Työnhakuvelvoite 4 työpaikkaa kuukaudessa!!
Terveisiä kaikille tuleville työttömille, jotka kesät viettävät työttömänä itsestään riippumattomista syistä. Esim. Koulunkäynninohjaajat, opettajat, varhaiskasvatuksen määräaikaisuuksia tekevät ja kaikki te jotka palaavat kesän jälkeen syksyllä sorvin ääreen.
Olethan huomioinut, että olet välittömästi velvoitettu työttömäksi jäätyäsi hakemaan neljää eri työpaikkaa. Varmistamaan hakusi te-keskuksen oma-asioinnissa. Joudut lisäämään itsesi myös työmarkkinatorille. Joudut käymään 2vk sisään työttömäksi jäätyäsi kasvotusten keskustelemassa omalla työllisyysneuvojallasi ja tämäkin omakustanteisesti, ellei matkojen kesto yhteensä ole yli 3 tuntia.
Minä en ymmärrä asiaa meillä, jotka käymme töissä suurimman osan vuodesta. Emme me ole työtä vieroksuvia tai tahallisesti työttömiä kesäaikaan.
Mitä vit@% täällä maassa tapahtuu!? Miksi näitä suurimpimpia kyttäystoimia ja resursseja ei laiteta niiden tahallaan, omasta tahdosta työttömien pään menoksi, jotka hyödyntävät veronmaksajien rahavirtaa vuodesta toiseen.
Mitä meille on vielä luvassa? Kaikille, kun ei kuitenkaan riitä sitä vakityöpaikkaa.
Kommentit (3609)
Oma kaveri alkoi leikkimään työkkärin tätiä mulle. Kauhea tivaaminen, mitä kaikkea olen hakenut. Kerroin ja sitten häneltä tuli kuvia työpaikkailmoituksista "no, haitko tätä, entäs tätä" ... ja mikäs sinä olet minulle sanomaan ...
Ihnettelen mikseivät työnantajat vaatineet turhien hakemusten pakkoa ENNEN kuin se astutettiin voimaan...ilmeisesti odottivat,että saisivat "rusinat pullasta" ja nyt on käynykin ilmi,että ne on aikaa sitten työllistettyinä jo tai ajettu pois eli lähteneet muualle.Jäljellä olevista hakijoista,heistäkin,joista osa olisi aivan kelvollisia ja halukkaita avoimiin paikkoihin kun ei yrityksissä tykätä,kun heille täytyisi maksaa ihan oikeasti palkkaakin...joten nyt sitten vasta alkaa kuulumaan hallitukselle soraääniä.
No mistä ne työpaikat tulee sitten kaikille. Kellään ei oo rahaa näiden leikkauksien jälkeen
Leikataan, leikataan kaikesta
Vierailija kirjoitti:
No mistä ne työpaikat tulee sitten kaikille. Kellään ei oo rahaa näiden leikkauksien jälkeen
Just oli että kuluttajien luottamus talouteen on heikentynyt mikä näkyy sitten firmojen tuloksissa.
Vierailija kirjoitti:
Oma kaveri alkoi leikkimään työkkärin tätiä mulle. Kauhea tivaaminen, mitä kaikkea olen hakenut. Kerroin ja sitten häneltä tuli kuvia työpaikkailmoituksista "no, haitko tätä, entäs tätä" ... ja mikäs sinä olet minulle sanomaan ...
Mulla oli aikoinaan kaveri joka ekana kysyi "oletko hakenut töitä" kun kerroin päässeeni amk opintoihin. On nyt entinen kaveri..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on Torstaina joku tapaaminen OMA valmentajan kanssa. Mitenhän kauan siellä menee
Mulla meni noin tunti. Patistettiin töihin kassaksi, siivoamaan... tai koulutus lähihoitajaksi yms
Oon 62
4paikkaa/kk on hautVoiko ne pakottaa jo tossa haastattelussa hakemaan jonnekin?
Ei voi. Yrittävät kaikin keinoin laajentaa hakumahdollisuuksia oman ammatin ja osaamisen äärilaidoille. Ja 80km on nyt hakualue, ens v varmaan 180??? Vitsivitsi. Koulutusta ja yleisiä rekrytapahtumia suosittelevat vahvasti.
Tsemppiä
Oikein tsemppiä toivotellaan, kun työkkärissä pyritään tukemaan ja kannustamaan työllistymisessä paremman elintason saavuttamiseksi. Miten kehtaavatkin. Tsemppiä todellakin, että löytyisi ne keinot joilla voida saada jatkossakin olla sohvalla. Ei se ole elämää, jos ei ole tili tyhjä jo kuun puolessa välissä eikä perseessä ihottumaa siitä sohvalla istumisesta.
Työkkärissä tuetaan ja kannustetaan? No ei mua ainakaan.
Voin kertoa oman kokemukseni torstain jälkeen kun sinne menen keskustelemaan
Ainakin mulla se oli ihan höpönhöpö käynti. Saman olisi voinut hoitaa puhelimessa. Virkailija kävi läpi työhistoriaani, jonka olin sinne jonnekin omille sivuilleni laittanut. Sitten lätistiin jotain asiaan liittyvää ja virkailija kirjasi mun tietoihin sen mitä oltiin puhuttu/ jonkinlaisen ympäripyöreän työnhakusuunnitelman. Antoi mulle nipun papereita, joita siinä myös yhdessä vilkaistiin. Kotona pistin ne paperinkeräykseen. Sovittiin seuraava yhteydenotto (soittoaika). Parin kuukauden päästä työllistyin ihan omin avuin.
Olis voinut hoitaa puhelimessa niin, mutta kun Suomen Laki sanoo että on tavattava kasvotusten.
Ei mun tarvinnut mennä mihinkään tapaamiseen vaan asia hoidettiin puhelimessa.
Sekin lukee siellä laissa että milloin on tavattava kasvotusten ja milloin ei. Kaikki työnhakijat on siellä eritelty ja erikseen määrätty.
Edelleen alkuhaastattelu tehtiin puhelimessa.
Niin. Ja edelleen lain mukaankin osa alkuhaastatteluista voidaan tehdä puhelimitse. Kenen kohdalla ja missä tilanteissa, määrätään laissa. Eli hyvin on mahdollista jollakin, mutta ei jollain toisella. Tai sinulla nyt, mutta ensi kerralla ehkä ei olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Sairastan astmaa ja keukoahtautumaa ja masis siitä huolimatta haettava työhaku alueella ei ainoaa paikkaa johon voisin mennä kuntoni huomioon ottaen. Vitut.... a kun sianporsasta saunassa.
Jos et ole mihinkään tehtävään työkykyinen, pyydät tietysti sairauslomaa ja haet sairauspäivärahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairastan astmaa ja keukoahtautumaa ja masis siitä huolimatta haettava työhaku alueella ei ainoaa paikkaa johon voisin mennä kuntoni huomioon ottaen. Vitut.... a kun sianporsasta saunassa.
Jos et ole mihinkään tehtävään työkykyinen, pyydät tietysti sairauslomaa ja haet sairauspäivärahaa.
Sairauspäivärahaa saa vain vuoden ja sen jälkeen on Herran eli Kelan lääkärin hallussa saako määräaikaista eläkettä. Jos ei saa, mutta on yhä sairas, joutuu takaisin työttömäksi.
Taas on saanut kaksi viikkoa melkein henkeä pidätellen odotella haastattelun jälkeen saako töitä. No, tänään selvisi. En tullut valituksi (taaskaan). Ärsyttää. Ja kaikki kyselee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairauspäivärahaa saa vain vuoden ja sen jälkeen on Herran eli Kelan lääkärin hallussa saako määräaikaista eläkettä. Jos ei saa, mutta on yhä sairas, joutuu takaisin työttömäksi.
Se on totta, että kuntoutustukea ei helpolla saa. Mutta jos olet edelleen sairauslomalla, ei työnhakuvelvollisuutta aseteta.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyystukea ei ole pakko hakea, jos sitä hakee niin tottakai pitää olla valmis ottamaan työ vastaan. Kyl on laiskaksi mennyt ennen ei ollut tukia ja silloin työt maistui, kesälläkin.
Boomerikommentti.
Silloin ennen ilmeisesti tarjottiin työtä työvoimatoimistossa. Nykyisin TE-toimistot eivät lähtökohtaisesti tarjoa tai välitä työtä, vaan työnhakija hakee itse niitä paikkoja, yleensä vuokrafirmojen kautta.
On tosi harmi kun ei työllisty. Olen tehnyt arvokkaan työn kotona hoitaen lapsiani. Nyt olen ollut pian 2kk työttömänä. Tiedän, että se on lyhyt aika vielä. Mutta tunnen itseni niin arvottomaksi. Huomaan myös masennusoireita, mutta tiedän, että olisin vain sitä työtä vailla. Voi kun sitä sais. Hakemisen puutetta ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyystukea ei ole pakko hakea, jos sitä hakee niin tottakai pitää olla valmis ottamaan työ vastaan. Kyl on laiskaksi mennyt ennen ei ollut tukia ja silloin työt maistui, kesälläkin.
Boomerikommentti.
Silloin ennen ilmeisesti tarjottiin työtä työvoimatoimistossa. Nykyisin TE-toimistot eivät lähtökohtaisesti tarjoa tai välitä työtä, vaan työnhakija hakee itse niitä paikkoja, yleensä vuokrafirmojen kautta.
TE-toimistoissa edelleen välitetään töitä ja tarjouksiakin tehdään ihan joka päivä, ihan joka toimistossa. Pääasiassa tämä on kuitenkin työnvälittäjien tehtävää, koska "tavallisilla" virkailijoilla ei vaan enää ole juurikaan aikaa näitä tarjouksia tehdä; käydä läpi työpaikkoja ja sitten etsiä niihin sopivia asiakkaita omien asiakkaiden joukosta, katsoa pitääkö juuri tämän asiakkaan kohdalla tehdä tiedote vai pitääkö tehdä tarjous, ja sitten tehdä niistä jompikumpi. Ellei ole sairauslomaa tai muuta estettä, sekin pitää asiakaskohtaisesti varmistaa.
Mutta edelleen virkailijatkin tarjouksia tekee, nyt uuden mallin myötä se varmasti on vähentynyt.
Minkälaisia työssäkäyntialueita teillä?
Itse olen tänään menossa tapaamaan sitä oma valmentajaa. Kerron tänne sitten kuinka tapaaminen meni. Oikein kasvotusten täytyy 32-vuotiaan mennä käynnille. Koskaan ennen ole tarvinut kuin puhelimessa asiat hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisia työssäkäyntialueita teillä?
Oma kunta.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tänään menossa tapaamaan sitä oma valmentajaa. Kerron tänne sitten kuinka tapaaminen meni. Oikein kasvotusten täytyy 32-vuotiaan mennä käynnille. Koskaan ennen ole tarvinut kuin puhelimessa asiat hoitaa.
Mikä tässä nyt on sulle näin kauhistuttavaa? 😄 Itse kävin 43-vuotiaana, 16-vuotiaasta asti töitä tehneenä. Se nyt oli työttömyyskorvauksen saannin yksi ehdoista, niin mitäpä siinä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä nyt on sulle näin kauhistuttavaa? 😄 Itse kävin 43-vuotiaana, 16-vuotiaasta asti töitä tehneenä. Se nyt oli työttömyyskorvauksen saannin yksi ehdoista, niin mitäpä siinä sitten.
Lähinnä se, kun täällä joku väitti, että muka kasvotusten ei tarvitsisi käydä vaan aina puhelimessa hoituu. Kaikilla ei ole näin ja ikä ei siihen vaikuta