Työnhakuvelvoite 4 työpaikkaa kuukaudessa!!
Terveisiä kaikille tuleville työttömille, jotka kesät viettävät työttömänä itsestään riippumattomista syistä. Esim. Koulunkäynninohjaajat, opettajat, varhaiskasvatuksen määräaikaisuuksia tekevät ja kaikki te jotka palaavat kesän jälkeen syksyllä sorvin ääreen.
Olethan huomioinut, että olet välittömästi velvoitettu työttömäksi jäätyäsi hakemaan neljää eri työpaikkaa. Varmistamaan hakusi te-keskuksen oma-asioinnissa. Joudut lisäämään itsesi myös työmarkkinatorille. Joudut käymään 2vk sisään työttömäksi jäätyäsi kasvotusten keskustelemassa omalla työllisyysneuvojallasi ja tämäkin omakustanteisesti, ellei matkojen kesto yhteensä ole yli 3 tuntia.
Minä en ymmärrä asiaa meillä, jotka käymme töissä suurimman osan vuodesta. Emme me ole työtä vieroksuvia tai tahallisesti työttömiä kesäaikaan.
Mitä vit@% täällä maassa tapahtuu!? Miksi näitä suurimpimpia kyttäystoimia ja resursseja ei laiteta niiden tahallaan, omasta tahdosta työttömien pään menoksi, jotka hyödyntävät veronmaksajien rahavirtaa vuodesta toiseen.
Mitä meille on vielä luvassa? Kaikille, kun ei kuitenkaan riitä sitä vakityöpaikkaa.
Kommentit (3609)
Vierailija kirjoitti:
Jäin itse juuri työttömäksi. Takana 18-vuoden työura samassa yrityksessä, joka lopetti taloudellisten syiden takia nyt liiketoimintansa. Olen maksanut korkeita veroja ja korkeinta liiton jäsenmaksua vuosikausia. Nyt kun tarvitsen rahallista tukea muutamaksi vuodeksi, niin sitä ei ole tarjolla. Sain hylätyn päätöksen opiskella ansiosidonnaisella, joka on 5000 euron palkallani paras mahdollinen tuki. Työkkärin mukaan minulla on riittävä osaaminen työmarkkinoilla. Terveydellisten syiden takia en voi enää jatkaa samalla alalla ja peruskoulupohjalla en pysty työllistymään sellaisiin tehtäviin, joita pystyisin tekemään. Opintotuki on aivan poissuljettu vaihtoehto henkilölle, joka asuu yksin ja jonka pakolliset asumismenot on vähintään 1200e + ruokakulut ja liikkuminen. Halpoja vapaita asuntoja on lähes mahdoton löytää PK-seudulta ja kauemmaksi on mahdoton muuttaa, koska koulu on Helsingissä. Nykyinen hallitus yrittää leikkauksilla pakottaa ihmiset töih
Siis teit 18 vuotta töitä, joihin nyt työttömäksi jouduttuasi ilmestyi yhtäkkiä joku terveydellinen este ja pitäisi päästä opiskelemaan toista alaa 5000 eur kuukausipalkalla?
Vierailija kirjoitti:
Jäin itse juuri työttömäksi. Takana 18-vuoden työura samassa yrityksessä, joka lopetti taloudellisten syiden takia nyt liiketoimintansa. Olen maksanut korkeita veroja ja korkeinta liiton jäsenmaksua vuosikausia. Nyt kun tarvitsen rahallista tukea muutamaksi vuodeksi, niin sitä ei ole tarjolla. Sain hylätyn päätöksen opiskella ansiosidonnaisella, joka on 5000 euron palkallani paras mahdollinen tuki. Työkkärin mukaan minulla on riittävä osaaminen työmarkkinoilla. Terveydellisten syiden takia en voi enää jatkaa samalla alalla ja peruskoulupohjalla en pysty työllistymään sellaisiin tehtäviin, joita pystyisin tekemään. Opintotuki on aivan poissuljettu vaihtoehto henkilölle, joka asuu yksin ja jonka pakolliset asumismenot on vähintään 1200e + ruokakulut ja liikkuminen. Halpoja vapaita asuntoja on lähes mahdoton löytää PK-seudulta ja kauemmaksi on mahdoton muuttaa, koska koulu on Helsingissä. Nykyinen hallitus yrittää leikkauksilla pakottaa ihmiset töih
Miten hallitus estää sinua kouluttautumasta? Voit 6 kk ajan opiskella niin paljon kuin ikinä halua, kunhan se jotenkin kehittää ammatillisia valmiuksiasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä alan osaamista sinulla on ja mille alalle olit hakeutumassa opiskelemaan? Itse olin vastaavassa tilanteessa ja sain myönteisen päätöksen opiskella ilman ongelmia.
Olen ollut kuljetus/rakennusalalla ja haluan terveydellisten syiden takia vaihtaa ICT-alalle. Koodareille löytyy töitä pitkin Suomea ja maailmaa.
Vasta valmistuneita koodareita on työttömänä pitkät rivit. Pulaa on niistä oikeista osaajista.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko kuullut lomakorvausten jaksotuksesta? Eli jatkossa työttömyyskorvausta ei saa ennen kuin lomakorvausta vastaava aika eletty ilman muuta tukia lomakorvausrahoilla. Sen jälkeen alkaa omavastuuaika, ja vasta sen jälkeen saa tukea.
'Noinhan se oli ennen koronaakin, paluuta entiseen malliin.
Heh, järjetöntä on. Sain työn, mutta aloitus oli vasta parin kk:n päästä, joten jouduin silti hakemaan näinäkin parina kuukautena neljää työtä, vaikka ei ollut edes mahdollisuutta ottaa vastaan. Jouduin hakemaan jopa sinä kuukautena, kun työni oli alkamassa, koska pari viikkoa... Eihän kukaan palkkaa viikoiksi tai kuukaudeksi vakkari-kokopäivähommaan, johon pitää kuitenkin uusi työntekijä opettaa Eikä monet työt (matalapalkka-alan ulkopuolella varsinkaan) ala samantien heti huomenna, vaan rekryprosessi aloitetaan ajoissa ja työn aloitusta sitten joutuu odottamaan.
40 vuotta työuraa takana ja nyt vuoden työttömänä ollut. Ei se herkkua ole työttömänä oleminen.
Pienet on ansiosidonnaiskorvaukset ja elämä muuten kallista.
Onneksi on velat ym maksettu jo vuosia sitten pois joten pärjää sitä näinkin.
Oikeastaan työtä ei ole ja jos onkin hakijoita on ollut 20-150 henkilöä jokaiseen työhön joista valitaan usein nainen ja korkeasti koulutettu tehtävään kuin tehtävään.
Kokemuksella ja osaamisella ei ole työnhaussa merkitystä. Kokemattomuus ja osaamattomuus on trendinä kaikilla aloilla julkisesta yksityiselle puolelle.
Työn hakua vaikeuttaa nyt jo loppu vuodesta alkanut työpaikkojen väheneminen.
Tiukkaa tekee täyttää velvoite kun ei ole mitä hakea.
Viideltä eri alalta työkokemusta vuosia menestystä yrittäjänä olemisen kautta hankittu ym. Koulutuksiakin hankittu, omalla kustannuksella kaikki. Ikä vain ratkaisee nykyisin vaikka työ vuosia olisi jäljellä yli 10 eläkeikään asti joka siirtyy hamaan tulevaisuuteen kokoajan.
Tsemppiä kuitenkin kaikille.
Joskus voi onni potkaista yllättäen.
Bisnestä voisi miettiä mutta kuten kokemus osoittaa hallitukset vaihtuu 4 vuoden välein ja samoin muuttuu yleensä moni muukin asia. Tänään pakkasta ja ruoskaa ehkä joskus porkkanaa ja lämmintä. Viimeistään kesällä.🥶🥶🥶🏳🌈
Kokemuksesta on hyötyä tasan siihen saakka, kun sillä on merkitystä. Tämän jälkee se on monesti rasite ja osaltaa ihan ymmärrettävästi. Tämä aiheuttaa sen, että pitkän työuran tehneen on lähes yhtä vaikea päästä rivipositioihin käsiksi, mitä uraansa aloittavan vaativiin johtotehtäviin.
Yritän itse vanhempana työnhakijana ymmärtämään tämän. En ihmettele yhtään miksi se minun poikani ikäinen henkilö ottaa mieluummin alaisekseen itseään nuoremman, kuin oman isänsä ikäisen hakijan.:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäin itse juuri työttömäksi. Takana 18-vuoden työura samassa yrityksessä, joka lopetti taloudellisten syiden takia nyt liiketoimintansa. Olen maksanut korkeita veroja ja korkeinta liiton jäsenmaksua vuosikausia. Nyt kun tarvitsen rahallista tukea muutamaksi vuodeksi, niin sitä ei ole tarjolla. Sain hylätyn päätöksen opiskella ansiosidonnaisella, joka on 5000 euron palkallani paras mahdollinen tuki. Työkkärin mukaan minulla on riittävä osaaminen työmarkkinoilla. Terveydellisten syiden takia en voi enää jatkaa samalla alalla ja peruskoulupohjalla en pysty työllistymään sellaisiin tehtäviin, joita pystyisin tekemään. Opintotuki on aivan poissuljettu vaihtoehto henkilölle, joka asuu yksin ja jonka pakolliset asumismenot on vähintään 1200e + ruokakulut ja liikkuminen. Halpoja vapaita asuntoja on lähes mahdoton löytää PK-seudulta ja kauemmaksi on mahdoton muuttaa, koska koulu on Helsingissä. Nykyinen hal
Mitä suurempi on palkka, sitä enemmän on miinuksia kun lasketaan ansiosidonnaista. 4000e palkalla saa vain noin 1500e/kk tukea, mutta monella se riittää opiskeluun. Opintotuki on vain noin 290e/kk. Este työskennellä kyseisellä alalla on voinut kehittyä vuosia, mutta työnantajan kanssa on voinut sopia, että työt on sellaiset mitä pystyy tekemään. Kun sitten työt loppuu esim. taloudellisten syiden takia, niin uutta työpaikkaa alalta voi olla vaikea saada terveydellisten rajoitteiden takia. Uusi työnantaja ei yleensä ole halukas muokkaamaan työtehtäviä tekijälle sopivaksi. Ainoa tapa työllistyä voi olla vain vaihtamalla alaa.
Joo, hölmöltähän tuo neljän työpaikan pakollinen haku tuntuu. Puoliso on käynyt kaikki mahdolliset firmat tässä pikkukaupungissa ja naapurissakin pariin kertaan ja sopinut että laittaa aina samoja firmoja sinne niiden listaan ja jos joku kysyy, sanovat firmoista että on töitä kysynyt tässäkin kuussa...Monessa ns. harjoittelupaikassakin ollut eikä enää noita paikkoja hyväksytä koska useamman kerran ollut samoissa paikoissa.
Mistä muuten tuntee sen "tahallisesti työttömän" ? Olenko se esimerkiksi minä joka en valita työttömyyttäni ja olen vajaatyökykyinen ja haen sen kerran kuussa jotain työpaikkaa? Tulemme ihan kohtalaisesti toimeen kun elellään tavallista säästäväistä elämää. Matkustellaankin muutamia kertoja vuodessa lähialueille. Eikö saisi olla tyytyväinen olotilaansa vaikka sattuukin olemaan työtön? Saadakseen päivärahoja on haettava töitä ja varsinkin haettava TE- toimiston osoittamaan työpaikkaan ja otettava se vastaan jos sen saa. Tämä taitaa usein unohtua. Eli kun niitä töitä ei vain ole tarjolla. Itse olen erään alan ammattilainen, turha tarjota marjanpoimintaa ym. Voisin kyllä mennä mutta työpanokseni ei varmasti kelpaa työnantajalle.
Miten ryhdytään omasta tahdostaan työttömäksi? Irtisanoutumalla töistä, ok. Silloin saa vähintään kolmen kuukauden karenssin. Olen saanut tuon karenssin montakin kertaa kun olen vaihtanut työpaikkaani ja mennyt toiseen firmaan töihin. Ja ollut pienen pätkän (viikon) työtön. No toisaalta siinä on se hyvä että olen ollut työttömänä työnhakijana vuodesta 2013 ja TE- toimiston kirjoilla eikä uusimmat kiristykset koske meitä vanhoja asiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko kuullut lomakorvausten jaksotuksesta? Eli jatkossa työttömyyskorvausta ei saa ennen kuin lomakorvausta vastaava aika eletty ilman muuta tukia lomakorvausrahoilla. Sen jälkeen alkaa omavastuuaika, ja vasta sen jälkeen saa tukea.
'Noinhan se oli ennen koronaakin, paluuta entiseen malliin.
Juu, aion pyytää että pidän lomapäiväni samantien joka kuukausi, jos nyt jotain töitä edes enää ilmaantuu.
Ei te toimistojen työntekijät tajua yhtään mitä työpaikkaa kenenkin on realistista hakea, joten siitä ei tarvitse juurikaan välittää. Eli ihan hyvin voi hakea työpaikkoja, joita ei varmasti saa, kunhan se ei ole liian ilmiselvää tyyliin kaupunginjohtajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäin itse juuri työttömäksi. Takana 18-vuoden työura samassa yrityksessä, joka lopetti taloudellisten syiden takia nyt liiketoimintansa. Olen maksanut korkeita veroja ja korkeinta liiton jäsenmaksua vuosikausia. Nyt kun tarvitsen rahallista tukea muutamaksi vuodeksi, niin sitä ei ole tarjolla. Sain hylätyn päätöksen opiskella ansiosidonnaisella, joka on 5000 euron palkallani paras mahdollinen tuki. Työkkärin mukaan minulla on riittävä osaaminen työmarkkinoilla. Terveydellisten syiden takia en voi enää jatkaa samalla alalla ja peruskoulupohjalla en pysty työllistymään sellaisiin tehtäviin, joita pystyisin tekemään. Opintotuki on aivan poissuljettu vaihtoehto henkilölle, joka asuu yksin ja jonka pakolliset asumismenot on vähintään 1200e + ruokakulut ja liikkuminen. Halpoja vapaita asuntoja on lähes mahdoton löytää PK-seudulta ja kauemmaksi on mahdoton muuttaa, koska koulu on Helsingissä. Nykyinen hal
Tutkintoon valmistava koulutus kestää yleensä 2-4-vuotta. 6kk opiskelulla voi yleensä vain kehittää oman alan osaamista. Aikuiskoulutustuki poistuu elokuussa, joten ainoa tapa opiskella on työttömyyskorvaus, Kelan kuntoutustuki tai opintotuki. Kuntoutustukea varten tarvitsee lääkärin B-lausunnon, jossa lääkärin tulee ottaa kantaa, että alan vaihto on ainoa tapa työllistyä. Ansiosidonnainen on tällä hetkellä kaikkein parhain tuki ja opintotuki taas kaikkein surkein. Opintolainan kannattaa ottaa vain siinä tapauksessa jos pystyy varmasti tietämään, että todella tulee heti työllistymään. Kaikilla ihmisillä ei ole ollut mahdollisuuksia opiskella nuorena, jolloin asui vielä kotona. Kaikilla ihmisillä ei myöskään ole varakkaita sukulaisia tai perintöjä tiedossa, jotka auttaisivat elämässä eteenpäin. Toiset joutuvat selviytymään kaikessa yksin ja siksi meillä tulisi olla yhteiskunnan tuki, joka auttaa silloin kun sitä tarvitaan. Valitettavasti meidän maassa on suuri määrä nuoria ihmisiä, jotka käyttävät tätä tukea väärin ja siksi sitä nyt törkeästi leikataan. Mielestäni tuki pitäisi kohdistaa vain niille, jotka ovat oikeasti olleet työelämässä ja maksaneet veroja, ja tuen pitäisi olla vain väliaikainen eli vaikka tutkintoon valmistavan koulutuksen mittainen. Jos taas et ole tehnyt päivääkään töitä, niin sinulla ei pitäisi olla oikeutta mihinkään tukiin.
Vierailija kirjoitti:
63v, 4hakua/kk, 50%varhennettu eläke, kesätöissä, eläkkeeseen 1,5v. Anssi siihen asti, "luvattu lisäpäivillä",
Päteekö luvattu anssi/leikataanko???
62v., sama tilanne, yksi haku kuussa, osatyökykyinen, just alkoi uusi 500 päivää. Kassan tiedotteessa sanottiin että ei koske meitä mutta minkäs noista tietää. Nyt on semmonen porukka vallassa että kaikki onmahdollista. Se on varmaa että talous sukeltaa ja rajusti mutta katellaan...
Ihmettelen kyllä aikuista ihmistä kuka ei koe omatunnon tuskia muiden rahoilla elämisestä. Olen itsekin tukea saanut ja niin pitää saadakin, mutta ei määräänsä enempää. Jossain kohtaa pitää antaa tönäsy jos ei homma lähde muuten käyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Hakemisessa menee max puoli tuntia kuussa.Kukaan ei sanonut että töitä olisi saatava,kunhan haet sen 1-4 paikkaa.
Totta. Minulla haettavana yksi paikka kuussa erinäisistä syistä. Eipä ole sopivia paikkoja tarjolla ja jo hakiessa tiedän että ei mitään mahdollisuuksia. Toisaalta eipä tuo haittaakaan mutta turhat hakemukset kuormittaa firmojen porukoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"tahallaan, omasta tahdosta työttömien pään menoksi, jotka hyödyntävät veronmaksajien rahavirtaa vuodesta toiseen."
AP han juuri on ITSE tällainen. Haluat TAHALLAAN olla työttömänä 3 kk vuodesta, muiden elätettävän, ja näin haluat jatkaa koko LOPPUelämäsi? hahahah. Kuule ei onnisu . Ihan hyvä että nämäkin jotka luuli voivansa lomailla 3 kk kesällä ilman työkkärin niskaanhönkimistä pannaan nyt kursseille, siivoaman kunnan vessoja tai muuhun raskaaseen duuniin. ,jos ei mu työ maita.
Onnistuu se. Ei työkkäri hönkäile niskaan kesällä, jos töitä on syksyllä luvassa. Lomalla hekin ovat.
Olen ollut aika kauan ja useammassakin firmassa töissä vain kesäisin. Sekä vuokralla että suoraan. 3-4 kuukautta töitä kesällä tai jos on ollut "tosi kiireistä" niin syksyisinkin. Senverran että työssäoloehto on täyttynyt. No viimeksi koko vuoden. Olen tuurannut laitosten kunnossapitäjiä tai niinkuin viimeksi, rakennettiin kokonaan uutta laitosta. Nyt ajattelin kun oli yhdestoista kesä niin pidän tänä vuonna koko kesän vapaata. Tai sitten ei, suostun kun jostain tutusta firmasta pyydellään avuksi. Kokemuksesta voin sanoa ettei työkkäri juuri hätistele kunhan silloin tällöin käy duunailemassa jotain vaihteeksi. Eikä ainakaan meille vanhemmille mitään kursseja tarjota, eikä kannatakaan rahoja tuhlata, eikä vessan siivoamista. Ammattilaisia firmat haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko jo selvillä, mikä muuttuu 2024 alusta? Ehdotuksia vaikka mitä, onko päätöksiä?
Oon silloin 63, eläke 64,5... en jaksa töitä enää täyspäiväisesti, osatyö ei riitä!
Aikooko tämä hallitus siis leikata yli 60-vuotiailta 500 päivän ansiosidonnaisen ja poistaa eläkeputken rippeet niiltäkin, joilla se vielä on, eli ennen 1964 syntyneiltä?
Tietääkseni ei, se oli kassan tieto. Ei kuulemma koske jo saatuja "etuja". Onhan paljon ihmisiä eläkeputkessa, outoa vetää takaisin yli kuuskymppisiä työmarkkinoille. Tosin eihän se paljon mitään muuttaisi, ansiosidonnainen juoksee. Mutta kukas varmaksi tietää
Vierailija kirjoitti:
Kuka kaivoi esiin vuoden vanhan jutun työttömistä? Joku työttömien vihaajako? Ensinnäkin: tuo laki EI taida olla enää voimassa. Minulle ei ole mitään velvoitteita. En ole hakenut neljää työpaikkaa kuukaudessa. Minulla on lääkärintodistus, joten en voi hakea mitä tahansa työpaikkaa.
Joo en tiedä miten on, puolisolla putos työnhakuvelvollisuus yhteen paikkaan kuussa kun oli hakenut neljännen kerran samoihin paikkoihin.
Ite oottelen uutta lausuntoa ja tehtäviä työkkäristä, syksyllä sain lausunnon alentuneesta työkyvystä. Annetut tehtävät olen hoitanut, hakenut töitä mitä on tarjottu ja hakenut omin päinkin. Sinänsä hassua että ikinä en ole päässyt työhön jota olen hakenut. Aina on joku tarjonnut tai pyytänyt töihin. Mutta ei siis työkkäri.
Työttömien vihaaja varmaan asialla. Joku jolla on paha olla kun on sössinyt elämänsä jotenkin ja joutuu pitämään kiinni oravanpyörästä. Turha olla kateellinen. Tehköön itse yli 40 vuotta raskaita töitä ja itkeköön sitten.
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalo yhdistykset ottaa ilman koulutusta kotisiivoamaan.
Eivät ota, eivätkä vanhuksia auttamaan eivätkä muihinkaan hommiin kun sanoo että on rikosrekisteri ! Sitä ei tarvitse edes näyttää heh hee...