Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asunnon hinnasta 60% taloyhtiölainaa ja nyt korot nousee, rahoitusvastike nousee kohta kun raketti monilla

Vierailija
30.05.2022 |

Nyt ne massiiviset yhtiölainaosuusriskit sitten realisoituu, ja moni maksaa vasta korkoja kun ekat vuodet lyhennysvapaata. Kuka näitä ostaa sitten kun lyhennykset alkaa ja pitää päästä eroon? Markkinat on kohta täynnä lähes uusia asuntoja joissa kulut karmeat

Kommentit (1761)

Vierailija
221/1761 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mites jos taloyhtiö on tehnyt just putkirempan ja kohta vuorossa julkkari. Onko sekin huono juttu. En käsitä näistä asioita mitään.

Ei ole huono asia. Nostaa talon arvoa.

Putkiremontteja tehneenä ja julkisivuja tehneenä.

Joskus kannattaa miettiä, kumpi on parempi uudiskohde vai vanhan kunnostus.

Vierailija
222/1761 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mites jos taloyhtiö on tehnyt just putkirempan ja kohta vuorossa julkkari. Onko sekin huono juttu. En käsitä näistä asioita mitään.

Tehty putkiremppa on yleensä hyvä asia. Siitä on todennäköisesti rahoitusvastike maksettavana eli näkyy summattuna velattomaan hintaan. Ei tarvitse enää kärsiä putkiremontista, mikä on sieltä kalleimmasta päästä remontteja ja jonka aikana asunto ei välttämättä ole edes käytössä pitkään aikaan, riippuen miten ja mitä remontissa tehdään. Kannattaa katsoa kuitenkin tarkkaan, että mitä se putkiremppa on sisältänyt. Joskus se on ainoastaan käyttövesiputket vedettynä pintavetona ja jossain vaiheessa on edessä vielä viemäriremppa.

Julkisivuremontista tulee lisää maksettavaa ja asumismukavuuden laskua remontin ajaksi. Silloin yleensä voi kuitenkin asua asunnossa, mutta yötyöläinen voi vain haaveilla nukkumisesta päiväsaikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/1761 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikanaan ostettiin uusi rivitalo-asunto. Pankki kehotti ottamaan koko lainan omiin nimiin, eikä jättämään taloyhtiölainaa. Onko nykyään eri systeemit? Meillä on jo kyseinen asunto myyty ja nyt asutaan omakotitalossa. Korkokatto on, joten ei hätää koroista.

Meillä ainakin taloyhtiön laina on kilpailutettu myös, eli korot on samansuuruisia ja samatyyppisiä kuin henkilökohtaiset lainatkin. Jos laittaa asunnon vuokralle, niin taloyhtiön laina on paljon kannattavampi sijoittajalle silloin kun rahoitusvastike tuloutetaan taloyhtiöin kirjapidossa (tämän voi pyytää yhtiökokouksessa), koska silloin voit vähentää verotuksessa vuokratuloista koko lainanlyhennyksetn + yhtiövastikkeen. Oman lainan kanssa voit vähentää vai lainan korot. 

Itselläni on ainakin pitkäaikainen vuokralainen, joka käytännössä maksaa minun taloyhtiön lainanlyhennyksen ja vielä on pari sataa euroa varaa kulujen nostakin, niin silti vuokra kattaa kulut.

Maksat veroissa vuokralaisesi asumistuet

No niinpä taidat sinäkin sitten osallistua tuollaisen "rahoitukseen" joten ihan yksin en asumistukia maksa. Minun vuokralaiseni on kylläkin ihan kokoaikaisessa työssä oleva ihminen, joten ei saa asumistukea. Ja kun pitää vuokran kohtuullisena, ja asunto on uudehko, niin vuokralainenkin pysyy ja on tyytyväinen asunnon tasoon. 

Vuokraisäntä ei näe saako vuokralainen asumistukea. Kelan sivuille mennään henkilökohtaisilla tunnuksilla. Jos asumistuki maksetaan vuokralaisen tilille niin se ei näy vuokraisännälle.

Minä näen. Olen vuokranantaja, jolle kela maksaa tuen suoraa

Vuokralainen saa päättää maksetaanko asumistuki hänen tilille vai vuokranantajan

Vierailija
224/1761 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri oli kirjoitus, jossa selitettiin kuinka kaikki osakkaat on vastuussa yhtiölainaosuudedta. Senkin jälkeen kun on oman osuutensa maksanut pois.

No toki, koska sitä lainaa lyhennetään jonkun idiootin jättäessä maksamatta tarvittaessa hoitovastikkeilla (ylimääräiset vastikkeet), mutta ennemmin se haltuunotetaan ja vuokrataan kuin usein peritään ylimääräisiä vastikkeita.

Jos asunnosta on pankkilainaa niin ei se haltuunotto niin vain käy.

Ja nyt on paljon tyhjiä vuokra-asuntoja, vuokralaisia ei riitä.

No me on haltuun otettu kaksi asuntoa ja vuokralaiset on molempiin saatu heti.

Jep ja kyllä se rahaton yleensä mielummin myy asuntonsa kuin jää asuntoon, jota ei voi maksaa ja asettaa itsensä kaikkien silmätikuksi. Jos ei ole varaa asua, sit muuttaa muualle.

Asuntoja ei nykyään niin vain myydä ja tulevaisuudessa vielä hankalampaa, kun eläkeläisiä 1,6 miljoonaa ja työikäisiä vähemmän, kaikki ei saa edes lainaa ja jos korot nousee niin asuntojen hinnat laskee.

Vierailija
225/1761 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun korot pomppaa 6:teen prosenttiin niin puolet suomalaisista kokevat henkilökohtaisen konkurssin ja menettävät asuntonsa pilkkahintaan ja heille jää loputon velkataakka niskaan. Sen jälkeen he siirtyvät työttöminä vuokralle jonka maksaa kela ja kelan rahat rahoittavat ne henkilöt joilla vielä on töitä ja joiden selkä kesti 6:den prosentin koron nousun. En tiedä kumpi on parempi jäädä toimettomaksi muiden elätettäväksi vai siihen porukkaan joiden selästä näiden elätys tullaan maksamaan.

Kova on kohtalo ... ai, mutta hei mähän olen jo maksanut lainani pois. Velkaa on tasan 0€ 

Niin?

Mutta jos omistat osakkeet talosta jossa on paljon taloyhtiölainalla rahoitettuja asuntoja, osa myymättä, osan kuluja ei osatajat pystykään maksamaan, niin maksajaksi joudut. Se, että olet omasi maksanut, ei sinua pelasta.

Toki siinäkin tapauksessa, että joku nk. tavallisessa osakeyhtiössä ei vastikkeita maksa, niin muut maksavat kunnes haltuunotto saa lainvoiman, jollei osakkaan ymmärrys myyntiin riitä.

Niin ... ai, mutta hei mähän en omista asuntoa sellaisesta talosta. Kaikki on myyty eikä taloyhtiölainaa ole. Antaa korkojen nousta vaan.

Täällä alkaa selvästi velkapettereiden pinna kiristyä, mutta velattoman on helppo hymyillä ja nukkua yönsä hyvin. Jos saadaan aikaan kunnon romahdus ja pakkomyynnit niin ehkä sitä sijoitusasuntoakin saattaa miettiä

Okei, eli sinäkin oikeasti haluaisit sijoitusasunnon, mutta siihen ei ole varaa, joten elämäsi ainoa ilo on toivoa, että jollain toisella menee huonosti ja pääset haaskalle. 

Kertoo aika paljon sinusta ihmisenä. 

En nyt varsinaisesti halua sijoitusasuntoa, koska paras aika niiden hankkimiseen oli ja meni ja nyt on riskit kasvaneet melkoisesti. Mutta, toki jos hinnat romahtavat, niin asiaa pitää harkita uudelleen. Ja se mitä mieltä sä olet mun motiiveista kiinnostaa kyllä harvinaisen vähän.

Minä uskon, että tulevat ajat ikäänkuin nollaavat nämä villit vuodet asuntosijoittamisen osalta, jonka jälkeen tulevat taas ne ajat, jolloin sijoitusasuntoja on järkevää ostaa, jos oma talous ei ole ottanut liikaa osumaa tulevasta lamasta. Näinhän se menee, huonoina aikoina rikkaat rikastuu ja köyhät köyhtyy. Ihmisen on kuitenkin pakko jossain asua. Suomen ilmastossa ainakin

Vierailija
226/1761 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä välitä, sama täällä. Oon kuvitellut, että rivari-/kerrostaloasuminen ois huoletonta asumista, mutta tuossahan on isommat riskit kuin siinä, että ostaa omakotitalon! En minä ainakaan halua joutua ventovieraitten ihmisten asumisen maksajaksi. Niinkuin tuossa linkatussakin uutisessa; siis ihmiset voi vaan jättää vuosikausiksi yhtiövastikkeet maksamatta, naapurit maksaa ne niitten puolesta ja nämä lusmut saa vaan jatkaa ilmaista asumistaan? En voi käsittää, että noin voi toimia. 

Tai että jos taloyhtiössä on myymättömiä osakkeita, niin niistäkin pitää sitten itse maksaa yhtiövastikkeet? Täällä myydään yhdestä kerrostaloasunnosta asuntoja, kaikki on myymättä, ja tuskin tulevat myydyiksikään. Hinta on kova ja alue muuttotappioaluetta ja muutenkin kuolevaa. Eli jos tuosta kumminkin uskaltautuisi ostamaan itselleen vaikka kaksion, niin sitten kumminkin omaan niskaan kaatuisi koko talon lämmitys- ja ylläpitokulut yksinään, kun kukaan muu ei talossa asuisi? Ihan älytöntä. 

Vierailija
227/1761 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri oli kirjoitus, jossa selitettiin kuinka kaikki osakkaat on vastuussa yhtiölainaosuudedta. Senkin jälkeen kun on oman osuutensa maksanut pois.

No toki, koska sitä lainaa lyhennetään jonkun idiootin jättäessä maksamatta tarvittaessa hoitovastikkeilla (ylimääräiset vastikkeet), mutta ennemmin se haltuunotetaan ja vuokrataan kuin usein peritään ylimääräisiä vastikkeita.

Jos asunnosta on pankkilainaa niin ei se haltuunotto niin vain käy.

Ja nyt on paljon tyhjiä vuokra-asuntoja, vuokralaisia ei riitä.

No me on haltuun otettu kaksi asuntoa ja vuokralaiset on molempiin saatu heti.

Jep ja kyllä se rahaton yleensä mielummin myy asuntonsa kuin jää asuntoon, jota ei voi maksaa ja asettaa itsensä kaikkien silmätikuksi. Jos ei ole varaa asua, sit muuttaa muualle.

Asuntoja ei nykyään niin vain myydä ja tulevaisuudessa vielä hankalampaa, kun eläkeläisiä 1,6 miljoonaa ja työikäisiä vähemmän, kaikki ei saa edes lainaa ja jos korot nousee niin asuntojen hinnat laskee.

Hönö Tiaisen elämänkerran julkkari lähestyyyyyyyyyyy      tiiiiiityyyyyyyyyyyyyyyyy

Vierailija
228/1761 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhut kertovat ruuan hinnan nousevan lähemmäs 40%. Bensan hinta voi olla loppuvuodesta 4-6€/l. Ketä syytämme? Ketkä ovat tästä kaikesta varoittaneet? Ketkä ovat pitäneet salaliittoteorioina ja höpöhöpö juttuina? Kannattaisko oikeasti alkaa miettiä mitä täällä maailmassa tapahtuu? Näitä tapahtuu myös muualla. Kaikella tälläkin on tarkoitus, jos haluaa tietää siitä pitää ottaa itse selvää.

Vierailija
229/1761 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huhut kertovat ruuan hinnan nousevan lähemmäs 40%. Bensan hinta voi olla loppuvuodesta 4-6€/l. Ketä syytämme? Ketkä ovat tästä kaikesta varoittaneet? Ketkä ovat pitäneet salaliittoteorioina ja höpöhöpö juttuina? Kannattaisko oikeasti alkaa miettiä mitä täällä maailmassa tapahtuu? Näitä tapahtuu myös muualla. Kaikella tälläkin on tarkoitus, jos haluaa tietää siitä pitää ottaa itse selvää.

Suomessa on maailman 3. kallein polttoaine. Sitä ylläpidetään kovalla verolla. Sillä on tarkoituksensa. Kallis polttoaine vaikeuttaa yrittämistä ja työssäkäyntiä. Työttömyyden ja vähävaraisuuden lisääminen vievät sosiaalidemokraatit ensi vuonna taas vaalivoittoon.

Vierailija
230/1761 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostin luottotiedottomana ja työttömänä veljeni nimissä asunnon. Nyt makselen sen pois asumistuella sekä tt rahalla. Sit ku maksettu ni veli myy sen ja saan käteisenä rahat. Oonko keskiluokan mieleen

Vierailija
231/1761 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hätää, taloyhtiö ottaa kaikki velkaiset asunnot haltuunsa ja vuokraa maksukyvyllisille

Millä rahoilla??

Mitä millä rahoilla? Taloyhtiö tekee päätöksen ottaa asunto haltuun, omistaja pistetään pihallre ja sisään tulee vuokralainen, joka maksaa vuokran yhtiölle.

Periaatteessa noin, mutta käytännössä moni taloyhtiö ja isännöinti on osaamaton ja saamaton vuokralaisen hankkimisessa asunnon haltuunoton jälkeen. Taloyhtiö ei saa vastikerästejä, ennenkö asunnossa on maksava vuokralainen tai asunto on myyty maksukykyiselle asukkaalle.

Vierailija
232/1761 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikanaan ostettiin uusi rivitalo-asunto. Pankki kehotti ottamaan koko lainan omiin nimiin, eikä jättämään taloyhtiölainaa. Onko nykyään eri systeemit? Meillä on jo kyseinen asunto myyty ja nyt asutaan omakotitalossa. Korkokatto on, joten ei hätää koroista.

Meillä ainakin taloyhtiön laina on kilpailutettu myös, eli korot on samansuuruisia ja samatyyppisiä kuin henkilökohtaiset lainatkin. Jos laittaa asunnon vuokralle, niin taloyhtiön laina on paljon kannattavampi sijoittajalle silloin kun rahoitusvastike tuloutetaan taloyhtiöin kirjapidossa (tämän voi pyytää yhtiökokouksessa), koska silloin voit vähentää verotuksessa vuokratuloista koko lainanlyhennyksetn + yhtiövastikkeen. Oman lainan kanssa voit vähentää vai lainan korot. 

Itselläni on ainakin pitkäaikainen vuokralainen, joka käytännössä maksaa minun taloyhtiön lainanlyhennyksen ja vielä on pari sataa euroa varaa kulujen nostakin, niin silti vuokra kattaa kulut.

No niinpä taidat sinäkin sitten osallistua tuollaisen "rahoitukseen" joten ihan yksin en asumistukia maksa. Minun vuokralaiseni on kylläkin ihan kokoaikaisessa työssä oleva ihminen, joten ei saa asumistukea. Ja kun pitää vuokran kohtuullisena, ja asunto on uudehko, niin vuokralainenkin pysyy ja on tyytyväinen asunnon tasoon. 

Vuokraisäntä ei näe saako vuokralainen asumistukea. Kelan sivuille mennään henkilökohtaisilla tunnuksilla. Jos asumistuki maksetaan vuokralaisen tilille niin se ei näy vuokraisännälle.

Vuokralainen saa päättää maksetaanko asumistuki hänen tilille vai vuokranantajan

Kyllä mulle sosiaalitoimisto soitti miten tehdään.

Vierailija
233/1761 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleisin muoto taitaa nykyään olla että 60 tai jopa 80 pinnaa taloyhtiölainaa ja loput sitten myyntihintaa. Siitäkin sitten useammalla henkilökohtainen lainaosuus. 2 vuoden lyhennysvapaat alkuun joka on ihan älytön systeemi kun mitä suurempi lainapääoma, sitä suurempi osuus menee korkoihin.

Sitten kun alkaa lyhennykset juosta niin ne on aikamoiset, ja mitä ne on kun korot nousee? Aikamoiset ja päälle.

Jollain piti saada nämä älyttömänhintaiset uudet asunnot myytyä.

Vierailija
234/1761 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, normaalilla vuokralaisella menee eri lailla

Vierailija
235/1761 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taloyhtiön lainaosuus huomioidaan asumistuessa asumismenona. Ei mitään hätää vuosiin. Kela käytännössä maksaa asuntoni, kiitos siitä!

Kela käskee myydä ja realisoida asuntosi, luu jää käteen tässä.

Vierailija
236/1761 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskettiin joskus että parin vuoden kissanpäivien jälkeen alkaa juosta vastike 3000/kk. Ei ostettu jostain kumman syystä.

Ootte harvinaisia järkeviä. Nyt on monella laskutaidottomalla hätä kädessä.

Vierailija
237/1761 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan päihdeongelmaa, jos ei saa omalle tilille rahoja

Vierailija
238/1761 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela maksaa no problem! Jääkiekko!

ei Kelakaan enöää masa kun kustannukset menee yli rajojen.

olipas joku sugar daddy, vaikka Halla-aho jelppaamassa

Kyllä se kela vaan maksaa, jopa asunto ja autolainojen lyhennykset vaikkei siitä huudella. Hakemusta vaan sinne niin helpottaa ja jää kivasti rahaa vaikka etelän matkaan.

Eipäs levitetä väärää tietoa. Kela hyväksyy asumismenoiksi yhtiövastikeen ja korot sekä vesimaksun silloin kun on vain pankkilainaa, lainan lyhennyksiä ei siis hyväksytä. Kun taas on yhtiölainaa, niin kela hyväksyy asumismenoiksi rahoitusvastikkeen ja veden. Kelalla on kuitenkin omat rajansa rahoitusvastikkeelle.ä eli turha luulla, että mikä vaan menee läpi kelalla.

Vierailija
239/1761 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela maksaa no problem! Jääkiekko!

ei Kelakaan enöää masa kun kustannukset menee yli rajojen.

olipas joku sugar daddy, vaikka Halla-aho jelppaamassa

Kyllä se kela vaan maksaa, jopa asunto ja autolainojen lyhennykset vaikkei siitä huudella. Hakemusta vaan sinne niin helpottaa ja jää kivasti rahaa vaikka etelän matkaan.

Eipäs levitetä väärää tietoa. Kela hyväksyy asumismenoiksi yhtiövastikeen ja korot sekä vesimaksun silloin kun on vain pankkilainaa, lainan lyhennyksiä ei siis hyväksytä. Kun taas on yhtiölainaa, niin kela hyväksyy asumismenoiksi rahoitusvastikkeen ja veden. Kelalla on kuitenkin omat rajansa rahoitusvastikkeelle.ä eli turha luulla, että mikä vaan menee läpi kelalla.

Toimeentulotuessa yhtiölainaa ei hyväksytä laskuksi eli et saa maksusitoumusta apteekkiin etkä ruokaa esim. irtisanomistilanteessa.

Vierailija
240/1761 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sinä sen tiesit, että kaikki eivät saa pankilta samanlaisia korkoja ja ehtoja lainoihinsa. Lainaehtoihin voi vaikuttaa sekin kuka on työnantajasi, ei pelkästään tulotasosi.

Pienemmän riskin asiakkaat saavat paremmat ehdot. Eikä taloyhtiö saa yhtä hyviä ehtoja kuin pienimmän riskin asiakkaat.

Mutta voihan se hyvinkin olla että sinä olisit saanut oman lainasi samoilla ehdoilla kuin taloyhtiö. Ja jos sinulla on sijoitusasunto kyseessä, niin siihen tietysti kannattaa ottaa taloyhtiölaina huonoillakin ehdoilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kahdeksan