Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ulosotto ja töiden alkaminen

Vierailija
29.05.2022 |

Olen pääsemässä vihdoin töihin pitkän työttömyyden jälkeen. Ulosotossa on n 8000e, mut on katsottu täysin maksukyvyttömäksi, koska saan toimeentulotukea, eli en ole saanut maksaa vaikka olisin halunnut lyhentää edes muutamalla kympillä kuussa.
Kuinka tää käytännössä nyt sit tulee menemään? Alkaako ulosotto heti palkasta ja onko siinä joku tietty prosentti?
Voiko viedä niin paljon, että joudun töistä huolimatta hakemaan toimeentulotukea?

Mä olen ihan sekaisin näiden kanssa. Mulla ei ole siis tarkoitus keplotella etten joudu maksamaan, mä nimenomaan haluan maksaa mahdollisimman paljon ja pian, jotta saan luottotiedot takaisin.

Pystyiskö ne ulosmittaamaan vaikka koko palkan?

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

23,20 e päivässä on suojaosuus yksinasuvalle eli noin 700 e, loput voi ulosotto viedä. Ei se ihan ekasta palkasta vielä ala ottaa. Eli luultavasti joudut hakemaan myös toimeentulotukea mutta onneksi tuollainen "pakko"-ulosotto otetaan laskelmassa huomioon. Älä vaan mene tässä vaiheessa tekemään ulosoton kanssa mitään sopimusta, sellaista ei huomioida laskelmassa.

Vierailija
2/63 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvioitu kuukausipalkka siis n 1600e.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä menee 1/3 nettopalkasta. Ei tietenkään mene koko palkka.

Vierailija
4/63 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkasta ulosmitataan kai kaikki muu, paitsi suojaosuus. Yleensä ei ehditä ekaa palkkaa ulosmittaamaan.

Vierailija
5/63 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ne toimeentulotuessa ota huomioon sitä, minkä vouti vie. Muutenhan valtio maksaisi ne velat pois sun puolesta!

Vierailija
6/63 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Brutto vai netto?

Vierailija
7/63 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän ne toimeentulotuessa ota huomioon sitä, minkä vouti vie. Muutenhan valtio maksaisi ne velat pois sun puolesta!

Kyllä ne vaan ottaa.

TT-tuessa lasketaan todelliset käytettävissä olevat tulot nettona.

Vierailija
8/63 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ymmärtänyt, että jos maksaa ulosottoon vapaaehtoisesti, niin sitä ei oteta huomioon toimeentulotuessa. Jos maksu otetaan suoraan palkasta, niin sit se otetaan huomioon.

Tää ei hirveästi kannusta hoitamaan asioitaan.

Vierailija
9/63 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulosotto ei ala ensimmäisestä palkasta. Nyrkkisääntö ulosoton määrälle on 1/3 nettopalkasta. Jos on tosi pieni tai tosi iso palkka, laskuoppi vaihtelee hieman. Löydät kyllä googlettamalla laskurin.

Jos maksat ulosottoon itse eli sitä ei oteta palkastasi vaan huolehdit itse, että joka kuukausi maksat sovitun summan, et voi saada tt-tukea. Jos ulosotto otetaan suoraan palkastasi (jolloin se menee palkkatoimiston tietoon, jos sillä on sinulle merkitystä), voit saada tt-tukea.

Kaikki nämä tiedot löytäisit googlettamalla eikä tarvitsisi arvailla, että kuka antaa oikeita vastauksia, kuka vastaa väärin joko tahallaan tai tietämättömyyttään.

Vierailija
10/63 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Brutto vai netto?

Lienee brutto.

Anteeksi mulla on kaikki vähän hakusessa kun olen tosiaan vuosia ollut työtön.

Ap

Vierailija
11/63 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ymmärtänyt, että jos maksaa ulosottoon vapaaehtoisesti, niin sitä ei oteta huomioon toimeentulotuessa. Jos maksu otetaan suoraan palkasta, niin sit se otetaan huomioon.

No minusta taas nimenomaan kannustaa. Muutoin palkasta jää niin vähän ettei sillä selviä.

Vierailija
12/63 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos palkka ylittää suojaosuuden, mutta on enintään kaksi kertaa suojaosuus, ulosmitataan suojaosuuden ylittävästä palkasta kaksi kolmasosaa mutta jos palkka on suurempi kuin kaksi kertaa suojaosuus (kuten ap:lla olisi), mutta enintään neljä kertaa suojaosuus, ulosmitataan nettopalkasta yksi kolmasosa.

Eli esim. 1600e palkasta lähtisi ulosottoin 533e eli jää käteen päälle tonni. Jos palkkaa saa 1400e niin kåteen jää itselle päälle 900e kuussa.

Vierailija
13/63 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos palkka ylittää suojaosuuden, mutta on enintään kaksi kertaa suojaosuus, ulosmitataan suojaosuuden ylittävästä palkasta kaksi kolmasosaa mutta jos palkka on suurempi kuin kaksi kertaa suojaosuus (kuten ap:lla olisi), mutta enintään neljä kertaa suojaosuus, ulosmitataan nettopalkasta yksi kolmasosa.

Eli esim. 1600e palkasta lähtisi ulosottoin 533e eli jää käteen päälle tonni. Jos palkkaa saa 1400e niin kåteen jää itselle päälle 900e kuussa.

Eli nettopalkan mukaan lasketaan.

Vierailija
14/63 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulosotto ei ala ensimmäisestä palkasta. Nyrkkisääntö ulosoton määrälle on 1/3 nettopalkasta. Jos on tosi pieni tai tosi iso palkka, laskuoppi vaihtelee hieman. Löydät kyllä googlettamalla laskurin.

Jos maksat ulosottoon itse eli sitä ei oteta palkastasi vaan huolehdit itse, että joka kuukausi maksat sovitun summan, et voi saada tt-tukea. Jos ulosotto otetaan suoraan palkastasi (jolloin se menee palkkatoimiston tietoon, jos sillä on sinulle merkitystä), voit saada tt-tukea.

Kaikki nämä tiedot löytäisit googlettamalla eikä tarvitsisi arvailla, että kuka antaa oikeita vastauksia, kuka vastaa väärin joko tahallaan tai tietämättömyyttään.

Mulla ei ole vielä työsopimusta allekirjoitettu ja olen miettinyt uskallanko ehdottaa pomolle, että alkuun tekisin osa-aikaisesti. Olen niin pitkään ollut työtön, että 8h työpäivät suoriltaan suoraansanottuna pelottaa vaikka kova halu onkin pärjätä. Elämäntilanne on tosi hankala ja on mt-ongelmia muutenkin.

Olen siis toki googlaillut, mutta olen niin hakusessa kaikkien termien ja laskureiden kanssa kun en tosiaan tajua edes veroprosentistä mitään, kun ei ole vuosiin tarvinnut niitä asioita miettiä.

Haluaisin vaan maksettua ulosoton mahdollisimman pian.

Siis ihan käytännön esimerkkejä kaipailin.

Sori, oon vähän tyhmä.

Ap

Vierailija
15/63 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kannattaa miettiä, maksatko vapaaehtoisesti vai haluatko ulosottotietosi työnantajan tietoon. Kyllä se vouti viimeistään kuukauden, parin päästä on hereillä ja silloin tekee ulosmittauksen suoraan palkasta ellet itse sovi maksuista. Ja silloin tieto menee työnantajallekin.

Koko palkkaa ei tietenkään vie, on siinä suojaosuus.

Jos haluat hoitaa asiasi, ota ulosottoon yhteyttä ja sovi itse maksusuunnitelma.

Vierailija
16/63 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole vielä työsopimusta allekirjoitettu ja olen miettinyt uskallanko ehdottaa pomolle, että alkuun tekisin osa-aikaisesti. Olen niin pitkään ollut työtön, että 8h työpäivät suoriltaan suoraansanottuna pelottaa vaikka kova halu onkin pärjätä. Elämäntilanne on tosi hankala ja on mt-ongelmia muutenkin.

Olen siis toki googlaillut, mutta olen niin hakusessa kaikkien termien ja laskureiden kanssa kun en tosiaan tajua edes veroprosentistä mitään, kun ei ole vuosiin tarvinnut niitä asioita miettiä.

Sori, oon vähän tyhmä.

Ap

Jos sinut on kokoaikatyöhön palkattu, et voi vaatia osa-aikaista.

Vierailija
17/63 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori, oon vähän tyhmä.

Ap

Anteeksi tyly vastaukseni ja kiitos, kun selvensit. Olen vähän väsynyt ihmisiin, jotka eivät viitsi googlettaa asioita vaan odottavat muiden hoitavat ne puolestaan.

Näin esihenkilön ja työnantajan puolella työskentelevänä kehotan miettimään vielä tuota osa-aikaisuuden kysymistä. Kun henkilö palkataan, niin yleensä siinä kohtaa on mietitty etukäteen tarve ja tehtävänkuva, ja jos töitä on niin paljon, että tarvitaan kokoaikainen työntekijä, on ihan selvää, ettei osa-aikainen kykene tekemään kokopäiväisen töitä. Ei ole myöskään mahdollista tai ainakaan järkevää yrittää löytää jotain toista työntekijää pienelle osa-aikaisuudelle, koska työnantajalle se tulee kalliiksi ja hankalaksi.

Eri asia, jos kyseessä on palkkatuettu työ, jolloin työnantaja tietää olevansa palkkaamassa tukea tarvitsevaa työntekijää.

Onnittelut työpaikan johdosta ja tsemppiä. Onneksi uo-velkasi ei ole tuon suurempi, itse makselin aikoinaan kymmeniä tuhansia.

Vierailija
18/63 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka nyt tällaistakin alapeukuttaa 😁

Vierailija
19/63 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää paikkansa. Eikä tarvi hävetä. Antaa mennä palkasta niin saa erotuksen toimeentukotukena jos asumiskulujen ja ulosmittauksen erotus ei ole n 500e.

Vierailija
20/63 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori, oon vähän tyhmä.

Ap

Anteeksi tyly vastaukseni ja kiitos, kun selvensit. Olen vähän väsynyt ihmisiin, jotka eivät viitsi googlettaa asioita vaan odottavat muiden hoitavat ne puolestaan.

Näin esihenkilön ja työnantajan puolella työskentelevänä kehotan miettimään vielä tuota osa-aikaisuuden kysymistä. Kun henkilö palkataan, niin yleensä siinä kohtaa on mietitty etukäteen tarve ja tehtävänkuva, ja jos töitä on niin paljon, että tarvitaan kokoaikainen työntekijä, on ihan selvää, ettei osa-aikainen kykene tekemään kokopäiväisen töitä. Ei ole myöskään mahdollista tai ainakaan järkevää yrittää löytää jotain toista työntekijää pienelle osa-aikaisuudelle, koska työnantajalle se tulee kalliiksi ja hankalaksi.

Eri asia, jos kyseessä on palkkatuettu työ, jolloin työnantaja tietää olevansa palkkaamassa tukea tarvitsevaa työntekijää.

Onnittelut työpaikan johdosta ja tsemppiä. Onneksi uo-velkasi ei ole tuon suurempi, itse makselin aikoinaan kymmeniä tuhansia.

Hain alunperinkin vain keikkaa ja osa-aikaista. Yllätyin kun tarjottiinkin kokoaikaista.

Firmalla itsellään työtilanteet vaihtelee vuodenaikojen mukaan, todennäköisesti talvi sit hiljaisempaa.

Ja tarkoitus on nimenomaan palkkatuella alkuun ja ehkä myöhemmin ihan oikeasti sit firmaan. Mitään ei tosiaan ole allekirjoitettu ja sovittu virallisesti.

Tää firma on pieni eivätkä he ole aiemmin työllistäneet ulkopuolisia, niin tässä on kumminkin puolin kaikki vähän hakusessa.

Olen tosi onnellinen tästä mahdollisuudesta ja ihana että pääsen maksamaan velkoja pois.

Hyvä kuulla työnantajan näkökulmaakin, kiitos.

Ap