Ulosotto ja töiden alkaminen
Olen pääsemässä vihdoin töihin pitkän työttömyyden jälkeen. Ulosotossa on n 8000e, mut on katsottu täysin maksukyvyttömäksi, koska saan toimeentulotukea, eli en ole saanut maksaa vaikka olisin halunnut lyhentää edes muutamalla kympillä kuussa.
Kuinka tää käytännössä nyt sit tulee menemään? Alkaako ulosotto heti palkasta ja onko siinä joku tietty prosentti?
Voiko viedä niin paljon, että joudun töistä huolimatta hakemaan toimeentulotukea?
Mä olen ihan sekaisin näiden kanssa. Mulla ei ole siis tarkoitus keplotella etten joudu maksamaan, mä nimenomaan haluan maksaa mahdollisimman paljon ja pian, jotta saan luottotiedot takaisin.
Pystyiskö ne ulosmittaamaan vaikka koko palkan?
Kommentit (63)
Miten niin ei velkaa saa takaisin kelan kans sovittavaksi ulosotosta? Mitä tämä edes tarkoittaa? Eikö kela siis enää neuvottele velallisen kans velan lyhentämisetä? Sekö on ja pysyy nyt uo:lla? En ole ennen kuullutkaan.
Et varmastikaan pääse velkkikseen, se on täysin totta. Olet vasta työurasi alussa, varmaankin aila nuori, eikä velka ole ylitsepääsemätön. Se ei ole sinun tilanteeseen tarkoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei velkaa saa takaisin kelan kans sovittavaksi ulosotosta? Mitä tämä edes tarkoittaa? Eikö kela siis enää neuvottele velallisen kans velan lyhentämisetä? Sekö on ja pysyy nyt uo:lla? En ole ennen kuullutkaan.
Et varmastikaan pääse velkkikseen, se on täysin totta. Olet vasta työurasi alussa, varmaankin aila nuori, eikä velka ole ylitsepääsemätön. Se ei ole sinun tilanteeseen tarkoitettu.
Tämä on nyt vain ulosoton hoidossa täysin. Hehän siirtää velan jossain vaiheessa takaisin kelaan, jos eivät saa ulosotettua. Ja sit takaisin. Ja taas takaisin.
Olen kysellyt kelasta, ulosotossa sekä velkaneuvojalta. Jos ulosotto ei saa perittyä (ja nythän nää sit tulee saamaan jotain) niin velka siirtyy takaisin kelaan kahden vuoden kuluttua.
Kelan kanssa neuvoteltu ja heille kelpaava kuukausittainen summa olis ollut ihan liian iso. Siksi siirtyi ulosottoon.
Ap
Ulosoton suojaosuus vuonna 2019 on ollut siis 672,30. Eli tuoko sit jää palkasta käteen?
Mä saan nyt tukia TTT, asumistuki ja työttömyystuki, noin 1000e plus tuo 100 kulukorvauksista jota ei oteta tuossa huomioon. Ja mut katsotaan täysin varattomaksi, jolloin en saa maksaa. Meneekö tää nyt oikein.
Mitä mä en nyt ymmärrä?
Ap
Kelan kanssa neuvoteltu ja heille kelpaava kuukausittainen summa olis ollut ihan liian iso.
Tietääkö Kela siis nyt jo sun palkan, sun tulot ja menot? Miten sä olet neuvotellut tän asian? Oletko toimittanut jo etukäteen sun palkan ja nettosumman sinne? Ja todistukset vakituisista menoista?
Ja niille ei kelpaa mikään muu kuin semmoinen summa mitä sä et pysty maksamaan?
Kyllä kuulostaa uskomattomalta toiminnalta takaisinmaksuyksikön osalta.
Onko sulle tästä päätöksestä paperilla/sähköpostissa tieto että näin on?
Ja nyt se sitten roikkuu voudilla, vuosia. Ja taas takaisin? Ja niin edelleen. Ihan älytön systeemi niillä sitten nykyään. Kelan kanssa neuvoteltu ja heille kelpaava kuukausittainen summa olis ollut ihan liian
Vierailija kirjoitti:
Ulosoton suojaosuus vuonna 2019 on ollut siis 672,30. Eli tuoko sit jää palkasta käteen?
Mä saan nyt tukia TTT, asumistuki ja työttömyystuki, noin 1000e plus tuo 100 kulukorvauksista jota ei oteta tuossa huomioon. Ja mut katsotaan täysin varattomaksi, jolloin en saa maksaa. Meneekö tää nyt oikein.Mitä mä en nyt ymmärrä?
Ap
Asia on jo selitetty aika selkeästi aiemmin ketjussa.
Bruttopalkkasi oli siis 1600. Netto on jotain 1200. (arvio). Suoja on tuo vajaa 700.
Ulosottoon menee siis 2/3 suojaosuuden ja nettopalkan erotuksesta. Tässä oletuksena erotus 1200-700= 500, josta 2/3 on noin 330€. Ja 1/3 170€.
Näillä esimerkin luvuilla tilistäsi käteen jäisi 870€.
Luvut siis pyöristyksiä ja arvioita selkeyden vuoksi.
Ja vielä kerran: Älä tee mitään omia maksusopimuksia Kelan tai voudin kanssa, jotka estävät sen TT-tuen saannin. Huomioi se, että asumistuki voi poistua kokonaan.
Velkasaneerauksia ja maksusopimuksia voi ajatella sitten, jos saat oikean ja vakituisen työpaikan asiallisella palkalla. Palkkatukihommien varaan ei voi tehdä mitään pitkiä suunnitelmia.
Kivahan se olisi maksaa velat pois, mutta tässä on kyse ihan perustoimeentulosta.
Vierailija kirjoitti:
Mä saan nyt tukia TTT, asumistuki ja työttömyystuki, noin 1000e plus tuo 100 kulukorvauksista jota ei oteta tuossa huomioon. Ja mut katsotaan täysin varattomaksi, jolloin en saa maksaa. Meneekö tää nyt oikein.Mitä mä en nyt ymmärrä?
Ap
Moni on selittänyt sinulle jo asian melkoisen hyvin. Etkö hahmota asiaa?
Tällainen tämä systeemi vaan on.
Ulosottovelkaiselle on usein taloudellisesti järkevämpää tehdä juuri noita 9€/päivä- harjoitteluja ja TET/TEV-jaksoja, kuin tehdä samaa hommaa palkkatuella.
Sinäkin kerroit saaneesi työnantajalta ateriaedun. Tästäkään ei kannata hirveästi huudella. Tämä on kuitenkin palkaksi tulkittava etu, joka voi aiheuttaa ongelmia.
Laskepas vähän ihan itse:
Saat ne normaalit tuet , joista ei ulosmitata mitään. Sitten päälle se 9€. Jos homma on 5pv viikossa, niin 20 päivällä kuukaudessa tulee 180€/kk puhtaana käteen. Ateriaedulle voi laskea saman arvon. Lääkkeesi ja terveydenhoitokulusi menevät TT-tuen piikkiin. Käytännössä nettotulosi on todellisuudessa näin lähempänä 1500€/kk!
Tähän pääsy edellyttäisi yli 2000€/kk bruttopalkkaa. Ja siitäkin menisi taas ne suuremmat ulosotot! Ateriaetukin on osa palkkaa!!
Moni ei vaan osaa laskea eikä ymmärrä noiden pieneltä vaikuttavien, mutta oikeasti aika isojen etujen todellista arvoa!
Vierailija kirjoitti:
23,20 e päivässä on suojaosuus yksinasuvalle eli noin 700 e, loput voi ulosotto viedä. Ei se ihan ekasta palkasta vielä ala ottaa. Eli luultavasti joudut hakemaan myös toimeentulotukea mutta onneksi tuollainen "pakko"-ulosotto otetaan laskelmassa huomioon. Älä vaan mene tässä vaiheessa tekemään ulosoton kanssa mitään sopimusta, sellaista ei huomioida laskelmassa.
Ei voi viedä vaan puolet suojaosuuden ylittävästä osasta.
Jos olet ollut pitkään työtön, voit saada parhaassa tapauksessa 3-6 vapaakuukautta ennen ulosoton alkamista.
Millä perusteella luulet, että et voi saada velkajärjestelyä? Sovinto velkojan kanssa olisi ensisijainen, jos velkaa on vähän ja saisit sen maksetuksi muutamassa vuodessa. Mikä näistä velkajärjestelyn esteistä on sinun kohdallasi:
1) velalliselle on määrätty rikoksen perusteella maksuvelvollisuus eikä velkajärjestelyn myöntämistä voida pitää perusteltuna velan määrä, rikoksen laatu, vahingon kärsineen asema ja muut seikat huomioon ottaen; (24.1.1997/63)
2) velallinen on epäiltynä esitutkinnassa tai syytteessä rikoksesta taikka hänen syykseen on luettu rikos, ja hänelle voidaan määrätä rikoksen perusteella maksuvelvollisuus, eikä velkajärjestelyn myöntämistä voida pitää perusteltuna velan määrä, rikoksen laatu, vahingon kärsineen asema ja muut seikat huomioon ottaen; (19.12.2014/1123)
3) merkittävänä pidettävää velkaa on syntynyt elinkeinotoiminnassa, jossa on menetelty törkeän sopimattomasti velkojia kohtaan tai laiminlyöty olennaisesti muusta kuin maksukyvyttömyydestä johtuvasta syystä lakisääteisiä velvollisuuksia tai joka on ollut pääasiallisesti keinottelunluonteista; (19.12.2014/1123)
4) velallinen on olemassa olevien tai odotettavien taloudellisten vaikeuksiensa vuoksi sopimattomasti heikentänyt taloudellista asemaansa tai suosinut jotakuta velkojaa taikka muutoin järjestellyt taloudellista asemaansa velkojien vahingoittamiseksi, tai on todennäköisiä syitä epäillä velallisen menetelleen näin; (24.1.1997/63)
5) velallinen on ulosottomenettelyssä pakoillut, salannut tulojaan tai varojaan taikka antanut niistä vääriä tai harhaanjohtavia tietoja;
6) velallinen on tahallaan antanut velkojalle taloudellisesta asemastaan vääriä tai harhaanjohtavia tietoja, jotka ovat olennaisesti vaikuttaneet luoton myöntämiseen, ja velallisen menettelyä on luoton määrä ja muut olosuhteet huomioon ottaen pidettävä erityisen moitittavana;
7) velkojen perusteesta ja syntyolosuhteista, velallisen tavasta hoitaa talouttaan tai muista seikoista voidaan päätellä olevan todennäköistä, että velallinen on velkaantunut harkitusti velkajärjestelyä silmällä pitäen tai velallisen velkaantumiseen johtaneita toimia voidaan kokonaisuutena arvioiden pitää piittaamattomina ja vastuuttomina ottaen huomioon velallisen ikä, asema ja muut olosuhteet sekä se, ovatko luotonantajat toimineet vastuullisesti; (19.12.2014/1123)
8) velallinen on velkajärjestelyä varten antanut taloudellisesta asemastaan vääriä tai harhaanjohtavia tietoja, laiminlyönyt 6 §:ssä säädetyn tietojenantovelvollisuutensa tai 7 §:ssä säädetyn myötävaikutusvelvollisuutensa, rikkonut 12 §:ssä säädetyn maksu- ja vakuudenasettamiskiellon tai muutoin menettelyllään tai laiminlyönnillään vaikeuttanut velkajärjestelyä; (19.12.2014/1123)
9) on perusteltua syytä olettaa, että velallinen ei tulisi noudattamaan maksuohjelmaa; (19.12.2014/1123)
10) velalliselle on aikaisemmin vahvistettu maksuohjelma; tai (19.12.2014/1123)
11) yksityishenkilöiden välisen merkittävän vahingonkorvauksen, kauppahinnanpalautuksen tai muun vastaavan velan järjesteleminen olisi kokonaisuutena arvioiden kohtuutonta. (19.12.2014/1123)
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sinulla on vanha kalenteri. Nyt eletään vuotta 2022 ja suojaosuus on nyt 23,20€ jokaiselle päivälle, myös sunnuntaille ja lauantaille. Siitä ylittävästä osasta PUOLET VOIDAAN ULOSMITATA. Ymmärrätkö käsitteen puolet? Suojaosuuden ylittävä osa NETTOpalkasta jaetaan kahteen osaan. Toisen sinä pidät itse ja toinen menee ulosottoon.
Jos on liian vaikeaa, niin katso täältä: https://asiointi2.oikeus.fi/ulosotto/#/maksukieltolaskuri
Kyllä sinä asumistukea voit silti saada, vaikka saatkin palkkaa. Sen määrän näet Kelan asumistukilaskurista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kannattaa miettiä, maksatko vapaaehtoisesti vai haluatko ulosottotietosi työnantajan tietoon. Kyllä se vouti viimeistään kuukauden, parin päästä on hereillä ja silloin tekee ulosmittauksen suoraan palkasta ellet itse sovi maksuista. Ja silloin tieto menee työnantajallekin.
Koko palkkaa ei tietenkään vie, on siinä suojaosuus.Jos haluat hoitaa asiasi, ota ulosottoon yhteyttä ja sovi itse maksusuunnitelma.
Sitähän mä tässä yritän pähkäillä, että millä tavoin on paras hoitaa velat pois.
Inhottaa tosiaan, kun en ole saanut työttömänä lyhentää edes sitä muutamaa kymppiä kuussa.
(Ja jos sillä on nyt merkitystä, niin tää on opintolaina jota en pystynyt työttömänä maksamaan tarpeeksi isoa summaa takaisin, ei mitään biletyspikavippejä ja osamaksuja).
Mun puolesta saisivat viedä vaikka koko palkan että pääsen veloista eroon.
Ja mielestäni tuo on hiton väärin, että itse maksettaessa menoja ei oteta toimeentulotuessa huomioon mutta suoraan ulosotettaessa menot otetaan huomioon.Ap
Kyllä sinä olisit saanut kirjautua ulosoton omiin tietoihin ja maksaa sinne kaikki rahat, mitä toimeentulotuesta on jäänyt jäljelle. Mistä sinulle on tullut se käsitys, että et olisi saanut maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Kelan kanssa neuvoteltu ja heille kelpaava kuukausittainen summa olis ollut ihan liian iso.
Tietääkö Kela siis nyt jo sun palkan, sun tulot ja menot? Miten sä olet neuvotellut tän asian? Oletko toimittanut jo etukäteen sun palkan ja nettosumman sinne? Ja todistukset vakituisista menoista?
Ja nyt se sitten roikkuu voudilla, vuosia. Ja taas takaisin? Ja niin edelleen. Ihan älytön systeemi niillä sitten nykyään. Kelan kanssa neuvoteltu ja heille kelpaava kuukausittainen summa olis ollut ihan liian
Ap saa työmarkkinatukea, asumistukea ja TT-tukea. Hänellä on velvollisuus ilmoittaa Kelalle muutoksista.
Ap on menossa palkkatukitöihin. Eli se vaatii TE-palveluiden päätöstä/lausuntoa jonka Kela saa kyllä tiedoksi.
Tulot näkyvät sitten tulorekisteristä. Kela pääsee myös tarvittaessa suoraan tilitietoihin.
Eli salailu on kyllä ihan typerää. Ja rikollista. Varsinkin kun noilla tuloilla on todennäköisesti edelleenkin Kelan tukien varassa.
Kyse on nyt siitä että kannattaako mahdollisesti lyhyen palkkatukityöjakson takia tehdä mitään sopimuksia ulosoton kanssa. Tai yittää jotain omaa vapaaehtoista maksusuunnitelmaa Kelan perinnän kanssa.
Ketjussa on perusteltu jo usein, miksi ei kannata. Se vapaaehtoinen jäjestely voi viedä mahdollisuuden TT-tukeen. Ja sitä Ap tulee väkisinkin tarvitsemaan.
Näin tämä homma vaan menee. Oli järkeä tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Kela ei tietenkään vielä tiedä mun palkkaa eikä tuloja, kun mulla ei ole vielä edes työsopimusta allekirjoitettuna, siitä neuvotellaan vielä, en itsekään tiedä tarkkaan.
Ulosotto ei siirrä velkaa takaisin kelalle perittäväksi, ellen ole varaton tarpeeksi pitkään (eli käsittääkseni sen 2 vuotta velkaneuvojan mukaan). Tällä hetkellä olen tuolla, eli mulla on varattomuuseste. Pian saan työpaikan, eli en ole varaton vaikka tulot olis samat kun tuilla.
Joudun maksamaan ulosottoon, koska se on sinne jo siirretty, eikä se ole itse neuvoteltavissa.
Miten tämä kela nyt liittyy tähän, kun se ei peri velkaa vaan ulosotto???
Hitto mä oon sekasin :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sinulla on vanha kalenteri. Nyt eletään vuotta 2022 ja suojaosuus on nyt 23,20€ jokaiselle päivälle, myös sunnuntaille ja lauantaille. Siitä ylittävästä osasta PUOLET VOIDAAN ULOSMITATA. Ymmärrätkö käsitteen puolet? Suojaosuuden ylittävä osa NETTOpalkasta jaetaan kahteen osaan. Toisen sinä pidät itse ja toinen menee ulosottoon.
Jos on liian vaikeaa, niin katso täältä: https://asiointi2.oikeus.fi/ulosotto/#/maksukieltolaskuri
Kyllä sinä asumistukea voit silti saada, vaikka saatkin palkkaa. Sen määrän näet Kelan asumistukilaskurista.
Neuvot nyt väärin. Pienestä palkasta (netto alle 2x suojaosa 2022: 696€) voidaan ulosmitata 2/3 ylimenevästä osasta.
Tuo ½ palkasta sääntö koskee sitten tuota isompia tuloja. Tämäkään ei ole niin yksioikoista. Joissain tapauksissa ulosmitataan 1/3 mutta silloin ei huomioida välttämättä mitään suojaosuutta.
Ja kuten aiemmin ketjussa on kerrottu, niin asumistuki määräytyy bruttotulojen ja asumiskulujen perusteella. Tässä Ap:lla brutto oli siis 1600e/kk ja sillä asumistuki on kyllä jo olematon tai poistuu kokonaan. Asumiskulutkin ovat lienee Ap:lla maksimissa tai normin yli, koska hän saa myös TT-tukea.
Nämä ovat vähän vaikeita juttuja. Varsinkin kun lukee vain pätkän sieltä ja toisen täältä.
Olennaista olisi antaa Ap:lle neuvoja, joilla hän ei joutuisi enää enempää liriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kannattaa miettiä, maksatko vapaaehtoisesti vai haluatko ulosottotietosi työnantajan tietoon. Kyllä se vouti viimeistään kuukauden, parin päästä on hereillä ja silloin tekee ulosmittauksen suoraan palkasta ellet itse sovi maksuista. Ja silloin tieto menee työnantajallekin.
Koko palkkaa ei tietenkään vie, on siinä suojaosuus.Jos haluat hoitaa asiasi, ota ulosottoon yhteyttä ja sovi itse maksusuunnitelma.
Sitähän mä tässä yritän pähkäillä, että millä tavoin on paras hoitaa velat pois.
Inhottaa tosiaan, kun en ole saanut työttömänä lyhentää edes sitä muutamaa kymppiä kuussa.
(Ja jos sillä on nyt merkitystä, niin tää on opintolaina jota en pystynyt työttömänä maksamaan tarpeeksi isoa summaa takaisin, ei mitään biletyspikavippejä ja osamaksuja).
Mun puolesta saisivat viedä vaikka koko palkan että pääsen veloista eroon.
Ja mielestäni tuo on hiton väärin, että itse maksettaessa menoja ei oteta toimeentulotuessa huomioon mutta suoraan ulosotettaessa menot otetaan huomioon.Ap
Kyllä sinä olisit saanut kirjautua ulosoton omiin tietoihin ja maksaa sinne kaikki rahat, mitä toimeentulotuesta on jäänyt jäljelle. Mistä sinulle on tullut se käsitys, että et olisi saanut maksaa?
Epäolennaista. Ja Ap:n kannalta ihan turhaa touhua olisivat olleet tuollaiset muutamien kymppien suoritukset.
Ei näistä mitaleja jaeta ja tuollaisilla suorituksilla ei se velka mitenkään olennaisesti olisi pienentynyt. 8000€:n velasta ulosoton korko 8,5% on jo 680e/vuosi ja kulut päälle.
Menee noin puoli vuotta kun uo-mies alkaa palkasta ottamaan..sitten kannattaa jo lopettaa työt koska tekemättä saa enemmän rahaa käteen.
Juu ja tiedän.tein aikoinaan kahta työtä ja puolen vuoden päästä molemmista alettiin ottamaan velkoihin.
Jonka jälkeen jouduin sossuun kun rahat ei riittänyt enää minnekään joten lopetin kaikki hommat.
Sossuun sossuun ....ei kun kelaan nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Menee noin puoli vuotta kun uo-mies alkaa palkasta ottamaan..sitten kannattaa jo lopettaa työt koska tekemättä saa enemmän rahaa käteen.
Juu ja tiedän.tein aikoinaan kahta työtä ja puolen vuoden päästä molemmista alettiin ottamaan velkoihin.
Jonka jälkeen jouduin sossuun kun rahat ei riittänyt enää minnekään joten lopetin kaikki hommat.
Sossuun sossuun ....ei kun kelaan nykyään.
Enpä luottaisi enää nykyisin tuollaisiin puolen vuoden tietokatkoksiin. Tässä oli kyseessä palkkatukityö ja ulosotossa velkojana on siis Kela. Kela saa tiedot välittömästi TE-palveluilta kun sopimus palkkatukipaikasta on tehty. Sitten on nämä tulorekisterit. Ja tässä Ap:lla on velvollisuus ilmoittaa itsekin muutoksista.
Älkää neuvoko väärin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja nyt se sitten roikkuu voudilla, vuosia. Ja taas takaisin? Ja niin edelleen. Ihan älytön systeemi niillä sitten nykyään. Kelan kanssa neuvoteltu ja heille kelpaava kuukausittainen summa olis ollut ihan liianKela ei tietenkään vielä tiedä mun palkkaa eikä tuloja, kun mulla ei ole vielä edes työsopimusta allekirjoitettuna, siitä neuvotellaan vielä, en itsekään tiedä tarkkaan.
Ulosotto ei siirrä velkaa takaisin kelalle perittäväksi, ellen ole varaton tarpeeksi pitkään (eli käsittääkseni sen 2 vuotta velkaneuvojan mukaan). Tällä hetkellä olen tuolla, eli mulla on varattomuuseste. Pian saan työpaikan, eli en ole varaton vaikka tulot olis samat kun tuilla.
Joudun maksamaan ulosottoon, koska se on sinne jo siirretty, eikä se ole itse neuvoteltavissa.Miten tämä kela nyt liittyy tähän, kun se ei peri velkaa vaan ulosotto???
Ap
Jumittaako? Kela on nyt se velkoja. Etkö tajua tätä?
Olennaista on, että tuossa tilanteessa ne 9€:n "orjatyöt" ateriaedulla ovat kannaltasi taloudellisesti järkevämpi vaihtoehto. Varsinkin kun sinulla on noita terveysongelmia ja lääkekuluja.
Ei asia olisi jos tuo työpaikkasi olisi normaali pidempiaikainen työ, ja kunnon palkalla. Jos tuolla palkkatukijaksolla on oikeasti realistisia mahdollisuuksia saada tuosta kunnon jatko ja ehkä pysyvä työpaikka, niin asiaa voisi harkita vakavasti.
Mutta kun palkkatukipaikat on mitä on. Ja ilmeisesti työkykysikin on vähän sitä ja tätä, kun et hahmota oikein tätä tilannetta vaan jauhat samaa puppua.
Sori vaan. Elämä on joskus kovaa.
Onko kukaan saanut lainaa ulosottovelkojen maksuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja nyt se sitten roikkuu voudilla, vuosia. Ja taas takaisin? Ja niin edelleen. Ihan älytön systeemi niillä sitten nykyään. Kelan kanssa neuvoteltu ja heille kelpaava kuukausittainen summa olis ollut ihan liianKela ei tietenkään vielä tiedä mun palkkaa eikä tuloja, kun mulla ei ole vielä edes työsopimusta allekirjoitettuna, siitä neuvotellaan vielä, en itsekään tiedä tarkkaan.
Joudun maksamaan ulosottoon, koska se on sinne jo siirretty, eikä se ole itse neuvoteltavissa.Miten tämä kela nyt liittyy tähän, kun se ei peri velkaa vaan ulosotto???
Ap
Jumittaako? Kela on nyt se velkoja. Etkö tajua tätä?
Olennaista on, että tuossa tilanteessa ne 9€:n "orjatyöt" ateriaedulla ovat kannaltasi taloudellisesti järkevämpi vaihtoehto. Varsinkin kun sinulla on noita terveysongelmia ja lääkekuluja.
Ei asia olisi jos tuo työpaikkasi olisi normaali pidempiaikainen työ, ja kunnon palkalla. Jos tuolla palkkatukijaksolla on oikeasti realistisia mahdollisuuksia saada tuosta kunnon jatko ja ehkä pysyvä työpaikka, niin asiaa voisi harkita vakavasti.
Mutta kun palkkatukipaikat on mitä on. Ja ilmeisesti työkykysikin on vähän sitä ja tätä, kun et hahmota oikein tätä tilannetta vaan jauhat samaa puppua.
Sori vaan. Elämä on joskus kovaa.
No sori. Mulla on lähdössä tietenkin samaan aikaan myös ADHD-tutkimukset ja keskittyminen on huono, pientä lukihäiriötäkin on, joten asioiden tajuaminen on oikeasti haasteellista vaikka yritän keskittyä, lukea ja tajuta.
Työ tulee onneksi olemaan fyysistä ja hommaa jonka osaan oikeasti, sen mä hahmotan ja tiedän mutta nää asiat vaan ei käänny mun tajuntaan yhdellä lukemisella.
Ottanen yhteyttä velkaneuvontaan taas jahka työkuviot varmistuu, ehkä se olisi fiksua?
Tosiaan, en halua sluibailla itselleni leveää elämäntyyliä, mä haluan luottotietoni takaisin ja mua inhottaa tää tilanne kovasti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Neuvot nyt väärin. Pienestä palkasta (netto alle 2x suojaosa 2022: 696€) voidaan ulosmitata 2/3 ylimenevästä osasta.
Tuo ½ palkasta sääntö koskee sitten tuota isompia tuloja. Tämäkään ei ole niin yksioikoista. Joissain tapauksissa ulosmitataan 1/3 mutta silloin ei huomioida välttämättä mitään suojaosuutta.
Ja kuten aiemmin ketjussa on kerrottu, niin asumistuki määräytyy bruttotulojen ja asumiskulujen perusteella. Tässä Ap:lla brutto oli siis 1600e/kk ja sillä asumistuki on kyllä jo olematon tai poistuu kokonaan. Asumiskulutkin ovat lienee Ap:lla maksimissa tai normin yli, koska hän saa myös TT-tukea.
Nämä ovat vähän vaikeita juttuja. Varsinkin kun lukee vain pätkän sieltä ja toisen täältä.
Olennaista olisi antaa Ap:lle neuvoja, joilla hän ei joutuisi enää enempää liriin.
Oikean ulosoton määrän ap voi ihan itse katoa täältä :
https://asiointi2.oikeus.fi/ulosotto/#/maksukieltolaskuri
Olennaista on se, että ap halua maksaa velkansa pois. Tätä ei kaikki vastaajat ymmärrä.
Ei tarvitse laskea mitään kolmasosia vaan kirjoittaa se summa, joka on ensimmäisessä palkkalaskelmassa kohdassa "maksetaan" . Ulosotto ei pitkään työttömänä olleella ala heti.
Tässä suora lainaus Ulosottokaaren 4. luvusta:
51 a § (12.1.2018/60)
Lykkäys ulosmittaukseen työllistymisen perusteella
Jos velallinen on työsuhteen alkaessa saanut työttömyysturvalaissa (1290/2002) tarkoitettua työttömyysetuutta vähintään 258 päivältä, tulorajaulosmittauksessa ( = palkka on 1392€/kk tai vähemmän NETTO) palkan ulosmittausta on velallisen pyynnöstä lykättävä niin, että lykkäys kestää puolet työsuhteen kestosta, kuitenkin enintään kuusi kuukautta. Lykkäyksen kesto lasketaan työsuhteen alkamisesta, ja lykkäyskuukausien määrä pyöristetään täysiksi kalenterikuukausiksi ylöspäin. Lykkäys voidaan jättää antamatta, jos velalliselle on aiemmin myönnetty lykkäys ja uusi lykkäys vaarantaisi olennaisesti hakijan maksunsaantioikeuden.
Jos 1 momentissa tarkoitetut lykkäyksen saamisen edellytykset eivät täyty, palkan ulosmittausta voidaan kuitenkin lykätä työllistymisen perusteella niin, että lykkäys kestää enintään puolet työsuhteen kestosta, ei kuitenkaan yli neljää kuukautta työsuhteen alkamisesta. Lykkäystä ei kuitenkaan voida myöntää, jos hakijan maksunsaantioikeus vaarantuu olennaisesti tai jos työttömyys on kestänyt vain lyhyen ajan, jollei lykkäyksen myöntämiselle ole erityisen painavia syitä.
Opintolaina on jo mennyt kelan kautta ulosottoon ja maksuhäiriömerkintä on tullut, koska kelan vaatima kuukausittainen summa oli aivan liian iso. Varattomuusmerkintä tuli muistaakseni tammikuussa. Eli olen velkaa ulosotolle ja sitä ei saa takaisin kelalle.
Olen jo tietoinen, että jos ulosotto ei saa saataviaan, niin ne menee takaisin kelan perittäväksi. Tähän kuluu kuulemma pari vuotta velkaneuvojan mukaan.
Siis miten tässä kannattaa toimia?
Velkajärjestely oli tässä vaiheessa ehdoton ei kuulemma, siihen en pääse.
Hitto mikä sotku 😟
Ap