Etelä- ja Keski-Euroopassa syödään joka aterialla leipää ja surutta pastaa yms - Suomessa puhutaan hiilarimössöstä
Suomessa tuntuu olevan vallallaan joku pelko että onhan kaikessa ruoassa tarpeeksi proteiinia ja kaikki leivästä riisiin on määritetty joksikin hiilarihötöksi.
Vaikka samaan aikaan esim pastassa tai riisissä on 13 grammaa proteiinia/100gr ja on muutenkin osa normaalia ruokaa.
Etelä-Euroopassa leipää, pastaa yms syödään ihan normaalisti ja ollaan normaalipainoisia ja hoikkia.
Kommentit (128)
Se on vaan median tuoma harha. Vain pieni osa ns. "terveystietoisista" pitää leipää ja pastaa pahana asiana. Suurin osa suomalaisista syö joka aterialla leipää ja perunaa.
Vierailija kirjoitti:
Yksi kauneimmista naisista Sophia Loren on sanonut monta kertaa että hänen kilonsa pysyvät kurissa pastalla. Ja italialaisena syö pastaa päivittäin.
Ja isoja annoksia, LOL. Todellisuudessa imeskelee yhtä spagettia vartin vai luuletko oikeesti Sophian vetävän pastaa lautasia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuoretta ja ei-pussitettua leipää kaipaavalle huomiona että Suomessakin monissa ruokakaupoissa on saatavilla juureen leivottuja vastapaistettuja leipiä ja patonkeja yms
Ei ne tuoreita ole.
Osassa lukee täällä tänään leivottu tms tai valmistusmaa Suomi tai tietty leipomo. Ei kai täällä kaikki ulkomailta tule? Varmaan osa ulkomailtakin tulee, monia leipiä esimerkiksi Virosta tai Ruotsista
Itse ainakin ostan ihan kotimaisten leipomoiden samana päivänä leivottua leipää. Pienempiä leipomoita usein, jos on juureen leivotusta kyse ja ainakin pk-seudulla valikoima on hyvä.
Ja hyviä ovat!
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi ihmiset siellä syövät aamupalaksi ehkä yhden leivonnaisen kahvin kanssa ja kunnon ruoka syödään usein vasta myöhään illalla. Täällä jotkut pelkäävät iltasyömistä klo 18 jälkeen ettei vaan liho, kun etelässä illallistetaan usein vasta 21-22 aikaan.
Ei kuulosta kovin terveelliseltä tuokaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi ihmiset siellä syövät aamupalaksi ehkä yhden leivonnaisen kahvin kanssa ja kunnon ruoka syödään usein vasta myöhään illalla. Täällä jotkut pelkäävät iltasyömistä klo 18 jälkeen ettei vaan liho, kun etelässä illallistetaan usein vasta 21-22 aikaan.
Millähän perusteella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millähän perusteella?
Yksi leivonnainen kahvin kanssa on aika vaatimaton aamupala, joka ei pidä nälkää kovin hyvin. Suurelle osalle ihmisistä illallisen syöminen 21-22 aikaan on myös aivan liian myöhään, jonka vuoksi nälkä kasvaa todella suureksi ja kerralla tulee syötyä melkoisen suuria määriä.
Vierailija kirjoitti:
Se on vaan median tuoma harha. Vain pieni osa ns. "terveystietoisista" pitää leipää ja pastaa pahana asiana. Suurin osa suomalaisista syö joka aterialla leipää ja perunaa.
Pastassa glykeeminen indeksi on matala ja verensokeri nousee hitaasti eli on ns hidas hiilihydraatti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millähän perusteella?
Kun illalla syödään enemmän, jää aamupalakin pienemmäksi.
Ei kai ne liho kun aamupalaksi croisantti ja kuppi kahvia ja sitten ollaan koko päivä nälässä kunnes illalla mätetään pastaa ja viiniä.
Minä ostin yhtenä aamuna Lidlistä suklaa-croisantin ja jääkahvin aamiaiseksi, vatsa turposi välittämästi ja piereskelin koko aamupäivän. Ei olisi minusta italialaiseksi :D
Minä olen aina syönyt leipää, pastaa, perunaa ym. ilman omantunnontuskia. Olen koko elämäni ollut hoikka. En aio muuttaa ruokailutottumuksiani jatkossakaan.
Vierailija kirjoitti:
Ja viinit sekä mineraalivesi, ei olutta.
Tämä on tärkeä tekijä vertailtaessa eri maiden ruokakulttuureja. Niin, eikä myöskään sitä maitoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai ne liho kun aamupalaksi croisantti ja kuppi kahvia ja sitten ollaan koko päivä nälässä kunnes illalla mätetään pastaa ja viiniä.
Siinä välissä on yhden aikaan lounas jota voidaan syödä reilu tuntikin
Vierailija kirjoitti:
Minä ostin yhtenä aamuna Lidlistä suklaa-croisantin ja jääkahvin aamiaiseksi, vatsa turposi välittämästi ja piereskelin koko aamupäivän. Ei olisi minusta italialaiseksi :D
Voi osassa jääkahvijuomista olla melkoinen määrä sokeria tai makeutusaineita ja melko käsitelty tuote
Suomalaisten ei tarvisi yhtään tankata proteiinia, poikkeuksena vanhukset ja vegaanit. Muilla tuskin riskiä että tulisi liian vähän, sitä paitsi se liika proteiini muuttuu ihan yhtä lailla läskiksi kuin mikä tahansa muukin ravintoaine mitä on syöty liikaa. Sen sijaan pieni annos pastaa tai vaikkapa banaani ennen lenkkiä tai salia antaa hyvin virtaa ja saa vedettyä kovemman treenin kuin jollain vähähiilarisella ruokavaliolla.
Suomessa kehotetaan syömään aamupala, lounas ja illallinen, iltapala. Sitten illalla tv ja sipsit ym
Esim Espanjassa aamupala voi olla olematon, lounas kevyt ja illallinen syödään perheen / ystävien kanssa myöhään.Taitaa sipsit jäädä. Kokonaiskalorit jäävät vähemmälle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millähän perusteella?
Yksi leivonnainen kahvin kanssa on aika vaatimaton aamupala, joka ei pidä nälkää kovin hyvin. Suurelle osalle ihmisistä illallisen syöminen 21-22 aikaan on myös aivan liian myöhään, jonka vuoksi nälkä kasvaa todella suureksi ja kerralla tulee syötyä melkoisen suuria määriä.
Itse olen 40 v syönyt illalla pääosan ruuastani, olen hoikka, enkä ole haittoja havainnut
Ruokarytmejä voi varmasti olla monta toimivaa. Kunhan ei syö koko ajan ja jokainen ateria ole iso
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millähän perusteella?
Kun illalla syödään enemmän, jää aamupalakin pienemmäksi.
Mitä epäterveellistä tuossa sitten on. Eikös tuo ole ihan järkeenkäyvää?
Itse ainakin ostan ihan kotimaisten leipomoiden samana päivänä leivottua leipää. Pienempiä leipomoita usein, jos on juureen leivotusta kyse ja ainakin pk-seudulla valikoima on hyvä.