Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työnhakuvelvoite 4 työpaikkaa kuukaudessa!!

Vierailija
27.05.2022 |

Terveisiä kaikille tuleville työttömille, jotka kesät viettävät työttömänä itsestään riippumattomista syistä. Esim. Koulunkäynninohjaajat, opettajat, varhaiskasvatuksen määräaikaisuuksia tekevät ja kaikki te jotka palaavat kesän jälkeen syksyllä sorvin ääreen.

Olethan huomioinut, että olet välittömästi velvoitettu työttömäksi jäätyäsi hakemaan neljää eri työpaikkaa. Varmistamaan hakusi te-keskuksen oma-asioinnissa. Joudut lisäämään itsesi myös työmarkkinatorille. Joudut käymään 2vk sisään työttömäksi jäätyäsi kasvotusten keskustelemassa omalla työllisyysneuvojallasi ja tämäkin omakustanteisesti, ellei matkojen kesto yhteensä ole yli 3 tuntia.

Minä en ymmärrä asiaa meillä, jotka käymme töissä suurimman osan vuodesta. Emme me ole työtä vieroksuvia tai tahallisesti työttömiä kesäaikaan.

Mitä vit@% täällä maassa tapahtuu!? Miksi näitä suurimpimpia kyttäystoimia ja resursseja ei laiteta niiden tahallaan, omasta tahdosta työttömien pään menoksi, jotka hyödyntävät veronmaksajien rahavirtaa vuodesta toiseen.

Mitä meille on vielä luvassa? Kaikille, kun ei kuitenkaan riitä sitä vakityöpaikkaa.

Kommentit (3609)

Vierailija
3161/3609 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On meitäkin , jotka oikeasti hakee töitä. Tuo 4/kk on aika vähän. Mä laitan keskimäärin 5-10 hakemusta viikossa. Toki täällä on mitä hakea.

Vierailija
3162/3609 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on Torstaina joku tapaaminen OMA valmentajan kanssa. Mitenhän kauan siellä menee

Mulla meni noin tunti. Patistettiin töihin kassaksi, siivoamaan... tai koulutus lähihoitajaksi yms

Oon 62

4paikkaa/kk on haut

Voiko ne pakottaa jo tossa haastattelussa hakemaan jonnekin?

Ei voi. Yrittävät kaikin keinoin laajentaa hakumahdollisuuksia oman ammatin ja osaamisen äärilaidoille. Ja 80km on nyt hakualue, ens v varmaan 180??? Vitsivitsi. Koulutusta ja yleisiä rekrytapahtumia suosittelevat vahvasti.

Tsemppiä

Oikein tsemppiä toivotellaan, kun työkkärissä pyritään tukemaan ja kannustamaan työllistymisessä paremman elintason saavuttamiseksi. Miten kehtaavatkin. Tsemppiä todellakin, että löytyisi ne keinot joilla voida saada jatkossakin olla sohvalla. Ei se ole elämää, jos ei ole tili tyhjä jo kuun puolessa välissä eikä perseessä ihottumaa siitä sohvalla istumisesta.

Työkkärissä tuetaan ja kannustetaan? No ei mua ainakaan.

Voin kertoa oman kokemukseni torstain jälkeen kun sinne menen keskustelemaan

Ainakin mulla se oli ihan höpönhöpö käynti. Saman olisi voinut hoitaa puhelimessa. Virkailija kävi läpi työhistoriaani, jonka olin sinne jonnekin omille sivuilleni laittanut. Sitten lätistiin jotain asiaan liittyvää ja virkailija kirjasi mun tietoihin sen mitä oltiin puhuttu/ jonkinlaisen ympäripyöreän työnhakusuunnitelman. Antoi mulle nipun papereita, joita siinä myös yhdessä vilkaistiin. Kotona pistin ne paperinkeräykseen. Sovittiin seuraava yhteydenotto (soittoaika). Parin kuukauden päästä työllistyin ihan omin avuin.

Olis voinut hoitaa puhelimessa niin, mutta kun Suomen Laki sanoo että on tavattava kasvotusten.

Ei mun tarvinnut mennä mihinkään tapaamiseen vaan asia hoidettiin puhelimessa.

Itselläni kai kuntakokeilu vaikuttaa

IJskus vuosi sitten tms. mut siirrettiin työkkäriltä kuntakokeiluun. Mikään ei muuttunut paitsi se että sieltä soittaa kerran 3kk aikana eri virkailija (olen osa-aikatyössä). Ei siinä minkään muutu jos siirtyy kuntakokeiluun kuten työkkärin virkailija mulle ennen siirtoa sanoi. Työkkärin virkailijan olen viimeksi tavannut joskus silloin kun olin alle 20 v. Nyt olen 44v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3163/3609 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä tuurilla lapset on räkäsiä just tänä aamuna kun huomenna aika oma valmentajan kanssa. Helppo olis kun voisi puhelimessa hoitaa. Ei tukiverkkoa ja jos lapset soitetaan pois päiväkodista en tuonne pääse. Lähteekö tuet jos joudun huomenna perumaan?

Ei lähde tuet. Eikö tätäkin asiaa olisi voinut kysyä keskustelun pitävältä virkailijalta? Kuvitteletko, että siellä on inhimillinen ajattelu heitetty romukoppaan heti virkaan astuessa? Eri asia ehkä, jos toistuvasti koitat perua tapaamista, sillä sitten saattaisi herätä epäily että onko sinulla aikomustakaan saapua.

Todella ihmetyttää tämä joidenkin ajattelu, että TE-palveluiden päätarkoitus ja tehtävä on narauttaa millä hyvänsä verukkeella työnhakija niin että saadaan hänet leipäjonoon.

Vierailija
3164/3609 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on Torstaina joku tapaaminen OMA valmentajan kanssa. Mitenhän kauan siellä menee

Mulla meni noin tunti. Patistettiin töihin kassaksi, siivoamaan... tai koulutus lähihoitajaksi yms

Oon 62

4paikkaa/kk on haut

Voiko ne pakottaa jo tossa haastattelussa hakemaan jonnekin?

Ei voi. Yrittävät kaikin keinoin laajentaa hakumahdollisuuksia oman ammatin ja osaamisen äärilaidoille. Ja 80km on nyt hakualue, ens v varmaan 180??? Vitsivitsi. Koulutusta ja yleisiä rekrytapahtumia suosittelevat vahvasti.

Tsemppiä

Oikein tsemppiä toivotellaan, kun työkkärissä pyritään tukemaan ja kannustamaan työllistymisessä paremman elintason saavuttamiseksi. Miten kehtaavatkin. Tsemppiä todellakin, että löytyisi ne keinot joilla voida saada jatkossakin olla sohvalla. Ei se ole elämää, jos ei ole tili tyhjä jo kuun puolessa välissä eikä perseessä ihottumaa siitä sohvalla istumisesta.

Työkkärissä tuetaan ja kannustetaan? No ei mua ainakaan.

Voin kertoa oman kokemukseni torstain jälkeen kun sinne menen keskustelemaan

Ainakin mulla se oli ihan höpönhöpö käynti. Saman olisi voinut hoitaa puhelimessa. Virkailija kävi läpi työhistoriaani, jonka olin sinne jonnekin omille sivuilleni laittanut. Sitten lätistiin jotain asiaan liittyvää ja virkailija kirjasi mun tietoihin sen mitä oltiin puhuttu/ jonkinlaisen ympäripyöreän työnhakusuunnitelman. Antoi mulle nipun papereita, joita siinä myös yhdessä vilkaistiin. Kotona pistin ne paperinkeräykseen. Sovittiin seuraava yhteydenotto (soittoaika). Parin kuukauden päästä työllistyin ihan omin avuin.

Olis voinut hoitaa puhelimessa niin, mutta kun Suomen Laki sanoo että on tavattava kasvotusten.

Ei mun tarvinnut mennä mihinkään tapaamiseen vaan asia hoidettiin puhelimessa.

Itselläni kai kuntakokeilu vaikuttaa

IJskus vuosi sitten tms. mut siirrettiin työkkäriltä kuntakokeiluun. Mikään ei muuttunut paitsi se että sieltä soittaa kerran 3kk aikana eri virkailija (olen osa-aikatyössä). Ei siinä minkään muutu jos siirtyy kuntakokeiluun kuten työkkärin virkailija mulle ennen siirtoa sanoi. Työkkärin virkailijan olen viimeksi tavannut joskus silloin kun olin alle 20 v. Nyt olen 44v.

Ok. Mulla on takana muutamia lyhyitä työttömyysjaksoja. Ikinä ei ole tarvinut ennen käydä paikan päällä. Nyt ekaa kertaa. Ikää 31v

Vierailija
3165/3609 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tuurilla lapset on räkäsiä just tänä aamuna kun huomenna aika oma valmentajan kanssa. Helppo olis kun voisi puhelimessa hoitaa. Ei tukiverkkoa ja jos lapset soitetaan pois päiväkodista en tuonne pääse. Lähteekö tuet jos joudun huomenna perumaan?

Ei lähde tuet. Eikö tätäkin asiaa olisi voinut kysyä keskustelun pitävältä virkailijalta? Kuvitteletko, että siellä on inhimillinen ajattelu heitetty romukoppaan heti virkaan astuessa? Eri asia ehkä, jos toistuvasti koitat perua tapaamista, sillä sitten saattaisi herätä epäily että onko sinulla aikomustakaan saapua.

Todella ihmetyttää tämä joidenkin ajattelu, että TE-palveluiden päätarkoitus ja tehtävä on narauttaa millä hyvänsä verukkeella työnhakija niin että saadaan hänet leipäjonoon.

No tuo työvoimapolitiikka on aika vieras käsite monelle. Itsekin jouduin kerran aika ikävään asemaan kun sain opiskella työttömyysetuudella. Kun koulu oli ohi, menikin vielä 2 viikkoa, että saan todistuksen. Tuolta 2 viikon odottelulta multa evättiin tuet, koska koulutus oli laitettu siihen loppumaan. Jotenkin näin se meni. Oli aika hanurista. Jos olisi tiedetty koulu olisi pidentänyt opiskeluajan sinne asti , että saan sen todistuksen

Vierailija
3166/3609 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, että joka viikko katsoo vaikka, että hakee töitä aina tiistaisin. Onhan siinäkin yritystä... joo

Vierailija
3167/3609 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olin aikanaan työpaikkakiusattu ja sairastuin mieleltäni. Äitiyslomalla päätin irtisanoa itseni. Tiesin, että saan karenssin. Olin säästänyt sitä varten. Ilmoittauduin työttömäksi työnhakijaksi ja lisäksi varasin ajan ammatinvalinta psykologille. Meillä meni virkailijan kanssa mukavasti siihen asti, kunnes hän huomasi, että olen irtisanoutunut. Hänellä vaihtui ääni kellossa ja alkoi ripittää minulle "siis... hetkinen. Sä olet irtisanoutunut... tästä sulle kyllä tulee karenssi!!" ... sanoin hymyillen, että tiedän :) . Oli sitten aika kiusallinen tunnelma tuossa lopussa kun virkailija ei enää edes hymyillyt.

Vierailija
3168/3609 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin aikanaan työpaikkakiusattu ja sairastuin mieleltäni. Äitiyslomalla päätin irtisanoa itseni. Tiesin, että saan karenssin. Olin säästänyt sitä varten. Ilmoittauduin työttömäksi työnhakijaksi ja lisäksi varasin ajan ammatinvalinta psykologille. Meillä meni virkailijan kanssa mukavasti siihen asti, kunnes hän huomasi, että olen irtisanoutunut. Hänellä vaihtui ääni kellossa ja alkoi ripittää minulle "siis... hetkinen. Sä olet irtisanoutunut... tästä sulle kyllä tulee karenssi!!" ... sanoin hymyillen, että tiedän :) . Oli sitten aika kiusallinen tunnelma tuossa lopussa kun virkailija ei enää edes hymyillyt.

Irtisanouduin myös äitiyslomalla, kun työpaikkakiusaaminen oli lisääntynyt raskauden myötä enkä halunnut enää palata samaan työpaikkaan. :-)

Työnhakusivuilta on vaikea löytää sopivaa työtä. En löydä kohtaa josta valitsisin työt, joihin opetetaan ja joihin ei tarvita alan koulutusta tai työkokemusta vaan innokas oppiva asenne. Jotain uutta ja erilaista työtä olisi kiva alkaa tekemään.

Vierailija
3169/3609 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme kitinää. Siivoamaan pääsee koska vaan. Vasemmistolaishegemonia on vallannut maan aikapäiviä sitten.

Aina ollaan huutamassa valtiota apuun.

Menin lukion jälkeen siivoojaksi välivuoden aikana ja jatkoin sen jälkeen opiskelua, mutta siivous pysyi opintojen ohella osa-aikatyönä ja täyspäiväisenä kesätyönä. Kun olin valmistumassa IT-alalle mun esimies sanoi suoraan, että he eivät sitten enää palkkaa minua kun firmasta lähden, koska olen liian korkeasti koulutettu ja katselisin kuitenkin koko ajan IT-alan työpaikkoja. Että sellasta. Nyt toistaiseksi (sormet ristissä) olen omalla alallani kokopäivätöissä.

Vierailija
3170/3609 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä odotan yhdestä mielenkiintoisesta paikasta vastausta saanko työn. Nyt mua tavoiteltiin yhdestä työpaikasta jonne menee autolla ajaen tunti. Hävetti kun sönkötin sinne, että odottelen muistakin paikoista parhaillaan vastausta. Lisäksi olen alkanut miettimään , että tunti autossa suuntaansa on vain liikaa.

Vierailija
3171/3609 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelija kirjoitti:

Opiskelen ansiosidonnaisella. Vaatimuksena on opintojen edistyminen sekä, että haen neljää työpaikkaa kuukaudessa.

Ei ongelmaa. Copypastella neljään paikkaan sama viesti jossa kerron rehellisesti olevani täyspäiväinen opiskelija, jonka fokus on opinnoissa, mutta jos ei parempaa löydy, niin saa olla yhteydessä. Palkkatoive 5000€/kk. Eipä ole puhelin soinut.

Siis onko nykyään näin? Että kun opiskelee ansiosidonnaisella, niin joutuu myös hakemaan töitä... tätä ei ollut silloin kun itse opiskelin 2019 ansiosidonnaisella

Kyllä on. Kysyin että eikö ajatus ole, että valmistun mahdollisimman nopeasti, jotta työllistyminen helpottuu? Vastaus oli koska opiskelet ansiosidonnaisella, olet velvoitettu hakemaan neljää työpaikkaa kuukaudessa.:D

Aivan järjetön himmeli.

Sama myös muilla työttömyysetuuksilla opiskeltaessa. Töitä on haettava.

Vierailija
3172/3609 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelija kirjoitti:

Opiskelen ansiosidonnaisella. Vaatimuksena on opintojen edistyminen sekä, että haen neljää työpaikkaa kuukaudessa.

Ei ongelmaa. Copypastella neljään paikkaan sama viesti jossa kerron rehellisesti olevani täyspäiväinen opiskelija, jonka fokus on opinnoissa, mutta jos ei parempaa löydy, niin saa olla yhteydessä. Palkkatoive 5000€/kk. Eipä ole puhelin soinut.

Siis onko nykyään näin? Että kun opiskelee ansiosidonnaisella, niin joutuu myös hakemaan töitä... tätä ei ollut silloin kun itse opiskelin 2019 ansiosidonnaisella

Kyllä on. Kysyin että eikö ajatus ole, että valmistun mahdollisimman nopeasti, jotta työllistyminen helpottuu? Vastaus oli koska opiskelet ansiosidonnaisella, olet velvoitettu hakemaan neljää työpaikkaa kuukaudessa.:D

Aivan järjetön himmeli.

Sama myös muilla työttömyysetuuksilla opiskeltaessa. Töitä on haettava.

Sitten kun sais työn niin pitäs lopettaa opinnot?

Vierailija
3173/3609 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki jotka ovat nyt osa- aika töissä 300€ kuussa ja sitä alle, nyt olisi aika alkaa näyttää mieltään hallituksen esitykselle poistaa tämä suoja osuus. Tämä palkka osuus on monelle työläiselle ja asuin yhteisölle elin tärkeä. Esim. Osa aikainen talon mies joka hoitaa yhteisön lämmön saannista ja vastaa kymmenien ihmisten hyvin voinnista tekemällään työllä asuen työmaallaan ja ollen näin aina käytettävissä ongelmien ilmaantuessa.

Vierailija
3174/3609 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites käy nyt sit keikkalaisen hoitajan? Saan työttömyystukea turvaksi, koska en ole onnistunut saamaan kunnon sopimusta.

Vierailija
3175/3609 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kaikilla sama työssäkäyntialue km?

Vierailija
3176/3609 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli noin miljoona työhakemusta liikkuu joka kuukausi. Luulis että nuo 15 000 vapaata työpaikkaa saataisiin täytettyä.

Vierailija
3177/3609 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki työttömät rakennusmiehet, menkää oppisopimuksella koneistajiksi, niillä on töitä

Vierailija
3178/3609 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli noin miljoona työhakemusta liikkuu joka kuukausi. Luulis että nuo 15 000 vapaata työpaikkaa saataisiin täytettyä.

Työnantajat on välillä etsimässä sitä mitä ei ole olemassa. Näin olen todettu useasti. Kävin itse yhdessä haastattelussa johon oli n 3kk soppari. Esimies puhui vähän ohi suunsa haastattelussa kun mainitsi, ettei kyseisen työn tehtävät ole vielä täysin selvillä. Nyt olen koittanut soittaa perään joko paikka täytettiin ja kysyin myös sähköpostitse. Ei vastausta.

Vierailija
3179/3609 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On meitäkin , jotka oikeasti hakee töitä. Tuo 4/kk on aika vähän. Mä laitan keskimäärin 5-10 hakemusta viikossa. Toki täällä on mitä hakea.

Suoraan sanoen on aika sairasta, jos ihmiset laittavat tuollaisia määriä hakemuksia, eivätkä silti pääse töihin. Enkä tarkoita, että sinua syyttäisin. 

Vierailija
3180/3609 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Irtisanouduin myös äitiyslomalla, kun työpaikkakiusaaminen oli lisääntynyt raskauden myötä enkä halunnut enää palata samaan työpaikkaan. :-)

Työnhakusivuilta on vaikea löytää sopivaa työtä. En löydä kohtaa josta valitsisin työt, joihin opetetaan ja joihin ei tarvita alan koulutusta tai työkokemusta vaan innokas oppiva asenne. Jotain uutta ja erilaista työtä olisi kiva alkaa tekemään.

TE-toimiston työnhakusivuilla voi valita alavalikosta 'oppisopimus', mutta ehkä et tarkoita työtä, jossa joutuu lisäksi myös koulunpenkille. 

Mihinkään toimistotöihin tuskin pääsee vain opettelemaan, paitsi jos on firman omistajan tuttu. Kauppoihin ja varastoihin voit päästä ilman koulutustakin, ainakin joissain paikoissa.