Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruuan hinnannousu todella kolahtaa

Vinkkejä ja vertaistukea
26.05.2022 |

Ottamatta kantaa siihen meneekö meillä ruokaan paljon vai vähän, halusin vaan keskustella tästä uudesta tilanteesta. Olemme siis 5-henkinen perhe (yksi lapsista syö jo aikuisen verran) ja laitamme ruokatilille kuukausittain 800e. Usein siitä lähtee joku lasku, ja ruokaan jää 650-700e. Aiemmin se on niin napin riittänyt. Syömme tavallista kotiruokaa, emme juuri käytä punaista lihaa. Lapsilla kerran viikossa karkkipäivä. Nyt kävimme katsomassa ruokatiliä ja jäljellä on 20 päivälle 110 euroa! Olemme tehneet kaiken ihan samalla tavalla kuin aiemminkin. Aivan käsittämätöntä kuinka nopeasti hinnat ovat nousseet, vaikka syytkin ovat tiedossa. Autoa meillä ei onneksi ole. Ruoka on se josta nyt tullaan säästämään, ja joudumme tietysti ruokatilille laittamaan lisää ennen seuraavaa palkkaa, mutta se ei kyllä voi jatkossa olla pysyvä ratkaisu. Moni muukin on varmasti huomannut saman. Nyt pitää alkaa miettiä niitä keinoja, joilla tingitään mutta voitaisiin silti syödä riittävästi ja hyvin.

Jos sinulla ei ole mitään hyvää sanottavaa tähän aloitukseen ja haluat vaan päteä niin tee se mieluummin jossain muualla. Moni varmasti on samassa tilanteessa ja voi tähän samaistua.

Kommentit (184)

Vierailija
81/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoka on kallistunut, mutta vain muutaman prosentin.

Ennusteiden mukaan lopullinen prosentti voi olla 10, mikä sekään ei vielä maata kaada.

Nuo pystyy kyllä helposti kirimään kiinni jättämättä kalleimmat tuotteet ostamatta ja vaihtamalla halvempiin versioihin, tekemällä ruuan alusta alkaen itse ja ostamalla raaka-aineet sesongin mukaan.

Turhuudet pois kokonaan. Ihminen pärjää, yllätys yllätys, myös ilman limsoja, sipsejä ja karkkeja.

Niin. Jotkut meistä vaan on tehneet noin jo kauan... aina raaka-aineet sesongin mukaan, kytätään kilohintoja, tehdään itse, kaikki ostetaan käytännössä rainbow-extra-lidl linjaa, mikä nyt sattuu halvin olemaan.

Meillä ei syödä kovinkaan terveellisesti, koska ei vaan ole varaa. Ruoka ei siis ole kovinkaan monipuolista. En muista milloin olisin viimeksi esim. ostanut kalaa (kalapuikkkoja lukuunottamatta). Meidän ruokabudjetti on 80e/vko ja sillä pitäis elää aikuinen ja kaksi alakouluikäistä lasta. Tuohon budjettiin pitää mahduttaa myös perus hygieniatarvikkeet, pesuaineet yms. Olen huomannut että koko ajan saa kiristää vyötä lisää ja lisää ja ihan oikeasti alkanut miettimään, että mistä sitä enää kohta kiristää? Kesää ja kesälomaa odotan taas kauhulla, ruuan menekki on valtava :(

Niinpä. Nyt ei enää voi kun nipistää annoskoosta kun hinnat nousee eikä ruokabudjettia voi kasvattaa vaan se sama määrä rahaa on edelleen käytettävissä vaikka sillä saakin vähemmän kuin ennen.

Itse olen tähän asti tehnyt puuron desistä hiutaleita, mutta nyt olen jättänyt mitan hieman vajaaksi joten puuro on aiempaa löysempää. Ja kaurahiutaleiden hinnannousu on kuulemma vasta tulossa vaikka kilohinta on kallistunut jo nyt. Kai se sitten pitää jättää aamupuuro pois kokonaan ja syödä vasta lounasaikaan.

Vierailija
82/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen lisännyt perunan käyttöä. Esim. S-marketissa tosi hyviä jauhoisia perunoita 0.95/kg. Toki ateriaan muutakin tarvitsee, mutta peruna pitää hyvin nälkää pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

S-marketissa loimulohi oli tarjouksessa 19,80 kilo, Stockalla 154,00 kilo.

Niin? Liian kallista kummassakin paikassa eli ihan sama vaikka maksaisi 2000 euroa/kilo.

Kalaa voi syödä vain jos sitä saa max 8 euroa/kilo. Eikä silloinkaan kyllä usein, mutta kerran kuukauteen/kahteen.

Vierailija
84/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sympatiani pienituloisille lapsiperheille. Ensimmäisenä kannattaisi myydä televisio ja lopettaa kaikki maksulliset mediatilaukset. Sieltä tulee vain ajattelun syövyttävää sheissea. Sen jälkeen kaikki vaan mukaan vallankumousrintamaan niin asiat kyllä kääntyvät paremmaksi pienen ihmisen kannalta. Nykymeno tulee johtamaan karmaisevaan lopputulokseen.

Kaupan alalta ja palvelualalta tullaan irtisanomaan porukkaa, koska ruokarahat säästetään partureista, kahviloista, ravintoloista, vaatekaupoista, remonteista jne.

Vierailija
85/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein pahin oli, kun s-marketissa luki perunapiirakoiden hinta 30 c/kpl. Ostin niitä kuusi kpl ja kuitissa hinta olikin 55 c/kpl. Huomasin vasta kotona. Kyllä ärsytti niin, että vaihdoin Lidliin. Laitoin myös palautetta s-ryhmälle. Eivät ole edes pahoitelleet.

Eikö se ole niin, että jos lapussa lukee jokin hinta, niiden pitäisi myydä siihen hintaan? Eivät saa johtaa harhaan.

Vierailija
86/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy varmaan lopettaa joka perjantainen Wolt/Foodora-tilaus🤔 tai ainakin harventaa sitä tyyliin tilaa vain 2x/kk tms.

Vierailija
87/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karkkipäivä pois.

Ja muutenkin kaikki einekset ja herkut eli pakastepizzat, lihikset, ranskikset jne. pois. Tilalle ihan vaan tavallista ja halpaa kotiruokaa kuten keittoja ja puuroja.

Heillä on sitten oikeasti jo kurjaa, joilla on tähänkin asti ollut varaa vain halvimpiin ruokiin. Silloin ei enää voi säästää vaihtamalla halvempaan vaan on pakko tinkiä määrästä eli pienentää annoskokoa tai syödä enää kahdesti päivässä kolmen kerran sijaan.

Jeps. Ainakin teini-ikäisiltä pitää napsia pois kaikki turhat kauppareissut kun haetaan ties mitä croissanttia ja munkkia noista paistopisteistä sekä mehua/limua ja mässyä. Ja sama tietty kaikkien "euron juustojen" ym muiden pirtelöiden sun muiden pikaruokapaikkojen turhuuksien ostelun kanssa.

Kurjaa toki, mutta vaatii vain tottumusta koska ei niiden puuttumiseen ku¤le. Pikaruokapaikoille ym tosin voi käydä huonosti, mutta sekään ei ole mikään menetys kuin ainoastaan työpaikkojen kannalta. Eikä välttis kyllä niidenkään, koska aika kyykytystä se työntekijöiden kohtelu noissa on.

Vierailija
88/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen lisännyt perunan käyttöä. Esim. S-marketissa tosi hyviä jauhoisia perunoita 0.95/kg. Toki ateriaan muutakin tarvitsee, mutta peruna pitää hyvin nälkää pois.

(Jauhoisesta) perunasta ja sipulista saa hyvää sosekeittoa kun keittää ne lihaliemessä. Siihen vielä keitetty kananmuna ja ruisleipää kaveriksi niin on herkkua.

Vierailija
89/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy varmaan lopettaa joka perjantainen Wolt/Foodora-tilaus🤔 tai ainakin harventaa sitä tyyliin tilaa vain 2x/kk tms.

No voi kyynel. Niin kauan kun on tällaisiin turhuuksiin varaa on turha siunailla kuinka kallista kaikki on.

Vierailija
90/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko välttämätöntä syödä kaksi lämmintä ateriaa päivässä? Itse en ole koskaan tottunut syömään kahta lämmintä ateriaa päivässä. Kouluaikana (yäasteella varsinkaan) harvoin söin kotona ruokaa, jos koulussa oli ollut mieleistä ruokaa. Aikuisiällä en ole koskaan tehnyt kahta ruokaa päivässä, läheskään joka päivä en tee lämmintä ruokaa ollenkaan. Varsinkaan kesällä, kun on muutenkin lähemmäs +35 sisällä lämmintä, ei tee mieli syödä kuin kevyttä salaattia.

Vierailija
91/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

(Jauhoisesta) perunasta ja sipulista saa hyvää sosekeittoa kun keittää ne lihaliemessä. Siihen vielä keitetty kananmuna ja ruisleipää kaveriksi niin on herkkua.

No yök. Kas kun et liota potunkuoria ja syö niitä.

Vierailija
92/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoka on kallistunut, mutta vain muutaman prosentin.

Ennusteiden mukaan lopullinen prosentti voi olla 10, mikä sekään ei vielä maata kaada.

Nuo pystyy kyllä helposti kirimään kiinni jättämättä kalleimmat tuotteet ostamatta ja vaihtamalla halvempiin versioihin, tekemällä ruuan alusta alkaen itse ja ostamalla raaka-aineet sesongin mukaan.

Turhuudet pois kokonaan. Ihminen pärjää, yllätys yllätys, myös ilman limsoja, sipsejä ja karkkeja.

Niin. Jotkut meistä vaan on tehneet noin jo kauan... aina raaka-aineet sesongin mukaan, kytätään kilohintoja, tehdään itse, kaikki ostetaan käytännössä rainbow-extra-lidl linjaa, mikä nyt sattuu halvin olemaan.

Meillä ei syödä kovinkaan terveellisesti, koska ei vaan ole varaa. Ruoka ei siis ole kovinkaan monipuolista. En muista milloin olisin viimeksi esim. ostanut kalaa (kalapuikkkoja lukuunottamatta). Meidän ruokabudjetti on 80e/vko ja sillä pitäis elää aikuinen ja kaksi alakouluikäistä lasta. Tuohon budjettiin pitää mahduttaa myös perus hygieniatarvikkeet, pesuaineet yms. Olen huomannut että koko ajan saa kiristää vyötä lisää ja lisää ja ihan oikeasti alkanut miettimään, että mistä sitä enää kohta kiristää? Kesää ja kesälomaa odotan taas kauhulla, ruuan menekki on valtava :(

Niinpä. Nyt ei enää voi kun nipistää annoskoosta kun hinnat nousee eikä ruokabudjettia voi kasvattaa vaan se sama määrä rahaa on edelleen käytettävissä vaikka sillä saakin vähemmän kuin ennen.

Itse olen tähän asti tehnyt puuron desistä hiutaleita, mutta nyt olen jättänyt mitan hieman vajaaksi joten puuro on aiempaa löysempää. Ja kaurahiutaleiden hinnannousu on kuulemma vasta tulossa vaikka kilohinta on kallistunut jo nyt. Kai se sitten pitää jättää aamupuuro pois kokonaan ja syödä vasta lounasaikaan.

Miksi?Mitä väliä maksaako kaurahiutaleet 1e vai 1.5e kilolta?

T. Köyhä itsekkin

Vierailija
93/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

The_Purge kirjoitti:

Olen pariin otteeseen jo laittanut tämän kirjoituksen täällä mutta se sopii mainiosti näihin otsikoihin myös:

Nyt kun tämän maan veronmaksajia on kovaa vauhtia ajettu konkurssiin yli kaksi vuotta ja olemme valtavan kallis maa missä hinnat/maksut/verot on nostettu pilviin ja eliitti on laittanut katteet kohdalleen niin olisi aika katkaista kaikki muu paitsi omien kansalaisten tukeminen, täällä maassa ei lapsillamme ole enää mitään tulevaisuutta siihen tahtiin katteita on nostettu nyt kaikkialla (siis yli kaksi vuotta, ei vain hetken ajan)... onnellisin maa=onnettomin maa todellisuudessa... nyt viimeistään on syytä unohtaa Ukraina/NATO/Korona yms. otsikot millä Suomen valtavaa köyhtymistä on koiteltu peitellä eliitin toimesta ettei vain kansa huomaisi asiaa… mutta aika helppo tuo on huomata…

Jos sussa on voimaa, sun täytyy ruveta kokoamaan ihmisiä. Mittaviin mielenosoituksiin, jotka saavat mediahuomiota kaikkialla. Aktiivista faktoihin perustuvaa vastauutisointia ja mielikuvien rikkomista. Yrittää kääntää suuntaa ja etsiä muita, joilla on virtaa riittävästi.

Olet itse asiassa oikeassa... ajatus on houkuttanut minua... olen töissäni roolissa jossa teen päätöksiä välittömästi ja olen myös ollut median haastateltavana joten mikään ei tuntuisi miltään pätee tässä... kiitos oikeasti kannustavista sanoistasi... kenties voisin alkaa kysyä ovatko Suomalaiset samaa mieltä tilanteesta... siis että olemme tuhon partaalla tällä hetkellä...

Vierailija
94/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko välttämätöntä syödä kaksi lämmintä ateriaa päivässä? Itse en ole koskaan tottunut syömään kahta lämmintä ateriaa päivässä. Kouluaikana (yäasteella varsinkaan) harvoin söin kotona ruokaa, jos koulussa oli ollut mieleistä ruokaa. Aikuisiällä en ole koskaan tehnyt kahta ruokaa päivässä, läheskään joka päivä en tee lämmintä ruokaa ollenkaan. Varsinkaan kesällä, kun on muutenkin lähemmäs +35 sisällä lämmintä, ei tee mieli syödä kuin kevyttä salaattia.

Se kevyt salaatti on kilohinnaltaan kalliimpaa kuin moni lämmin ruoka. 

Vierailija
95/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karkkipäivä pois.

Ja muutenkin kaikki einekset ja herkut eli pakastepizzat, lihikset, ranskikset jne. pois. Tilalle ihan vaan tavallista ja halpaa kotiruokaa kuten keittoja ja puuroja.

Heillä on sitten oikeasti jo kurjaa, joilla on tähänkin asti ollut varaa vain halvimpiin ruokiin. Silloin ei enää voi säästää vaihtamalla halvempaan vaan on pakko tinkiä määrästä eli pienentää annoskokoa tai syödä enää kahdesti päivässä kolmen kerran sijaan.

Jeps. Ainakin teini-ikäisiltä pitää napsia pois kaikki turhat kauppareissut kun haetaan ties mitä croissanttia ja munkkia noista paistopisteistä sekä mehua/limua ja mässyä. Ja sama tietty kaikkien "euron juustojen" ym muiden pirtelöiden sun muiden pikaruokapaikkojen turhuuksien ostelun kanssa.

Kurjaa toki, mutta vaatii vain tottumusta koska ei niiden puuttumiseen ku¤le. Pikaruokapaikoille ym tosin voi käydä huonosti, mutta sekään ei ole mikään menetys kuin ainoastaan työpaikkojen kannalta. Eikä välttis kyllä niidenkään, koska aika kyykytystä se työntekijöiden kohtelu noissa on.

Eiköhän moni näistä teineistä käy siellä kaupassa omilla viikko/kuukausirahoillaan tai kesätyörahoilla. Toisin sanoen se mitä ne teinit sieltä ostaa, ei ole mukana perheen ruokabudjetissa. Toki teineiltä voi ottaa kuukausirahan kokonaan pois ja laittaa saman summan perheen ruokabudjettiin. Mutta ainakin itse yritän ensin säästää muista jutuista. 

Vierailija
96/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ruuan hinnannousu vielä yksin mitään, mutta kun sähkö ja bensa kallistuvat samalla tähtitieteellisiin lukemiin. Saunan käyttö ollaan jo lopetettu ja kylppärin lattialämmitystä säädetty pienemmälle. Tietenkään ei myöskään turhaan ajella autolla.

Vierailija
97/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No meillä ei anneta yhdelle lapselle ollenkaan ruokaa, tämä ikään kuin tasaa ne menot.

Sairasta kirjoittaa tällaista oikeasti tai edes leikillään!

Vierailija
98/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ostat karkkia puoli kiloa / 6 e. Halvemmallakin varmasti saa. Osta isoja pusseja ja jaa pienempiin pakastepusseihin.

Vierailija
99/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karkkipäivä pois.

Eiköhän moni näistä teineistä käy siellä kaupassa omilla viikko/kuukausirahoillaan tai kesätyörahoilla. Toisin sanoen se mitä ne teinit sieltä ostaa, ei ole mukana perheen ruokabudjetissa. Toki teineiltä voi ottaa kuukausirahan kokonaan pois ja laittaa saman summan perheen ruokabudjettiin. Mutta ainakin itse yritän ensin säästää muista jutuista. 

Tuosta tulikin mieleen, että teinit alkaa tietenkin kohta vaatia isompaa viikkorahaa koska entisellä ei enää pärjää kuten ennen..

Vierailija
100/184 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo montaa vuotta varmaan kaupat auki sunnuntaisin, palkoista leikkaa kapitalistit ensin. Kulutus vähenee, kaupat kaatuu omaan ahneuteensa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan seitsemän