Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asioita, joita ette kehtaa julkisesti myöntää, ettette osaa?

Vierailija
30.05.2022 |

Minä aloitan; en muista väli-ilmansuuntia sumplimatta. Sumplin niin, että Karjala on kaakossa ja Lounais-Suomi on varmaan lounaassa. Sitten koillinen ja luode menee silti sekaisin. Olen muuten FM ja asiantuntijatyössä :D

Kommentit (827)

Vierailija
681/827 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Kapanteri.- kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:lle muistisääntö väli-ilmansuuntien kanssa:

Korillinen kaljaa loiskahti lumeen. Otat jokaisen sanan kaksi ensimmäistä kirjainta, eli:

korillinen = koillinen

kaljaa = kaakko

loiskahti = lounas

lumeen = luode

Minä hoin 'kokalolu.*

Niin, osaavan ton luettelon aika moni, mutta meinaan, että missä kohdin mikäkin?

Kellon suuntaan menee ja siitä klo 12:sta (pohjoisesta) eteenpäin lähdet. Koillinen tulee ensin vastaan.

Vierailija
682/827 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen tunteeton hirviö alapeukuttaa täällä tunnustuksia, joita ihmiset ei muualla kehtaisi ikinä sanoa? Kylmyyden huippu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/827 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen tunteeton hirviö alapeukuttaa täällä tunnustuksia, joita ihmiset ei muualla kehtaisi ikinä sanoa? Kylmyyden huippu.

Psykopaatit ja muut tunnepuolen häiriöitä omaavat.

Vierailija
684/827 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa nähdä mielikuvia. Vasta pari vuotta sitten minulle nelikymppisenä valkeni, että ihmiset yleensä kirjaimellisesti osaavat vaikka niissä rentoutusharjoituksissa "nähdä" olevansa jossain hiekkarannalla tms. Ja samalla valkeni, miksi puhutaan "kuvittelemisesta". Minulla on siis afantasia.

Vierailija
685/827 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osaa erottaa oikeaa ja vasempaa. Joudun "salaa" lunttaamaan syntymämerkistä sen aina. En kehtaa julkisesti myöntää. Onneksi syntymämerkki on kädessä.

Sain oikean ja vasemman muistamiseen neuvon. Ajattele, kummassa kädessä pidät kynää. Jos se on oikea, tiedät oikean ja se toinen on vasen. Jos kirjoitat vasemmalla, homma toimii toisinpäin.

Keksin tuon ihan itse jo 6-vuotiaana.. Testasin kummalla kädellä veisin lusikkaa suuhun.

Vierailija
686/827 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasajalkahyppy! Siis esimerkiksi jos pitää portaissa hypätä seuraavalle askelmalle tasajalkaa. En vaan ole ikinä osannut. Osaan ponnistaa suoraan ylöspäin tasajalkahypyn, mutta jos pitää suunnata ylös ja eteenpäin, toinen jalka dominoi. En edes lapsena osannut. Syytän yleisurheilua siitä. Hyppäsin korkeushyppyä harrastuksena muutaman kesän ja pituuttakin olen silloin huvikseen hyppinyt. Niissä ponnistus tulee aina toisella jalalla.

Vierailija
687/827 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa nähdä mielikuvia. Vasta pari vuotta sitten minulle nelikymppisenä valkeni, että ihmiset yleensä kirjaimellisesti osaavat vaikka niissä rentoutusharjoituksissa "nähdä" olevansa jossain hiekkarannalla tms. Ja samalla valkeni, miksi puhutaan "kuvittelemisesta". Minulla on siis afantasia.

Minulla on sisko samanlainen. Edesmennyt isäni oli asperger-henkilö. Hänellä oli hyvin voimakkaat asperger-piirteet. Epäsosiaalisuus, ei ystäviä, kaavamaisuuden ihannointi, tarkat rutiinit syömisessä ja nukkumisessa jne. Siskoni alkoi joitakin vuosia sitten puhua, että hänellä on isältä perittyjä piirteitä. Minä tietysti ihmettelin, mitä hän tarkoittaa, koska hän on sosiaalisesti lahjakas. Siskoni kertoi, että hän ei näe mielikuvia. Jos joku kertoo, että kuvitelkaa kimmeltävä meri ja aallot lyö rantakivikolle, hän ei pysty näkemään sitä. Hänellä on myös aistien aliherkkyyttä. Lapsena jos kaatui ja satutti polven, ei ikinä itkenyt. Luulin, että on kovahermoinen, mutta siskoni on kertonut, että hän ei tunne pintanaarmuja kovin hyvin. Näköaistissa myös aliherkkyyttä. Jos joku sanoo, että hyi miten kirkas valo, ihan silmiin sattuu, niin hän voi katsoa vaikka suoraan siihen valoon eikä satu silmiin, ei siis synny epämiellyttävää aistimusta.

Vierailija
688/827 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

mummo63v. kirjoitti:

Minun on vaikeaa pysyä jatkuvasti uudistuvan teknologian mukana. Kaikki pienetkin muutokset, uudet mallit ja viritykset (kännykät, läppikset, tv, jne), aiheuttaa stressiä. Oma riittämättömyys korostuu. Nolottaa, kun olen niin tumpelo, mutta en vaan ymmärrä alan kaikkia hienouksia.

Ei ole kysymys siitä että et osaisi. Kysymys on motivaation puutteesta. Helpompi vaan jurnuttaa pistää muut tekemään kun menet iän ja / tai osaamattomuuden taakse. Tsemppaa!

Vierailija
689/827 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa lukea karttaa enkä sitoa kengännauhoja muuten kuin lapsuudessa opitulla pupunkorvametodilla :D 

Vierailija
690/827 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Markku 54v kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osaa tai pysty ottamaan itseltäni suihin.😭

Saanen auttaa tai opettaa?

T: Markku 54v

Lanka kuin lanka, aina pervo päivystää. 

Vierailija
691/827 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa ostaa junalippua netistä, tuskin edes löytäisin ja saisin ladattua oikean sovelluksen.

Eihän siihen sovellusta tarvita. Nettiselain riittää, se sama jolla hoituu kaikki muukin.

Vierailija
692/827 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai mulla on joku diagnosoimaton lievä keskivaikea kehitysvamma, kun olen ihan paska kaikessa, missä ei saisi olla. Näillä aivoilla olisi pitänyt syntyä joskus 1500-luvulla, niin olisi ollut vähemmän teknisiä juttuja. Mutta silloin olisin kamppaillut lukutaidon kanssa. Myös punnukset yms. olisivat tuottaneet ongelmia. Oon vaan niin kädetön ja päätön.

1500-luvulla suurin osa porukasta ei osannut lukea, eikä sitä odotettukaan.

Vierailija
693/827 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin vastaanotolla aivoni eivät toimi. En osaa selkeästi kertoa oireistani, niin, että lääkäri kuulisi, mitä puhun.

Ainoa tapa on miettiä lista kotona tärkeysjärjestyksessä ja kirjoittaa se paperille ja antaa lääkärille. 

Tämä on tosi turhauttavaa, jos vastaanotto aika menee hukkaan. Sairaus ei löydy ja se jää hoitamatta. Ja mieli haavoittuu.

Vierailija
694/827 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paneminen. En vaan osaa ja harjoitteleminen on sinkkuna haastavaa.

Paraskeino on vain vaihtaa kättä.

Vierailija
695/827 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein osaa uida. Tykkään kyllä uida ja olla vedessä kesällä mutta se on enemmän sellaista vedessä lillumista ja muutamien metrien uimista laiturin lähellä. Jos pitäisi oikeasti uida vaikka useampi kymmenen metriä niin olisin ihan pulassa. Ei vai tule harjoiteltua kyseistä taitoa ja olin lapsenkin huono uimaan ja todella epäkiinnostunut aiheesta. 

Vierailija
696/827 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa piereskellä säkkijärven polkkaa

Ehkä parempi niin?

Vierailija
697/827 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osaa erottaa oikeaa ja vasempaa. Joudun "salaa" lunttaamaan syntymämerkistä sen aina. En kehtaa julkisesti myöntää. Onneksi syntymämerkki on kädessä.

Sain oikean ja vasemman muistamiseen neuvon. Ajattele, kummassa kädessä pidät kynää. Jos se on oikea, tiedät oikean ja se toinen on vasen. Jos kirjoitat vasemmalla, homma toimii toisinpäin.

Tuohon on olemassa helpompikin konsti: Nosta kädet eteesi rystyset eteenpäin. Oikea käsi on se, jonka peukalo osoittaa vasemmalle. Helppoa, eikö totta :)

Vierailija
698/827 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä osaisinko panna. Ehkä, jos saisin kokeilla toisen ikäiseni, lähes keski-ikäisen kokemattoman kanssa. Ei ole kuitenkaan vara kokeilla, sillä täytyis sitten olla naimisissa yksinomaan sen koeteldun kanssa loppu ikänsä

Vierailija
699/827 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa prosenttilaskua esim 18,7 % 3955:stä.

Vierailija
700/827 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

stiggu&kettuskehis:"@naalibileet" (laulusta eräästä;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän