Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruuan hinnannousu todella kolahtaa

Vinkkejä ja vertaistukea
26.05.2022 |

Ottamatta kantaa siihen meneekö meillä ruokaan paljon vai vähän, halusin vaan keskustella tästä uudesta tilanteesta. Olemme siis 5-henkinen perhe (yksi lapsista syö jo aikuisen verran) ja laitamme ruokatilille kuukausittain 800e. Usein siitä lähtee joku lasku, ja ruokaan jää 650-700e. Aiemmin se on niin napin riittänyt. Syömme tavallista kotiruokaa, emme juuri käytä punaista lihaa. Lapsilla kerran viikossa karkkipäivä. Nyt kävimme katsomassa ruokatiliä ja jäljellä on 20 päivälle 110 euroa! Olemme tehneet kaiken ihan samalla tavalla kuin aiemminkin. Aivan käsittämätöntä kuinka nopeasti hinnat ovat nousseet, vaikka syytkin ovat tiedossa. Autoa meillä ei onneksi ole. Ruoka on se josta nyt tullaan säästämään, ja joudumme tietysti ruokatilille laittamaan lisää ennen seuraavaa palkkaa, mutta se ei kyllä voi jatkossa olla pysyvä ratkaisu. Moni muukin on varmasti huomannut saman. Nyt pitää alkaa miettiä niitä keinoja, joilla tingitään mutta voitaisiin silti syödä riittävästi ja hyvin.

Jos sinulla ei ole mitään hyvää sanottavaa tähän aloitukseen ja haluat vaan päteä niin tee se mieluummin jossain muualla. Moni varmasti on samassa tilanteessa ja voi tähän samaistua.

Kommentit (184)

Vierailija
161/184 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ostan usein K-kaupasta edullisesti ruokaa (eli lähinnä entisellä hinnalla ennen näitä järkyttäviä hinnannostoja) kun katson kaikki plussakortille ladatut henkilökohtaiset tarjoukset ja suunnittelen ruokani niiden pohjalta.

Tätä en kyllä tajua. Mulla on henkkoht tarjouksissa vaan jotain pesuainetta (joka halvempi prismasta silti) ja karkkia, vaikka en edes osta karkkia kovin usein. Ja jotain tavallista pullaa (olen gluteeniton). En tee noilla tarjouksilla yhtään mitään... 

No tässäkin on näemmä eroja. Mulla on omissa plussatarjouksissa aina sellaisia tuotteita, joita käytän muutenkin ja hyödynnän kyllä tarjoukset. Voiko olla asetuksissa jotain? Itselläni edut perustuvat selkeästi ostoshistoriaani.

-eri

Asetuksista en tiedä, mutta mullakin tulee tarjouksiin juuri niitä tuotteita, mitä normaalistikin ostan. Olen jo useamman vuoden tilannut Citymarketista kotiinkuljetuksella ja tarjouksessa on hyvin usein juuri niitä tuotteita, mitä useimmiten ostan. Esim just se kissanhiekka, mitä kissalleni käytän. Tai just se kahvi, mitä aina ostan. Tarjouksia on myös laidasta laitaan eli ihan kasviksista lihoihin ja kaloihin asti. Ei siis pelkästäään herkuja.

Sama juttu oli mullakin, mutta nyt noin pariin kuukauteen ei enää noita "personoituja" tarjouksia ole tullut ollenkaan.

Niissä oli oikeasti hyviä alennuksia ja monesti just niistä omista viikottain ostetuista vakkarituotteista, mutta nämä lakkasi aika samoihin aikoihin kun alkoi isommin olla puhetta ruuan hinnannoususta. Eikä ole kyse edes siitä ettei ne sähköpostiin vaan jostain syystä tulisi, koska ei extra-alennuksia enää näy kassakuitillakaan.

Vierailija
162/184 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te pärjäätte 800 kk? Meillä menee kevyesti 1200 kk vaikka kaikki ruuat tehdään itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/184 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on pistänyt hieman luovuutta liikkeelle. Ennen heitin esim nahistuneet tomaatit pois. Nyt ei mene bioon kuin käytetyt suodatinpussit ja hedelmien kuoret.

Perunamuusin jämät onkin monipuolista jatkokäyttöruokaa. Rieskat aina hyviä mutta tulee vähän jauhoja ja munan lisäämisellä helppo piirakkapohja. Piirakoita onkin syöty meillä harva se viikko. Iltapalaksi ja työevääksi loistavia ja täytteeseen voi laittaa myös kaikki jämät nahistuneista tomaateista lähtien, juustonkannikat ym.

Nyt tein muusista sellaisia fingerfoodpötköjä. Jauhoja muusin sekaan niin että saa muotoiltua pötköjä, paistaa runsaassa öljyssä ympäriinsä. Todella hyviä tuli.

Vierailija
164/184 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me mentiin rakentamaan talo tässä tilanteessa. Siinä vaan käy niin että kun juna on liikkeellä, ei sitä voi enää pysäyttää. Tämä kun oli sellainen kolmen vuoden projekti, että ei todellakaan aloittaessa tiennyt mihin maailma menee. Nyt on hieno talo, mutta ei rahaa ruokaan. Talosta en luovu, joten nyt vaan syödään nuukasti. Onneksi lapset saavat koulussa hyvää ja terveellistä ruokaa. Minulla ei nyt niin ole väliä. Onneksi ensi vuoden lopulla häämöttää 200 e palvelusvuosilisä palkkaan. Sinne asti kun kituuttaa niin vähän helpottaa.

Marjapensaita ja hedelmäpuita pihaan. Mikään ei estä tekemästä penkkejä perunalle, porkkanalle ja sipulille. Tomaateille ja paprikoille pieni siirrettävä kasvihuone.

Joo, mutta yhden puun ostamiseen menee 50-100 euroa plus ne mullat, ja sitten pitää odotella pari muutamaa vuotta, ennen kuin tulee jtn satoa. Sama juttu perunoiden ja vihannesten kasvattamiseen tarvitsee ne siemet ja mullat mihin menee paljon rahaa, sillä ei se peruna ihan mihin maahan vaan kasva. Ja saa sitten varautua siihen, että se sato ei välttämättä tule tänä vuonna, tai että se sato kuolee talven aikana. Nimimerkillä on paljon kojemusta!

Niinpä. Nuo vaatii melkoisen alkusatsauksen eikä ne tosiaan ihan itsekseen kasva jatkossakaan vaan vaatii yllättävän paljonkin duunia. Toki jos/kun on multasormi niin eihän se haittaa vaan se on just kivaa.

Ja sama juttu sitten siinäkin jatustuksessa kuinka metsät on täynnä ilmaista marjaa. Joo on toki. Tosin sinne metsään pääseminen ei sitten aina ihan ilmaista olekaan ja ei niitä marjoja taskuihin voi poimia vaan pitää olla se ämpäri jonka täyteen poimimiseen käsin menee kokemattomalta sen verran aikaa, ettei toista tarvitse matkassa olla. Sitten tietty jos poimii poimurilla niin sellainenkin pitää ostaa ja huomioida se, että ne marjat täytyy vielä jaksaa saada jotenkin siivottuakin kaikesta roskasta minkä se poimuri metsästä mukaan nappaa. Silloin tarvitaan useampi ämpärikin, koska poimurilla yksi täyttyy nopsaan. Ja hyvät hermot marjojen putsaamiseen, koska ne roskat on muuten ikävän tiukassa marjoissa kun aina sinne etenkin poimurilla tulee matkaan niitä muussautuneita mustikoita. Eikä ne käsinpoimitutkaan ole yleensä sellaisia sieviä kuin kaupan pensasmustikat..

Ja sitten jos nyt poimii vaikkapa 100 litraa "ilmaista" mustikkaa seuraavaksi talveksi niin pitää olla pakastinkin johon ne mahtuu. Harvemmalla on. Ja sekään ei pakasta ilmaiseksi vaan syö sähköä joka sekin maksaa. Eikä niitä marjoja voi sinne ämpärissä laittaa tai kaataa sinne laariin vaan pitää olla pakastusrasiaa/pussia..

Kyllä siinä "ilmaisille" marjoille alkaa litrahintaa tulla.

Vierailija
165/184 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Varsinkin jos näitä ilmaisia marjoja ja sieniä ajellaan autolla etsimässä.

Rikkaiden harrastus.

Vierailija
166/184 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pitkäaikaistyötön. Tämän vuoden alkuun pärjäsin työttömyysetuuksilla ihan hyvin. Mitään kallista en tietenkään ole työttömyyden aikana pystynyt ostamaan enkä ole voinut matkustella, mutta sellaista on työttömän elämä. Tämän vuoden puolella olen kuitenkin huomannut, että rahat meinaavat loppua jo viikkoa ennen kuin seuraavan kerran saan rahaa. Tällaista tilannetta ei aikaisemmin ole ollut. Vaikuttaa siltä, että minun on pakko alkaa ostamaan enemmän makaronia ja muuta hiilihydraattihöttöä. Keho vain ei tykkää siitä.

Sama tilanne minulla, joudun vain vähentämään syömistä ja käyttämään entistä enemmän luovuutta kokkaamisessa, juoksemaan tarjousten perässä jne. Onneksi saan kyselyistä lahjakortteja joilla voi ostaa myös ruokaa. Pieni lahjakortti auttaa loppukuuhun saakka jolloin tulee seuraava pieni tuki. Onneksi googlettamalla löytyy hyviä reseptejä mitä tehdä vähistä aineksista. Nytkin tein pienen tonnikalapiiraan vaikkei ollut yhtään margariinia. Löytyi resepti jossa vain öljyä, jota ostin lahjakortilla, kuten myös tonnikalan ja mausteita.

Minäkin aloitin täyttelemään noita kyselyitä. Niillä saan noin 30 e/kk ekstraa lahjakortteina. Nyt sattui lapselle monet kaverisynttärikutsut lyhyelle aikavälille ja sain lahjat ostettua noilla lahjakorteilla.

Alkuun mieheni naureskeli tälle näpertelylle, mutta älysi ekstrarahan tärkeyden kun ollaan nyt oikeasti saatu katettua ylimääräisiä kuluja niillä.

Lisäksi kerään aina löytämäni pullot ja myyn ylimääräisen (lasten pienet vaatteet yms) torissa. Monesti on torirahat olleet loppukuun pelastus.

Sano miehellesi, että hän alkaa myös näperrellä noiden kyselyjen parissa, niin saatte tuplahyödyn. Minä olen yrittänyt, mutta ei ollut minun juttu.

Muutenkin näissä ruokamenojen alentamisjutuissa pitäisi miettiä sitäkin, kenen niskaan ne kosahtaa. Jos perheen nainen joutuu juoksemaan tarjousten perässä, tekemään ruuat alusta asti ja leipomaan leivät, niin mitä mies tekee omalta osaltaan?

Vierailija
167/184 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen huomannu että ruokaan menee ainakin 20% enemmän rahaa, jos ei jopa enemmänkin.

Valitsen kaupasta yleensä luomun ja kotimaisen vaihtoehdon, nyt on kyllä valittava yhä useammin vaan se halvempi vaihtoehto.

Meillä on iso tontti, jossa kasvaa paljon luonnon villivihanneksia ja olen pitänyt myös isoa kasvimaata aina. Se on ollu mun juttu mutta nyt on miehenikin kummasti innostunut, kun ruoan hinta tulee vaan nousemaan.

Jos sinulla siis on mahdollisuus kerätä ja kasvattaa, niin nyt jos koskaan se kannattaa. luonnonmarjoussa, villivihanneksissa/yrteissä on valtavan paljon enemmän ravintoaineita kuin kasvatetuissa, joten voit tinkiä siten helposti kaupan hedelmä/ kasvisten ostoista.

Sähkön ja polttoaineen hinta nousee ja siihen on vaikeampi vaikuttaa, mutta ruassa voi kuitenkin tarvittaessa säästää hyvällä suunittelulla pitkän pennin.

Vierailija
168/184 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi olla appi, joka kertoo heti, kun kahvi on jossakin alle 5 tai lohi alle 15/kg. Samoin voisi kertoa, kun joku vihannes on tarjouksessa alle 2/kg.

Tuli tuosta kahvista mieleen että oiskohan kaupoilla jemmassa jossain niitä kahvipaketteja jotka ei ole enää ilmatiiviitä? Saisiko niitä ostettua halvemmalla? Monet kaupat käyttää ne omissa taukotiloissaan mutta joskus niitä tulee paljon ettei kaikkea ehdi siellä käyttää. Kannattaa kysyä.

Ainakin ennen nuo palautettiin paahtimolle joka pakkasi ne vaan uusiksi niihin kerta-annospusseihin joita esim työmaaruokaloissa käytetään..

Vierailija
169/184 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokaa saa alesta iltaisin/aamuisin, jos viitsii mennä tuolloin kauppaan. Tietyt merkit ovat halvempia. Pakastevihanneksia tuorevihannesten sijasta. Syksyllä marjametsään ja tuontihedelmät jätetään kaupan laariin. Leivät ja sämpylät tekee helposti itse.

Ei ne leivät ja sämpylätkään ilmaiseksi paistu. Tai tietty jos on oma metsä josta saa polttopuut ihan pelkällä lihasvoimalla sekä leivinuuni..

Ihan kaikki säästöideat joissa pitää paistaa tai pakastaa on nyt melko kyseenalaisia, koska sähkön hinta on noussut ja nousee vaan jatkossakin. Ennemminkin pitää miettiä aiempaa tarkempaan uunin lämmittämistä ja tyhjentää koko pakastin, jotta voi napata pistokkeenkin irti.

Vierailija
170/184 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä vaan jos ihmiset vähän laihtuisivat. Katsokaa kadulla mitä mätisäkkejä ja pallomahoja siellä vaappuu. Nyt vielä ajetaan sähkölaudoilla niin ei sitäkään vähää hyötyliikuntaa!

Puolella porukasta varaa jättää yksi ruokailu päivässä pois 👍

Vierailija
171/184 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko välttämätöntä syödä kaksi lämmintä ateriaa päivässä? Itse en ole koskaan tottunut syömään kahta lämmintä ateriaa päivässä. Kouluaikana (yäasteella varsinkaan) harvoin söin kotona ruokaa, jos koulussa oli ollut mieleistä ruokaa. Aikuisiällä en ole koskaan tehnyt kahta ruokaa päivässä, läheskään joka päivä en tee lämmintä ruokaa ollenkaan. Varsinkaan kesällä, kun on muutenkin lähemmäs +35 sisällä lämmintä, ei tee mieli syödä kuin kevyttä salaattia.

En suosittele todellakaan lapsille tätä yhtä lämmintä ruokaa päivässä. Ei se ole oikein. Itse silti olen jo tottunut tähän. Nuorempana söin koulussa ja kotonakin. Kuitenkin viikonloppuisin ja lomilla ei ollut kotona kuin yksi lämmin ruoka eli lounas. Illalla ei syöty enää mitään oikeaa ruokaa vaan mentiin esim leivällä. Olen jatkanut samaa ja syön vaan yhden lämpimän ruuan. Tosin vasta klo 16-17. Aamulla vaan puuroa yms. Tuskin pystyn enää koskaan syömään kahta ns oikeaa ruokaa päivässä. Tosin tämä ei siis toimi lasten kanssa. Aikuinen voi säästää näin.

Vierailija
172/184 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei auta itkeä. Uuden ilmastolain ansiosta saamme maksaa vieläkin enemmän tuontiruoasta ja -energiasta. Kyllä meillä vauraana, maailman suurimpiin saastuttajiin kuuluvana kansalla, on velvollisuus kompensoida muiden maiden päästöt.

Vierailija
173/184 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karkkipäivä pois.

Ja muutenkin kaikki einekset ja herkut eli pakastepizzat, lihikset, ranskikset jne. pois. Tilalle ihan vaan tavallista ja halpaa kotiruokaa kuten keittoja ja puuroja.

Heillä on sitten oikeasti jo kurjaa, joilla on tähänkin asti ollut varaa vain halvimpiin ruokiin. Silloin ei enää voi säästää vaihtamalla halvempaan vaan on pakko tinkiä määrästä eli pienentää annoskokoa tai syödä enää kahdesti päivässä kolmen kerran sijaan.

Jeps. Ainakin teini-ikäisiltä pitää napsia pois kaikki turhat kauppareissut kun haetaan ties mitä croissanttia ja munkkia noista paistopisteistä sekä mehua/limua ja mässyä. Ja sama tietty kaikkien "euron juustojen" ym muiden pirtelöiden sun muiden pikaruokapaikkojen turhuuksien ostelun kanssa.

Kurjaa toki, mutta vaatii vain tottumusta koska ei niiden puuttumiseen ku¤le. Pikaruokapaikoille ym tosin voi käydä huonosti, mutta sekään ei ole mikään menetys kuin ainoastaan työpaikkojen kannalta. Eikä välttis kyllä niidenkään, koska aika kyykytystä se työntekijöiden kohtelu noissa on.

Eiköhän moni näistä teineistä käy siellä kaupassa omilla viikko/kuukausirahoillaan tai kesätyörahoilla. Toisin sanoen se mitä ne teinit sieltä ostaa, ei ole mukana perheen ruokabudjetissa. Toki teineiltä voi ottaa kuukausirahan kokonaan pois ja laittaa saman summan perheen ruokabudjettiin. Mutta ainakin itse yritän ensin säästää muista jutuista. 

Tuosta tulikin mieleen, että teinit alkaa tietenkin kohta vaatia isompaa viikkorahaa koska entisellä ei enää pärjää kuten ennen..

Olen kyllä nyt(kin) tyytyväinen, kun en ole ikinä antanut lapsille viikko- tai kuukausirahoja. Minä ne vaatteet ym. kuitenkin olen ostanut ja samaten hankin kotiin kohtuullisen määrän herkkuja, leivon jne. koska syömme me vanhemmatkin jotain "hyvää". Eivät ne lapset noita sen enempää tarvitse. Ei tarvitse nyt itse laittaa vain huulta leivän päälle, kun lapsi ostaa mäkkäriruokaa.

Joku varmaan sanoo, että viikkoraha opettaa rahankäyttöä, mutta en käsitä mitä se opettaa, että juostaan koulun jälkeen ostamaan karkkia. Omat lapseni ovat säästäneet kaikki lahjarahansa ym. mitä tulee ja osa niistä rahoista on käytetty aikanaan mm. auton hankintaan.

Vierailija
174/184 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallituksen pitää ruveta laittamaan hinnannousuille stoppia, jos kansa rupeaa näkemään nälkää...

Vierailija
175/184 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä ei yksinelävänä ole taloudellisesti tiukkaa, mutta yritän kuitenkin kantaa keskusteluun kortta kekoon. Suosittelen laatikkoruokia. Yleensä aina mainitaan kaalilaatikko, mutta unohdetaan peruna-/punajuuri-/lanttujauhelihalaatikko. Noihin tietty kuohukermaa, jotta saadaan lisäkaloreita, jotta pitää nälkää kauemmin. Se kuohukermaprk ei niin paljon maksa. 

Keitot ei kovinkaan täyttäviä ole, vaikka ne aina mainitaan. Poislukien herne- ja linssikeitto, jotka kyllä toimivat. 

Minäkin olen sitä mieltä, että keitot yksissään eivät kauan nälkää pidä. Mutta jos sen kanssa ottaa viipaleen tai kaksi edullista leipää (vaikka sitten itse tehtyä tai -50% ), kyllä siitä hyvän aterian saa edullisesti. Nuo laatikot tosiaan ovat itsessäänkin täyttäviä, mutta vähän vaihtelua kaipaa ihminen.

Vierailija
176/184 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viljatuotteiden hinnannousu pelottaa, sillä tässä taloudessa leivällä ja muilla viljatuotteilla on iso osuus ruuassa.

Mitähän siitä tulee jos kohta joutuu maksamaan jauhopussista 6 euroa tai leipäpaketista saman verran.

Mitä?

Montako leipäpakettia menee viikossa... neljä ehkä, no, se on sitten pelkkään leipään 24 euroa, mitäs muuta ostettais siihen rinnalle...

Vierailija
177/184 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

S-etutilin otteen mukaan bensoihin ja ruokiin menee kahden aikuisen taloudessa noin 900,- kuukaudessa.

Vierailija
178/184 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää hankkia iso uunivuoka ja kattila jos ei satu olemaan. Tehdään halvinta perusruokaa isot satsit kerralla jota sitten lämmitetään 2-3 päivää. Ei meilläkään lapsuudessa mitään salaatteja ollut. Juures raasteita kuten koulu ruuassakin oli. On nykyään vaan kauan totuttu syömään kalleimmalla kaavalla. Pula-ajan ruualla, juureksilla, kaalilla ja perunalla pysyy terveempänäkin ja niillä pärjättiin ennenkin eikä ollut elintaso sairauksia niin paljon kuin nykyään. 

Lapset vaan heti kun kykenee keittiö hommiin mukaan kuorimaan ja raastamaan juureksia. 

Juureksia on syyttä suotta hyljeksitty vain siksi, että ne ovat "vanhanaikaista suomalaista ruokaa". Muissa maissa ollaan ylpeitä niistä raaka-aineista, jotka omassa maassa ovat hyviä, Suomessa vain hävetään niitä. Onhan muistaakseni esim. Ella Kanninen sanonut, että Italiassa porkkanat eivät ole ollenkaan niin hyviä Suomessa, mutta niinpä sitten vain Suomessa himoitaan jotain tomaatteja ja oliiveja :) Toki voi panostaa maustamiseen, kypsennystapoihin jne., ei kaikkea tarvitse keittää mössöksi suolattomassa vedessä tms.

Vierailija
179/184 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinnat ovat kallistuneet hieman, mutta en siltikään ymmärrä mistä tämä kaikki poru tulee. Huomaan kyllä että valmisruuassa sekä eineksissä hinta on selkeästi korkeampi, mutta meillä onkin syöty aina perusruokaa. Linssikeittoa, kaalilaatikkoa, uunijuureksia, pastaa ja lihapullia jne. Ja tärkein mielestäni, ei käytetä aikuiset alkoholia tai tupakkaa, niistä säästyy jo viikon ruoka.

Kerran viikossa lapset voivat valita karkkipäivän tai jäätelön väliltä. Ei tee vielä tiukkaa, toki jos mennään ihan äärimmäisyyksiin hintojen kanssa niin sitten varmasti tuntuu. Lapset ovat kyllä vielä pienempiä niin toki siinäkään ei tule niin suuria kuluja, mitä esim. teinien kanssa. 

Onko muuten Odassa yhtään halvempaa mitä K- ja S-ryhmillä? Lidliä en haluaisi tukea jos alkaa mennä huonosti, en tahdo viedä rahojani Saksaan joka pitkittää tätä Venäjän aiheuttamaa ruokatilannetta maksamalla veriöljystä ruplilla...

Vierailija
180/184 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokaa saa alesta iltaisin/aamuisin, jos viitsii mennä tuolloin kauppaan. Tietyt merkit ovat halvempia. Pakastevihanneksia tuorevihannesten sijasta. Syksyllä marjametsään ja tuontihedelmät jätetään kaupan laariin. Leivät ja sämpylät tekee helposti itse.

Ei ne leivät ja sämpylätkään ilmaiseksi paistu. Tai tietty jos on oma metsä josta saa polttopuut ihan pelkällä lihasvoimalla sekä leivinuuni..

Ihan kaikki säästöideat joissa pitää paistaa tai pakastaa on nyt melko kyseenalaisia, koska sähkön hinta on noussut ja nousee vaan jatkossakin. Ennemminkin pitää miettiä aiempaa tarkempaan uunin lämmittämistä ja tyhjentää koko pakastin, jotta voi napata pistokkeenkin irti.

Talvella parveke tai kuisti hoitaa pakastimen virkaa, tosin siihen joutuu odottamaan vähän vielä. Kesän yrtit, sienet ja vihannekset kannattaa kuivata tai säilötä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yhdeksän