Työnhakuvelvoite 4 työpaikkaa kuukaudessa!!
Terveisiä kaikille tuleville työttömille, jotka kesät viettävät työttömänä itsestään riippumattomista syistä. Esim. Koulunkäynninohjaajat, opettajat, varhaiskasvatuksen määräaikaisuuksia tekevät ja kaikki te jotka palaavat kesän jälkeen syksyllä sorvin ääreen.
Olethan huomioinut, että olet välittömästi velvoitettu työttömäksi jäätyäsi hakemaan neljää eri työpaikkaa. Varmistamaan hakusi te-keskuksen oma-asioinnissa. Joudut lisäämään itsesi myös työmarkkinatorille. Joudut käymään 2vk sisään työttömäksi jäätyäsi kasvotusten keskustelemassa omalla työllisyysneuvojallasi ja tämäkin omakustanteisesti, ellei matkojen kesto yhteensä ole yli 3 tuntia.
Minä en ymmärrä asiaa meillä, jotka käymme töissä suurimman osan vuodesta. Emme me ole työtä vieroksuvia tai tahallisesti työttömiä kesäaikaan.
Mitä vit@% täällä maassa tapahtuu!? Miksi näitä suurimpimpia kyttäystoimia ja resursseja ei laiteta niiden tahallaan, omasta tahdosta työttömien pään menoksi, jotka hyödyntävät veronmaksajien rahavirtaa vuodesta toiseen.
Mitä meille on vielä luvassa? Kaikille, kun ei kuitenkaan riitä sitä vakityöpaikkaa.
Kommentit (3609)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montakohan kertaa pikkupaikkakunnalla voi hakea samaa motokuskin paikkaa (johon ole pätevyyttä eikä osaamista) ennen kuin byrokratia alkaa tuottaa ongelmia? Ei meinaan ole täällä syrjänperillä ihan loputtomiin paikkoja, joihin hakemuksia laittaa. Siksi tässä ollaankin suurin osa vuodesta työttömänä, mutta sitäkös nämä kynänpyörittäjät ymmärtäisivät.
Pienillä paikkakunnilla on muitakin työpaikkoja. Huomaatko, että naapurisi ovat töissä!
Pikkukunnassa ei ole kovin montaa avointa työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi ilmoittautua työttömäksi työkkäriin, mutta miten se nyt on: seurataanko sitä, että on varmasti hakenut niitä neljää paikkaa kk, vai ei? Ristiriitaisia tietoja täällä... Järkevästi ajatellen, ei työkkärin virkailijat tietenkään voi alkaa sitä jokaisen kohdalla tarkistella...
Tässä pitää nyt eroittaa toisistaan nämä kaksi juttua.
Yksinkertaisuudessaan asia menee näin:
Kun ilmoittaudut työttömäksi niin jatkossa tapahtuu seuraavaa:
Te-toimiston sivuille kirjaudutaan ja ilmoitat sinne ( rasti ruutuun meiningillä), että olet hakenut viimeisen kuukauden aikana 4 työpaikkaa. Ja kun olet rastittanut hakeneesi neljää paikkaa, korvaukset juoksevat automaattisesti.
Tätä seurataan automaattisesti ja koko ajan.
Se, oletko oikeasti hakenut ilmoittamiasia työpaikkoja, miten olet ollut yhteydessä työnantajaan ( soittanut, käynyt paikan päällä, tehnyt netin kautta hakemuksen jne) ei seurata.
Eikä sitä, onko kyseessä ollut ilmoitettu vapaa työpaikka tai oletko laittanut avoimen hakemuksen tai tavannut ex-työnantajan lähibaarissa ja kysellyt töitä.
Summa summarum.
Sitä seurataan, että olet ilmoittanut ( laittanut rastin ruutuun Te-toimiston nettisivuilla) hakeneesi neljää työpaikkaa kuukauden aikana.
Sitä taas ei seurata, oletko todellisuudessa hakenut noita paikkoja. ja miten olet hakemisen tehnyt.
Juuri näin
Ja riippuen paikkakunnan työllisyystilanteesta tai avoimien työpaikkojen määrästä vaadittujen hakemusten määrä voi olla 1-4. Vertaa Helsinki vs Inari.
Mulle työkkäristä kertoivat että vaadittujen paikkojen lukumäärä johtuu hakijan työkyvyistä eli oletko ns. kunnossa. Mulle työkykyiselle ja koulutetulle vaadittu hakumäärä on se neljä, vaikkei maakunnassani ole ollut viimeisen kolmen kuukauden aikana yhtään alani työpaikkaa. Hakualueekseni on siten määritelty koko maa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole iso homma hakea 4 paikka kk. Haen enemmänkin, joka päivä jotain. Ikä 46 v on este ja koulutuksen puute. Enää 20 v eläkeikään.
Ei minustakaan ole homma eikä mikään hakea neljää paikkaa kuussa. Koulutustakin mulla on. Mutta olen jo vasta 53 v, eikä se tunnu kelpaavan työnantajille. Työkkärin virkailijan mielestä ikärasismia ei ole olemassakaan, vaan vika on tietysti jollakin muulla tapaa minussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montakohan kertaa pikkupaikkakunnalla voi hakea samaa motokuskin paikkaa (johon ole pätevyyttä eikä osaamista) ennen kuin byrokratia alkaa tuottaa ongelmia? Ei meinaan ole täällä syrjänperillä ihan loputtomiin paikkoja, joihin hakemuksia laittaa. Siksi tässä ollaankin suurin osa vuodesta työttömänä, mutta sitäkös nämä kynänpyörittäjät ymmärtäisivät.
Pienillä paikkakunnilla on muitakin työpaikkoja. Huomaatko, että naapurisi ovat töissä!
En minä kyttää naapureitani
Miten teille muille kesätyöttömille kävi? Minuun ei kukaan ottanut yhteyttä. En tiedä vaikuttiko asiaan, että syksyn työsopimus oli jo valmiina. Ilmeisesti te-toimistoilla oli uudistuksen kanssa niin kiire, etteivät vain ehtineet.
Mitä työkkäri sanoo jos palkkatoive on sellainen että kukaan ei palkkaa, tuleeko karenssia jos jää kiinni?
Vierailija kirjoitti:
Mitä työkkäri sanoo jos palkkatoive on sellainen että kukaan ei palkkaa, tuleeko karenssia jos jää kiinni?
Eikö työsopimukseen pääseminen ole ihan eri asia kuin hakemuksen lähettäminen?
Vierailija kirjoitti:
Arvailuksi menee. Järkeilen asian niin, että palkkatoive täytyy olla työtehtävään suhteutettuna realistinen. Ottaen huomioon myös hakijan koulutuksen ja kokemuksen.
Ei siis voi hakea kaupan kassalle ja pyytää 5000€.
Vierailija kirjoitti:
Minun ystäväni on raskaana ja joutuu lähtemään tähän samaan paskarumbaan, kun jää kesäkuun jälkeen pitkän määräaikaisuuden jälkeen työttömäksi. Ihan samat säännöt hänelläkin tulee olemaan. Ei pätkääkään armoa, vaikka liittoon kuulunut vuosia. Sepä mukavaa vielä loppuraskaudessa alkaa näitä työkkärin kyykyttämisiä hoitamaan.
Öööö.... Miten se liittoon/työttömyyskassaan kuuluminen liittyy tuohon työnhakuvelvoitteeseen? Joku muu ne lait säätää ku Kela tai kassat tai liitot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi ilmoittautua työttömäksi työkkäriin, mutta miten se nyt on: seurataanko sitä, että on varmasti hakenut niitä neljää paikkaa kk, vai ei? Ristiriitaisia tietoja täällä... Järkevästi ajatellen, ei työkkärin virkailijat tietenkään voi alkaa sitä jokaisen kohdalla tarkistella...
Varmuuden vuoksi kannattaa säilyttää jokaisesta paikasta joku todiste että on hakenut. Hakusähköposti tai "Kiitos hakemuksestasi tehtävään" -viesti.
Ei kaikkialta tule mitään vahvistusta tai edes lopullista vastausta. Suurimpaan osaan minun hakemistani paikoista täytetään joku nettilomake eli minulle ei jää mitään todistetta siitä. Vaan eipä niiden perään ole kukaan kysellytkään.
Onko niillä muka lupa kysellä. Sehän rikkoo yksityisyydensuojaa.
Ei te-väki työnantajilta kysele hakujen perään vaan sinulta itseltäsi. Hakija on velvollinen säilyttämään hakemukset vuoden ajan koneella, sähköpostissa, pilvessä, paperisena tulosteena.
Työmarkkinatuen eteen pitäisikin tehdä töitä. Eli ilman työpaikkaa et saisi työttömyyskorvaustakaan. Kyllä tekevälle aina töitä löytyy.
Nämä opit tältä palstalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmuuden vuoksi kannattaa säilyttää jokaisesta paikasta joku todiste että on hakenut. Hakusähköposti tai "Kiitos hakemuksestasi tehtävään" -viesti.
Ei kaikkialta tule mitään vahvistusta tai edes lopullista vastausta. Suurimpaan osaan minun hakemistani paikoista täytetään joku nettilomake eli minulle ei jää mitään todistetta siitä. Vaan eipä niiden perään ole kukaan kysellytkään.
Onko niillä muka lupa kysellä. Sehän rikkoo yksityisyydensuojaa.
Ei te-väki työnantajilta kysele hakujen perään vaan sinulta itseltäsi. Hakija on velvollinen säilyttämään hakemukset vuoden ajan koneella, sähköpostissa, pilvessä, paperisena tulosteena.
Ei ole mitään velvollisuutta.
Eikä suullisesti kysyttyä paikkaa voi mitenkään todistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole iso homma hakea 4 paikka kk. Haen enemmänkin, joka päivä jotain. Ikä 46 v on este ja koulutuksen puute. Enää 20 v eläkeikään.
Ei minustakaan ole homma eikä mikään hakea neljää paikkaa kuussa. Koulutustakin mulla on. Mutta olen jo vasta 53 v, eikä se tunnu kelpaavan työnantajille. Työkkärin virkailijan mielestä ikärasismia ei ole olemassakaan, vaan vika on tietysti jollakin muulla tapaa minussa.
Eihän ne mitään myönnä. Syyllistävät vain.
Olen sua vähän vanhempi ja valitsin kuntouttavan työtoiminnan. Saan sen 9 e kulukorvauksen ja työpäivän pituus 4 h.
Sekä ilmainen ruoka ja kahvi sekä bussilippu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvailuksi menee. Järkeilen asian niin, että palkkatoive täytyy olla työtehtävään suhteutettuna realistinen. Ottaen huomioon myös hakijan koulutuksen ja kokemuksen.
Ei siis voi hakea kaupan kassalle ja pyytää 5000€.
Itse laitoin siivoushakemukseen 13.50 e / h. En päässyt.
Vierailija kirjoitti:
Eivät he ehdi kaikkea seurata. Mut kyllä ne todisteet kannattaa säilyttää oma mielen rauhan vuoksi.
Mua alkaa ikä ja sairaus suojelemaan. On lääkärin todistus. Joten ei ole painostettu mihinkään. Silloin tällöin soittelevat ja laittavat sähköpostiin ehdotuksia. Joskus soitan niihin ja joskus en. Sitten laitan rastin ruutuun että olen täyttänyt velvollisuuteni. Ja työkkärivirkailija harvemmin soittelee perään olenko hakenut. Eräs virkaintoinen työkkärin tantta kyseli kovastikkin olenko hakenut. Riippuu ihan virkailijasta millä päällä sattuu olemaan ja onko virkaintoinen. Yleensä niillä ei ole aikaa soitella perään.
Tänään juuri kävin Te- toimistossa ja homma menee juuri näin. Neljää työpaikkaa pitää hakea kuukaudessa. Lievennystä saa vain siinä tapauksessa että on osatyökykyinen tai sairaana. Tarkastelujakso on kuukausijoten 30.12 pitää tehdä selvitys asiasta oma asiointi kohtaan.
Voi kuulua yksityiseen.. liittoon ei koskaan ole pakko kuulua, voit valita pelkästään liiton työttömyyskassan myös.. Minulle aikanaan sanottiin että pitää liittyä liittoon, mikä oli helvetinmoinen valhe ! Olen aina neuvotellut palkkani suoraan, eikä ollut ongelmia.. ongelmia tulee jos ei halua tehdä töitä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnhakuvelvoitteessa ei ole ikäalennusta. Ei, vaikka olisit puolen vuoden päästä jäämässä vanhuuseläkkeelle. Katsopa, ketä äänestät kevään vaaleissa, jos vaikka saataisiin joku "korjaussarja" tälle mallille.
Huumoria se oli, jos joltain meni ohi.