Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asioita, joita ette kehtaa julkisesti myöntää, ettette osaa?

Vierailija
30.05.2022 |

Minä aloitan; en muista väli-ilmansuuntia sumplimatta. Sumplin niin, että Karjala on kaakossa ja Lounais-Suomi on varmaan lounaassa. Sitten koillinen ja luode menee silti sekaisin. Olen muuten FM ja asiantuntijatyössä :D

Kommentit (827)

Vierailija
61/827 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pysty napsauttamaan sormiani

Tämä, enkä myöskään osaa puhaltaa purkkapalloa tai vislata silleen kovaäänisesti sormet suussa. Tärkeitä taitoja... 🙄

Vierailija
62/827 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa tehdä hyvää ruokaa vaikka olen perheenäiti. Sääliksi käy lapsia :( Tuskin ovat sitä mieltä, että äidin tekemä ruoka on parasta.

Sama täällä. Olen ihan surkea kokki, tai no muutama ruoka sujuu mutta ei kai aina voi niitä samojakaan laittaa! Ruuanlaitto ja ruokien keksiminen on mulle ihan pakkopullaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/827 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa ajaa pyörällä. En vain oppinut tai sitten vanhempani kyllästyivät opettamaan. Haluaisin vielä oppia, vaikka oli 49-vuotias.

Vierailija
64/827 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

K:lla alkavat ilmansunnat on itäpuolella ja L:llä alkavat länsipuolella. Helppo muistaa.

Minulla ei ole ongelmaa ilmansuuntien kanssa, mutta jos jollain on, niin miten tuo mukamas helpottaa? Siinähän pitää jokatapauksessa muistaa tuollainen sääntö. Yhtä hyvin joku voi ohjeesi jälkeen jäädä miettimään, että hetkinen, oliko ne k:lla alkavat idässä vai lännessä. 

Kyllä mulle on helpoin ollut opetella ulkon ihan vain rimpsu koillinen-kaakko-lounas-luode, ja se alkaa pohjoisesta itäänpäin.. Sen sijaan jos muistisäännöistä puhutaan, niin ne pitää olla sellaisia jotka itse musitaa. Mä pärjäilen monissa asioissa pelkästään itse keksimien muistisääntöjen avulla.  

Jos haluaisi käyttää tuota koot ovat idässä ja ällät lännessä-muistisääntöä, niin sen musitaisi siitä että L on Lännessä, alkavat siis samalla kirjaimella. Koolla alkaviahan ei tarvitse sitten enää muistaa erikseen.

Tai sitten vielä yksi muistisääntö K niin kuin karjala

Vierailija
65/827 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseni ei hävetä mikään taito, mutta huonomuistisuus ta häpeän. Kaikki opit menneet taivaantuuliin ja samoin tapahtumat.

Vierailija
66/827 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertaisia päässälaskuja, kuten esim. 7+8. Täytyy käyttää sormia. (Olen kuitenkin kirjottanut ällän matematiikasta.)

No häh, noinko helposti ällä irtoaa? Eikö siinä tarvi osata mitään ilman laskinta

Minä olen matemaatikko ja laskisin tuon siten, että muistan ulkoa, mitä on 7+7 eli 14 ja siihen sitten 1 lisää. 14+1=15.

Mulla on päässä numeroasteikko tietynlaisena ikuisesti jatkuvana jonona. Tasalukujen kohdilla taso nousee, eli 11 on "ylempänä" ku 9 jne. Laittaisin nuo numerot siihen jonoon kuten palikat. Kasi ensin, sitten kun seiska laitetaan se täyttää kasin jälkeen kympin tältä puolelta kaksi yksikköä ja tuolle toiselle puolelle jää viis.

Nyt ku mietin niin olis hyvä idea tutkia miten matemaattisesti lahjakkaiden päissä nuo numeroaateikot piirtyy, millaisena kuvana ja opettaa jo alakoulusta lähtien oppilaat ajattelemaan numeroasteikko samalla tavalla :D

Vierailija
67/827 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen melkein kolmekymppinen mies enkä ole koskaan sytyttänyt itse nuotiota tai tehnyt muitakaan erähommia.

Vierailija
68/827 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole vielä edes 40 v. mutta silti tuntuu että olen ihan pudonnut kehityksen kelkasta. En kehtaa tunnustaa että tekniikka ahdistaa. Puhelimessa pitäisi nykyään olla koko elämä. En ole vieläkään ladannut mobiilipankkia, en käytä Mobilepayta, en Facebookia, kuuntelen musiikkia vanhanaikaisesti langallisista kuulokkeista enkä trendikkäistä airpodeista vai mitä ne typerän näköiset tikut ovatkaan nimeltään.

Tämä. Kun Ei Kertakaikkiaan Kiinnosta!

Just kun oppii uuden puhelimen perusteet, pitää vaihtaa. Se katoaa. Tai varastetaan. Tai joku automaattinen päivitys hukkaa kaikki tärkeät. 😠😠😠

Sama töissä kassakoneet/varaston hallinta/osto-ohjelmat yms. Just hyvä taito -> tulee uusi versio, ellei peräti kokonaan uusi järjestelmä.

Ihmettelen, miten vanhemmat pärjää esim. Vero, Kela, Pankki...

Oon n61

Vierailija
69/827 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa oikeastaan mitään tulentekojuttuja.

Tai lähinnä ehkä juurisyy on pelko.

Pelkään että poltan näppini, tukkani ja sitä myöten esim. mökin.

En ymmärrä miten jotkut avaavat tulikuuman tulipesän luukun saunassa ja tunkevat sinne puita paljain näpein ihan liekkien lähelle.

En osaa, koska pelkään ja koska pelkään, sähläisin ja se olis sitten vähintään lääkärireissu.

Sama grillaukset jne. En tiedä saisinko minkäänlaista notskia edes syttymään.

Vierailija
70/827 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko tämä taito taidoksi laskettava, mutta en vain osaa pitää itsestäni huolta.

Siis, käyn suihkussa säännöllisesti ja harjaan hampaat. Mutta kaikki muu: en osaa meikata, joten en meikkaa kuin vähän nenän punaisuutta piiloon (?) ja valokynää ja sitten iänikuinen puuteri. Jos laitan ripsaria, se onnistuu joka kolmas kerta.

En saa millään hiuksiani kauniisti, en vaikka olen useamman kerran kampaajalla pyytänyt sellaista mallia mikä paitsi sopisi minulle, olisi laitettavissa. Niinpä kuljen hiukset ponnarilla ja värjäämättöminä.

Kynteni on aina lyhyet ja suurimman osan ajasta röpelöiset. Ainakin vähän. En osaa lakata kynsiä kauniisti, joten se on joko väritön lakka tai ei mitään.

Sheivata en muista. Alapääkarvoja en voi, kun iho menee näpyille ja kutiaa. En tämän vuoksi käy uimahalleissa.

Ja kaiken lisäksi olen ylipainoinen. En vaan osaa liikkua. Jaksan kävellä tunti tolkulla, mutta en viitsi. Toisaalta en myöskään hallitse kehoani, en vain tajua miten muut saa vartalonsa liikkumaan miten haluavat.

Olen jo 40-vuotias, joten yritetty on. En vaan osaa "olla nainen".

Vierailija
71/827 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun pitää kuvitella mielessäni Suomen kartta ja alan menemään pohjoisesta itään, siitä muistan miten koillinen kaakko lounas ja luode sijoittuvat.

Sama. Tämän opin joskus koulussa. Mutta olen surkea kartanlukija, jos mennään idästä länteen tai etelästä pohjoiseen.

Ja en ikinä muista, missä kuussa on 30/31 päivää. Inhoan, kun jotkut alkavat naputella rystysiään muistisääntönään😠😠😠

Ps ärsyttää myös kun jotkut sanovat ekaa adventtia "pikkujouluksi". Adventti on Adventti, pikkujoulut voi olla milloin vaan, suunnilleen 15.11-15.12 💕

Vierailija
72/827 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miten jotkut avaavat tulikuuman tulipesän luukun saunassa ja tunkevat sinne puita paljain näpein ihan liekkien lähelle.

En osaa, koska pelkään ja koska pelkään, sähläisin ja se olis sitten vähintään lääkärireissu.

Jee. Tämän osaan💕💕💕

Vaatii varmaan sen, että on alakouluikäisestä asti tehnyt tätä.

Mutta en osaa uida (hyvin). Jos putoaisin veneestä raskaat vaatteet päällä, en kauaakaan pysyisi pinnalla.

Vierailija
73/827 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertaisia päässälaskuja, kuten esim. 7+8. Täytyy käyttää sormia. (Olen kuitenkin kirjottanut ällän matematiikasta.)

No häh, noinko helposti ällä irtoaa? Eikö siinä tarvi osata mitään ilman laskinta

Laskinta sai käyttää onneksija oli ne vähän monimutkasempia laskuja. 😁

Taisi olla lyhyt matikka? Kai pitkässä pitää jotain osata ilmankin laskinta

Juuri toisin päin. Lyhyessä matikassa ilmeisesti lasketaan paljon päässä, koska opetettavat asiat on paljon yksinkertaisempia. Pitkässä matikassa oikeastaan kaikki lasketaan laskimella.

Vierailija
74/827 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pestä ikkunoita. Se isojen ikkunoiden avaus on niin vaivalloista että jää tekemättä.

Vierailija
75/827 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa halkoa puita.

Vierailija
76/827 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että en osaa englantia kovin hyvin. Ymmärrän kyllä kohtalaisen hyvin sitä kun kuulen puhuttavan sitä tai luen sitä, mutta jostain syystä en itse osaa kunnolla puhua tai kirjoittaa sitä. En tiedä, että mikä siinä on syynä mutta se hävettää minua koska tiedän olevani vajaamielinen sen takia, että en osaa englantia kovin hyvin. Koulussakin sain englannista todistukseen aina vain numeroksi 7 ja sekin vaati melko paljon ponnisteluja. Ruotsia jostain syystä osaan paljon paremmin, vaikka olenkin oppinut sitä paljon vähemmän aikaa kuin englantia. Silti osaan ruotsin kieltä paljon paremmin ja todistukseen sain siitä aina 9 tai 10.

Vierailija
77/827 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jee. Tämän osaan💕💕💕

Vaatii varmaan sen, että on alakouluikäisestä asti tehnyt tätä.

Mutta en osaa uida (hyvin). Jos putoaisin veneestä raskaat vaatteet päällä, en kauaakaan pysyisi pinnalla.

Sinulle on myös alakouluikäisestä asti opetettu että päivämääriä merkitessä myös kuukausien perään laitetaan pisteet, noista sydämistä päätellen kirjoitit senkin kommentin...

Vierailija
78/827 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on jäänyt monta matkaa tekemättä, koska eksyn ihan varmasti uudessa kaupungissa. En osaa käyttää karttaa. Katson ihan ällistyneenä ihmisiä, jotka ovat ensimmäistä kertaa vaikkapa Roomassa tai Lontoossa ja osaavat kaikkialle mennä yksin. Itse eksyisin varmaan  jo hotellini ovella. Olen säälittävä, tiedän. Ai niin vielä, lentokentät ovat myös painajainen minulle. En ymmärrä niistä mitään. Jo Helsinki-Vantaa saa minulla sydämentykytyksiä aikaan. En ole koskaan kertonut tästä kenellekään. Muuten olen ihan fiksu ihminen.

Sama. Oon joskus unohtanu, mihin olen jättänyt auton ison kauppakeskuksen parkkiin. Siellä sitten pyörinyt hoo moilasena etsien autoa. En vaan osaa kulkea vieraassa paikassa ja eksyn muutenkin helposti.

Vierailija
79/827 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis nämä en osaa napsutella sormiani, tai en osaa leipoa tapaukset on ihan lällyjä!

Noi on vielä ihan peruskauraa minkä jokainen normaalilla älyllä varustettu ihminen oppii jos vain haluaa! Eikö voisi vain myöntää, että se on laiskuutta?

Itsellä ongelmia ollut matematiikan kanssa (dyskalkulia) koko elämäni ajan ja sekös vituttaa!

Koko maailma pyörii matematiikan ympärillä. En osaa edes peruslaskuja tai ymmärrä miksi kassa pyytää minulta vielä 5centtistä kun annan hänelle pyytämänsä summan rahaa. En osaa lukea karttaa, joten en voi matkustaa yksin. Matemaattinen ajattelu minulla rappeutunut iän myötä ihan hurjasti.

Jos jollakin olisi lainata muutama aivosolu minulle niin olisin kiitollinen.

Vierailija
80/827 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa piparkakkutaloja pysymään kasassa millään. Ruskea kastike ei onnistu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän