Miksi pukeudut mustiin vaatteisiin?
Ihmetyttää, kun tosi monella mustat housut, musta takki, mustat kengät, musta paita. Miksi? Ymmärrän käytännöllisyyden kyllä, että mustassa ei näy lika, mutta en ymmärrä koko mustiin pukeutumista. Kunnon hautajaismeininki.
Kommentit (117)
Ennen olin mustaan pukeutuja ja jotenkin haarmaahiirulaisesti varman päälle ottaja, nyt olen hankkinut ihania värikkäitä mekkoja ja tunikoita jne. Tunnen itseni ihan eri ihmiseksikin. :)
Kannustan siis ketä tahansa siis pukeutumaan rohkeammin, kunhan tosiaan vaatteet ovat tyylikkäät, sopivan kokoiset, tarkoituksenmukaiset, tilanteeseen sopivat jne.
Henkilökohtaisesti en pidä mustasta, koska yhdistän värin suremiseen. Olen huomannut, että tummissa vaatteissa kulkevat ihmiset katoavat lähes kokonaan näkyvistä pimeällä. Kun illalla ajaa kaupungissa raitiovaunulla, jalkakäytävillä liikkuu epäselviä hahmoja, joita on vaikea erottaa.
Vierailija kirjoitti:
https://anna.fi/lifestyle/moni-pukeutuu-mustaan-vaikka-se-sopii-yllatta…
Eli kannattaa mennä sinne pukeutumisneuvojalle, niin saa oikeanlaisia ohjeita.
Tiedän kyllä ettei musta ole kaikkein paras väri mulle, mutta ei kiinnosta, se on helppo ja sopii kaiken kanssa. En halua käyttää pukeutumiseen ja vaatteiden hommaamiseen aikaa ja vaivaa.
Mun lempiväri on musta. Mustaan on helppo yhdistää muita värejä. Musta on tyylikäs väri vaatteissa. Ja kyllä kalpeille sopii musta hyvin.
Miksi tehdä ongelmaa yhdestä väristä?
Työasu on musta puku ja toisissakin hommissa musta toimii paremmin, ei heti näy lika. Vapaalla olis kiva pukeutua värikkäämmin, mutta kivoja sävyjä on vaikea löytää. Muotivärit ei aina ole ihan itselle sopivia. Ja usein just sitä kivaa mallia on vaan mustana tarjolla
Itse kuulun siihen vähemmistöön jonka pukeutumisessa mustan osuus on korkeintaan 1 vaate. Toisaalta mulla löytyy mustia vaatteita vain yhdet housut, yksi toppi, yhdet shortsit ja 2 laukkua. Siinä kaikki mitä mustana löytyy
Wikipediasta artikkelista musta:
"Heijastamisen sijasta musta pinta imee (absorboi) lähes kaiken valon itseensä. Musta ei itse asiassa ole varsinainen värisävy, vaan se kuuluu värittömiin eli niin sanottuihin akromaattisiin sävyihin. Musta ei siis ole spektrin väri eikä sillä ole mitään tiettyä valon aallonpituutta."
..."Fysiikassa musta kappale on idealisoitu kohde, joka ei lainkaan heijasta valoa vaan absorboi kaiken siihen kohdistuvan säteilyn."
https://fi.wikipedia.org/wiki/Musta
Musta on itsestäänselvä väri joka käy kaikkialle. Kesällä tai pienten lasten kanssa en käytä täysin mustaa. Talvella pitää olla heijastin.
Pari kertaa on ollut outoa, kun joku on tivannut, mikä ajatus tuossa on taustalla? No ei mikään muu kuin että jotainhan sitä täytyy olla päällä alastomuuden peitoksi ja lämmikkeeksi.
Mutta kyselijät on heikkoja typeryksiä joilla on tarve lokeroida kaikki helpommin käsitettävään muotoon.
Mattamusta hoikentaa, kiiltävä musta korostaa muotoja, joten kaikki musta ei ole samanlaista.
Olin laiha mutta rintava. Yksi litteä nainen ilkeili: mustiin pukeudutaan jotta näyttäisi laihalta. Sivuhuomautus: turhan suuret rinnat ei ole sama kuin lihavuus. Pukeutumisessa vaikuttaa mittasuhteet, rintavilla kapea mutta pitkä paita esim.
Koska en ole sirkusihminen. En ole pelle.
Vierailija kirjoitti:
Koska en ole sirkusihminen. En ole pelle.
Eli toisin sanoen, jos käyttää värejä, on pelle. Ok.
Käytän mustia vaatteita hautajaisissa. Ne ovat huollettuna pukupussissa seuraavaa käyttöä varten. Samoin mustat kengät ja musta takki, valkoiset hanskat ja valkoinen kaulaliina ja musta käsilaukku. Takin taskuissa on monta nenäliina pakettia.
Muina aikoina en käytä yhtään mitään mustaa. En kenkiä, laukkua, reppua en mitään. Ainoa musta on piknikille otettava roskapussi, musta on siistimpi, kuin Alepan keltainen.
Vaatiikin todella paljon mielikuvitusta käyttää pelkästään mustaa.
Jos pukeutuisin esimerkiksi pellavan väriseen (ja siitä tehtyyn) mekkoon, tuloksena olisi sellainen perunasäkki-look tai orja-look. Töissä puolestaan joudun jo käyttämään kirkasta oranssia/keltaista, jotta erottuisin. Minusta se ei ole yhtään imartelevampi näky. Vapaa-ajalla tykkään vaan olla mustassa tai harmaassa, koska ne ovat minulle neutraaleja värejä eivätkä tuo epämääräisiä mielleyhtymiä. Toki vaatteissa on syytä kiinnittää huomiota materiaaliin, koska se vaikuttaa paljon siihen, miten vaatteet/asukokonaisuus tulkitaan.
Selityksenä mustan käyttämisen pakolle siis se, koska muita värejä ei voi yhdistellä keskenään. Tai että sellainen olisi jotenkin ruman näköistä. Aika kummallisia ja yksiulotteisia perusteita.
Jaa että muuten menee pyykinpesu pieleen tai muut vaatteet värjäytyy jos ei ole vain mustia vaatteita. En usko että suomalaiset ovat oikeasti niin tumpeloita.
Jos katsoo vaatteita, joilla olin äsken töiden jälkeen kaupassa, niin juu, mustat nahkaiset kävelykengät 5 cm korolla, mustat siistit housut, musta siis Luhdan takki, harmaa huppupaita (kierrätetyistä PET-muovipulloista) ja tättärää...! turkoosi teepaita!
Minulla ei ole tällä hetkellä muita kuin mustia housuja, kenkäni ovat pääosin mustia, jos ei lasketa roskiskeikalla ja mökillä käytettäviä iloisen värisiä crockseja. Pitkähihaiset ovat mitä ovat, niitä on ihan kaiken värisiä, samoin teepaidat. Takkini on siisti musta takki ja iso osa takeistani on mustia tai tummia, sillä sen värisiä asiallisia takkeja nyt vain löytyy kaupoista parhaiten. Koiran kanssa ulkoillessa saatan pitää vaikka pinkkiä tai oranssia takkia, mutta töihin en niitä laita. Talvella pidän usein kaulassa huivia ja noin 20+ huivissani löytyy kyllä sateenkaaren värit.
Olen liki viisikymppinen ja en oikeastaan mieti mitä muut ajattelevat vaatevalinnoistani kunhan itse viihdyn niissä ja ne ovat tarkoitukseen sopivat.
Ensinnäkin kerään katseita mustissa, kuinka paljon sitten tulisikaan värikkäissä? Toisekseen en halua olla täti jolla on sävy sävyyn mallattu huivit ja huulipunat jne - en ikinä! Kolmanneksi pidän mustan antamasta "mystisestä" vaikutelmasta jolloin kuoseilla voi leikkiä paljonkin, pitsiä, samettia jne.
Vaatteet ovat helpommin yhdisteltävissä, kun kaikki sopivat takuuvarmasti yhteen. Lisäksi mustia vaatteita saa aina, muut värit menevät trendien mukaan ja joskus voi mennä vuosikausia ennen kuin omalta tuntuvan värisiä vaatteita näkee kaupoissa.
Ja kuten täällä on pari todennutkin, myös pyykkääminen on helpompaa, kun voi laittaa kaikki vaatteet samaan koneelliseen.
Mun tehtäväni ei ole viihdyttää pukeutumisellani ketään. Jos joku masentuu tai ahdistuu mun vaatetuksestani, kannattaa miettiä voisiko itselleen tai omille ajatuksilleen tehdä jotain.