Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruuan hinnannousu todella kolahtaa

Vinkkejä ja vertaistukea
26.05.2022 |

Ottamatta kantaa siihen meneekö meillä ruokaan paljon vai vähän, halusin vaan keskustella tästä uudesta tilanteesta. Olemme siis 5-henkinen perhe (yksi lapsista syö jo aikuisen verran) ja laitamme ruokatilille kuukausittain 800e. Usein siitä lähtee joku lasku, ja ruokaan jää 650-700e. Aiemmin se on niin napin riittänyt. Syömme tavallista kotiruokaa, emme juuri käytä punaista lihaa. Lapsilla kerran viikossa karkkipäivä. Nyt kävimme katsomassa ruokatiliä ja jäljellä on 20 päivälle 110 euroa! Olemme tehneet kaiken ihan samalla tavalla kuin aiemminkin. Aivan käsittämätöntä kuinka nopeasti hinnat ovat nousseet, vaikka syytkin ovat tiedossa. Autoa meillä ei onneksi ole. Ruoka on se josta nyt tullaan säästämään, ja joudumme tietysti ruokatilille laittamaan lisää ennen seuraavaa palkkaa, mutta se ei kyllä voi jatkossa olla pysyvä ratkaisu. Moni muukin on varmasti huomannut saman. Nyt pitää alkaa miettiä niitä keinoja, joilla tingitään mutta voitaisiin silti syödä riittävästi ja hyvin.

Jos sinulla ei ole mitään hyvää sanottavaa tähän aloitukseen ja haluat vaan päteä niin tee se mieluummin jossain muualla. Moni varmasti on samassa tilanteessa ja voi tähän samaistua.

Kommentit (184)

Vierailija
121/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karkkipäivä pois.

Ja muutenkin kaikki einekset ja herkut eli pakastepizzat, lihikset, ranskikset jne. pois. Tilalle ihan vaan tavallista ja halpaa kotiruokaa kuten keittoja ja puuroja.

Heillä on sitten oikeasti jo kurjaa, joilla on tähänkin asti ollut varaa vain halvimpiin ruokiin. Silloin ei enää voi säästää vaihtamalla halvempaan vaan on pakko tinkiä määrästä eli pienentää annoskokoa tai syödä enää kahdesti päivässä kolmen kerran sijaan.

Tai vaihtoehtoisesti hankkia lisätuloja eikä koko ajan vain kurjistaa omaa elämäänsä.

Vierailija
122/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi olla appi, joka kertoo heti, kun kahvi on jossakin alle 5 tai lohi alle 15/kg. Samoin voisi kertoa, kun joku vihannes on tarjouksessa alle 2/kg.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoka on kallistunut, mutta vain muutaman prosentin.

Ennusteiden mukaan lopullinen prosentti voi olla 10, mikä sekään ei vielä maata kaada.

Nuo pystyy kyllä helposti kirimään kiinni jättämättä kalleimmat tuotteet ostamatta ja vaihtamalla halvempiin versioihin, tekemällä ruuan alusta alkaen itse ja ostamalla raaka-aineet sesongin mukaan.

Turhuudet pois kokonaan. Ihminen pärjää, yllätys yllätys, myös ilman limsoja, sipsejä ja karkkeja.

Niin. Jotkut meistä vaan on tehneet noin jo kauan... aina raaka-aineet sesongin mukaan, kytätään kilohintoja, tehdään itse, kaikki ostetaan käytännössä rainbow-extra-lidl linjaa, mikä nyt sattuu halvin olemaan.

Meillä ei syödä kovinkaan terveellisesti, koska ei vaan ole varaa. Ruoka ei siis ole kovinkaan monipuolista. En muista milloin olisin viimeksi esim. ostanut kalaa (kalapuikkkoja lukuunottamatta). Meidän ruokabudjetti on 80e/vko ja sillä pitäis elää aikuinen ja kaksi alakouluikäistä lasta. Tuohon budjettiin pitää mahduttaa myös perus hygieniatarvikkeet, pesuaineet yms. Olen huomannut että koko ajan saa kiristää vyötä lisää ja lisää ja ihan oikeasti alkanut miettimään, että mistä sitä enää kohta kiristää? Kesää ja kesälomaa odotan taas kauhulla, ruuan menekki on valtava :(

Jos perheessä on kaksi aikuista, lisätöitä tekemään tai lisätuloja hankkimaan. Kaikki jatkuvasti miettii mistä vielä voi nipistää. Loputtomiin ei voi nipistää. Itse mietin mistä saisin lisätuloja, joka päivä. 

Vierailija
124/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tänään kauhistelin hintoja Lidlissä. Halvin juusto 5 euroa kiloa. Leikkeleet jäi kauppaan. Broilerin hinta noussut, samoin jauhelihan. Lohi _tarjouksessa_ 17.9 euroa kilo. Meillä 4 henkeä, aiemmin laitettu 550-600 euroa ruokatilille, mutta nyt samoilla ostoksilla se ei vaan yksinkertaisesti enää riitä. Oikeastaan ainoa missä vielä ei hinnannousu ole meille näkynyt, on leipä. Tämän lisäksi sähkönhinta on tuplaantunut, vaikka meillä on edelleen kohtuuhintainen sähkö. Siihen polttoaine ja tämähän koskettaa eniten juuri pienituloisia duunareita, joilla ei mahdollisuuksia etätyöhön. Meillä on pieni asuntolaina, mutta nykyisellä euriborilla asuntolainan kuukausieräkin nousee parilla kympillä seuraavassa tarkistuksessa. Tuntuu älyttömältä.

Vierailija
125/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi olla appi, joka kertoo heti, kun kahvi on jossakin alle 5 tai lohi alle 15/kg. Samoin voisi kertoa, kun joku vihannes on tarjouksessa alle 2/kg.

Tuli tuosta kahvista mieleen että oiskohan kaupoilla jemmassa jossain niitä kahvipaketteja jotka ei ole enää ilmatiiviitä? Saisiko niitä ostettua halvemmalla? Monet kaupat käyttää ne omissa taukotiloissaan mutta joskus niitä tulee paljon ettei kaikkea ehdi siellä käyttää. Kannattaa kysyä.

Vierailija
126/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tänään kauhistelin hintoja Lidlissä. Halvin juusto 5 euroa kiloa. Leikkeleet jäi kauppaan. Broilerin hinta noussut, samoin jauhelihan. Lohi _tarjouksessa_ 17.9 euroa kilo. Meillä 4 henkeä, aiemmin laitettu 550-600 euroa ruokatilille, mutta nyt samoilla ostoksilla se ei vaan yksinkertaisesti enää riitä. Oikeastaan ainoa missä vielä ei hinnannousu ole meille näkynyt, on leipä. Tämän lisäksi sähkönhinta on tuplaantunut, vaikka meillä on edelleen kohtuuhintainen sähkö. Siihen polttoaine ja tämähän koskettaa eniten juuri pienituloisia duunareita, joilla ei mahdollisuuksia etätyöhön. Meillä on pieni asuntolaina, mutta nykyisellä euriborilla asuntolainan kuukausieräkin nousee parilla kympillä seuraavassa tarkistuksessa. Tuntuu älyttömältä.

Minä ostan usein K-kaupasta edullisesti ruokaa (eli lähinnä entisellä hinnalla ennen näitä järkyttäviä hinnannostoja) kun katson kaikki plussakortille ladatut henkilökohtaiset tarjoukset ja suunnittelen ruokani niiden pohjalta.

Vierailija
127/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi voi asua edes puolet vuodesta pois suomesta, järjetön meno täällä

Vierailija
128/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ostan usein K-kaupasta edullisesti ruokaa (eli lähinnä entisellä hinnalla ennen näitä järkyttäviä hinnannostoja) kun katson kaikki plussakortille ladatut henkilökohtaiset tarjoukset ja suunnittelen ruokani niiden pohjalta.

Ei niissä tarjouksissa ainakaan meillä juuri mitään järkeväö tule. Ja lähikauppa on ihan älyttömän hintainen. Oli jo ennen koronaa ja sotaa, mutta nyt hinnat karanneet täysin. Esimerkiksi kananmunat 2.3 euroa, kun saman, halvimman rasian saa Lidlistä eurolla.

Vierailija
129/184 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prismasta löytyy ilman appeja.

Sipuli 1,19 / kg

Keräkaali 1,29 / kg

Lanttu 1,49 / kg

Porkkana 1,49/ kg

Porkkana luomu 1,89 / kg

Varhaiskaali unkari 1,89 / kg

Vierailija
130/184 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse puhuin nuoren kanssa kotona ruuan kalleudesta niin hän ehdotti että voisi mennä vaikka johonkin laitokseen asumaan että saa ainakin ruuat syödäkseen😃 Kertoi myös että samassa koulussa on laitosnuoria joille sosiaalitoimi maksaa kaikenlaista. Kuulemma todella kiittämättömiä vaikka rahaa tulee erikseen puhelimeen, harrastuksiin ja vaatteisiin.

Vierailija
131/184 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pitkäaikaistyötön. Tämän vuoden alkuun pärjäsin työttömyysetuuksilla ihan hyvin. Mitään kallista en tietenkään ole työttömyyden aikana pystynyt ostamaan enkä ole voinut matkustella, mutta sellaista on työttömän elämä. Tämän vuoden puolella olen kuitenkin huomannut, että rahat meinaavat loppua jo viikkoa ennen kuin seuraavan kerran saan rahaa. Tällaista tilannetta ei aikaisemmin ole ollut. Vaikuttaa siltä, että minun on pakko alkaa ostamaan enemmän makaronia ja muuta hiilihydraattihöttöä. Keho vain ei tykkää siitä.

Sama tilanne minulla, joudun vain vähentämään syömistä ja käyttämään entistä enemmän luovuutta kokkaamisessa, juoksemaan tarjousten perässä jne. Onneksi saan kyselyistä lahjakortteja joilla voi ostaa myös ruokaa. Pieni lahjakortti auttaa loppukuuhun saakka jolloin tulee seuraava pieni tuki. Onneksi googlettamalla löytyy hyviä reseptejä mitä tehdä vähistä aineksista. Nytkin tein pienen tonnikalapiiraan vaikkei ollut yhtään margariinia. Löytyi resepti jossa vain öljyä, jota ostin lahjakortilla, kuten myös tonnikalan ja mausteita.

Minäkin aloitin täyttelemään noita kyselyitä. Niillä saan noin 30 e/kk ekstraa lahjakortteina. Nyt sattui lapselle monet kaverisynttärikutsut lyhyelle aikavälille ja sain lahjat ostettua noilla lahjakorteilla.

Alkuun mieheni naureskeli tälle näpertelylle, mutta älysi ekstrarahan tärkeyden kun ollaan nyt oikeasti saatu katettua ylimääräisiä kuluja niillä.

Lisäksi kerään aina löytämäni pullot ja myyn ylimääräisen (lasten pienet vaatteet yms) torissa. Monesti on torirahat olleet loppukuun pelastus.

Vierailija
132/184 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prismasta löytyy ilman appeja.

Sipuli 1,19 / kg

Keräkaali 1,29 / kg

Lanttu 1,49 / kg

Porkkana 1,49/ kg

Porkkana luomu 1,89 / kg

Varhaiskaali unkari 1,89 / kg

Lidlissä eilen oli porkkana 1,35/kg eli ei nuo Prisman hinnat mitään halpoja ole. Porkkana on yleensä maksanut 0,99/kg joten kallistunut on sekin.

Vierailija
133/184 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa vaihtaa k-marketista pois. Mä huvikseni katoin esim. pastan kilohintaa. Ostan täysjyvää 1,8 kilo ja K-marketissa se oli 3, jtn. Olin ihan että ok.. Ei kuulosta paljolta mutta kertautuu

Ei tuo aina päde. Minulla on sillä tavalla hyvä tilanne, että asun paikassa, jossa on saman katon alla Lidl, S-market ja K-supermarket. Lisäksi lähietäisyydellä Prisma ja Citymarket. Teen paljon hintavertailua, koska mulla on siihen aikaa ja kiinnostusta. Prisma ei todellakaan ole enää automaattisesti halvempi kuin K-ryhmän kaupat, vaan monissa tuotteissa selkeästi kalliimpi tai vähintään saman hintainen.

Oma vinkkini onkin juuri tuo, että hintoja pitää vertailla ja vaihtaa kauppaa sen mukaan. Edestakas suhaaminen autolla ei tietenkään kannata, koska polttoaineen hinta on myös noussut. Nykyään saa netistä jo melkein kaikki hinnat ja niiden mukaan voi tehdä suunnitelman, mitä syö viikon aikana ja mitä mistäkin kaupasta kannattaa ostaa.

Vierailija
134/184 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä en kyllä tajua. Mulla on henkkoht tarjouksissa vaan jotain pesuainetta (joka halvempi prismasta silti) ja karkkia, vaikka en edes osta karkkia kovin usein. Ja jotain tavallista pullaa (olen gluteeniton). En tee noilla tarjouksilla yhtään mitään... 

Vierailija
135/184 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää hankkia iso uunivuoka ja kattila jos ei satu olemaan. Tehdään halvinta perusruokaa isot satsit kerralla jota sitten lämmitetään 2-3 päivää. Ei meilläkään lapsuudessa mitään salaatteja ollut. Juures raasteita kuten koulu ruuassakin oli. On nykyään vaan kauan totuttu syömään kalleimmalla kaavalla. Pula-ajan ruualla, juureksilla, kaalilla ja perunalla pysyy terveempänäkin ja niillä pärjättiin ennenkin eikä ollut elintaso sairauksia niin paljon kuin nykyään. 

Lapset vaan heti kun kykenee keittiö hommiin mukaan kuorimaan ja raastamaan juureksia. 

Vierailija
136/184 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä en kyllä tajua. Mulla on henkkoht tarjouksissa vaan jotain pesuainetta (joka halvempi prismasta silti) ja karkkia, vaikka en edes osta karkkia kovin usein. Ja jotain tavallista pullaa (olen gluteeniton). En tee noilla tarjouksilla yhtään mitään... 

No tässäkin on näemmä eroja. Mulla on omissa plussatarjouksissa aina sellaisia tuotteita, joita käytän muutenkin ja hyödynnän kyllä tarjoukset. Voiko olla asetuksissa jotain? Itselläni edut perustuvat selkeästi ostoshistoriaani.

-eri

Vierailija
137/184 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein pahin oli, kun s-marketissa luki perunapiirakoiden hinta 30 c/kpl. Ostin niitä kuusi kpl ja kuitissa hinta olikin 55 c/kpl. Huomasin vasta kotona. Kyllä ärsytti niin, että vaihdoin Lidliin. Laitoin myös palautetta s-ryhmälle. Eivät ole edes pahoitelleet.

Eikö se ole niin, että jos lapussa lukee jokin hinta, niiden pitäisi myydä siihen hintaan? Eivät saa johtaa harhaan.

Niinhän se pitäisi. Huomasin vasta kotona kuitista. En olisi ostanut noin kalliita perunapiirakoita. En voinut ajella takaisin kauppaankaan valittamaan. S-ryhmälle laitoin palautetta asiasta, mutta eivät edes vastanneet. Loppui asiointi s-marketissa kun ovat alkaneet huijata hinnoissa samoin kuin Tokmanni tekee.

Ei ehkä yhden tuollaisen tapauksen takia kannattaisi vetää hirveästi johtopäätöksiä. Onhan se voinut olla ihan inhimillinen unohdus tai muutettu hintalappu vähän myöhässä. Nyt kun hinnat muuttuvat paljon kaiken aikaa, on varmaan myyjilläkin iso työ niiden hintalappujen muuttamisessa.

Vierailija
138/184 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoka on kallistunut, mutta vain muutaman prosentin.

Ennusteiden mukaan lopullinen prosentti voi olla 10, mikä sekään ei vielä maata kaada.

Nuo pystyy kyllä helposti kirimään kiinni jättämättä kalleimmat tuotteet ostamatta ja vaihtamalla halvempiin versioihin, tekemällä ruuan alusta alkaen itse ja ostamalla raaka-aineet sesongin mukaan.

Turhuudet pois kokonaan. Ihminen pärjää, yllätys yllätys, myös ilman limsoja, sipsejä ja karkkeja.

Niin. Jotkut meistä vaan on tehneet noin jo kauan... aina raaka-aineet sesongin mukaan, kytätään kilohintoja, tehdään itse, kaikki ostetaan käytännössä rainbow-extra-lidl linjaa, mikä nyt sattuu halvin olemaan.

Meillä ei syödä kovinkaan terveellisesti, koska ei vaan ole varaa. Ruoka ei siis ole kovinkaan monipuolista. En muista milloin olisin viimeksi esim. ostanut kalaa (kalapuikkkoja lukuunottamatta). Meidän ruokabudjetti on 80e/vko ja sillä pitäis elää aikuinen ja kaksi alakouluikäistä lasta. Tuohon budjettiin pitää mahduttaa myös perus hygieniatarvikkeet, pesuaineet yms. Olen huomannut että koko ajan saa kiristää vyötä lisää ja lisää ja ihan oikeasti alkanut miettimään, että mistä sitä enää kohta kiristää? Kesää ja kesälomaa odotan taas kauhulla, ruuan menekki on valtava :(

Jos perheessä on kaksi aikuista, lisätöitä tekemään tai lisätuloja hankkimaan. Kaikki jatkuvasti miettii mistä vielä voi nipistää. Loputtomiin ei voi nipistää. Itse mietin mistä saisin lisätuloja, joka päivä. 

Miten niitä lisätöitä saa kun en pääse edes siihen ensisijaiseenkaan työpaikkaan.

T. Työtön perheenäiti

Vierailija
139/184 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti isossa lapsiperheessä tämän huomaa. Lähes joka tuotteesta huomaa, että on kohonnut hinta vähintään 5%. ihan tämän kevään aikana. 

Vierailija
140/184 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niissä tarjouksissa ainakaan meillä juuri mitään järkeväö tule. Ja lähikauppa on ihan älyttömän hintainen. Oli jo ennen koronaa ja sotaa, mutta nyt hinnat karanneet täysin. Esimerkiksi kananmunat 2.3 euroa, kun saman, halvimman rasian saa Lidlistä eurolla.

Eipä ole hetkeen ollut enää omassa lähiLidlissäni kananmunat normaalihinnalla lähelläkään euroa. Omapulussaetuna mulla oli just 6 kpl munarasia 1,09 €.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan