Mikä siinä akateemisuudessa ärsyttää?
Ei olla kaikki tismalleen samasta puusta veistettyjä, mutta onhan meillä yhteisiä piirteitä ja useimmille akateemiselle se koulutus ja sen mukainen työ on iso osa identiteettiä.
Kommentit (64)
Akateemisuus itsesään ei ärsytä, mutta keskustelu vauva.fi:ssä "mitä te akateemiset teette kesälomalla" on erikoista jaottelua mielestäni. Siinä annettaan olettaa, että akateemiset eläisivät elämäänsä erilailla kuin ei-akateemiset. Onko siinä tosiaan joku merkittävä ero ?
Vanhempani, siskoni, vaimoni ja moni kaverini ovat akateemisia. Ei akateemisuudessa mikään ärsytä, mutta sen alleviivaaminen ärsyttää. Kun ihminen pätee akateemisuudellaan ja korostaa sitä sellaisissakin asiayhteyksissä, joissa sillä ei ole mitään merkitystä.
Sitten kun kysyn, miten akateemisuus on jalostunut menestykseksi työmarkkinoilla ja hyväksi palkaksi, saan vastaukseksi happamia murahteluja.
Vierailija kirjoitti:
Akateemisuus itsesään ei ärsytä, mutta keskustelu vauva.fi:ssä "mitä te akateemiset teette kesälomalla" on erikoista jaottelua mielestäni. Siinä annettaan olettaa, että akateemiset eläisivät elämäänsä erilailla kuin ei-akateemiset. Onko siinä tosiaan joku merkittävä ero ?
Aika moni kokee, että eroa on. Miksi sitä ei saisi olla? Kyllä omasta mielestäni duunariperheiden tekemiset ovat ihan erilaisia kuin akateemisten.
Vierailija kirjoitti:
No tuo aloitushan oli jonkun amiksen hassuttelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni kokee, että eroa on. Miksi sitä ei saisi olla? Kyllä omasta mielestäni duunariperheiden tekemiset ovat ihan erilaisia kuin akateemisten.
Laitapa tähän pieni lista stereotypioita. Ainakin minun tuttuni koulutuksesta riippumatta vapaa-aikanaan ulkoilevat, mökkeilevät ja matkustelevat.
Vaikuttaa sellaiselta, että ihminen on kokenut itsensä alunperin tyhmäksi ja onkin saanut aikaiseksi yliopistokoulutuksen. Pitää sitä sitten hienona saavutuksena, mitä se toki onkin, mutta ei ikävä kyllä kiinnosta ketään muuta. Onneksi olkoon on itselläni se ajatus kun joku valmistuu ja sitten jatkan omaa elämääni.
Mitä ikinä itse olen saavuttanut.. no en oikeastaan ole koskaan kokenut tarpeelliseksi ilmoittaa siitä muille enkä pidä juhlista, joissa itse olen se juhlakalu. En kerro asioistani kenelläkään muille kuin perheenjäsenille ja nehän joille se kuuluu väkisin tietävätkin jo asiasta. Perheeni taas tietää, etten juhli mitään kuin ehkä perheen kesken kera🍷
Saavutukseni ei ole muiden asia kuin niiden joille se kuuluu, esim. Työpaikat ym.
Pistolapioteknikko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitapa tähän pieni lista stereotypioita. Ainakin minun tuttuni koulutuksesta riippumatta vapaa-aikanaan ulkoilevat, mökkeilevät ja matkustelevat.
Minä en kyllä näitä mökkeilijöitä tunne ainuttakaan. Mutta ulkoilu ja matkustelu on kyllä yleistä. Usein nämä yhdistyvät ja tehdään urheilulomia, pyöräilyä Pyreneillä tai vaikka patikointia Balkanilla. Nykyisin näyttää saaneen suosiota myös vanhat pyhiinvaeltajien reitit. Patikointi Santiago de Compostelaan jne.
Olisko akateeminen identiteetti?
Itse en (lisäksi) pidä filosofisista/akateemisista pölyistä, vaan tarviin käytännöllistä asiaa, jonka puute on mun mielestä halveksuttavaa.
Ongelmana pohjalla sitten on, että kutsuvat niitä tiedetutkinnoiksi (jota saatetaan käyttää myös AMK:sta, mutta väärin, kun se on teknologinen), jota heidän pölyinen filosofointi ei vastaa tyydyttävissä määrin.
Vähemmän jaarittelua, enemmän asiaa. Suoraa toimintaa, eikä kiemurtelua ja mutkittelua, josta jää vajaasti käteen.
Jos se ei ole mehukas, se ei pääsääntöisesti ole lukemisen arvoista. Jos se on joku tutkimusraportti, siinä on tietoa, mutta se on ison tekstiblokin, pedanttisen jargonin kätköissä, josta ne tiedonmuruset on koottava, ja sitten vetää 95% muusta tekstistä roskakorista alas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro nyt vielä että millä tavalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei akateeminen mutu-ihminen kykene kertomaan. Se on vain huonosta itsetunnosta kumpuava ylemmyydentunne.
Pistolapioteknikko kirjoitti:
Vanhempani, siskoni, vaimoni ja moni kaverini ovat akateemisia. Ei akateemisuudessa mikään ärsytä, mutta sen alleviivaaminen ärsyttää. Kun ihminen pätee akateemisuudellaan ja korostaa sitä sellaisissakin asiayhteyksissä, joissa sillä ei ole mitään merkitystä.
Sitten kun kysyn, miten akateemisuus on jalostunut menestykseksi työmarkkinoilla ja hyväksi palkaksi, saan vastaukseksi happamia murahteluja.
Miksi sinä sitten pädet sillä, ettet ole? Muistutan, että eletään maassa jossa akateemisten palkat ovat surkeat. Totta helkkarissa ihmiset murahtelevat jo siksi, saatikka jos porukan ei-akateeminen alkaa keulia asialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuo aloitushan oli jonkun amiksen hassuttelua.
Tai onneksi se tulkittiin (myös) niin.
Itseironia on herkullista.
Koska katsotte meitä amiksia alas päin. M27
Kun ei mies alistu feminismin tarinatehtaan työvuoroon, se vasta onkin sitten ärsyttävää, vai mitä siskot?
Ei akateemisuus oli mitään yhtenäinen asia. Joku metsätieteilijä tai biologi tekee ihan eri työtä kuin kauppatieteilijä tai lääkäri. Se näkyy ehkä elämänarvoissa ja vapaa-ajan vietossakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei akateeminen mutu-ihminen kykene kertomaan. Se on vain huonosta itsetunnosta kumpuava ylemmyydentunne.
Vai olisiko sittenkin amislaisen tai ammattisurkean käyneen huonosta itsetunnosta kumpuava alemmuudentunne
Vierailija kirjoitti:
Koska katsotte meitä amiksia alas päin. M27
Kuvittelette vain. Minä ainakin katson kovasti mielessäni ylöspäin parhaillaan meillä huhkivaa sähköasentajaa, joka pelastaa juuri pulasta.
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa sellaiselta, että ihminen on kokenut itsensä alunperin tyhmäksi ja onkin saanut aikaiseksi yliopistokoulutuksen. Pitää sitä sitten hienona saavutuksena, mitä se toki onkin, mutta ei ikävä kyllä kiinnosta ketään muuta. Onneksi olkoon on itselläni se ajatus kun joku valmistuu ja sitten jatkan omaa elämääni.
Mitä ikinä itse olen saavuttanut.. no en oikeastaan ole koskaan kokenut tarpeelliseksi ilmoittaa siitä muille enkä pidä juhlista, joissa itse olen se juhlakalu. En kerro asioistani kenelläkään muille kuin perheenjäsenille ja nehän joille se kuuluu väkisin tietävätkin jo asiasta. Perheeni taas tietää, etten juhli mitään kuin ehkä perheen kesken kera🍷
Saavutukseni ei ole muiden asia kuin niiden joille se kuuluu, esim. Työpaikat ym.
Eli keulit sillä ettet keuli, ja muiden pitää ymmärtää olevansa sinua huonompia keuliessaan jollain asialla jossa on aihettakin keulimiseen? Ja jos jonkinlainen jäännösepämukavuus asenteestasi itsellesi seuraa, sen voi pyyhkiä pois toteamalla jalosti, että ikävä kyllä? Aika pikkumaista. Oletko koskaan miettinyt mitä siitä seuraa, jos kaikki pitävät kynttiläänsä vakan alla?
No jotain amisporukkaa varmaan ärsyttääkin. Eivät ymmärrä mitään opiskelusta.