Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Farmi-ohjelmasta tuttu Sanna Mämmi, 50, on suhteessa useiden miesten kanssa

Vierailija
27.05.2022 |

Toimittaja Sanna Mämmi on ymmärtänyt, ettei yksi, pitkä parisuhde ole häntä varten. Sen sijaan hänellä on elämässään useita kevyempiä suhteita.

Mämmin mukaan suurimmasta osasta pitkistä parisuhteista katoaa intohimo ja seksuaalinen huuma alun ihastuksen jälkeen, hän kyllästyy kumppaniinsa ja suhde muuttuu arkiseksi.

Kiinnostuksen lopahtaminen on näkynyt Mämmin aiemmissa suhteissa muun muassa uskottomuutena.

Täytyy myöntää, että olen ollut yhdessä parisuhteessa uskollinen, hän kertoo.

Minua ei kiinnosta yhden ihmisen kanssa tiskirätin jakaminen siellä kotona. Se on hankalaa, hän jatkaa.

Nykyään 50-vuotias Mämmi deittailee 3555-vuotiaita miehiä, joihin hän tutustuu muun muassa Tinderissä.

https://www.is.fi/viihde/art-2000008844155.html

Kommentit (243)

Vierailija
161/243 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella asiatonta haukkua toisen ulkonäköä. Lapsettomuuskin otettiin lyömäkapulaksi. Onko teillä kaikki hyvin?

Höpönlöpönpöppö . Lapsettomuus lyömäkapulaksi ? No ei kai... Sanna nyt vain on 50 v lapseton vanhapiika. Olisiko sinusta tämä parempi : 50 v kolmen lapsen äiti Sanna mämmi deittailee useita eri miehiä samaan aikaan?

Vierailija
162/243 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella asiatonta haukkua toisen ulkonäköä. Lapsettomuuskin otettiin lyömäkapulaksi. Onko teillä kaikki hyvin?

Höpönlöpönpöppö . Lapsettomuus lyömäkapulaksi ? No ei kai... Sanna nyt vain on 50 v lapseton vanhapiika. Olisiko sinusta tämä parempi : 50 v kolmen lapsen äiti Sanna mämmi deittailee useita eri miehiä samaan aikaan?

Haukut toista vanhaksipiiaksi. Ympäri Suomea elää lukuisia onnettomia pareja. Tääkö on sitä kuuluisaa onnea ja autuutta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/243 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän on hienoa että on löytänyt itselle sopivan tavan olla suhteessa, rehellisesti ja ilman pettämisiä. Ei se suhteen ulkopuolisille ihmisille kuulu millään lailla kuinka joku rakkauselämänsä järjestää.

Sitä minäkin. Miksi siitä siis lehdessä kirjoitetaan, ikään kuin malliksi muille?

Koska tästä haluttaisiin saada rakenteita murskaava, seksuaalista vallankumousta ajava joukkoliike, joka murskaa patriarkaalisen vallan. Siksihän tätä tuputetaan nyt joka reiästä. Rietastellen vapauteen! En sitten tiedä mitä sen jälkeen.

Vierailija
164/243 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huhhuh miten keskenkasvuisen ja jotenkin moniongelmaisen oloinen tyyppi! Vaikea uskoa että kyseessä on aikuinen nainen, eikä joku isäongelmainen edgyilevä teini. Vai perus perhe-elämä olisi pahin painajainen ja syvää rakkautta ei ole olemassakaan :D sellasta sieltä.

Myös hänen kuvansa parisuhteista on hirveän negatiivinen. Monilla on tosi hyvät ja onnelliset parisuhteet, en tiedä mitä ongelmia sannalla on ja mitä ihmettä hänelle on tapahtunut kun on tollaset mielipiteet.

Vierailija
165/243 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla jäi vähän surullinen olo tuosta haastattelusta. Ihan vaan siitä, ettei hän ole saanut kokea koskaan sellaista syvää, molemminpuolista, pitkää parisuhdetta, joka ei väljähdä, vaan syvenee. Ja sitä, miten kertakaikkiaan p a r a s t a on, että sen alkuhuuman jälkeen, kun homma arkipäiväistyy ja tulee ristiriitoja, niin miten sanomattoman hienoa on nousta sieltä sellaiseen tosi syvään kumppanuuteen. Itse olen ollut 23 vuotta saman ihmisen kanssa ja juuri tuo suhteen kaari on parasta. Ihminen ei voi tietää, mitä on luvassa, jos ei jaksa koskaan elää sen arkipäiväisemmän tai vaikeamman vaiheen läpi. Yksi parhaista asioista omassa parisuhteessa (perusasioiden jälkeen: kunnioitus, rakkaus jne). on yhteinen huumori, sellainen kepeys, joka meidän välillä on. Edelleen saan nauraa tuon mieheni kanssa aivan mahakippurassa ihan silkasta tilannekomiikasta ja verbaalisesta sanailusta. En vaihtaisi tätä mihinkään. 

Se, ettei Mämmi, tai joku muu ole saanut pitkää hyvää parisuhdetta ja rakkautta kokea, ei tarkoita, etteikö sitä olisi olemassa. Jos hän on tyytyväinen elämäntilanteeseensa niin hyvä niin ja sitoutumattomuudessakin on tietysti omat hyvät puolensa. Itseäni hänen puheensa ei kuitenkaan vakuuta ja en usko, että tuollainen elämä lopulta on kovin pitkään tosi tyydyttävää.

Kaikessa on aina puolensa. Pitkässä parisuhteessa on ehdottomasti paljon hyviä puolia, on luottamusta ja intimiteettiä toisen kanssa, turvallisuutta... Toisaalta sitten kompromissina joutuu tinkimään intohimosta, jännityksestä ja säpinästä. Kukin saa miettiä omalta kohdaltaan, mitä eniten arvostaa ja haluaa, ja toimia sen mukaan. Yksi hyvä vaihtoehto on myös avoin suhde, jossa saa parhaat puolet molemmista maailmoista.

Miksi pitää tinkiä? En minä ainakaan ole tinkinyt.

Onnittelut olet saanut kultakimpaleen. Ota huomioon ettei kultahippuja riitä kaikille. Senpä takia erotaan.

Juuri näin. Ottaa jotenkin pannuun sellainen naiivi olettamus, että jos itse on onnellinen vuosikausia kestäneessä parisuhteessaan, tarkoittaa se sitä, että pitkät parisuhteet ovat automaattisesti tosi hyvä juttu. Eihän se niin mene. On ihmisiä jotka ovat tyytyväisiä, ja ihmisiä jotka ovat tyytymättömiä, osa varmaan on haaveillut erosta uskaltamatta ikinä sitä toteuttaa, ehkä oma kumppani on salaa haaveillut erosta kaikki vuodet, ja jos itse on tyytyväinen siihen, että seksiä harrastetaan tunnin verran kerran viikossa, niin voiko olla varma, että se riittää kumppanillekin? Miten paljon pitkissä parisuhteissa hoetaan rakkautta vain tavan vuoksi eikä aidosta sydämen palosta, miten moni valehtelee itselleen olevansa onnellinen vaikkei ole, ja kuinka moni joutuu tukahduttamaan omia tunteitaan vain koska niiden esiin tuominen riskeeraisi parisuhteen harmonian? ... Uskon siihen, että aidosti onnellisia pitkiä avioliittoja on olemassa, mutta vähintään yhtä paljon on avioliittoja joissa tingitään ja eletään kompromississa. 

Vierailija
166/243 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No huhhuh miten keskenkasvuisen ja jotenkin moniongelmaisen oloinen tyyppi! Vaikea uskoa että kyseessä on aikuinen nainen, eikä joku isäongelmainen edgyilevä teini. Vai perus perhe-elämä olisi pahin painajainen ja syvää rakkautta ei ole olemassakaan :D sellasta sieltä.

Myös hänen kuvansa parisuhteista on hirveän negatiivinen. Monilla on tosi hyvät ja onnelliset parisuhteet, en tiedä mitä ongelmia sannalla on ja mitä ihmettä hänelle on tapahtunut kun on tollaset mielipiteet.

Ei. Nimenomaan tänä aamuna perheelliset myönsi ettei onnella ole väliä kunhan on joku. Tämän jonkun pisteitä nosti kolikoiden tuonti.

18 vuotta pitäisi katsella Jokusta, josta ei edes pidä...

Vierailija
167/243 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksuaalisekoilu ja pysyvien parisuhteiden halveksinta on myös hyvin pitkälle paitsi teknologian edistämä myös urbaani ilmiö. Anonyymiys on täysin mahdollista ja jopa tavallista, ehkä etunimet jaetaan.

Minkään ei halutakaan olevan pysyvää. Pääasia että on kivaa edes hetken kerrallaan. En tiedä miten tuo eroaa mistä tahansa päihteestä, huumeesta tai addiktiosta, olipa näiden ihmisten julkisivu miten sliipattu tai keskiluokkainen tahansa. Tämä huume on vaan jotenkin ihan omaa luokkaansa, koska sillä on sosiaalinen ulottuvuus.

Vierailija
168/243 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seksuaalisekoilu ja pysyvien parisuhteiden halveksinta on myös hyvin pitkälle paitsi teknologian edistämä myös urbaani ilmiö. Anonyymiys on täysin mahdollista ja jopa tavallista, ehkä etunimet jaetaan.

Minkään ei halutakaan olevan pysyvää. Pääasia että on kivaa edes hetken kerrallaan. En tiedä miten tuo eroaa mistä tahansa päihteestä, huumeesta tai addiktiosta, olipa näiden ihmisten julkisivu miten sliipattu tai keskiluokkainen tahansa. Tämä huume on vaan jotenkin ihan omaa luokkaansa, koska sillä on sosiaalinen ulottuvuus.

Suhteessa olevat ihan itse kertovat kuinka arseesta suhteessa olo on. Ei tähän tarvita salaliittoteorioita.

Vierailija
169/243 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sannat saavat elää kuten haluavat, minä elän eri tavalla.

Vierailija
170/243 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän on hienoa että on löytänyt itselle sopivan tavan olla suhteessa, rehellisesti ja ilman pettämisiä. Ei se suhteen ulkopuolisille ihmisille kuulu millään lailla kuinka joku rakkauselämänsä järjestää.

Mikä sopii toiselle, ei sovi kaikille. Joten en tuomitse heitä, jotka ovat löytäneet oman tapansa toimia parisuhteissa. Kun kaikki tapahtuu yhteisymmärryksessä kumppanin kanssa niin se ei ole ulkopuolisten asia tuomita. Tuli mieleen edesmenneen Ilkka Suomisen tytär Riikka Suominen, joka on julkisesti puhunut avoimen parisuhteen puolesta ja kuinka ollakaan myös isänsä hyväksyi asian.

Vierailija
171/243 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sopii toiselle, ei sovi kaikille. Joten en tuomitse heitä, jotka ovat löytäneet oman tapansa toimia parisuhteissa. Kun kaikki tapahtuu yhteisymmärryksessä kumppanin kanssa niin se ei ole ulkopuolisten asia tuomita. Tuli mieleen edesmenneen Ilkka Suomisen tytär Riikka Suominen, joka on julkisesti puhunut avoimen parisuhteen puolesta ja kuinka ollakaan myös isänsä hyväksyi asian.

GASP! Kokoomuslainen! Sensuroi äkkiä juttu!

Vierailija
172/243 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten! On tosi kivaa keskustella itsensä kanssa koko ketju! Ja olla niin moralistinen! Khihihihihihhih!

Enemmistöä ihmisistä ei kiinnosta muiden seksitavat tai touhut suuremmin. Tehköön mitä lystää.

Miksi tästä aiheesta on tullut viime vuosina suoranaista aivopesua? Vapaamielisyyttä selvästi liputetaan ja sitä halutaan edistää (vasen/vihreä poliittinen laita, jonka äänitorvi moni media on). Kyse on kuitenkin ihmisen henkilökohtaisesta ja yksityisestä elämänalueesta. Miksei sitä voi jättää rauhaan, muiden ehkä huomattavasti polttavampien ja painavampien aiheiden tieltä? Kuten vaikka yhteiskunnan eriarvoistumiskehitys?

Alueellinen eriarvoisuus?

Koska porukoiden ei haluttaisi miettivän tälläisiä laajempia, oikeasti poliittisia ja osin globaaleja ongelmia. Siksi seksiä suu ja silmät täyteen. Vähän ehkä ilmastomuutosta saa murehtia, mutta sitten voikin taas keskittyä rietasteluun kun kulutusjuhlat on jo kielletty. Näinhän meitä nyt koulutetaan.

Vierailija
173/243 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun haukutaan naisia, palstan miehet ja naiset ovat ydinosaamisalueellaan.

Vierailija
174/243 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten! On tosi kivaa keskustella itsensä kanssa koko ketju! Ja olla niin moralistinen! Khihihihihihhih!

Enemmistöä ihmisistä ei kiinnosta muiden seksitavat tai touhut suuremmin. Tehköön mitä lystää.

Miksi tästä aiheesta on tullut viime vuosina suoranaista aivopesua? Vapaamielisyyttä selvästi liputetaan ja sitä halutaan edistää (vasen/vihreä poliittinen laita, jonka äänitorvi moni media on). Kyse on kuitenkin ihmisen henkilökohtaisesta ja yksityisestä elämänalueesta. Miksei sitä voi jättää rauhaan, muiden ehkä huomattavasti polttavampien ja painavampien aiheiden tieltä? Kuten vaikka yhteiskunnan eriarvoistumiskehitys?

Alueellinen eriarvoisuus?

Koska porukoiden ei haluttaisi miettivän tälläisiä laajempia, oikeasti poliittisia ja osin globaaleja ongelmia. Siksi seksiä suu ja silmät täyteen. Vähän ehkä ilmastomuutosta saa murehtia, mutta sitten voikin taas keskittyä rietasteluun kun kulutusjuhlat on jo kielletty. Näinhän meitä nyt koulutetaan.

Höpöhöpö! Nämä jutut on ihan marginaalia! Homo-, lesbo-, transujutut on ne, jotka jyrää.

Vierailija
175/243 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nämä esiin tulijat ovat lähes aina naisia. Blogeissakin nimenomaan naiset julistavat avoimista suhteistaan.

Kyllä minä sen ymmärrän, että jotku ihmiset haluavat elää avoimessa suhteessa. Sitä on vaikeampi ymmärtää, miksi he tahtovat julistaa niistä muille.

Miksi naisille on tärkeää kertoa juoksevansa siellä ja täällä ja etsivänsä nuorempia kumppaneita?

Onko se jonkinlaista hyväksynnän etsimistä?

Vierailija
176/243 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiks se ollu Harri Syrjälän avokki aikoinaan?

Ja eikö myös eron jälkeen haukkunut Harrin pystyyn tämän pettämisen takia? Mutta haastattelun mukaan Sanna ei itsekään ole ollut uskollinen entisissä suhteissaan :D Ok.

Vierailija
177/243 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Good for her! Ei ole olemassa vain yhtä tapaa elää elämää. Kaikille ei sovi se perinteinen parisuhde. Silloin, kun tilanne on kaikille osapuolille selvä, niin mikäs siinä.

Vierailija
178/243 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiks se ollu Harri Syrjälän avokki aikoinaan?

Ja eikö myös eron jälkeen haukkunut Harrin pystyyn tämän pettämisen takia? Mutta haastattelun mukaan Sanna ei itsekään ole ollut uskollinen entisissä suhteissaan :D Ok.

Eikös Sanna totea, että on ollut yhdessä suhteessa uskollinen. Epäilen, että viittasi siinä Syrjäsen kans olemiseen. Sannalle oli valtava pettymys/kolaus, kun Syrjänen halusi erota ja siksi Sanna kävi vuosien terapiassa eron jälkeen.

Vierailija
179/243 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoinkin että hänessä on jotain hyvin outoa Farmissa.

Vierailija
180/243 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla jäi vähän surullinen olo tuosta haastattelusta. Ihan vaan siitä, ettei hän ole saanut kokea koskaan sellaista syvää, molemminpuolista, pitkää parisuhdetta, joka ei väljähdä, vaan syvenee. Ja sitä, miten kertakaikkiaan p a r a s t a on, että sen alkuhuuman jälkeen, kun homma arkipäiväistyy ja tulee ristiriitoja, niin miten sanomattoman hienoa on nousta sieltä sellaiseen tosi syvään kumppanuuteen. Itse olen ollut 23 vuotta saman ihmisen kanssa ja juuri tuo suhteen kaari on parasta. Ihminen ei voi tietää, mitä on luvassa, jos ei jaksa koskaan elää sen arkipäiväisemmän tai vaikeamman vaiheen läpi. Yksi parhaista asioista omassa parisuhteessa (perusasioiden jälkeen: kunnioitus, rakkaus jne). on yhteinen huumori, sellainen kepeys, joka meidän välillä on. Edelleen saan nauraa tuon mieheni kanssa aivan mahakippurassa ihan silkasta tilannekomiikasta ja verbaalisesta sanailusta. En vaihtaisi tätä mihinkään. 

Se, ettei Mämmi, tai joku muu ole saanut pitkää hyvää parisuhdetta ja rakkautta kokea, ei tarkoita, etteikö sitä olisi olemassa. Jos hän on tyytyväinen elämäntilanteeseensa niin hyvä niin ja sitoutumattomuudessakin on tietysti omat hyvät puolensa. Itseäni hänen puheensa ei kuitenkaan vakuuta ja en usko, että tuollainen elämä lopulta on kovin pitkään tosi tyydyttävää.

Kaikessa on aina puolensa. Pitkässä parisuhteessa on ehdottomasti paljon hyviä puolia, on luottamusta ja intimiteettiä toisen kanssa, turvallisuutta... Toisaalta sitten kompromissina joutuu tinkimään intohimosta, jännityksestä ja säpinästä. Kukin saa miettiä omalta kohdaltaan, mitä eniten arvostaa ja haluaa, ja toimia sen mukaan. Yksi hyvä vaihtoehto on myös avoin suhde, jossa saa parhaat puolet molemmista maailmoista.

Miksi pitää tinkiä? En minä ainakaan ole tinkinyt.

Onnittelut olet saanut kultakimpaleen. Ota huomioon ettei kultahippuja riitä kaikille. Senpä takia erotaan.

Juuri näin. Ottaa jotenkin pannuun sellainen naiivi olettamus, että jos itse on onnellinen vuosikausia kestäneessä parisuhteessaan, tarkoittaa se sitä, että pitkät parisuhteet ovat automaattisesti tosi hyvä juttu. Eihän se niin mene. On ihmisiä jotka ovat tyytyväisiä, ja ihmisiä jotka ovat tyytymättömiä, osa varmaan on haaveillut erosta uskaltamatta ikinä sitä toteuttaa, ehkä oma kumppani on salaa haaveillut erosta kaikki vuodet, ja jos itse on tyytyväinen siihen, että seksiä harrastetaan tunnin verran kerran viikossa, niin voiko olla varma, että se riittää kumppanillekin? Miten paljon pitkissä parisuhteissa hoetaan rakkautta vain tavan vuoksi eikä aidosta sydämen palosta, miten moni valehtelee itselleen olevansa onnellinen vaikkei ole, ja kuinka moni joutuu tukahduttamaan omia tunteitaan vain koska niiden esiin tuominen riskeeraisi parisuhteen harmonian? ... Uskon siihen, että aidosti onnellisia pitkiä avioliittoja on olemassa, mutta vähintään yhtä paljon on avioliittoja joissa tingitään ja eletään kompromississa. 

Minä en pidä omaani 100% kultakimpaleena ja parisuhdettamme iankaikkisesti onnellisena huolimatta siitä, että meistä kumpikaan ei ole joutunut tinkimään mistään. Mutta se olikin kummallekin sen edellytys, kaiken rakkauden ja huomioon ottamisen ohella, että ylipäätään alamme suhteeseen: minä olen minä, toinen on se mitä on, eikä meidän suhde saa olla yhtä kompromissia kompromissin perään saati luonteiden tai ominaisuuksien jatkuvaa sovittamista ja asioista vänkäämistä. Siksi kai minuakin kutsuttiin ikuiseksi sinkuksi, koska luultiin ettei minulle kelpaa kukaan, mutta minusta suhteessa kuuluu olla kaksi (+lapset niin halutessaan, kuten meillä). Ei parisuhde ole vain yksi olio  ja ehkäpä se onkin meidänkin suhteen suola, kun ei yritetä olla yksi ainut yksilö vaan kummallakin on elämä myös parisuhteen ulkopuolella (toki lapset ja heidän tarpeet ensisijaisesti huomioiden).

Ei kukaan käske olla epäsopivan parin kanssa eikä tyytymään johonkin. Itse mieluummin olin aina sinkkuna kuin että alkaisin suhteeseen, joka on yhtä himotonta kärsimystä ja kompromissia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan