Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt tarvitaan kulttuuritulkkia! Poika kirjoitti ylioppilaaksi ja anoppi haluaa mummon lyyran tms. Mikä juttu tää on?

Vierailija
27.05.2022 |

Siis ilmeisesti meidän tuoreen ylioppilaan pitäisi ostaa joku lahja anopille, joka on asunut 350 km:n päässä koko hänen elämän ajan.
Minun aivot ei nyt ihan taivu tämän kuvion ympärille. Voisiko joku ystävällisesti selittää mistä on kysymys?

Kommentit (115)

Vierailija
21/115 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli äiti saa jokaisesta ylioppilaaksi kirjoittaneesta lapsestaan lyyra-rintaneulan. Jos on viisi yo-lasta, hänellä on sitten viimeisissä juhlissa viisi rintaneulaa.

Tämä vain selityksenä ap:lle. Mummo sekoilee, mitään mummonlyyraa ei ole olemassa.

Miksi minun pitäisi sitten saada joku koru lapseni opintomenestyksen vuoksi?

En nyt ihan ymmärrä!

(Ja olen itse ylioppilas, FM ja FT enkä ole minun vanhemmilleni mitään lyyria ostellut missään vaiheessa.)

Ap

No ne ei ole ihan sinun piirien juttuja. Unohda koko asia. Tai anna miehesi ostaa.

Vierailija
22/115 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli äiti saa jokaisesta ylioppilaaksi kirjoittaneesta lapsestaan lyyra-rintaneulan. Jos on viisi yo-lasta, hänellä on sitten viimeisissä juhlissa viisi rintaneulaa.

Tämä vain selityksenä ap:lle. Mummo sekoilee, mitään mummonlyyraa ei ole olemassa.

En nyt ihan ymmärrä!

(Ja olen itse ylioppilas, FM ja FT enkä ole minun vanhemmilleni mitään lyyria ostellut missään vaiheessa.)

Ap

Kyllä sinullakin on osasi siinä, että lapsesi on päässyt lukioon ja ylioppilaaksi. Kotoa se koulutuksen arvostaminen tulee.

Noita äidinlyyriä oli enemmän suurten ikäluokkien äideillä, joiden lapset oikeasti olivat sukunsa ensimmäisiä ylioppilaita. He käyttivät - tai käyttävät, onhan heitä vielä elossa - lyyriaan kaikissa perhejuhlissa. Niin tärkeä saavutus lasten pääseminen opintielle on heille ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/115 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei FT tiedä mikä on lyyra ja sen merkitystä, hän ei ole FT tai on mennyt akateeminen sivistys täysin hukkaan.

Minusta tuo on hienoa vanhaa perinnettä ja kaunis kiitos äidille ja isoäidille (jolta varmasti lapsi on joka vuosi saanut monta lahjaa elämänsä aikana).

Jos AP ei lyyraa halua, ostakoon hän lyyran isoäidille, jolle ylioppilas voi sen kauniisti ojentaa. Se valmentaa nuorta tulevaan elämään, jossa ei huonoilla käytöstavoilla ja öykkärimäisyydellä kovin pitkälle pärjää.

Vierailija
24/115 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini osti lyyran itse kun kirjoitin. Kummallakaan mummullani ei ole lyyraa lapsenlapsista.

Kuulostaa sille että anoppi tärkeilee, mutta jos se on vain 13e niin ehkä ostaisin mummoille sellaiset, että voivat ylpeillä.

Vierailija
25/115 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n mies jättänyt äidinlyyran hankkimatta.

Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää.

Vierailija
26/115 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt ihan ymmärrä!

Ap

Et ole, kun et lyyrahommelia tunne. Olet moskaa, joku Huhtasaaren tyyppinen haahka, joka kopioi koko grandunsa.

Uuh, puhutaanko nyt Suomen ihanimmasta, pätevimmästä ja aikaansaavimmasta naispoliitikosta Laurasta. Kaikki pisteet Lauralle ja iso puska ruusuja. Laura on todellinen voimanainen. Ei hänen tarvitse polkea kokonaista toista sukupuolta ollakseen menestynyt, yliopiston professorin ohjaamana suorittanut älykkö, todellinen esikuva jokaiselle SUOMIneidolle.

Toivotaan että Laura palaa Suomen politiikkaan ja 'laulaa suohon' kaikki hallituksessa olevat naispoliitikon irvikuvat. Go Laura !!!

Vierailija
27/115 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt ihan ymmärrä!

Ap

Ei sinun täydy mutta voit saada; lyyran voi sinulle hankkia tai jättää hankkimatta tuore ylioppilas; lapsesi (tai mahd. lapsenlapses)i . - Kyse on Suomessa vanhasta tavasta mutta ei mistään velvollisuudesta. - Kömpelö vertaus  voit avioitua e. solmia avioliiton mutta ei sinulla tai aviopuolisollasi ole velvollisuutta hankkia sormusta ta sormuksia, jotta avioliitosta tulisi pätevä.

Sinkkumies

Vierailija
28/115 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidin lyyrasta oon kuullut,eikai isovanhemmille tavata ostaa.

No mikä se äidin lyyra sitten on?

Ap

Hassu pikku rintakoru, jota ei oikeastaan voi kåyttää missään.

https://kultatukku.fi/verkkokauppa/tuote.php?id=38674

Joillekin ja ilmeiseeti teidän mummolle kuitenkin vielä lapsen/lapsenlapsin ylppärit on iso juttu ja sitä markkeerqa.

Noita lyyria käytetään yleisesti ylioppilasjuhlissa, vaikka olisikin vain vieraana.

Vierailija
29/115 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi anoppi ei esittele omia juttujaan? 

Vierailija
30/115 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt ihan ymmärrä!

Ap

Tapojen puutetta. Ihan normi juttu tuo äidille hommattava lyyra.

Vierailija
31/115 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt ihan ymmärrä!

Ap

Kyllä sinullakin on osasi siinä, että lapsesi on päässyt lukioon ja ylioppilaaksi. Kotoa se koulutuksen arvostaminen tulee.

Noita äidinlyyriä oli enemmän suurten ikäluokkien äideillä, joiden lapset oikeasti olivat sukunsa ensimmäisiä ylioppilaita. He käyttivät - tai käyttävät, onhan heitä vielä elossa - lyyriaan kaikissa perhejuhlissa. Niin tärkeä saavutus lasten pääseminen opintielle on heille ollut.

Näin on ollut. Muistan että mun äidinäitini piti useinkin juhla-asussaan niitä kahta kultaista lyyraa (kaksi lasta, kaksi ylioppilasta). Äitini oli suvun ensimmäinen ylioppilas suoraan alenevassa polvessa.

Vierailija
32/115 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän tuo iso satsaus ole, jos anoppi siitä tulee onnelliseksi. Tällaisilla suhteellisen pienillä asioilla voi olla joskus jollekulle oikeaa merkitystään isompi vaikutus. Kysy samalla omalta äidiltäsi tahtooko hänkin sellaisen. Entisaikoina noilla lyyrilla oli isompi merkitys.

Vierailija
33/115 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei, jos hän sellaista toivoo?

Vierailija
34/115 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n mies jättänyt äidinlyyran hankkimatta.

Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää.

AP:n mies ei ehkä ole ylioppilas, joten siksi ei mummo ole edes äidinlyyraa saanut. Kyllä olisi hieno ele hänelle nyt sellainen ostaa.

Vierailija
35/115 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

mummot yleensä tulee juhliin omien lastensa lyyrat rintapielessä. Toki joissain suvuissa saattaa olla, että ei ole ylioppilaita vielä ollenkaan ja halutaan viimein lyyra. Omalla mummollani oli aikanaan 4/4.

Vierailija
36/115 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt ihan ymmärrä!

Ap

Näin on ollut. Muistan että mun äidinäitini piti useinkin juhla-asussaan niitä kahta kultaista lyyraa (kaksi lasta, kaksi ylioppilasta). Äitini oli suvun ensimmäinen ylioppilas suoraan alenevassa polvessa.

Oi mikä kunnia. Tulee ihan "ylioppilas Larvanto" mieleen :DDDDDDDD

Ei se lippalakki ole nykyään enää niin kova sana kuin joskus 1950-luvulla.

Vierailija
37/115 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän tuo iso satsaus ole, jos anoppi siitä tulee onnelliseksi. Tällaisilla suhteellisen pienillä asioilla voi olla joskus jollekulle oikeaa merkitystään isompi vaikutus. Kysy samalla omalta äidiltäsi tahtooko hänkin sellaisen. Entisaikoina noilla lyyrilla oli isompi merkitys.

Miksi aikuisia ihmisiä pitää lahjoa ja hyvitellä???

Äidin lyyra on kiitos ihan konkreettisesta työstä ka anopilla on ollut aikoinaan mahdollisuus tukea lastensa koulunkäyntiä ja saada se lyyransa silloin.

Vierailija
38/115 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuota tapaa kukaan pakota noudattamaan. Monille vanhat perinteet on kuitenkin edelleen tärkeitä. Aika viaton perinnehän tuo mielestäni on. 

Vierailija
39/115 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyyra sinne tai tänne, mutta ainakin on selvää, ettet oikein pidä anopistasi, ap.

Vierailija
40/115 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä metallin kappale,  tummuu parissa vuodessa.

En ole ostattanut lapsilla mokomaa rihkamaa,  opiskelut muutenkin

kallista touhua.