Kuinka usein tarkistat sähköpostin saapuneet työpäivän aikana?
Onko työnantajasi ohjeistanut, kuinka usein se tulisi tehdä? Olen itse eräässä valtion virastossa jossa vuosituhannen vaihteessa ohjeistettiin että sähköposti tulisi tarkistaa vähintään kerran päivässä aivan kuin paperipostilokerokin. Mielestäni tuota ohjetta ei ole kumottu vieläkään eikä uutta ole tullut.
Kommentit (13)
Oman sähköpostin tarkistan ajoittain, viimeistään kun huomaan, että sinne on tullut viesti (kirjekuoren kuvake Outlookin ikonin päällä). Yhteissähköpostia tsekkaan vähintään kerran tunnissa (vilkaisen), paitsi jos on jotain mikä vaatii keskittymistä pidempään kerrallaan. Mitään ohjeistuista tästä ei ole tarkalleen annettu, hommien pitää hoitua. Joskus se tarkoittaa sähköpostin tarkempaa seurantaa, joskus muihin asioihin keskittymistä enemmän.
Vähintään kerran tunnissa. Jos on jokin intensiivinen proggis tai seminaari menossa, varaan yleensä 15-30 min aamusta ja iltapäivästä tärkeiden asioiden kahlaukseen.
En tiedä montako päivää saisin pitää työni.
Heti aamulla ja toisen kerran iltapäivällä.
Ei ole ohjeistanut. Aamuisin ja pari kertaa päivän aikana.
En välttämättä joka päivä. Työnkuvani on aivan muu ja mitään akuuttia ei tule sähköpostitse.
Sähköposti on koko ajan auki taustalla.
Helppohnan sinne vilkaista.
Työpäivän aikana en kertaakaan, en ehdi. Katson sähköpostia vasta työpäivän jälkeen.
Kaksi kertaa vähintään, aamulla ja iltapäivästä, ennen poislähtöä. Toimistopäivänä voi tulla tarkistettua tiheämminkin.
Monta kertaa tunnissa; Outlook on taustalla aina auki. Postia lappaa koko ajan enkä pysyisi yhtään kärryillä mistään jos jättäisin perkaamisen vain johonkin kerta/päivä-tahtiin.
Päivittäin tulee sellainen 150-250 mailia.
Mulla on kaikki mahdolliset jakelulistat ja muut massapostit ohjattu erilliseen kansioon, jonne sujahtavat ilman ilmoitusta saapuneesta viestistä. Sen katson silloin, kun on sopivasti aikaa.
Viestit, jotka on lähetetty henkilökohtaisesti minulle, vaikkakin jonkun pidemmän vastaanottajajoukon osana, luen heti saapumisensa jälkeen sopivana hetkenä.
Aivoille ei ole hyväksi pitää sähköposteja tai pikaviestimiä päällä jatkuvasti.
Paras tapa minulle on, että
aamulla tule töihin, katson sähköpostit ja pikaviestit.
Vastaan kysymyksiin joihin voin vastata suoraan muutamassa minuutissa.
Muut lisään työlistalle, päivitän työlistan.
Suljen kaikki viestisovellukset ja laitan puhelimen äänettömälle.
Valitsen homman, teen sen tai osan siitä ja siirryn seuraavaan.
Sitten ennen tai jälkeen lounaan sama homma, tarkistan viestit, vastaan ja laitan työlistalle loput.
Sitten taas kahvitauolla ja ennen kotiin lähtöä.
Toki joskus on päiviä, jolloin näin hyvin ei saa tehtyä, jotkut hommat vaativat keskustelua pikaviestimissä tai spostissa ja silloin niitä viestejä kyttää tai käy tarkistamassa posteja useammin. Tai joskus uppoutuu johonkin ja unohtaa kaiken muun. Mutta näin pyrin toimimaan ja toimin useimpina päivinä.
Ärsyttävintä on työkaverit, jotka lähettää spotin ja kävelee työpisteellä ja alkavat puhua ihan kuin olisin jo lukenut viestin, vaikka en edes tiedä sellaisesta.
Monta kertaa tunnissa