Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruuan hinnannousu todella kolahtaa

Vinkkejä ja vertaistukea
26.05.2022 |

Ottamatta kantaa siihen meneekö meillä ruokaan paljon vai vähän, halusin vaan keskustella tästä uudesta tilanteesta. Olemme siis 5-henkinen perhe (yksi lapsista syö jo aikuisen verran) ja laitamme ruokatilille kuukausittain 800e. Usein siitä lähtee joku lasku, ja ruokaan jää 650-700e. Aiemmin se on niin napin riittänyt. Syömme tavallista kotiruokaa, emme juuri käytä punaista lihaa. Lapsilla kerran viikossa karkkipäivä. Nyt kävimme katsomassa ruokatiliä ja jäljellä on 20 päivälle 110 euroa! Olemme tehneet kaiken ihan samalla tavalla kuin aiemminkin. Aivan käsittämätöntä kuinka nopeasti hinnat ovat nousseet, vaikka syytkin ovat tiedossa. Autoa meillä ei onneksi ole. Ruoka on se josta nyt tullaan säästämään, ja joudumme tietysti ruokatilille laittamaan lisää ennen seuraavaa palkkaa, mutta se ei kyllä voi jatkossa olla pysyvä ratkaisu. Moni muukin on varmasti huomannut saman. Nyt pitää alkaa miettiä niitä keinoja, joilla tingitään mutta voitaisiin silti syödä riittävästi ja hyvin.

Jos sinulla ei ole mitään hyvää sanottavaa tähän aloitukseen ja haluat vaan päteä niin tee se mieluummin jossain muualla. Moni varmasti on samassa tilanteessa ja voi tähän samaistua.

Kommentit (184)

Vierailija
101/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rätti naamaan, piikki olkapäähän ja rajoitukset takas. Talous kasvuun.

Vierailija
102/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo ruuan hinnannousu vielä yksin mitään, mutta kun sähkö ja bensa kallistuvat samalla tähtitieteellisiin lukemiin. Saunan käyttö ollaan jo lopetettu ja kylppärin lattialämmitystä säädetty pienemmälle. Tietenkään ei myöskään turhaan ajella autolla.

Sähkö on noista pahin, siinä kun ei voi säästää kuin tiettyyn rajaan saakka. Mä olen jäämässä kohta äitiyslomalle ja todella pelottaa miten tullaan pärjäämään taloudellisesti. Syksyllä kun plussa tuli testiin ei tämä jäätävä hintojen nousu ollut vielä ajankohtainen asia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ei yksinelävänä ole taloudellisesti tiukkaa, mutta yritän kuitenkin kantaa keskusteluun kortta kekoon. Suosittelen laatikkoruokia. Yleensä aina mainitaan kaalilaatikko, mutta unohdetaan peruna-/punajuuri-/lanttujauhelihalaatikko. Noihin tietty kuohukermaa, jotta saadaan lisäkaloreita, jotta pitää nälkää kauemmin. Se kuohukermaprk ei niin paljon maksa. 

Keitot ei kovinkaan täyttäviä ole, vaikka ne aina mainitaan. Poislukien herne- ja linssikeitto, jotka kyllä toimivat. 

Vierailija
104/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on mennyt tässä kuussa ruokaan rahaa 215 euroa yhteensä neljälle hengelle. Nyt on budjetti käytetty. Voitte vaan kuvitella miten ollaan hengissä pysytty. Kyllä on joutunut tarkkaan katsomaan mitä ostaa kun hinnat on nousseet ja pakko on ollut vaan pärjätä vähällä.

Kävikö mielessä, että ei ehkä kannata äänestää World Economic Forumin nukkeja ja maanpettureita seuraavissa vaaleissa. Marin, Saarikko, Rehn Niinistöä ei onneksi voida enää äänestää.

Vierailija
105/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 prosentin hinnannousu. Siirtyy vain ostamaan halvempia merkkejä tai Lidlin asiakkaaksi.

Vierailija
106/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä säästän kaikesta vähän, mm. pesuainetta annostelen pyykin sekaan vähemmän kuin ennen enkä enää holtittomasta revi vessapaperia rullasta vaan muutama pala vain. Kun tekee tätä pikkunipistystä joka paikasta, ei joudu karsimaan mistään ja säästää kuin huomaamattaan sen -15 %, jonka verran omat ostosteni hinnat ovat tuntuneet nousseen

Vierailija
107/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo ruuan hinnannousu vielä yksin mitään, mutta kun sähkö ja bensa kallistuvat samalla tähtitieteellisiin lukemiin. Saunan käyttö ollaan jo lopetettu ja kylppärin lattialämmitystä säädetty pienemmälle. Tietenkään ei myöskään turhaan ajella autolla.

Sähkö on noista pahin, siinä kun ei voi säästää kuin tiettyyn rajaan saakka. Mä olen jäämässä kohta äitiyslomalle ja todella pelottaa miten tullaan pärjäämään taloudellisesti. Syksyllä kun plussa tuli testiin ei tämä jäätävä hintojen nousu ollut vielä ajankohtainen asia.

Ja nyt on vielä just se hetki vuodesta kun sähköä on "helpoin" säästää kun suurinta osaa vuorokaudesta ei ole pimeää kuin peikon prsiissä vaan valveillaoloajan pärjää miltei ilman lamppuja. Sama tietty lämmityksenkin kanssa eli nyt ei tarvitse lämmittää toisin kuin talvella.

Syksyllä sitten vissiin saakin istua jo päre hampaissa.

Vierailija
108/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanna tänään kertoi, että suomalaisten pitää auttaa maailmaa ruokakriisissä. Täältä viedään siis ruuatkin, se siitä omavaraisuudesta.

Vierailija
109/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kahden työssäkäyvan aikuisen perheen pitäisi edes pärjätä noin pienellä rahalla? Teidän tulot lienee luokkaa 4500e netto jos molemmat aikuiset on edes alimman keskiluokan tienaajia ja lapsilisät päälle. Olisi kyllä ihan "normaalia" käyttää ruokaan enemmän rahaa, nythän teidän budjetti on lähinnä toimeentulotuella elävän perheen ruokabudjetti jos sitäkään.

Vierailija
110/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä ei yksinelävänä ole taloudellisesti tiukkaa, mutta yritän kuitenkin kantaa keskusteluun kortta kekoon. Suosittelen laatikkoruokia. Yleensä aina mainitaan kaalilaatikko, mutta unohdetaan peruna-/punajuuri-/lanttujauhelihalaatikko. Noihin tietty kuohukermaa, jotta saadaan lisäkaloreita, jotta pitää nälkää kauemmin. Se kuohukermaprk ei niin paljon maksa. 

Keitot ei kovinkaan täyttäviä ole, vaikka ne aina mainitaan. Poislukien herne- ja linssikeitto, jotka kyllä toimivat. 

Jep. Ei se vesi pidä nälkää keitossa tai puurossakaan. 

Vierailija
111/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein pahin oli, kun s-marketissa luki perunapiirakoiden hinta 30 c/kpl. Ostin niitä kuusi kpl ja kuitissa hinta olikin 55 c/kpl. Huomasin vasta kotona. Kyllä ärsytti niin, että vaihdoin Lidliin. Laitoin myös palautetta s-ryhmälle. Eivät ole edes pahoitelleet.

Eikö se ole niin, että jos lapussa lukee jokin hinta, niiden pitäisi myydä siihen hintaan? Eivät saa johtaa harhaan.

Niinhän se pitäisi. Huomasin vasta kotona kuitista. En olisi ostanut noin kalliita perunapiirakoita. En voinut ajella takaisin kauppaankaan valittamaan. S-ryhmälle laitoin palautetta asiasta, mutta eivät edes vastanneet. Loppui asiointi s-marketissa kun ovat alkaneet huijata hinnoissa samoin kuin Tokmanni tekee.

Vierailija
112/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on mennyt tässä kuussa ruokaan rahaa 215 euroa yhteensä neljälle hengelle. Nyt on budjetti käytetty. Voitte vaan kuvitella miten ollaan hengissä pysytty. Kyllä on joutunut tarkkaan katsomaan mitä ostaa kun hinnat on nousseet ja pakko on ollut vaan pärjätä vähällä.

Kävikö mielessä, että ei ehkä kannata äänestää World Economic Forumin nukkeja ja maanpettureita seuraavissa vaaleissa. Marin, Saarikko, Rehn Niinistöä ei onneksi voida enää äänestää.

Minä äänestään Perussuomalaisia joten nyt haukut väärää puuta.

Vierailija
113/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivoin ja laitan ruokaa enemmän itse ja olen vaihtanut kokonaan Prismaan ja Lidliin. Salen tai K-marketin ovesta en enää jalallani astu, niissä ovat hinnat lähteneet lapasesta jo aikoja sitten. Pärjään hyvin vaikka elän pienellä ansiosidonnaisella. Kohta tipun työmarkkinatuelle, joten ei onneksi kiinnosta sähkönlaskutkaan enää hevon veetä, koska Kela maksaa ne. Säälin niitä jotka kärsivät 168 h/kk jossain pienipalkkaisessa p-duunissa, he ovat suurimpia häviäjiä tässäkin.

Vierailija
114/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä äänestään Perussuomalaisia joten nyt haukut väärää puuta.

No parempi niin. Terveisiä Purralle ja Halla-aholle, että liika innokkuus koronarajoitusten kanssa vei äänestäjiä iäksi.

Vierailija
115/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa nostaa nyt se ruokabudjetti niin isoksi kun pystyy ja ostaa sitä kotivaraa mahdollisimman paljon. Hinnat ei syksyllä ainakaan laske, joten niitä kaurahiutaleita, linssejä ja kikherneitä kannataa olla kaapissa siltä varalta että tulee nälkä.

Vierailija
116/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10 prosentin hinnannousu. Siirtyy vain ostamaan halvempia merkkejä tai Lidlin asiakkaaksi.

Monet ruokatarvikkeet ovat kyllä jo nyt nousseet enemmän kuin 10%. Esim. maitotuotteet, kananmunat ja kala, ilmeisesti myös liha.

Vierailija
117/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitkäaikaistyötön. Tämän vuoden alkuun pärjäsin työttömyysetuuksilla ihan hyvin. Mitään kallista en tietenkään ole työttömyyden aikana pystynyt ostamaan enkä ole voinut matkustella, mutta sellaista on työttömän elämä. Tämän vuoden puolella olen kuitenkin huomannut, että rahat meinaavat loppua jo viikkoa ennen kuin seuraavan kerran saan rahaa. Tällaista tilannetta ei aikaisemmin ole ollut. Vaikuttaa siltä, että minun on pakko alkaa ostamaan enemmän makaronia ja muuta hiilihydraattihöttöä. Keho vain ei tykkää siitä.

Vierailija
118/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja täällä kiittää kommenteista kirjoitti:

Joo, emme käy siis K-marketissa. Lidlissä ja Prismassa pääasiassa. Ja edulliset juustot (esim kilon edullisin halpisjuusto) on jo käytössä. Leipää tehdään usein itse. Jne. Eli monet säästökeinot ovat jo käytössä, mutta ei vaan riitä enää..

Miten lisätyöt? Oisko mahdollista tehdä kotona jotain pientä lisätuloa? Niin ei tarvitsisi ruoasta tinkiä liikaa. Kasvavat lapset tarvitsee monipuolisesti ruokaa. Tai voisiko jättää jotain maksuja pois vai onko kaikki jo irtisanottu ja lopetettu. 

Vierailija
119/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet ruokatarvikkeet ovat kyllä jo nyt nousseet enemmän kuin 10%. Esim. maitotuotteet, kananmunat ja kala, ilmeisesti myös liha.

Tuo prosentti on keskiarvo, eli jotkut tuotteet ovat nousseet tosi vähän 1-2% ja taas jotkut muut jopa kaksinkertaistuneet.  Veikkaan kyllä että ensi vuonna prosentti on lähempänä 20%.

Vierailija
120/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pitkäaikaistyötön. Tämän vuoden alkuun pärjäsin työttömyysetuuksilla ihan hyvin. Mitään kallista en tietenkään ole työttömyyden aikana pystynyt ostamaan enkä ole voinut matkustella, mutta sellaista on työttömän elämä. Tämän vuoden puolella olen kuitenkin huomannut, että rahat meinaavat loppua jo viikkoa ennen kuin seuraavan kerran saan rahaa. Tällaista tilannetta ei aikaisemmin ole ollut. Vaikuttaa siltä, että minun on pakko alkaa ostamaan enemmän makaronia ja muuta hiilihydraattihöttöä. Keho vain ei tykkää siitä.

Sama tilanne minulla, joudun vain vähentämään syömistä ja käyttämään entistä enemmän luovuutta kokkaamisessa, juoksemaan tarjousten perässä jne. Onneksi saan kyselyistä lahjakortteja joilla voi ostaa myös ruokaa. Pieni lahjakortti auttaa loppukuuhun saakka jolloin tulee seuraava pieni tuki. Onneksi googlettamalla löytyy hyviä reseptejä mitä tehdä vähistä aineksista. Nytkin tein pienen tonnikalapiiraan vaikkei ollut yhtään margariinia. Löytyi resepti jossa vain öljyä, jota ostin lahjakortilla, kuten myös tonnikalan ja mausteita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä neljä