Asunnon hinnasta 60% taloyhtiölainaa ja nyt korot nousee, rahoitusvastike nousee kohta kun raketti monilla
Nyt ne massiiviset yhtiölainaosuusriskit sitten realisoituu, ja moni maksaa vasta korkoja kun ekat vuodet lyhennysvapaata. Kuka näitä ostaa sitten kun lyhennykset alkaa ja pitää päästä eroon? Markkinat on kohta täynnä lähes uusia asuntoja joissa kulut karmeat
Kommentit (1761)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hätää, taloyhtiö ottaa kaikki velkaiset asunnot haltuunsa ja vuokraa maksukyvyllisille
Taloyhtiö muodostuu osakkaista, jotka ovat siis niitä ihmisiä joilla on asunto-osake taloyhtiössä. Eli niitä joilla on myös itsellään asuntolaina ja taloyhtiölaina. Miten kuvittelet että osakkaat voivat lunastaa itselleen maksuvaikeuksissa olevien asunnot? Kun hädin tuskin pystyy omaa velkaa maksamaan? Ei se taloyhtiö ole mikään irrallinen ulkopuolinen taho.
Tunnen yhden perheen jolle tuli taloudellisia vaikeuksia. He onnistuivat järjestämään asian niin että pankki löysi ostajan/sijoittajan asunnolle ja he jäivät vuokralle siihen vanhaan kotiinsa.
Talo oli kyllä melko uusi. Tässä yksi toimiva ratkaisu jos löytyy sijoittaja.
Tämä on ihan hyvä ratkaisu, ja vuokralainenkin silloin melko varmasti ok.
Kannattaa ottaa pankkilainaa ja maksaa se taloyhtiölaina pois.
Vierailija kirjoitti:
Näin jos tekee näissä 70% taloyhtiölainaa sisältävissä asunnoissa niin asuntoa ei saa enää myydyksi. Siinä on asuttava sitten itse jos haluaa omansa pois tai pitää myydä isolla alennuksella. Maailma on siis hieman muuttunut viime vuosina.
Vierailija kirjoitti:
Laskettiin joskus että parin vuoden kissanpäivien jälkeen alkaa juosta vastike 3000/kk. Ei ostettu jostain kumman syystä.
siis missä suomessa yhtiövastike on 3000€/kk ??
no ei missän
En koskaan ostaisi asuntoa, jo on vuokratontilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin jos tekee näissä 70% taloyhtiölainaa sisältävissä asunnoissa niin asuntoa ei saa enää myydyksi. Siinä on asuttava sitten itse jos haluaa omansa pois tai pitää myydä isolla alennuksella. Maailma on siis hieman muuttunut viime vuosina.
Juuri näin. Meillä 25% lainasta omasta pankista ja 75% taloyhtiölainaa. Meidän asunnon voi ostaa pikkurahalla. Ei kannata omaa lainaa ottaa vaikka se voisi vähän halvempaa olla mutta sitten et voi myydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikanaan ostettiin uusi rivitalo-asunto. Pankki kehotti ottamaan koko lainan omiin nimiin, eikä jättämään taloyhtiölainaa. Onko nykyään eri systeemit? Meillä on jo kyseinen asunto myyty ja nyt asutaan omakotitalossa. Korkokatto on, joten ei hätää koroista.
Korkokatto ei tosin ole 100% suoja. Asuntojen hintojen lasku laskee kaikkien asuntojen arvoa ja pankit saattaa alkaa vaatia lisävakuuksia isoille lainoille, tai jopa muuttaa ehtoja yksipuolisesti koska muuttunut tilanne.
Ei onnistu kuluttajalainoissa muuttaa yksipuolisesti ehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Euribor ylitti 1,8%. Tietyissä taloyhtiössä tulee olemaan tiukat ajat edessä. No, sitä saa mitä tilaa.
Ei taloyhtiö voi mennä konkkaan! TOLLO!
Totta kai voi, Idi****i
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei selviä 3% koroista niin on kyllä vetänyt taloutensa aivan liian tiukille.
Kannattaa muistaa, että nyt kyseessä ei ole pelkkä korko vaan myös inflaatio, joka syö ostovoimaa kiihtyvällä tahdilla. 3% vaikkapa 300000 lainasta + ~ 10%v inflaatio on yhdessä jo aika paljon rahaa. Siihen sitten YT:t tai sairastuminen niin avot
Ja minä kun luulin, että nuori polvi on ikänsä ollut katkera niille onnellisille, jotka ottivat asuntolainansa 70-luvulla ja "inflaatio maksoi sen takaisin". Korot muuten pyöri silloin 10% paremmalla puolella. Nauttikaa nyt kun saatte saman mahdollisuuden!
Se edellyttäisi, että palkat nousisivat enemmän kuin inflaatio ja korot.
Ei tule tapahtumaan
Ei taloyhtiö voi mennä konkkaan! TOLLO!
Tuossa tulikin inhorealistinen selitys sille millaisen uskon varassa joku on mennyt ostamaan tämänkin kuplan aikana Helsingin laitakaupungin uusiin tornitaloslummeihin rakennetut 10 000€/m2 luukut.
Vierailija kirjoitti:
Korkosuojan ottaminen on kyllä maailman tyhmin idea. Todella kallis, eikä siitä ole paljoa hyötyä kun katto on kaikilla pankeilla hyvin korkea joka tapauksessa. Sen lisäksi pankeilla on oikeus irtisanoa se yksipuolisesti.
Otin 200 000 euron lainaani viime vuoden kesällä 1,39 %:n korkokaton. Jostain syystä ei just nyt harmita yhtään se, että olen maksanut 30 euroa enemmän kuussa sen takia vuoden verran. Jokainen tyylillään. Minulle korkokatto on riskienhallintaa, ei voittojen maksimointia. Mielenrauhallakin on hintansa.
Vierailija kirjoitti:
En koskaan ostaisi asuntoa, jo on vuokratontilla.
Ihan hyvä periaate. Paitsi. Kaikki kämpät ovat pohjimmiltaan vuokratontilla. Kaikki maa on valtion. "Oma" tontti on vain vähän erilaisella vuokrasopparilla. Tarvittaessa kommarit voivat lunastaa tonttisi pilkkahintaan, oli kuinka oma tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkosuojan ottaminen on kyllä maailman tyhmin idea. Todella kallis, eikä siitä ole paljoa hyötyä kun katto on kaikilla pankeilla hyvin korkea joka tapauksessa. Sen lisäksi pankeilla on oikeus irtisanoa se yksipuolisesti.
Otin 200 000 euron lainaani viime vuoden kesällä 1,39 %:n korkokaton. Jostain syystä ei just nyt harmita yhtään se, että olen maksanut 30 euroa enemmän kuussa sen takia vuoden verran. Jokainen tyylillään. Minulle korkokatto on riskienhallintaa, ei voittojen maksimointia. Mielenrauhallakin on hintansa.
Minulle tarjottiin 5% korkokattoa joskus 2008 tietämillä. En ottanut ja se oli elämäni paras päätös luonnollisesti. Laina on nyt maksettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtiölainaan ei saa lyhennysvapaata eikä se ole lasku toimeentulotuessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin on lainatkin. Taloyhtiölaina voi olla paljon kalliimpaa kuin pankkilaina. Ennen taloyhtiölaina oli kannattavampi, mutta nykyään se tuppaa olee toisinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Meillä 25% lainasta omasta pankista ja 75% taloyhtiölainaa. Meidän asunnon voi ostaa pikkurahalla. Ei kannata omaa lainaa ottaa vaikka se voisi vähän halvempaa olla mutta sitten et voi myydä.
Miten niin ei voi myydä omaa asuntoaan.
Mielestäni on käsittämätöntä että tällä systeemillä saa edes myydä enää.
Itse kyllä toivon, että tulisi useampiakin "graafisia" ihmiskohtaloita. Teen taidedokumenttia aiheesta, ja kaipaan siihen kovasti materiaalia.
Siis mikä ihmeen taloyhtiölaina? Ei mulla ainakaan sellaista ole. Ja onneksi olin suunnitellut, että asun tässä asunnossa itse kenties loppuelämäni. Tosin jos tuo sähkönhinta pysyy niin perkeleen korkealla, niin tuskin on kovin kauaa varaa tässä asustaa.
Tunnen yhden perheen jolle tuli taloudellisia vaikeuksia. He onnistuivat järjestämään asian niin että pankki löysi ostajan/sijoittajan asunnolle ja he jäivät vuokralle siihen vanhaan kotiinsa.
Talo oli kyllä melko uusi. Tässä yksi toimiva ratkaisu jos löytyy sijoittaja.