Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ulosotto ja töiden alkaminen

Vierailija
29.05.2022 |

Olen pääsemässä vihdoin töihin pitkän työttömyyden jälkeen. Ulosotossa on n 8000e, mut on katsottu täysin maksukyvyttömäksi, koska saan toimeentulotukea, eli en ole saanut maksaa vaikka olisin halunnut lyhentää edes muutamalla kympillä kuussa.
Kuinka tää käytännössä nyt sit tulee menemään? Alkaako ulosotto heti palkasta ja onko siinä joku tietty prosentti?
Voiko viedä niin paljon, että joudun töistä huolimatta hakemaan toimeentulotukea?

Mä olen ihan sekaisin näiden kanssa. Mulla ei ole siis tarkoitus keplotella etten joudu maksamaan, mä nimenomaan haluan maksaa mahdollisimman paljon ja pian, jotta saan luottotiedot takaisin.

Pystyiskö ne ulosmittaamaan vaikka koko palkan?

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kannattaa miettiä, maksatko vapaaehtoisesti vai haluatko ulosottotietosi työnantajan tietoon. Kyllä se vouti viimeistään kuukauden, parin päästä on hereillä ja silloin tekee ulosmittauksen suoraan palkasta ellet itse sovi maksuista. Ja silloin tieto menee työnantajallekin.

Koko palkkaa ei tietenkään vie, on siinä suojaosuus.

Jos haluat hoitaa asiasi, ota ulosottoon yhteyttä ja sovi itse maksusuunnitelma.

Tilanne on tuossa ongelmallinen, koska palkka on niin pieni.

Jos Ap saa nykyisin asumistukea, niin sehän  pienenee tai poistuu kokonaan, koska se lasketaan uttopalkan mukaan. 

Eli 1600 brutto on noin 1300-1200 netto riippuen ennakonpidätyksestä. Tuskin paljon yli 10%? Sivukulut kuitenkin n. 10%.

Vouti vie nettopalkasta n.350€, joten käteen jää ehkä vain 900€, jopa alle.

Ei as. tukea, eli se TT-tuki voi olla välttämätön elämisen kannalta. 

Eli mikään vapaaehtoinen maksusuunnitelma ei ehkä ole tässä järkevää, jos TT-tukea ei sitten myönnetä.

Tämä on se klassinen kannustinloukku. Tuilla pärjäisi paremmin kuin pienellä palkalla, josta vielä ulosmitataan osa.

Ja velan maksu kestää kuitenkin tuolla maksumäärällä useita vuosia. 

Nyt velka ei myöskään vanhene, kun tulee suorituksia.

Vierailija
22/63 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kannattaa miettiä, maksatko vapaaehtoisesti vai haluatko ulosottotietosi työnantajan tietoon. Kyllä se vouti viimeistään kuukauden, parin päästä on hereillä ja silloin tekee ulosmittauksen suoraan palkasta ellet itse sovi maksuista. Ja silloin tieto menee työnantajallekin.

Jos haluat hoitaa asiasi, ota ulosottoon yhteyttä ja sovi itse maksusuunnitelma.

Sitähän mä tässä yritän pähkäillä, että millä tavoin on paras hoitaa velat pois.

Inhottaa tosiaan, kun en ole saanut työttömänä lyhentää edes sitä muutamaa kymppiä kuussa.

(Ja jos sillä on nyt merkitystä, niin tää on opintolaina jota en pystynyt työttömänä maksamaan tarpeeksi isoa summaa takaisin, ei mitään biletyspikavippejä ja osamaksuja).

Mun puolesta saisivat viedä vaikka koko palkan että pääsen veloista eroon.

Ja mielestäni tuo on hiton väärin, että itse maksettaessa menoja ei oteta toimeentulotuessa huomioon mutta suoraan ulosotettaessa menot otetaan huomioon.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata, jos on vaan mitenkään mahdollista. Ennemmin ottaa sen ulosottoon menevän summan takaisin toimeentulotukena.

Vierailija
24/63 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulosotto ei ala ensimmäisestä palkasta. Nyrkkisääntö ulosoton määrälle on 1/3 nettopalkasta. Jos on tosi pieni tai tosi iso palkka, laskuoppi vaihtelee hieman. Löydät kyllä googlettamalla laskurin.

Jos maksat ulosottoon itse eli sitä ei oteta palkastasi vaan huolehdit itse, että joka kuukausi maksat sovitun summan, et voi saada tt-tukea. Jos ulosotto otetaan suoraan palkastasi (jolloin se menee palkkatoimiston tietoon, jos sillä on sinulle merkitystä), voit saada tt-tukea.

Kaikki nämä tiedot löytäisit googlettamalla eikä tarvitsisi arvailla, että kuka antaa oikeita vastauksia, kuka vastaa väärin joko tahallaan tai tietämättömyyttään.

Mulla ei ole vielä työsopimusta allekirjoitettu ja olen miettinyt uskallanko ehdottaa pomolle, että alkuun tekisin osa-aikaisesti. Olen niin pitkään ollut työtön, että 8h työpäivät suoriltaan suoraansanottuna pelottaa vaikka kova halu onkin pärjätä. Elämäntilanne on tosi hankala ja on mt-ongelmia muutenkin.

Olen siis toki googlaillut, mutta olen niin hakusessa kaikkien termien ja laskureiden kanssa kun en tosiaan tajua edes veroprosentistä mitään, kun ei ole vuosiin tarvinnut niitä asioita miettiä.

Haluaisin vaan maksettua ulosoton mahdollisimman pian.

Siis ihan käytännön esimerkkejä kaipailin.

Sori, oon vähän tyhmä.

Ap

Anteeksi tyly vastaukseni ja kiitos, kun selvensit. Olen vähän väsynyt ihmisiin, jotka eivät viitsi googlettaa asioita vaan odottavat muiden hoitavat ne puolestaan.

Näin esihenkilön ja työnantajan puolella työskentelevänä kehotan miettimään vielä tuota osa-aikaisuuden kysymistä. Kun henkilö palkataan, niin yleensä siinä kohtaa on mietitty etukäteen tarve ja tehtävänkuva, ja jos töitä on niin paljon, että tarvitaan kokoaikainen työntekijä, on ihan selvää, ettei osa-aikainen kykene tekemään kokopäiväisen töitä. Ei ole myöskään mahdollista tai ainakaan järkevää yrittää löytää jotain toista työntekijää pienelle osa-aikaisuudelle, koska työnantajalle se tulee kalliiksi ja hankalaksi.

Eri asia, jos kyseessä on palkkatuettu työ, jolloin työnantaja tietää olevansa palkkaamassa tukea tarvitsevaa työntekijää.

Onnittelut työpaikan johdosta ja tsemppiä. Onneksi uo-velkasi ei ole tuon suurempi, itse makselin aikoinaan kymmeniä tuhansia.

Hain alunperinkin vain keikkaa ja osa-aikaista. Yllätyin kun tarjottiinkin kokoaikaista.

Firmalla itsellään työtilanteet vaihtelee vuodenaikojen mukaan, todennäköisesti talvi sit hiljaisempaa.

Ja tarkoitus on nimenomaan palkkatuella alkuun ja ehkä myöhemmin ihan oikeasti sit firmaan. Mitään ei tosiaan ole allekirjoitettu ja sovittu virallisesti.

Tää firma on pieni eivätkä he ole aiemmin työllistäneet ulkopuolisia, niin tässä on kumminkin puolin kaikki vähän hakusessa.

Olen tosi onnellinen tästä mahdollisuudesta ja ihana että pääsen maksamaan velkoja pois.

Hyvä kuulla työnantajan näkökulmaakin, kiitos.

Ap

Ihan elämän realiteetteja kokemuksen perusteella:

- Puheet on puheita. Niillä ei ole merkitystä jos ei ole sopimusta paperilla. Työ voi loppua, kun palkkatuki loppuu.

- Palkkasi 1600€ brutto on aika pieni kokoaikaisesta työstä.

- Ulosoton jälkeen käteen jää vähemmän kuin sait tukia. - vielä työssäkäyntikulut.

- Älä tee mitään maksusuunnitelmaa voudin kanssa, koska tarvitset varmasti sitä TT-tukea elääksesi.

- Muista, etää mahdollinen asumistukesi pienenee tai poistuu kokonaan noilla bruttotuloilla!

Työ on toki hieno juttu, mutta tilanteessasi se on vaan mahdollinen taloudellinen miina. Ns. kannustinloukku pahimmillaan.

Ei ole takoitus masentaa, mutta älä töppäile tässä. Ota selvää asioista. Virheet ovat kalliita.

Vierailija
25/63 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitähän mä tässä yritän pähkäillä, että millä tavoin on paras hoitaa velat pois.

Inhottaa tosiaan, kun en ole saanut työttömänä lyhentää edes sitä muutamaa kymppiä kuussa.

(Ja jos sillä on nyt merkitystä, niin tää on opintolaina jota en pystynyt työttömänä maksamaan tarpeeksi isoa summaa takaisin, ei mitään biletyspikavippejä ja osamaksuja).

Mun puolesta saisivat viedä vaikka koko palkan että pääsen veloista eroon.

Ja mielestäni tuo on hiton väärin, että itse maksettaessa menoja ei oteta toimeentulotuessa huomioon mutta suoraan ulosotettaessa menot otetaan huomioon.

Ap

Anna pidättää palkasta. Jos pystyt maksamaan enemmän kuin 1/3 niin hienoa, mutta keskity mieluummin siihen, että jaksat tehdä työsi ja saada hyvän työtodistuksen, jotta on helpompi löytää uusi työpaikka. Valitettavasti harva työnantaja pystyy tarjoamaan jatkoa palkkatukijaksolle. Meillä on pari palkkatuettua ja olen sen heille kertonut jo haastattelussa. Emme pysty mistään saamaan rahoja niihin tehtäviin, joita he hoitavat, koska olemme voittoa tuottamaton yhteisö. Kerron aina myös sen, että jos ei ole aitoa motivaatiota päästä meille töihin, sen voi ilmaista emmekä me kerro sitä eteenpäin vaan ilmoitamme te-toimistoon vain, ettei hakija ollut sopiva tehtävään.

Vielä pari varoituksen sanaa: kun alat maksaa lyhennyksiä ulosottoon, tulee luultavasti epätoivoinen olo, kun varsinainen velka ei tunnu vähenevän yhtään vaan lyhennykset menevät korkoihin ja kuluihin. Tuijotin itse lukuisia kertoja niitä kuitteja ja itkin epätoivoisena. Jossain vaiheessa se velkakin alkaa kuitenkin lyhentyä. Ja kuten totesin, summa on onneksi pieni. Minä maksoin ulosoton kautta yli 70 000, alkuperäinen velka oli reilut 40 000. Siihen meni melkein yhdeksän vuotta, mutta selvisin. Ja velat olivat seurausta siitä, että uupumuksen takia en enää jaksanut jatkaa yrittäjänä. Onnekseni ja ihmeekseni löysin itsestäni sen verran voimia, että työllistyin muutama kuukausi yritystoimintani päättymisen jälkeen ja jaksoin pitkiä päiviä, ja yksi työsuhde johti toiseen ja toinen kolmanteen ja nyt tosiaan työskentelen esihenkilönä ja varatj:na ja hoidan työkseni muiden palkka- ja palkkatukiasioita.

Sinun velkasi on täysin hoidettavissa, nyt on tärkeintä pitää huolta omasta jaksamisestasi.

Vierailija
26/63 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulosotto ei ala ensimmäisestä palkasta. Nyrkkisääntö ulosoton määrälle on 1/3 nettopalkasta. Jos on tosi pieni tai tosi iso palkka, laskuoppi vaihtelee hieman. Löydät kyllä googlettamalla laskurin.

Jos maksat ulosottoon itse eli sitä ei oteta palkastasi vaan huolehdit itse, että joka kuukausi maksat sovitun summan, et voi saada tt-tukea. Jos ulosotto otetaan suoraan palkastasi (jolloin se menee palkkatoimiston tietoon, jos sillä on sinulle merkitystä), voit saada tt-tukea.

Kaikki nämä tiedot löytäisit googlettamalla eikä tarvitsisi arvailla, että kuka antaa oikeita vastauksia, kuka vastaa väärin joko tahallaan tai tietämättömyyttään.

Mulla ei ole vielä työsopimusta allekirjoitettu ja olen miettinyt uskallanko ehdottaa pomolle, että alkuun tekisin osa-aikaisesti. Olen niin pitkään ollut työtön, että 8h työpäivät suoriltaan suoraansanottuna pelottaa vaikka kova halu onkin pärjätä. Elämäntilanne on tosi hankala ja on mt-ongelmia muutenkin.

Olen siis toki googlaillut, mutta olen niin hakusessa kaikkien termien ja laskureiden kanssa kun en tosiaan tajua edes veroprosentistä mitään, kun ei ole vuosiin tarvinnut niitä asioita miettiä.

Sori, oon vähän tyhmä.

Ap

Anteeksi tyly vastaukseni ja kiitos, kun selvensit. Olen vähän väsynyt ihmisiin, jotka eivät viitsi googlettaa asioita vaan odottavat muiden hoitavat ne puolestaan.

Näin esihenkilön ja työnantajan puolella työskentelevänä kehotan miettimään vielä tuota osa-aikaisuuden kysymistä. Kun henkilö palkataan, niin yleensä siinä kohtaa on mietitty etukäteen tarve ja tehtävänkuva, ja jos töitä on niin paljon, että tarvitaan kokoaikainen työntekijä, on ihan selvää, ettei osa-aikainen kykene tekemään kokopäiväisen töitä. Ei ole myöskään mahdollista tai ainakaan järkevää yrittää löytää jotain toista työntekijää pienelle osa-aikaisuudelle, koska työnantajalle se tulee kalliiksi ja hankalaksi.

Eri asia, jos kyseessä on palkkatuettu työ, jolloin työnantaja tietää olevansa palkkaamassa tukea tarvitsevaa työntekijää.

Onnittelut työpaikan johdosta ja tsemppiä. Onneksi uo-velkasi ei ole tuon suurempi, itse makselin aikoinaan kymmeniä tuhansia.

Hain alunperinkin vain keikkaa ja osa-aikaista. Yllätyin kun tarjottiinkin kokoaikaista.

Firmalla itsellään työtilanteet vaihtelee vuodenaikojen mukaan, todennäköisesti talvi sit hiljaisempaa.

Ja tarkoitus on nimenomaan palkkatuella alkuun ja ehkä myöhemmin ihan oikeasti sit firmaan. Mitään ei tosiaan ole allekirjoitettu ja sovittu virallisesti.

Tää firma on pieni eivätkä he ole aiemmin työllistäneet ulkopuolisia, niin tässä on kumminkin puolin kaikki vähän hakusessa.

Olen tosi onnellinen tästä mahdollisuudesta ja ihana että pääsen maksamaan velkoja pois.

Ap

- Puheet on puheita. Niillä ei ole merkitystä jos ei ole sopimusta paperilla. Työ voi loppua, kun palkkatuki loppuu.

- Ulosoton jälkeen käteen jää vähemmän kuin sait tukia. - vielä työssäkäyntikulut.

- Älä tee mitään maksusuunnitelmaa voudin kanssa, koska tarvitset varmasti sitä TT-tukea elääksesi.

- Muista, etää mahdollinen asumistukesi pienenee tai poistuu kokonaan noilla bruttotuloilla!

Työ on toki hieno juttu, mutta tilanteessasi se on vaan mahdollinen taloudellinen miina. Ns. kannustinloukku pahimmillaan.

Ei ole takoitus masentaa, mutta älä töppäile tässä. Ota selvää asioista. Virheet ovat kalliita.

Tuo on kyllä totta, että 1600 e/kk on kokoaikaisesta työstä todella vähän. Minkähän alan TES on kyseessä? Veikkaan, että työnantaja on laskenut, että tuolla palkalla työllistämiskulut ovat hieman yli 1900 e/kk, joten maksimipalkkatuen jälkeen (JOS on siihen oikeutettu) maksettavaa jää itselle vain reilu satanen kuukaudessa. Mutta jos on yksityisen sektorin työnantaja niin silloin palkkatuki on kyllä paljon pienempi... Lue, ap, joka tapauksessa huolella oman alasi TES eli työehtosopimus. Siellä kerrotaan palkkaluokat, sairauslomakäytännöt, palkalliset vapaat, lomakertymät, juhlapyhät ja kaikki muut olennaiset asiat. Toivottavasti pysyt terveenä, mutta kannattaa huomata, että monessa TES:sissä on rajoituksia esimerkiksi palkallisille sairauslomille työsuhteen alkuvaiheessa.

Vierailija
27/63 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilanne on tuossa ongelmallinen, koska palkka on niin pieni.

Jos Ap saa nykyisin asumistukea, niin sehän  pienenee tai poistuu kokonaan, koska se lasketaan uttopalkan mukaan. 

Eli 1600 brutto on noin 1300-1200 netto riippuen ennakonpidätyksestä. Tuskin paljon yli 10%? Sivukulut kuitenkin n. 10%.

Vouti vie nettopalkasta n.350€, joten käteen jää ehkä vain 900€, jopa alle.

Ei as. tukea, eli se TT-tuki voi olla välttämätön elämisen kannalta. 

Eli mikään vapaaehtoinen maksusuunnitelma ei ehkä ole tässä järkevää, jos TT-tukea ei sitten myönnetä.

Tämä on se klassinen kannustinloukku. Tuilla pärjäisi paremmin kuin pienellä palkalla, josta vielä ulosmitataan osa.

Ja velan maksu kestää kuitenkin tuolla maksumäärällä useita vuosia. 

Nyt velka ei myöskään vanhene, kun tulee suorituksia.

Kaikki velka vanhenee viimeistään 20 vuoden kuluttua. 

Vierailija
28/63 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun kannattaa ap tehdä nyt niin, että pyydät 6kk ulosoton lykkäystä kun et vielä tiedä pystytkö tekemään kokopäiväistä työtä, ja onko sitä ylipäätään miten sitten talvella. Kyllä sitä velkaa ehtii sitten maksella, kuitenkin on kyse opintolainasta, niin siinä on valtio ollut takaajana ja maksanut sen jo pankille. Valtio kyllä ehtii odotella saamisiaan siihen asti kun voit paremmin, ja tienaat paremmin.

Ja ensimmäisenä sen jälkeen kun saat työsopimuksen, menet omavero.fi sivulle ja hoidat sen veroprosentin kuntoon, mutta jos työt sitten loppuu tai vähenee, niin katso loppuvuodesta ettei tule maksettua liian isolla prosentilla, jos saat palautusta niin ulosotto vie sen aina kokonaan.

"Ulosmittauksen lykkääminen, rajoittaminen ja vapaakuukaudet

Velallisen sairaus, työttömyys, velallisen maksama elatusapu tai muu erityinen syy voidaan ottaa huomioon ulosmittauksessa.

Lykkäys

Jos velallinen on ennen palkan ulosmittausta ollut vähintään vuoden työttömänä, on hänellä oikeus saada lykkäystä ulosmittauksen aloittamiseen enintään kuusi kuukautta työsuhteen alkamisesta. Lykkäyksen edellytyksenä on, että velallisen tulot ovat enintään kaksi kertaa hänen suojaosuutensa määrä (tulorajaulosmittaus).

Mikäli edellä mainitut edellytykset eivät täyty, voidaan velalliselle myöntää harkinnanvaraisesti lykkäystä enintään neljä kuukautta työsuhteen alkamisesta.

Lykkäysaika on aina kuitenkin enintään puolet työsuhteen kestosta.

Lykkäys voidaan tietyin edellytyksin jättää antamatta.

Elatusavun perinnässä ulosmittausta voidaan lykätä vain painavin perustein.

Rajoittaminen

Velallisen sairaus, työttömyys, velallisen maksama elatusapu tai muu erityinen syy voidaan ottaa huomioon siten, että ulosmittauksen määrää pienennetään.

Vapaakuukaudet

Kun palkan ulosmittaus on jatkunut yhtäjaksoisesti tai lähes yhtäjaksoisesti vuoden, ulosmittaus keskeytetään määräajaksi (vapaakuukaudet), jos:

ulosmittaus on toimitettu niin sanottuna tulorajaulosmittauksena (nettopalkka enintään kaksi kertaa henkilökohtaisen suojaosuuden määrä), katso esimerkki 2. täältä

velallisen välttämättömät asumiskustannukset tai muut elinkustannukset ovat hänelle ulosmittauksen jälkeen jäävään määrään nähden korkeat; tai

keskeyttämiseen on erityinen syy

Tulorajaulosmittauksessa velalliselle annetaan kaksi vapaakuukautta vuodessa. Muilla perusteilla vapaakuukausia voidaan antaa velallisen pyynnöstä enintään yhteensä kolme vuosittain.

Samalla perusteella ei voida antaa sekä vapaakuukausia että rajoittaa ulosmittauksen määrää. Elatusavun perinnässä vapaakuukausia voidaan antaa vain painavin perustein.

Velallinen voi tehdä vapaakuukausihakemuksen, sekä hakemuksen palkan ulosmittauksen määrän rajoittamiseksi ja lykkäämiseksi ulosoton sähköisessä asiointipalvelussaAvautuu uuteen ikkunaan.

Hakemusmallit löytyvät tästä myös Word-muodossa:

Vapaakuukausihakemus

Palkan ulosmittauksen rajoittamishakemus

Palkan ulosmittauksen lykkäyshakemus"

Vierailija
29/63 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, kiitos kaikille.

Hieman epätoivoinen olo tässä tulee tosiaan kun en tajua näistä jutuista mitään. Halu tehdä töitä ja päästä veloista eroon asap on tosi kova.

Ja tiedän tuon, että monet lentää pihalle heti kun palkkatuki lakkaa. Tosin mulla on käsittääkseni vuoden oikeus siihen, että sinänsä suht pitkäksi aikaa turvattu.

Mä olen nyt ns 9 euron orjatöillä 4 päivää viikossa ja elän täysin tuilla. Noista kulukorvauksista saan työttömyystuen ja asumistuen päälle hieman yli satasen kuussa, joka ei vähennä minkään tuen määrää, saan toimeentulotukea päälle. Sit saan paikasta myös ruuan päivittäin, joka on iso säästö.

Sitä mä tässä pelkäänkin, että töiden jälkeen oon vielä pahemmassa jamassa rahallisesti kun oon muutenkin ihan hermorauniona koko ajan kun on niin tiukkaa ja tuo ulosotto stressaa, vaikka kaikki sanoo että se on suht pieni määrä vielä.

Ainiin mulla on nyt varattomuusmerkintä, eli ilmeisesti ulosotto on jäissä eikä kasva kuluja tällä ajalla, vai oonko ymmärtänyt ihan väärin?

Ap

Vierailija
30/63 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori, oon vähän tyhmä.

Ap

Ap

Tuo on kyllä totta, että 1600 e/kk on kokoaikaisesta työstä todella vähän. Minkähän alan TES on kyseessä? Veikkaan, että työnantaja on laskenut, että tuolla palkalla työllistämiskulut ovat hieman yli 1900 e/kk, joten maksimipalkkatuen jälkeen (JOS on siihen oikeutettu) maksettavaa jää itselle vain reilu satanen kuukaudessa. Mutta jos on yksityisen sektorin työnantaja niin silloin palkkatuki on kyllä paljon pienempi... Lue, ap, joka tapauksessa huolella oman alasi TES eli työehtosopimus. Siellä kerrotaan palkkaluokat, sairauslomakäytännöt, palkalliset vapaat, lomakertymät, juhlapyhät ja kaikki muut olennaiset asiat. Toivottavasti pysyt terveenä, mutta kannattaa huomata, että monessa TES:sissä on rajoituksia esimerkiksi palkallisille sairauslomille työsuhteen alkuvaiheessa.

Ap sanoi että yksityinen pieni firma, eli ei mitään 1800 euron palkkatukia ole tulossa.

Vierailija
31/63 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei, kiitos kaikille.

Hieman epätoivoinen olo tässä tulee tosiaan kun en tajua näistä jutuista mitään. Halu tehdä töitä ja päästä veloista eroon asap on tosi kova.

Ja tiedän tuon, että monet lentää pihalle heti kun palkkatuki lakkaa. Tosin mulla on käsittääkseni vuoden oikeus siihen, että sinänsä suht pitkäksi aikaa turvattu.

Mä olen nyt ns 9 euron orjatöillä 4 päivää viikossa ja elän täysin tuilla. Noista kulukorvauksista saan työttömyystuen ja asumistuen päälle hieman yli satasen kuussa, joka ei vähennä minkään tuen määrää, saan toimeentulotukea päälle. Sit saan paikasta myös ruuan päivittäin, joka on iso säästö.

Sitä mä tässä pelkäänkin, että töiden jälkeen oon vielä pahemmassa jamassa rahallisesti kun oon muutenkin ihan hermorauniona koko ajan kun on niin tiukkaa ja tuo ulosotto stressaa, vaikka kaikki sanoo että se on suht pieni määrä vielä.

Ainiin mulla on nyt varattomuusmerkintä, eli ilmeisesti ulosotto on jäissä eikä kasva kuluja tällä ajalla, vai oonko ymmärtänyt ihan väärin?

Ap

Kyllä korot juoksee, varattomalta vaan ei peritä mitään.

Jos saat olla vuoden palkkatöissä, niin jos kuulut liiton työttömyyskassaan, pääset töiden loppuessa ansiosidonnaiselle. Ja kun olet töissä, kannattaa etsiä parempaa työtä koko ajan, koska kolme neljästä työpaikasta täytetään sellaisella hakijalla joka on jo töissä, eli huomattavasti helpottuu töiden saaminen. Ei kannata odotella sitä että on taas työtön.

Ei kannata mitään stressata, kysyt vaan neuvoa ihmiseltä joka tietää asiat, vaikka kuntasi velkaneuvojalta jos et muuta keksi. Kysyvä ei tieltä eksy. Tosin kun täällä kysyy niin osa vastaa mitä sattuu kun eivät ole perillä miten lait on muuttuneet jne.

Vierailija
32/63 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori, oon vähän tyhmä.

Ap

Ap

Ap sanoi että yksityinen pieni firma, eli ei mitään 1800 euron palkkatukia ole tulossa.

Totta, luin huonosti.

Vierailija
33/63 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on tullut nyt tosi paljon selvennystä, kiitos!

Mulla oli tässä kuussa nyt pelkät allergialääkkeet lähes sata euroa ja sairaalalasku 300, muut lääkkeet myös lähes 100e, jonka toimeentulotuki kattaa onneksi. Pelottaa ihan hitosti jos tosiaan tulee tuommosia laskuja palkkatöissä eikä saa apua mistään.

Olen siis tottunut sinnittelemäön muutenkin pienillä tuloilla.

Ap

Vierailija
34/63 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

23,20 e päivässä on suojaosuus yksinasuvalle eli noin 700 e, loput voi ulosotto viedä. Ei se ihan ekasta palkasta vielä ala ottaa. Eli luultavasti joudut hakemaan myös toimeentulotukea mutta onneksi tuollainen "pakko"-ulosotto otetaan laskelmassa huomioon. Älä vaan mene tässä vaiheessa tekemään ulosoton kanssa mitään sopimusta, sellaista ei huomioida laskelmassa.

Ei voi viedä loppuja vaan puolet tuon ylittävästä osasta. Ulosoton sivulta löytyy laskuri, jolla näkee sentilleen, paljonko menee ulosottoon.  Jos näyttää siltä, että välttämättömään elämiseen ei jää rahaa, voit ensisijaisesti hakea ulosotosta huojennusta, mutta toimeentulotuessakin se katsomaan välttämättömäksi menoksi.

Ota yhteyttä oikeusaputoimiston talous- ja velkaneuvojaan, niin saat apua koko velka-asiaan nyt, kun olet töissä. Lue YKSITYISHENKILÖN VELKAJÄRJESTELY. 

Vierailija
35/63 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla vain opintolaina siellä ulosotossa? Ei mitään muuta?

Eihän sun missään nimessä kannata maksaa vähistä rahoistasi sitä ulosoton kautta takaisin kelalle. Jokaisesta uo-n maksamasta summasta menee monta kymppiä ihan vaan uo-maksuja! Niillä ei itse velka vähene penniäkään.

Nythän sun opintolaina on jäänyt pankille maksamatta. Opintolainan on Kela taannut, eli pankki on jo rahansa saanut Kelalta.

Nyt olet velkaa Kelan Takaisinmaksuyksikölle sen lainasi. Et pankille, etkä ulosotolle, vaan ihan vaan Kelalle.

Kirjoitat vapaamuotoisesti Kelan Takaisinmaksuyksikköön kirjeen jossa kerrot koko tilanteesi, miksi et ole pystynyt lainaa vielä maksamaan. Sitten kerrot tulot ja menot. Sitten kirjoitat sinne, että ehdotan kuukausilyhennyksekseni 20/30/50 ( mikä nyt sulta onnistuu). Allekirjoitus, päivämäärä ja kirje postiin.

Jonkun ajan kuluttua sieltä tulee vastaus, yleensä on aina hyväksytty. Voimassa 12kk.

Ja sit vuoden kuluttua sama uudestaan.

Älä turhaan maksa uo:lle kun pääset vähemmällä vaivalla ja saat lainan hoidettua suoraan sinne minne se pitääkin maksaa.

Ja tsemppiä, kyllä ne työtkin sujuu. Otat nyt vaan ihan rauhassa. Kyllä sä pärjäät. Kesä menee hienosti kun on valoisaa ja lämmintä!

Vierailija
36/63 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta jäi markka -aikaan n70 000mk lainaa, enkä mä sitä pystynyt pankille maksamaan. Jäi siis ns. pystyyn ja kela maksoi.

Vaihdoin pankkia, kun hävetti ja jatkoin elämääni.

Tein sitten vuosikaisia Kelan kans erilaisia lyhennyssoppareita. Lyhensin enimmillään 70/kk ja pienimillään 20/kk.

Joskus vuosienvuosien jälkeen tuli kirje Kelalta että viimeiset 800 ehti mennä vanhaksi ja jäi siis maksamatta. Se siitä.

Uudesta pankista sain normaalit pankki- ja luottokortit. Ei mitään ongelmaa.

Vierailija
37/63 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori, oon vähän tyhmä.

Ap

Tsemppiä uuteen elämäntilanteeseen. Ymmärrän, että kokoaikatyö hirvittää. Itse olin pätkän kokoaikatyössä pitkän työttömyyden jälkeen. Kyllähän se rankkaa oli, mutta se rankkuus tuli muusta kuin siitä työajasta. Mt-puolelle teki todella hyvää päästä tekemään töitä, missä minua oikeasti tarvittiin.

Vierailija
38/63 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuule ap: jos sä olisit maksanut työttömänä pienistä rahoistasi Ulosotto-sedälle 8000:n velkaa muutaman kympin kuukaudessa, niin se sun velka ei olisi lyhentynyt eikä vähentynyt sieltä pätkääkään!

Oletko katsonut lukuja, minkälainen summa menee joka kerta kerta nimikkeellä ulosottomaksu? Suoraan uo-toimistolle, ei sun velkaan.

Että jooei todellakaan lyhennetä sen takia, että tuntee itsensä huonoksi, ja kuvittelee että jossain joku velkoja-henkilö lukee maksutilastoja ja huomaa kuinka urheasti olet vähentänyt ruokarahojasi ja maksanut jotain tuhansien velkaa noin 2 eurolla. Semmoista ei tapahdu eikä kukaan niitä maksuja lue eikä mieti että mitäpä kuuluu.

Nyt järki käteen ja pää kylmäksi.

Miksi sulle ei ole kukaan esim vanhemmat neuvomassa ja tukemassa että miten kannattaa toimia? Ketään tukiverkkoa, sisaruksia, ketään kuka neuvoo?

Osaatko sitten hankkia itsellesi oikean veroprosentin palkkaa varten? Ettet maksa liikaa ja sit tulee veronpalautuksia vuoden kuluttua, jotka meneekin suoraan voudin laariin?

Laske tarkka veroprosentti palkkaa varten, koska et ole koko tätä vuotta töissä vaan aloitat vasta tässä vaiheessa vuotta.

Ja liity myös työttömyyskassaan että pääset myöhemmin ansiosidinnaiselle jos jäät työttömäksi. Sekin on eteenpäin.

Vierailija
39/63 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

23,20 e päivässä on suojaosuus yksinasuvalle eli noin 700 e, loput voi ulosotto viedä. Ei se ihan ekasta palkasta vielä ala ottaa. Eli luultavasti joudut hakemaan myös toimeentulotukea mutta onneksi tuollainen "pakko"-ulosotto otetaan laskelmassa huomioon. Älä vaan mene tässä vaiheessa tekemään ulosoton kanssa mitään sopimusta, sellaista ei huomioida laskelmassa.

Ei voi viedä loppuja vaan puolet tuon ylittävästä osasta. Ulosoton sivulta löytyy laskuri, jolla näkee sentilleen, paljonko menee ulosottoon.  Jos näyttää siltä, että välttämättömään elämiseen ei jää rahaa, voit ensisijaisesti hakea ulosotosta huojennusta, mutta toimeentulotuessakin se katsomaan välttämättömäksi menoksi.

Ota yhteyttä oikeusaputoimiston talous- ja velkaneuvojaan, niin saat apua koko velka-asiaan nyt, kun olet töissä. Lue YKSITYISHENKILÖN VELKAJÄRJESTELY. 

Aina kannattaa kysyä ja selvittää asia velkaneuvojan kanssa, mutta velkajärjestelyyn voi olla vaikea päästä, kun velkaa ei ole tuon enempää. Velkojat tietävät, että saavat kyllä omansa, kun vaan jaksavat odottaa. Velkajärjestelyhän tarkoittaa sitä, että velkaa on niin paljon, että velkoja tietää, ettei koskaan tule saamaan omiaan pois. Sen takia sen kannattaa suostua järjestelyyn, jossa se saa vain osan rahoistaan takaisin.

Vierailija
40/63 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin te-toimistossa töissä joitakin vuosia sitten.

Asiakkaaksi ilmottautui tämän tästä ap:n kaltaisia nuoria aikuisia, joilla ei ollut yhtään mitään käryä ihan perustiedoista, miten täällä hoidetaan omia asioita ja miten mahdollisesti vaikeuksia hoidetaan.

Veroprosentti? Häh, eiks se o kaikilla sama? No voi #*!, nyt on tullu veronpalautuksia mutta ne ei tuu mun tilille ku menee suoraan ulosottoon? Miten voi olla mahollista?!

Mikä työttömyyskassa? Miten niin pääsee anssille? Emmä pääse.

Mikä veroprosentti työttömyyskorvausta varten, miksi, mistä sen? Ai eiks se tuukkaan automaattisesti vaan pitää ite hakea?? Emmäosaa.

Ulosotosta ei mitään aavistustakaan, että miten niitä velkoja kannataisi maksaa ja järjestellä. Ei niin mitään hajua.

Sen sijaan osarilla ostoksille ja rohkeimmat otti jonkun älyttömän kalliin luoton ja tadaa: Dubaihin. Koska influesseritki.

Ei tää osu suoraan ap:lle mutta jotain sinne päin kyllä.

Tietoa todella tarvittaisiin. Eikö ne opeta peruskoulussa jotain yhteiskuntaoppia tai -taitoja? Ei kait ilmeisesti. Kotoa harva saa mitään neuvoa tai tukea näistä.