Asioita, joita ette kehtaa julkisesti myöntää, ettette osaa?
Minä aloitan; en muista väli-ilmansuuntia sumplimatta. Sumplin niin, että Karjala on kaakossa ja Lounais-Suomi on varmaan lounaassa. Sitten koillinen ja luode menee silti sekaisin. Olen muuten FM ja asiantuntijatyössä :D
Kommentit (827)
K:lla alkavat ilmansunnat on itäpuolella ja L:llä alkavat länsipuolella. Helppo muistaa.
Eipä ole tapanani hävetä itseäni.
Sen verran hyvä itsetunto etten menetä kasvojani vaikka reilusti sanon etten osaa jotakin.
Miksi pitäisi hävetä?
Suomalaiset ovat mestareita häpeämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaisia päässälaskuja, kuten esim. 7+8. Täytyy käyttää sormia. (Olen kuitenkin kirjottanut ällän matematiikasta.)
No häh, noinko helposti ällä irtoaa? Eikö siinä tarvi osata mitään ilman laskinta
Laskinta sai käyttää onneksija oli ne vähän monimutkasempia laskuja. 😁
Taisi olla lyhyt matikka? Kai pitkässä pitää jotain osata ilmankin laskinta
No lyhyt oli kyllä, kutta enpä usko, että pitkässäkään tarttee päässä mitään laskea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taskuparkeerata sulavasti ja ajella peräkärryn kanssa vaikka olen miespuolinen.
Minulla ihan sama juttu, mutta en kylläkään häpeä sanoa noista. Taskuparkkeeraamisen sijaan olen jo 20-vuoden ajan etsinyt helpomman parkkipaikan ja vaikka vähän kauempaakin ja peräkärryn ollessa auton perässä (raksahommissa usein on) vaihdamme työkavereiden kanssa paikkaa, jos pitää alkaa pakittelemaan enempiä kärryn kanssa. Ei ole kiinnostanut opetellakaan noita, kun olen pärjännyt oppimattakin. :D
Jep, juuri tuon takiahan nämä taidot puuttuvat koska en ole niitä kummemmin tarvinnut mutta kohtapa pitäisi peräkärryn kanssa ajella. Vähän jännittää ja siitä keksinkin vastata ketjuun. Muistan vaan kun isä opetti joskus ajamaan ja kun se eka taskuparkkeeraus ei onnistunut, niin sai kuulla että mikä ihmeen mies se ei osaa parkeerata. Kaikki pitäisi osa luonnostaan ja tuo asenne aika vahva monien "työukkojen" keskuudessa.
Vierailija kirjoitti:
En osaa asettua parisuhteessa palvelijan ja maksajan rooliin joka on johtanut siihen että tiedän kuolevani sinkkuna yksinäisenä miehenä
Ei sinun tarvitsekaan tuota julkisesti myöntää. Kaikki näkee koko ajan, että olet reppana yksinäinen mies.
En ole vielä edes 40 v. mutta silti tuntuu että olen ihan pudonnut kehityksen kelkasta. En kehtaa tunnustaa että tekniikka ahdistaa. Puhelimessa pitäisi nykyään olla koko elämä. En ole vieläkään ladannut mobiilipankkia, en käytä Mobilepayta, en Facebookia, kuuntelen musiikkia vanhanaikaisesti langallisista kuulokkeista enkä trendikkäistä airpodeista vai mitä ne typerän näköiset tikut ovatkaan nimeltään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taskuparkeerata sulavasti ja ajella peräkärryn kanssa vaikka olen miespuolinen.
Minulla ihan sama juttu, mutta en kylläkään häpeä sanoa noista. Taskuparkkeeraamisen sijaan olen jo 20-vuoden ajan etsinyt helpomman parkkipaikan ja vaikka vähän kauempaakin ja peräkärryn ollessa auton perässä (raksahommissa usein on) vaihdamme työkavereiden kanssa paikkaa, jos pitää alkaa pakittelemaan enempiä kärryn kanssa. Ei ole kiinnostanut opetellakaan noita, kun olen pärjännyt oppimattakin. :D
Jep, juuri tuon takiahan nämä taidot puuttuvat koska en ole niitä kummemmin tarvinnut mutta kohtapa pitäisi peräkärryn kanssa ajella. Vähän jännittää ja siitä keksinkin vastata ketjuun. Muistan vaan kun isä opetti joskus ajamaan ja kun se eka taskuparkkeeraus ei onnistunut, niin sai kuulla että mikä ihmeen mies se ei osaa parkeerata. Kaikki pitäisi osata luonnostaan ja tuo asenne on aika vahva monien "työukkojen" keskuudessa.
En näköjään osaa kirjoittaakaan
Vierailija kirjoitti:
K:lla alkavat ilmansunnat on itäpuolella ja L:llä alkavat länsipuolella. Helppo muistaa.
Minulla ei ole ongelmaa ilmansuuntien kanssa, mutta jos jollain on, niin miten tuo mukamas helpottaa? Siinähän pitää jokatapauksessa muistaa tuollainen sääntö. Yhtä hyvin joku voi ohjeesi jälkeen jäädä miettimään, että hetkinen, oliko ne k:lla alkavat idässä vai lännessä.
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaisia päässälaskuja, kuten esim. 7+8. Täytyy käyttää sormia. (Olen kuitenkin kirjottanut ällän matematiikasta.)
Minäkään en osaa kunnolla päässälaskua, olen siksi kehitellyt vaivalloisia systeemeitä, joiden avulla selviän arjessa ilman laskinta. Kertotaulusta muistan jonkun sieltä täältä, ja loput päättelen ja lasken erikseen.
Jokin sokea piste tässä: olen kuullut, että jotkut näkevät jotain värejä tms. joiden avulla laskeminen on helppoa. Minulla ei "näy" yhtään mitään.
Väli-ilmansuunnat muistaa kun opettelee järjestyksen koillinen-kaakko-lounas-luode ja laittaa ne kellotaulun mukaan paikoilleen klo 12 alkaen.
Mun pitää kuvitella mielessäni Suomen kartta ja alan menemään pohjoisesta itään, siitä muistan miten koillinen kaakko lounas ja luode sijoittuvat.
En mäkään osaa väli-ilmansuuntia ilman, että aloitan ne koillisesta.
Vierailija kirjoitti:
Teen samaa, olen opiskellut matematiikka yliopistossa. :))
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No häh, noinko helposti ällä irtoaa? Eikö siinä tarvi osata mitään ilman laskinta
Lyhyessä on nimenomaan enemmän näitä konkreettisia, käytännön elämää lähellä olevia laskuja.
Tilastojen mukaan yllättävän moni ei osaa uida. No en minäkään. Tai osaan räpiköidä semmoiset 10-20m, mutta ei mitään toivoa olisi esim. hypätä veteen ja siitä uida.
Inhosin koulussa käsitöitä.
Siispä en osaa mitään:kutoa,ommella.
No eipä ole haitannut.
Olen 60vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen matemaatikko ja laskisin tuon siten, että muistan ulkoa, mitä on 7+7 eli 14 ja siihen sitten 1 lisää. 14+1=15.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsistä. Varsinkin pitkässä matikassa laskut olivat joskus todella monimutkaisia eikä niitä enää päässä pystynyt laskemaan, ellei sitten ollut joku harvinainen matikkanero.
Aloittajalle muistisäännöksi väli-ilmansuuntiin, että L-alkuiset ovat samalla puolella ja K-alkuiset samalla.