Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asioita, joita ette kehtaa julkisesti myöntää, ettette osaa?

Vierailija
30.05.2022 |

Minä aloitan; en muista väli-ilmansuuntia sumplimatta. Sumplin niin, että Karjala on kaakossa ja Lounais-Suomi on varmaan lounaassa. Sitten koillinen ja luode menee silti sekaisin. Olen muuten FM ja asiantuntijatyössä :D

Kommentit (827)

Vierailija
761/827 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttää julkisia kulkuvälineitä.

Olen asunut 40 vuotta julkisten ulottumattomissa eli oma auto ollut ainoa tapa liikkua. 

Vierailija
762/827 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällähän on monia pyöräilemättömiä. Luulin olevani ainoa - no, se kai tämän ketjun ideakin on, että näkee ettei ole ainoa. Mutta niin, mulle pyöräily on aina ollut hankalaa, vaikka lapsuudessa vanhemmat kyllä yrittivät kovasti satsata sen harjoitteluun. Aikuisempana ongelmaksi on muodostunut lähinnä se, etten kehtaa. Haluaisin saada jotain opetusta pyöräilyyn, mutta sellaista ei ole tarjolla, paitsi muista maista tulleille Helsingissä. Opetuksen pitäisi myös tapahtua sellaisessa paikassa, jossa ei ole paheksuvia kanssaihmisiä tuijottamassa epävarmaa menoani.

En osaa myöskään uida virallisen uimataitomääritelmän mukaisesti, mutta kansankielisen määritelmän mukaisesti kylläkin. Altaan toiseen päähän ja takaisinkin onnistuu. Autolla ajoa en ole ikinä kokeillutkaan, ruoanlaitto menee jotenkuten, ja kerrostaloasukkaana olen monista ulkohommista ihan pihalla. Sen sijaan osaan ketjussa mainituista asioista mm. majoittua hotellissa, lukea bussiaikataulua, puhua englantia ja tehdä käsitöitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
763/827 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taskuparkeerata sulavasti ja ajella peräkärryn kanssa vaikka olen miespuolinen.

No eipä sitä munilla muutenkaan parkkeerata.

Vierailija
764/827 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn itse pesettämässä auton pesukadulla, jossa avaan ikkunaa sen verran, että vilautan pankkikorttia. Sitten ikkuna kiinni, tuulilasinpyyhkimet pois päältä, ajetaaan huitomisten mukaaan pesukadun päähän ja vaihde vapaalle. 

Muutaman minuutin päästä auto on mennyt pesukadun ehkä kymmenen metriä, ja vihreän valon sytyttyä vaihde päälle ja ajan kuivaamaan viimeiset täplät autosta ja imuroimaan, jos olen ostanut poletin.

Näppärää, jos ei ole ahtaan paikan kammoa. Ja kyllä, ekoilla kerroilla jännitti.

N65

Vierailija
765/827 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eipä sitä munilla muutenkaan parkkeerata.

Valitettavasti.

En usko että tiedät puolikaan, siitä totuudesta:

kun olen koittanut juuri tehdä niin, useastikin jopa niiden moni-naisten-moni-mutkaisten naisten kanssa, parkeeraamalla #uniani..naisiin vaan.

Erittäin huonolla menestyksellä. 

M71

Vierailija
766/827 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naida.

Vierailija
767/827 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa luistella. 

Vierailija
768/827 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En erota vasenta ja oikeaa. Tai se ei tule mitenkään automaattisesti kuten suurimmalle osalle ihmisistä vaikuttaisi tulevan. Mun pitää aina miettiä kummalla kädellä kirjoitan että osaan sanoa "vasen" tai "oikea".

Elämä helpottui kummasti kun kuulin vitsin blondista ja siitä miksi hän ajaa volvoa. Nyt autoa ajaessa kun joku pyytää kääntymään vasemmalle, kuvittelen rattiin sanan Volvo ja tiedän että V:n suuntaan pitää mennä.

Sama homma mulla.Mietin aina oikean ja vasemman kirjoituskäteni tai jonkun muun vakiintuneen,kehoni muistissa olevan,asian kautta.

Nuorena se oli myös vasemman puoleinen otteluasento (harrastin karatea),jonka  hahmotin kehollani.Nykyään liikennesäännöt. Osaan siis liikenteessä hyvin väistämissäännöt ja jos yritän hahmottaa,kumpi on oikea,hahmota sen miettimällä,mistä suunnasta tulevaa väistän tasa-arvoisessa risteyksessä.

Vierailija
769/827 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa uida, en luistella, en hiihtää. Olen kasvanut Lapissa, järven rannalla.

Vierailija
770/827 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa pieraista.

Jääkö sisälle?

Vierailija
771/827 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa ulkoa morseaakkosia, joten morsettaminen ei onnistu:(

Vierailija
772/827 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vasenkätinen, mutta päähäni on jotenkin pinttynyt se, että oikea on kirjoitus käsi. Joten, kun joku kysyy kumpaan suuntaan käännytään, osoitan vasemmalla kädellä vasemmalle ja sanon, käänny tonne oikealle.🤦

Vierailija
773/827 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Excel, word ja kaikki laskenta- sekä tekstinkäsittelyohjelmat on aivan saatanasta. Pärjään niiden kanssa juuri sen verran kuin on ihan pakko, mutta joka kerta ne aiheuttaa stressiä.

Enkä ikinä saa ruskeaa kastiketta onnistumaan. Siitä tulee haalean beige ja klimppinen. Sama juttu kiisselin kanssa, en vain saa siitä tasaista.

Ihanaa, että joku muukaan ei saa ruskeaa kastiketta onnistumaan! Hyvää jatkoa sulle!!!

Kokeilkaa paahtaa jauhot toisella pannulla ennenkuin kuin sekoitatte ne rasvan kanssa.

Mä en osaa tehdä oikeaoppia uppomunia.

Vierailija
774/827 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri hiljattain ystävä kehui taskuparkkeeraustaitoani, vaikka olen nainen. Meinasin viskata vedet lasistani hänen naamalleen. Mitä tekemistä sukupuolella on parkkeeraustaidon kanssa? Ei sitä taitoa tai taidottomuutta sukupuolella selitetä.

Joku on hyvä jossain, joku toinen jossain muussa. Itse en osaa minkäänlaisia käsitöitä. Napin saan ommeltua kiinni, kun on pakko, mutta lopputulos on ruma. En osaa myöskään viheltää.

Vierailija
775/827 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa olla huomauttamatta kun joku ajaa jalkakäytävällä sähköskuutilla.

Vierailija
776/827 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

- En osaa meikata. Olen tyytyväinen siihen, ettei minun arkena tarvitse meikata (koska en itse halua), mutta juhliin hienosti pukeutuneena sopisi ehostaa myös naamaa, mutta en osaa! No osaan (kai) sipaista ripsiväriä ja laittaa jotain väriä huuliin. Lisäksi sipsutan hieman luomiväriä, mutta en ole yhtään varma onko se edes hyvän näköistä. Minulla ei ole silmää meikille. Puuteriakin saatan tupsuttaa hieman, mutta en edes oikein ymmärrä sen tarkoitusta. Jotkut contourit, varjostukset ja valaistukset(?) menevät niiiin yli ja ohi, en edes yritä. Näyttääköhän meikattu naamani ihan onnettomalta muiden mielestä?

- En myöskään osaa letittää hiuksia, en omia enkä muiden, se jotenkin hävettää kun on aina ollut pitkät hiukset itsellä. Osaan kyllä letittää lankoja, pullaa ym., mutta hiuksia en.

- En ole ihan perillä politiikasta. Minusta tuntuu, että termejä vaan heitellään, mutta ei kukaan ole ikinä selittänyt mitä ne tarkoittavat tai ylipäätään miten koko homma toimii ja mikä puolue edustaa mitäkin jne.

- Maantiedon osaamiseni on heikko. Olen hieman petrannut, että osaan jopa muutamat perus Euroopan maat sijoittaa kartalle, mutta todella usein en osaisi laittaa jotain maata edes oikeaan maanosaan. Esimerkkinä vaikkapa... Costa Rica, tarkistin juuri että se on Keski-Amerikassa mutta olisin voinut heittää sen vaikka Afrikkaan. Ei mitään hajua missä on Ural, Amazon tai Atlantti tai muutkaan meret jne.

- Suunnistus on myös melko heikkoa, ajan ja kävelen mielelläni ihan kaikki matkat navigaattorin avulla. Nolottaisi, jos olisin kuski ja pitäisi ajaa jonnekin, en osaa edes suuria linjoja eli esim. lähteä kotikaupungistani suunnilleen johonkin päin.

- Historia on hämyistä. Koulussa ei kiinnostanut yhtään, mutta nykyään luen mielelläni historiallisia kirjoja ja katson dokumentteja ym. mutta mikään ei jää päähän! Milloin oli 1. maailman sota ja mitkä maat soti? Jaa-a.

Asioita joita en osaa, mutta EN häpeä:

- En osaa matematiikka enkä päässälaskua. Saan useimmiten osakseni ymmärrystä, vaikka laskisin yksinkertaisen laskun laskimella. Monet tokaisevat, että tarkistavat itsekin ihan samaan tapaan laskut laskimella.

- En osaa englantia. En häpeä, mutta saatan kuitenkin vältellä asian tuomista esiin (koska olen herkkä), etten saa osakseni mitään äimistelyä, kommentteja tai kysymyksiä miten niin et osaa tai jopa käsittämätöntä vihaa ja tiuskimista. Mikä siinä on, että matikan osaamattomuus on ok, mutta englannin ei? Sitten kun olen vanha, niin saanko vapaasti olla englantia osaamaton? Nykyäänhän vielä vanhempia ihmisiä ymmärretään tässä, kun heillä ei ole välttämättä ole ollut hyvää opetusta heidän kouluaikanaan, mutta itsehän olen toki koulut ja englannin oppitunnit kärsinyt, nyt siis päälle 30-vuotias.

- Enkä Ruotsia. Kuinka ollakaan, kukaan ei ihmettele.

Vierailija
777/827 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

- skumppapullon avaaminen

- vakuutukset (miten toimin jos pitää ulkomailla käyttää matkavakuutusta jne., ei mitään hajua)

- ikean kalusteiden kokoaminen. tosi helpot onnistuu, mutta jos on saranat tms. niin aivot menee aivan solmuun.

- helpot matematiikkaan liittyvät asiat, prosenttilaskut tai kertotaulut

- sanat fridge ja freezer menee aina sekaisin, ihan joka kerta. olen parisuhteessa englantia puhuvan miehen kanssa eli englantia käytetään arkikielenä. näiden sanojen merkitys on täysin selkeä, mutta suu haluaa aina sanoa sen väärän vaihtoehdon jostain syystä

- eksyn todella helposti esim tavarataloissa ja muissa isommissa komplekseissa

Vierailija
778/827 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa ruotsia alkeita enempää. Harmittaa koska olisi kiva puhua molempia kotimaisia. Ruotsissa puhun englantia ja suomenruotsalaisten kavereiden kanssa suomea. Vähän kateellisena kuuntelen kun jotkut vaihtavat sujuvasti ruotsiin käydessään vaikka Hangossa tai Porvoossa.

Vierailija
779/827 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa prosenttilaskuja juuri ollenkaan. Tokihan nyt puolet osaan vähentää ja puolesta puolet,  mutta siihen se jää. Onneksi monessa vaatekaupassa on valmiiksi laskettu alennukset prosentteineen. :)

Vierailija
780/827 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Excel, word ja kaikki laskenta- sekä tekstinkäsittelyohjelmat on aivan saatanasta. Pärjään niiden kanssa juuri sen verran kuin on ihan pakko, mutta joka kerta ne aiheuttaa stressiä.

Enkä ikinä saa ruskeaa kastiketta onnistumaan. Siitä tulee haalean beige ja klimppinen. Sama juttu kiisselin kanssa, en vain saa siitä tasaista.

Ihanaa, että joku muukaan ei saa ruskeaa kastiketta onnistumaan! Hyvää jatkoa sulle!!!

Kokeilkaa paahtaa jauhot toisella pannulla ennenkuin kuin sekoitatte ne rasvan kanssa.

Mä en osaa tehdä oikeaoppia uppomunia.

Kuuma neste/vesi  jauhojen sekaan  kun tarpeeksi ruskea. Tekemällä oppii. Itse en saa tuulihattuja nouseen kunnolla  "(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kolme