmun tekemistä netti videoista. Saan kyllä sen tehtyä, kun vaan kelaa viedoita tarpeeksi kauan, mutta aina niistä tulee liian pitkiä tai lyhkäisiä tai muuten vaan rumia. Osaan kyllä tehdä tyttärelleni ranskan- ja kalanruotoletit, että en nyt ihan poropeukalo ole, mutta krakan solmiminen on jotain ultimaattisen vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
En osaa antaa anteeksi.
Olen ilmeisesti julma ihminen.
Ei tuolla ole julmuuden kanssa mitään tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaisia päässälaskuja, kuten esim. 7+8. Täytyy käyttää sormia. (Olen kuitenkin kirjottanut ällän matematiikasta.)
Minäkään en osaa kunnolla päässälaskua, olen siksi kehitellyt vaivalloisia systeemeitä, joiden avulla selviän arjessa ilman laskinta. Kertotaulusta muistan jonkun sieltä täältä, ja loput päättelen ja lasken erikseen.
Jokin sokea piste tässä: olen kuullut, että jotkut näkevät jotain värejä tms. joiden avulla laskeminen on helppoa. Minulla ei "näy" yhtään mitään.
Jotkut, mutta ei kaikki. Ei siis ole mitään vajavaisuutta, jos ei ole avustavia mielikuvia. Ei minullakaan ole mitään sellaisia, mutta muistan kyllä peruskertotaulut salamannopeasti. Ne vain jäivät helposti mieleen, kun niitä ala-asteella tahkottiin. Joillekin vain jotkut asiat jäävät helposti mieleen ja toisilla sitten toiset. Itse sitten sekoilen oikean ja vasemman kanssa, enkä ikinä muista onko lauantain vastainen yö ennen lauantaita vai sen jälkeen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaisia päässälaskuja, kuten esim. 7+8. Täytyy käyttää sormia. (Olen kuitenkin kirjottanut ällän matematiikasta.)
No häh, noinko helposti ällä irtoaa? Eikö siinä tarvi osata mitään ilman laskinta
Laskinta sai käyttää onneksija oli ne vähän monimutkasempia laskuja. 😁
Taisi olla lyhyt matikka? Kai pitkässä pitää jotain osata ilmankin laskinta
Pitkän matematiikan laskutehtävät itsessään ovat vaikeita ja monimutkaisia, varsinainen laskeminen on sitten enää vain sarja laskutehtäviä. Päässä ei tarvitse laskea. Vaikeus on siinä, että tajuaa mitä pitää laskea ja osaa käyttää siihen oikeita välineitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
K:lla alkavat ilmansunnat on itäpuolella ja L:llä alkavat länsipuolella. Helppo muistaa.
Minulla ei ole ongelmaa ilmansuuntien kanssa, mutta jos jollain on, niin miten tuo mukamas helpottaa? Siinähän pitää jokatapauksessa muistaa tuollainen sääntö. Yhtä hyvin joku voi ohjeesi jälkeen jäädä miettimään, että hetkinen, oliko ne k:lla alkavat idässä vai lännessä.
Meidät pakotettiin oppimaan nuo alakoulussa. Itse hahmotan ne niin, että pyöritän sanoja kellon suuntaan: koillinen-kaakko-lounas-luode ja taas toistelen koillinen-kaakko-lounas-luode ja jatkan kunnes muistan visualisoiden väli-ilmansuunnat kellon viisareiden mukaan.
Tai sitten ajattelen Suomen kartan ja piirrän sinne mielessä nuo ilmansuunnat. Kuitenkin jos on visuaalinen niin tämä voi auttaa jotakuta muistamaan. Itselleni loru olisi vain turha lisä jolla en tee mitään.
En osaa uida, hiihtää tai luistella. Olen käynyt uimakoulun kolme kertaa, kerran lapsena ja kahdesti aikuisena. Hiihtoon ja luisteleluun ei ole mitään mielenkiintoa ollut ikinä, joten on jäänyt oppimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taskuparkeerata sulavasti ja ajella peräkärryn kanssa vaikka olen miespuolinen.
Minulla ihan sama juttu, mutta en kylläkään häpeä sanoa noista. Taskuparkkeeraamisen sijaan olen jo 20-vuoden ajan etsinyt helpomman parkkipaikan ja vaikka vähän kauempaakin ja peräkärryn ollessa auton perässä (raksahommissa usein on) vaihdamme työkavereiden kanssa paikkaa, jos pitää alkaa pakittelemaan enempiä kärryn kanssa. Ei ole kiinnostanut opetellakaan noita, kun olen pärjännyt oppimattakin. :D
Onko sinulla lapsia? Minulle lapset opettivat kun olivat autokoulussa, siihen asti en ollut edes yrittänyt, kukaan ei ollut selväsanaisesti kertonut miten homma menee. Ei se täydellisesti mene vieläkään mutta aina voi vetää mummikortin esiin.
En osaa uida, kukaan ei tiedä sitä. Yksin matkustaminen on hankalaa, bussi ja juna menee, mutta laiva ja lentokone olisi kauhistus. Olen jo lentokentällä ihan pulassa. Entisessä työssä mentiin porukalla lentokoneella Eurooppaan. Yksi ei mahtunut koneeseen, tuli myöhemmällä lennolla. Mietin silloin että apua, onneksi minä en ollut se. En olisi osannut mennä perille omin avuin. Myös tankkaaminen vieraalla asemalla on haasteellista. Jos reissussa pitää tankata, stressaan asiaa koko ajan. En osaa myöskään lisätä auton renkaisiin ilmaa. Ikää liki 50v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pysty napsauttamaan sormiani
Tämä, enkä myöskään osaa puhaltaa purkkapalloa tai vislata silleen kovaäänisesti sormet suussa. Tärkeitä taitoja... 🙄
Mua aina häiritsee elokuvissa kun näyttelijät keskustelevat jouhevasti elekielelellä jossain sotatilanteessa. Olen umpisurkea lukemaan eleitä ellei suunnilleen keskaria näytetä. Siksi varmaan kaikki hienovarainen kettuilu tai flirtti menee itseltäni täysin ohi.
Samoin kun kuuntelen musiikkia tai elokuvaa vieraalla kielellä niin on pakko laittaa tekstit päälle että ymmärrän mitään koko asiasta. Osaan kyllä mm. englantia todella hyvin, mutta kieli vain jotenkin puuroutuu korvissani.
Mitä oikeasti häpeän on se ettei yleistietoni ole kokonaisuudessa hyvä vaan siellä täällä on valtavia aukkoja. Siis jotain sellaista, että on hankalaa sijoittaa vaikka Puolaa kartalle. Mikään määrä opiskeluakaan ei tunnu riittävän kun aina unohdan kaiken jonkin ajan päästä.
Autoakaan en osaa ajaa kun opin kyllä autokoulussa sen ajon perustekniikan, mutta kun siihen lisää liikenteen niin a vot. Jäi autokoulu kesken ja ajan varmaan automaatin kunhan rahat saan taas riittämään.
Olen kuitenkin aika järjestelmällinen ja annan itsestäni fiksun vaikutelman niin minua usein luullaan monella tavalla älykkääksi. Se onkin ahdistavaa, että jos ihmistä pidetään fiksuna niin hänen oletetaan olevan fiksu vähän kaikessa. Itse epäilen jotain hahmotushäiriötä aivoissa tai ongelmaa keskittymisen kanssa jota olen oppinut kompensoimaan liiankin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ihan sama juttu, mutta en kylläkään häpeä sanoa noista. Taskuparkkeeraamisen sijaan olen jo 20-vuoden ajan etsinyt helpomman parkkipaikan ja vaikka vähän kauempaakin ja peräkärryn ollessa auton perässä (raksahommissa usein on) vaihdamme työkavereiden kanssa paikkaa, jos pitää alkaa pakittelemaan enempiä kärryn kanssa. Ei ole kiinnostanut opetellakaan noita, kun olen pärjännyt oppimattakin. :D
Jep, juuri tuon takiahan nämä taidot puuttuvat koska en ole niitä kummemmin tarvinnut mutta kohtapa pitäisi peräkärryn kanssa ajella. Vähän jännittää ja siitä keksinkin vastata ketjuun. Muistan vaan kun isä opetti joskus ajamaan ja kun se eka taskuparkkeeraus ei onnistunut, niin sai kuulla että mikä ihmeen mies se ei osaa parkeerata. Kaikki pitäisi osata luonnostaan ja tuo asenne on aika vahva monien "työukkojen" keskuudessa.
En näköjään osaa kirjoittaakaan
Taskuun menee sujuvasti kun ajaa etummaisen auton rinnalle et sivupeilit on kohdikkain. Sit veivaaa kaikki oikeelle ja kun peruuttaessa näkee omasta sivupeilistä taemman auton rekkarin niin veivaa vimmatusti vasemmalle. Sujahtaa sukkana lokoseen. Kandee kokeilla, hämmästyttävän toimiva niksi.
Vierailija kirjoitti:
En osaa oikeastaan mitään tulentekojuttuja.
Tai lähinnä ehkä juurisyy on pelko.
Pelkään että poltan näppini, tukkani ja sitä myöten esim. mökin.
En ymmärrä miten jotkut avaavat tulikuuman tulipesän luukun saunassa ja tunkevat sinne puita paljain näpein ihan liekkien lähelle.
En osaa, koska pelkään ja koska pelkään, sähläisin ja se olis sitten vähintään lääkärireissu.
Sama grillaukset jne. En tiedä saisinko minkäänlaista notskia edes syttymään.
Olen retkeillyt pienestä vanhempieni kanssa ja saanut sytyttää tulia ja ylläpitää nuotiota jo alakouluikäisenä.
Opin tosi hyvin tulenteon, miten tuli käyttäytyy, ja miten sitä käsitellään turvallisesti.
Olen huomannut, ettei moni osaa ja moni pelkää tulta.
Ap: väli-ilmansuuntien muistamiseen tarvitaan vain neljä tavua:
lu-lo
ko-ka (muistan Coca-colasta)
LULO-KOKA: siinä se on!
Haluaisin rakennella kysymyksen toisin, näyttää niin kököltä kieliopillisesti, vaikka ymmärrän mitä tarkoitat
Vierailija kirjoitti:
En osaa ymmärtää palstan mielivaltaisia ilmiantajia.
Minä en osaa ymmärtää kielipoliiseja enkä pilkunviilaajia.
Eihän tämä palsta ole tasokoe, eihän💕
Sytyttää kaasuhellaa tai kaasugrilliä.
Yleistietoni on todella surkealla tasolla. En muista kuin suunnilleen milloin käytiin ensimmäinen ja toinen maailmansota. En millään muista miksi ne edes alkoivat ja ketkä olivat liittoutuneina toisiinsa. En muista kuin muutaman suurimman puolueen, mutta en osaa esimerkiksi kertoa miten keskustan ja kokoomuksen kannat isoista asioista eroavat toisistaan. En myöskään käsitä miten vaikka tuulivoimalasta voidaan tuulen avulla tehdä sähköä.
Joskus pari vuotta sitten vasta vaivauduin selvittämään mitä tarkoittaa KKK ja miksi SS-kirjainyhdistelmä on Saksassa kyseenalainen.
Ennen kyselin aina mieheltäni kun en tiennyt. Nykyään en enää kehtaa kysyä häneltäkään koska pelkään että taas kysyn jotain aivan älytöntä joka kaikkien pitäisi tietää. KKK kysymyksestäni hän järkyttyi ihan oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, juuri tuon takiahan nämä taidot puuttuvat koska en ole niitä kummemmin tarvinnut mutta kohtapa pitäisi peräkärryn kanssa ajella. Vähän jännittää ja siitä keksinkin vastata ketjuun. Muistan vaan kun isä opetti joskus ajamaan ja kun se eka taskuparkkeeraus ei onnistunut, niin sai kuulla että mikä ihmeen mies se ei osaa parkeerata. Kaikki pitäisi osata luonnostaan ja tuo asenne on aika vahva monien "työukkojen" keskuudessa.
En näköjään osaa kirjoittaakaan
Taskuun menee sujuvasti kun ajaa etummaisen auton rinnalle et sivupeilit on kohdikkain. Sit veivaaa kaikki oikeelle ja kun peruuttaessa näkee omasta sivupeilistä taemman auton rekkarin niin veivaa vimmatusti vasemmalle. Sujahtaa sukkana lokoseen. Kandee kokeilla, hämmästyttävän toimiva niksi.
Pelottaa kokeilla etten vaan kolhi muiden autoja. Kai silläkin on väliä minkä kokoinen se vapaana oleva tasku on. Pitäis osata hahmottaa mihin mahtuu ja mihin ei.
Vierailija kirjoitti:
Siis nämä en osaa napsutella sormiani, tai en osaa leipoa tapaukset on ihan lällyjä!
Noi on vielä ihan peruskauraa minkä jokainen normaalilla älyllä varustettu ihminen oppii jos vain haluaa! Eikö voisi vain myöntää, että se on laiskuutta?
Itsellä ongelmia ollut matematiikan kanssa (dyskalkulia) koko elämäni ajan ja sekös vituttaa!
Koko maailma pyörii matematiikan ympärillä. En osaa edes peruslaskuja tai ymmärrä miksi kassa pyytää minulta vielä 5centtistä kun annan hänelle pyytämänsä summan rahaa. En osaa lukea karttaa, joten en voi matkustaa yksin. Matemaattinen ajattelu minulla rappeutunut iän myötä ihan hurjasti.Jos jollakin olisi lainata muutama aivosolu minulle niin olisin kiitollinen.
Kyllä minä olen tunteja käyttänyt sekä lapsena että aikuisena kun olen yrittänyt saada sormia napsahtamaan mutta ei siitä vain tule mitään ääntä. En tiedä voisiko olla jotain väliä sillä että kädet on lapiomaiset ja sormet lyhyet, yliliikkuvat niveletkin löytyy.
Teen ihan samaa, en muuten osaisi.