punktio vk 45?
Heissan vaan..löytyyköhän ketään samalla aikataululla meneviä. Itselläni 3. IVF aluillaan. Tiistaina 10.10. alkoi synarelan sumuttelu. 25.10. olisi nollaultra? ja piikkien aloitus. Sitten itse hoito pitäisi osua viikolle 45. Nyt siis synarela, puregon, pregnyl...
Meillä takana 3 * inssi ja 2 * IVF. Ei tuloksia. Muniksia saadaan runsaasti, mutta vain osa hedelmöittyy. Ja siirtopäivänä on ollut jäljellä ekalla kerralla 2 kpl ja tokalla 6 kpl. Molemmilla kerroilla siirretty kaksi mutta ei plussaa. Eka IVF oli yksityisellä, toinen naikkarilla ja nyt tämä kolmas myös naikkarilla.
Seuraa piinailuun ja muutenkin tähän fiilisten kirjoon haeskelen!!!
Toiveet ei korkealla, mutta pakko on jaksaa yrittää! Tää meidän viiminen hoito, jollei jostaan rahaa sada, jotta vielä mahkuja yksityiselle esim. toisilla lääkkeillä tms.
Kommentit (98)
Täälläkin jännitetään huomista ultraa todenteolla! Mun annostustahan nostettiin maanantaina 300 IU:sta-400 IU:n. Ja eilen pälkähti suihkussa mieleen, et enhän mä muistanut pistäää enää tiistaina 400 IU:ta vaan 300IU:ta!! Kyllä mä sanon että..p#@=/%, Saastamoinen!!!! Eli maanantaina pistin 400 IU, tiistaina 300 IU, keskiviikkona 400 IU ja tänään 400 IU... Haittaakohan se?!?!? Eihän sille enää mitään voi! Ja Synarelakin tuntuu välillä et ei tulee mitään...
Minullakaan ei ole ollut oikeastaan mitään oireita pistosten alettua!! Olen yrittänyt tunnustella nippailuja, mut ei ole pahempia ollut. Johtuisko siitä et mulla on kuukautiskivut T-O-D-E-L-L-A tuskaiset!
Mutta O-I-K-E-I-N paljon tsemppiä, ja mukavia juttuja koetokseen!!!
Ollaan yhteyksissä!!!
T-04
ja pirteetä pakkasaamua! ultra ja labra takana. muniksia tulee kivasti...ainakin 17 isompaa oikeella ja muutama pikkanen. vasenkin puoli oli heränny henkiin ja sieltäkin on muutama tulossa?
nyt odottelen klinkalta soittoa että miten oli labran kanssa. ja samalla saan tietää onko punktio maanantaina vai tiistaina. ihanaa..kohta tää vaihe takana. sitten uudet jännitysmomentit...oon vaan jo niin epätöivonen kun kaks edellistä hoitoa menny ihan penkin alle...
eli huomenna vielä piikitän, ja sunnuntaihin sumutan ja sunnuntaina pregnyl 10 000 yksikköä ja tiistaina aamulla on punktio!!! joten maanantaina vielä töissä ja sen jälkeen saitsua..saa nähä tarviiko tulla koko loppuviikkona töihin. ekalla kerra hyperiä ja tokalla hitaat solut ja meni koko viikko... :) reipasta mieltä kaikille!
Tänään olin seurantaultrassa. Oikealla oli n10kpl kokoa 11-13mm muniksia. Vasemmalla oli yks 17mm, 3 kokoa 15mm ja pari 11mm, eli ainakin n16kpl olis muniksia kasvamassa.
Tänään ja huomenna pistän vielä Gonalia, ja Cetrotiden (jarru) ja sunnuntaina pistän sitten Pregnylin. Tiistaina olis punktio ja torstaina sitten siirto, mikäli vaan sinne asti päästään...
Mitä muuten limis pitää olla siirtohetkellä? Mulla oli tänään 5.8mm, ei ollut tiistaista kasvanut ollenkaan. Onneksi siirtopäivään on vielä 6päivää aikaa.
Alkaa kyllä pikkasen jännittää, että mitä tuleman pitää.
Mutta, peukut ja varpaat kohti taivasta, ja onnea meille kaikille!!!
-Auris-
Onpas teille muille tulossa ihan mukavan kokoisia munis-saaliita.
Meille näkyi edelleen ultrassa noin 10 sopivankokoista munista. Isoimmat oli eilen jo lähes 20mm.. Ja sen kyllä on tuntenut. Alavatsa ion nyt ollut aika paljonkin turvoksissa ja istuessa erityisesti tuntuu tosi paljon painetta tuolla munasarjan paikkeilla..
Eilen pistin viimeisen kerran puregonin, tänään illalla viimeinen sumutus ja puolilta öin pistän 5000iu pregnyliä.
Maanantaiaamuna on sitten punktio.. Odotan jo aivan malttamattomana, vaikka ei se kivalta tunnukaan.
Edelleen on tosi mukavat fiilikset, kun nyt alkaa sumuttelut ja pistokset olemaan ohi. Koko hoitorumban ajan on ollut pieni jännitys ilmassa, mutta uskon, että siirron jälkeen jännitys on kaikkea muuta kuin pientä.
Hyvää viikonloppua tytöt!
...joo, niinpä niin! Munasoluja oli ensimmäisessä ultrassa VAIN 3 kpl! Nekin just ja just 11 mm!!! Lääkäri totesi ettei tiedä jatkoista, mutta maanantaina menen uudelleen ultraan, jossa se selviää. Mumisi vaan että ei kyllä ehdi kasvamaan keskiviikkoon mennessä (NKL punktiot tehdään ma-ti-ke)...
Tietääkö kukaan; montako follikkelia pitää olla, ennenkuin pääsee edes puntioon? Onkohan meillä edessä inseminaatio?
Muille, ONNEA tulevaan
harmissaan,
T-04
Voi harmin harmi T-04! Miksi ihmeessä näissä hoidoissa pitää tulla mutkia matkaan.. On näissä muutenkin kestämistä! Voimia! Varmaksi en tiedä punktioidaanko kolmea munasolua, mutta uskoisin että niin kuitenkin tehdään.. Onhan sitten inseminaatiossa aikamoinen monikkoraskaudenriski.. Ainakin näin maalaisjärjellä ajateltuna..
Joku kyseli siitä limiksen paksuudesta.. Eipä mulla siitäkään ole tietoa, mutta uskoisin että sun limis paksuuntuu vielä.. Onhan sulla siirtoon aikaa vielä reilusti.
Mulla limakalvo oli perjantain ultrassa noin 11mm.
Huomenna punktioon ja nyt nukkumaan! Hyvää alkavaa viikkoa!
Tänään oli taas ultra.
Lääkäri sano ensimmäiseks kun alko laskemaan munarakkuloita, että ' no, huh' . Lause jota ei välttämätä halua kuulla... Tosin selitti sitten kommentin johtuvan siitä, että kun oltiin eri huoneessa kuin normaalisti, niin oli ultrakone vieraan oloinen.
Rakkuloita on nyt kehittynyt 67kpl. Jotenkin olo nyt semmonen, etten oikein jaksa uskoa onnistumiseen. kooltaan 17-20mm oli vain 6. Irrotuspiikki vaihdettiin Decapeptyliks, se kun ei enää lisä kypsytä rakkkuloita. Hyperi riskin vuoksi ei haluta kasvattaa yhtäkään rakkulaa enempää.
Edellisessäkin hoidossa tehtiin samoin. Ja kypsien munasolujen saalis jäi kolmeen. Lisäks toi irrotuspiikki romahduttaa estrogeeni tasot joten estrogeenilaastarit saan alottaa keskiviikkona punktion jälkeen. Ja tämän vuoks tuore alkion siirrossa onnistumis prosentit on huonommat (jos sitä edes tehdään).
plääh. Eipä auta kun toivoa parasta, yksikin todella hyvä alkio riittäisi positiiviseen tulokseen.
Hui Iidaleena mikä määrä sulla on muniksia kasvamassa!! Tuollainen määrä varmasti aiheuttaa aikalailla tuntemuksia, kun mulla ne kymmenkunta teki jo liikkumisen epämukavaksi.
Mulla oli siis tänään punktio, itse punkteeraus sujui ihan mukavasti, eikä sattunut ollenkaan. Nyt kotona on sitten ollut turvonnut ja kipeä olo. Vettä olen juonut aivan älyttömästi ja sen huomaa: saa käydä yhtä ahkerasti vessassa!
Punktion saalis oli vain 6 munasolua. Itse olin tuohon tulokseen aika pettynyt, mutta onneksi tuo mies jaksaa valaa muhun toivoa. Huomenna sitten saan kuulla kuinka moni noista on hedelmöittynyt. Toisaalta odotan toiveikkaana sitä soittoa klinikalta, mutta toisaalta mä pelkään taas uutta pettymistä.. Mä niin tivoin että tällä kerralla saataisiin alkioita pakaseenkin.
Tällä kerrallahan tehdään ICSI, joten toivotaan että mahdollisimman moni hedelmöittyisi ja alkaisi jakaantumaan. Huomenna aloitan sitten luget, jos vaan on alkioita mitä siirtää.
Jaksamista uuteen viikkoon!
Nyt on sitten punktio ohi. Punktio sinänsä meni hyvin, kauheen kipee ei tarvinnut olla. Ja hyvät kipulääkkeet sai sen jälkeenkin. Siitä suoneen annettavasta rauhoittavasta (Dormicum) ja Panacodista sen toimenpiteen jälkeen vaan tuli vähän oksettava olo, muuten ei erityistä. Vähän yllättävä oli munasolujen saldo sitten lopulta¿ Niitä oli kypsynyt kuitenkin seurantaultrista huolimatta enemmän kuin odotettiin, varmaan mun PCOn takia. Eli saalis oli 29 munasolua!!! Munasarjat oli reilusti suurentuneet, ja hyperstimulaation vaara tässä on edelleen. Lääkäri käski kuunnella tarkasti omaa kroppaa, ja juoda paljon ja levätä. Jos tästä hyperi kehittyis, niin tässä kierrossa ei välttämättä tehdä siirtoa ollenkaan. Mutta, tänä aamuna, melkein vuorokausi toimenpiteestä on olo ihan hyvä. Perempi kuin eilen. Illalla otin pari Panadolia ennen nukkumaanmenoa, mutta nyt en oo tarvinnut mitään. Yritän vaan juoda paljon.
Siitä siirrosta sitten. Solubiologi soittaa mulle huomenna, onko hedelmöittyineitä soluja. Lääkäri sit päättää mun voinnin ja solujen tilanteen perusteella, että siirretäänkö yksi (jos siis niitä saadaan) jo torstaina vai vasta pe tai la? Eli ehkä niitä viljeltäis pidempään tarvittaessa. Jännittämistä tässä siis vielä on vaikka miten. Lugesteronit aloitan jokatapauksessa huomenna.
Mutta, sairaslomalla tässä ollaan. Sain koko loppuviikon kun pyysin, mulla kun olis ollut tän viikon vapaat to ja pe ja viikonloppu olis ollu töitä. Meen siis näillä näkymin maanantaina sitten töihin.
Näin siis meillä. Jännitettävää on vielä vaikka miten. Mutta positiivisella mielellä mennään koti tulevaa.
Mites muilla hoidot etenee?
T: Auris
Punktio oli eilen ja saalina reilut 20 kpl muniksia. Tosi hienoa ja hyvältä tuntuu. Tosin kahdessa aikaisemmassa hoidossa oli sama kaava. Näitä muniksia tulee paljon. Edellisillä kerroilla noin puolet on hedelmöittynyt ja lopulta siirtoon päässyt pari. Pakkaseen ei mitään. Kauhistuttaa sillä olen sata varma et tää hoito toistaa taas samaa kaavaa. Nyt en vaan jaksa vielä stressata. Itketään vasta kun sen aika. Nyt takas sohvalle makoilemaan.
Itse punktio ei ollut paha. Toki vähän sattuu, mutta on niin nopsaa ohi, että kyllä sen kestää. Ja ihanaa kun ei tarvi enää pistellä eikä sumutella tms. saa nukkua aamulla ilman herätystä..mahtavaa! Perjantaina siirtoon sitten jos sinne asti päästään. Toivottavasti. Peukkuja myös muille kovasti!!! Mitkäs on kuulumiset???
Tänään mulle siirrettiin yksi alkio massuun köllöttelemään. TOivottavasti tarraa oikein kovasti kiinni!
Meillä noista kuudesta munasolusta hedelmöittyi 4 ja kolme niistä oli siirtokelpoisia. Yksi 1-luokan alkio siirrettiin ja kaksi laitettiin pakkaseen. Toisaalta mielettömän helpottunut olo, kun nyt on piikitykset ja muutenkin koko rumba ohi. Ja onnellinen olen siitä, että tällä kertaa pakkaseekin riitti alkioita.
Jotenkin vaan on nyt sellainen olo, etten usko plussaavani, vaikka sitä toivonkin yli kaiken.
Kahden viikon päästä on sitten testipäivä, tosin uskon etten malta siihen asti odotella vaan testailen jo kotona.
Tännän taisi aika monella olla punktio, mitkäs on voinnit?
Koetan selittää lyhyesti, vaikka mieli tekis koko kokemus kirjoittaa pienintäkin yksityiskohtaa myöten ;)
Mulle tehtiin eilen punktio suunnitellusti nukutuksessa, tuon suuren rakkula määrän vuoksi. Olin oikeestaan vähän pettynyt, haluisin kovasti kokea punktion herellä. Sais oikean käsityksen mitä siinä tapahtuu. Edellinenkin punktio tehtiin nukutuksesa.
Herätessä tajusin että kädessä on tippa ja hoitaja tuli ottamaan verikokeen. Ei tällästä ollut edellisellä kerralla. No, kun aloin oleen enempi hereillä, niin ensin hoitaja ja sitten lääkäri tuli kertomaan tilanteen. Eli noita rakkuloita löyty lopulta yli sata (tarkkaa lukumäärää en muista kuulleeni) ja munasolu oli 51ssä. HUH!
Melkoinen hyperi riski. Tämän vuoks olin tipassa, sain suolaliuosta ja jotain veren laajentajaa (voi olla, että tämän muistan väärin, olin vielä vähä tokkura kun hoitaja sano mitä se oli). Ja kotiin eivät uskaltaneet päästää.
Olin sitten yötä sairaalassa ja kun mitään erikoista ei olossa tapahtunu pääsin kotiin. Kotona onkin paras olla :) ei osastolla saa sillain levättyä.
Mun oma olo on ollu koko ajan yllättävän hyvä. Ei siis kamalan kipeä tms. Oikeestaan on jopa parempi olo kuin ekassa ICSIssä. Siksi olenkin vähän ihmeissäni, että mites näin. Lääkäri sanoi, että vaikka hyperi on riski, niin edellisen hoidon perusteella voidaan olettaa mun toipuvan hyvin. Viikon kirjoitti sairaslomaa. Käskettiin juoda paljon nesteitä ja seurata painoa. Levätä täytyy ehdottomasti ja hyppiminen, kiertoliikkeen, syvät kumarrukset on ehdottomasti kielletty. Munasarjat on kuulemma niin turvoksissa ja painavat, että se voi aiheuttaa ongelmia.
Tuorealkion siirtoa ei nyt tehdä, alkava raskaus kun voisi laukaista myös hyperin. Kotiuttaessaan lääkäri kertoi, että 9 solua oli hedelmöittynyt ja osaan oli käytetty IVFää kun siemennesteen laatu oli ollut hyvä. Nyt sitten vaan sormet ja varpaat ristiin, että selviävät pakastukseen asti ja pakastuksesta. Lääkäri kun ei mielellään haluisi heti taas tehdä mulle hoitoa. PAS luultavasti tehdään vasta ensi vuoden puolella.
Löin kuulemma sairaalan ennätyksen noiden rakkuloiden suhteen ja hoito oli sentään kevennetty.
Moi,
Olen taustaillut tämän hoidon ajan, mutta nyt tuntuu, että olisi kiva liittyä joukkoon.
Taustaa: meillä 1,5 vuotias poika, joka saatiin 3 keskenmenon jälkeen ekan IVF:n 1.PAS:n tuloksena. Mulla PCO, miehellä siittiöiden liikkuvuudessa parantamisen varaa.
Tässä kierrossa tehtiin pitkän kaavan mukainen (Synarela) IVF. Punktio oli tiistaina. Saalis oli siinä vaiheessa hyvä eli 21 munasolua. Niistä 18 hedelmöittyi, mutta 6 ei jakaantunut yhtään. Loppujenkin jakaantuminen oli huonoa, sillä tänään alkion siirrossa jäljellä oli ainoastaan 2 kpl lääkärin mukaan " huonoa" alkiota, jotka molemmat siirrettiin. Toinen oli noin 4-soluinen luokaa 3- ja toinen 3-soluinen luokkaa 3-. Pakkaseen ei siis jäänyt mitään.
VL:n lääkäri pisti meille jalat maahan. Raskautuminen on haastavaa ja tuplien tulo hyvin epätodennäköistä. Ja jos raskaus alkaa, niin keskenmenon riski tämän laatuisilla alkioilla on suurempi.
Toiveet on nyt melko neutraalit. Veritesti 24.11 kertoo sitten tämän vaiheen tuloksen, josko alkioilla tapahtui mitään.
Tsemppiä kaikille piinapäivinä!
t. KirsikkaX
Fiilikset matalalla, vaikka siirtoon päästiinkin.
Sitä tämä tosiaan on.. Vasta pp1 menossa ja tuntuu että piinailua olisi kestänyt jo vaikka kuinka kauan..
Iidaleena: aivan järkyttävä määrä muniksia sulta punktioitu! Onneksi vointi on jo noin hyvä, että netissäkin jaksat jo surffata.. =) Onko lääkäri sanonut mitään selitystä, miksi noita muniksia kehittyy noin mieletön määrä? Harmi, ettette päässeet nyt siirtoon asti, mutta toivotaan että alkiot kestävät pakastuksen ja sulatuksen.. Tsempitystä!
KirsikkaX: Tervetuloa pinoutumaan! =) Lohdutuksena voin kertoa, että meillä edellinen IVF-rumba tuotti tuloksen, vaikka odotukset ei silloin olleet todellakaan korkealla. Mulle siirrettiin kaksi todella huonosti jakautunutta alkiota (pakkaseen ei jäänyt yhtään) ja lääkäri ei tosiaan onnistumisella hehkuttanut. Kuitenkin toinen noista alkioista oli vahva ja pysyi massussa sen 9 kuukautta. Nyt meillä on terve vauhdikas tyttö. Tsemppiä piinailuun!
Kiitos tsemppauksesta! On hyvä kuulla välillä onnistumistarinoitakin...Kai se pitää ajatella niin, että niin kauan on toivoa, kun muuta ei ole todistettu.
Tosin lääkäri pisti vain meille aika tavalla jäitä hattuun, joten siinä hän taisi onnistua hyvin. Eipähän pudota nyt sitten niin korkealta, jos nega paukahtaa...
t. KirsikkaX
Eli eilen oli alkionsiirto. Aika mukavasti oli munikset hedelmöittyneet. Yksi top-luokan alkio siirrettin 4-soluinen, ja peräti 12kpl saatiin pakkaseen!!!
Mä olin tosi tyytyväinen tuosta pakkaseen menneiden määrästä. Me kun koettiin tää eka IVF aika rankkana molemmat, minä ja mieheni, niin päätettiin, että hoito jää meillä mitä todennäköisimmin ainoaksi laatuaan.
Jatkossa voidaan sitten tarvittaessa kokeilla PASsia.
Mutta, nyt on siis yksi " matkustaja" asennettu tuonne lämpimään yksiöön, ja täytyy vaan toivoa, että se viihtyy siellä niin hyvin, että tarraa kiinni siinne kunnolla. Nyt siis vaan odotetaan. Veritesti olis 21.11.
Mutta, oma vointi on kokolailla hyvä, eilen lääkärin mukaan ei ollut hyperiin viittaavaa tuolla munsarjoissa. Viikonlopun oon vielä sairiksella ja maanantaina sitten töihin.
Mutta, taitaa olla aika keittää ukkokullalle aamukaffit, ja taitaa tuo pikkuneiti, pian 5v tuolta kohto heräillä...
Positiivisin mielin!
-Auris-
Himmu kyselit onko mulle kerrottu selitystä tohon rakkula määrään. Meillä jo ekan hoidon aikana lääkäri puhu, että olen riskiryhmässä hyperin suhteen. Käsittääkseni, koska kehitän luontaisestikin paljon pientä rakkulaa (PCO) ja koska olen melko hoikka. Ja lisäksi mun vaste noihin hormoneihin on ' hyvä' .
Nyt olo on vähän kui olis flunssa tulossa. Alavatsa ärtyy jos seison tai istun piekiä aikoja pystyssä, joten olen majoittunu sohvalle puoli-istuvaan asentoon. Käden ulottuvilla on juotavaa, radion/telkan kaukosäätimet, läppäri ja mies juoksutettavana :)
Tällä hetkellä olo on sellainen, että jaksan uskoa ettei hyperi pahana iske. Silti juon edelleen paljon. Vatsa on vähän pömpöllään ja rinnat turvoksissa, että kai sitä nestettä on jonkin verran kertyny. Mutta paino ei ole noussu :)
Mukavaa piinailua muille ja plussa tuulia!
Kovin on hiljaista tällä palstalla, kaikki taitavat juhlistaa isän päivää ihan toden teolla!
Täällä mielialat vaihtelee laidasta laitaan. Välillä tuntuu pieniä nippauksia munasarjoissa ja sitten alkaa ajattelemaan kaikenlaista. Vaikka lääkäri meille painotti, että tuplien tulo on erittäin epätodennäköistä näin huonoilla alkioilla, niin eiköhän se meitsin mieli pähki eniten juuri tuota kaikista epätodennäköisintä vaihtoehtoa.
Ärsyttää, ettei omia ajatuksiaan pysty pitämään kurissa. Toki tämä on tuttua aiemmilta piiniskerroilta, joten ei mitään uutta. Mutta siitä huolimatta sitä spekuloi kaikki mahdolliset asiat.
Kunpa osaisi ottaa coolisti ja miettisi ihan muita juttuja. Onneksi huomenna pääsee takaisin töihin, niin on pakko keskittyä vähän toisiin asioihin.
Miten muiden piinailut sujuu?
KirsikkaX (pp3 - jos siirtopäivä on nolla)
Tänään oli taas ultra. Rakkuloita näyttääkin lähteneen kasvuun kolmisenkymentä!! Mulla ilmeisesti rakkulat lähtee kasvuun hyvin, mutta kaikki ei sitten kypsykään. Nytkin oli paljon pientä.
Annosta nostettiin 125 ja alotan jarrupiikin. Seuraava ultra on maanantaina. Sillon sitten päätetään mikä irrotuspiikki tällä kertaa. Ilmeisesti mun rakkula määrä näyttää taas siltä, ettei pregnyl välttämäti sovi. Punktio olis keskiviikkona.
Toivottavasti nyt kypsyis enempi munasoluja kuin viimeksi (rakkuloita oli tuolloin 58, kypsä munasolu vain 3ssa) Ehdin jo olemaan toiveekkaampi, kun tiistaina näytti toi kasvu niin maltilliselta. Edellisen ICSIn pohjalta, vaan epäilyttää toi kypsyvien määrä. Huoh.