Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruuan hinnannousu todella kolahtaa

Vinkkejä ja vertaistukea
26.05.2022 |

Ottamatta kantaa siihen meneekö meillä ruokaan paljon vai vähän, halusin vaan keskustella tästä uudesta tilanteesta. Olemme siis 5-henkinen perhe (yksi lapsista syö jo aikuisen verran) ja laitamme ruokatilille kuukausittain 800e. Usein siitä lähtee joku lasku, ja ruokaan jää 650-700e. Aiemmin se on niin napin riittänyt. Syömme tavallista kotiruokaa, emme juuri käytä punaista lihaa. Lapsilla kerran viikossa karkkipäivä. Nyt kävimme katsomassa ruokatiliä ja jäljellä on 20 päivälle 110 euroa! Olemme tehneet kaiken ihan samalla tavalla kuin aiemminkin. Aivan käsittämätöntä kuinka nopeasti hinnat ovat nousseet, vaikka syytkin ovat tiedossa. Autoa meillä ei onneksi ole. Ruoka on se josta nyt tullaan säästämään, ja joudumme tietysti ruokatilille laittamaan lisää ennen seuraavaa palkkaa, mutta se ei kyllä voi jatkossa olla pysyvä ratkaisu. Moni muukin on varmasti huomannut saman. Nyt pitää alkaa miettiä niitä keinoja, joilla tingitään mutta voitaisiin silti syödä riittävästi ja hyvin.

Jos sinulla ei ole mitään hyvää sanottavaa tähän aloitukseen ja haluat vaan päteä niin tee se mieluummin jossain muualla. Moni varmasti on samassa tilanteessa ja voi tähän samaistua.

Kommentit (184)

Vierailija
141/184 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää hankkia iso uunivuoka ja kattila jos ei satu olemaan. Tehdään halvinta perusruokaa isot satsit kerralla jota sitten lämmitetään 2-3 päivää. Ei meilläkään lapsuudessa mitään salaatteja ollut. Juures raasteita kuten koulu ruuassakin oli. On nykyään vaan kauan totuttu syömään kalleimmalla kaavalla. Pula-ajan ruualla, juureksilla, kaalilla ja perunalla pysyy terveempänäkin ja niillä pärjättiin ennenkin eikä ollut elintaso sairauksia niin paljon kuin nykyään. 

Lapset vaan heti kun kykenee keittiö hommiin mukaan kuorimaan ja raastamaan juureksia. 

80-luvulla ala-asteella meille tuotiin välipalaksi isot lanttukuutiot metalliämpärissä. 

Vierailija
142/184 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen tuota, että muka nousee vain 10 % ruoan hinta, kun nyt jo monen tuotteen kohdalla nousu on ollut prosenteissa PALJON suurempi. Tai se ei paljon lohduta, jos kaprikset nousee prosentin, mutta joka päiväiset perustuotteet 30 % tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/184 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Qanonpellen provo.

Ilmiannettu.

Vierailija
144/184 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse puhuin nuoren kanssa kotona ruuan kalleudesta niin hän ehdotti että voisi mennä vaikka johonkin laitokseen asumaan että saa ainakin ruuat syödäkseen😃 Kertoi myös että samassa koulussa on laitosnuoria joille sosiaalitoimi maksaa kaikenlaista. Kuulemma todella kiittämättömiä vaikka rahaa tulee erikseen puhelimeen, harrastuksiin ja vaatteisiin.

Typerää arvostella laitoksessa asuvia nuoria. Tuskin heillä on ollut helppo elämä. Miettikää vähän, mitä kirjoittelette 😬

Vierailija
145/184 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaa saa alesta iltaisin/aamuisin, jos viitsii mennä tuolloin kauppaan. Tietyt merkit ovat halvempia. Pakastevihanneksia tuorevihannesten sijasta. Syksyllä marjametsään ja tuontihedelmät jätetään kaupan laariin. Leivät ja sämpylät tekee helposti itse.

Vierailija
146/184 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa nostaa ruokabudjettia, en tarjoaisi kasvaville lapsille ravintoköyhää mössöä josta he saavat terveyshaittoja. Itse budjetoin 80 eur enemmän nyt (perheessä minä ja urheileva teinipoika joka todellakin syö paljon) ja se riittää kattamaan hinnannousun. Olen myös varautunut nostamaan ruokabudjettia vielä syksyllä tarvittaessa 70 eurolla. Jos ei ole varaa 100-200 euron yllättävään nousuun kk-menoissa niin silloin talous on liian kireällä. Säästäminen kannattaa miettiä myös muualta eli asumisesta, liikkumisesta, harrastuksista ja palveluista. Millaiset nettotulot ja menot teillä on?

Vierailija
147/184 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa leipää leipoessa muistaa, että sähköuunin lämmitys maksaa myös.

Vierailija
148/184 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me mentiin rakentamaan talo tässä tilanteessa. Siinä vaan käy niin että kun juna on liikkeellä, ei sitä voi enää pysäyttää. Tämä kun oli sellainen kolmen vuoden projekti, että ei todellakaan aloittaessa tiennyt mihin maailma menee. Nyt on hieno talo, mutta ei rahaa ruokaan. Talosta en luovu, joten nyt vaan syödään nuukasti. Onneksi lapset saavat koulussa hyvää ja terveellistä ruokaa. Minulla ei nyt niin ole väliä. Onneksi ensi vuoden lopulla häämöttää 200 e palvelusvuosilisä palkkaan. Sinne asti kun kituuttaa niin vähän helpottaa.

Vierailija
149/184 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko jo hernekeittopäivä käytössä? Lidlistä ja Tokmannilta saa edullista hernettä. Sitä kannattaa ostaa varastoon, oletettavasti myös kuivattujen herneiden hinnat tulevat jatkossa kallistumaan mutta kaapissahan ne säilyvät ikuisuuden jos ostaa jo nyt

En koko ketjua nyt lue, mutta hernekeiton tekeminen itse on yksi typerimmistä säästökeinoista. Johan sä saat sähköön menemään sen "säästön". Itse ostin tässä taannoin 10purkkia tokmannilta hintaan 2e. Niissä oli päiväys lähestymässä, vaikka eihän ne ikinä oikeasti vanhene.

Pikemminkin säästäisin "ylimääräisen" ostamisessa. Eli se leipä ei tarvitse kinkkua ja juustoa, toisen voi jättää pois tai molemmat. Ja jugurtteja ym vanukkaita ei tarvitse ollenkaan...

Karkkipäivästä en kyllä tinkisi yhtään. 😁

Vierailija
150/184 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me mentiin rakentamaan talo tässä tilanteessa. Siinä vaan käy niin että kun juna on liikkeellä, ei sitä voi enää pysäyttää. Tämä kun oli sellainen kolmen vuoden projekti, että ei todellakaan aloittaessa tiennyt mihin maailma menee. Nyt on hieno talo, mutta ei rahaa ruokaan. Talosta en luovu, joten nyt vaan syödään nuukasti. Onneksi lapset saavat koulussa hyvää ja terveellistä ruokaa. Minulla ei nyt niin ole väliä. Onneksi ensi vuoden lopulla häämöttää 200 e palvelusvuosilisä palkkaan. Sinne asti kun kituuttaa niin vähän helpottaa.

Marjapensaita ja hedelmäpuita pihaan. Mikään ei estä tekemästä penkkejä perunalle, porkkanalle ja sipulille. Tomaateille ja paprikoille pieni siirrettävä kasvihuone.

Vierailija
151/184 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee lähes sama 800-900 3 hengelle. Siinä aion pysyä, ostetaan halvempaa/vähemmän. Muutama vuosi, niin lapsi muuttaa omilleen, eiköhän siinä kohden helpota.

Nyt menee 60 kuljetuksiin, 10 per kerta ei vielä ole paljoa (verrattuna oman auton ja ajan käyttöön), mutta eiköhän pian tule ilmoitus hinnan noususta. Sitä voi yrittää kampittaa ottamalla noudon työmatkan varrelle, mutta aikataulutus aiheuttaa päänvaivaa.

Ostin eilen loimulohta, sen verran mitä aterialla meni eikä yhtään yli...13. Vaikka meillä on tuohon varaa, niin kyllähän se laittoi miettimään.

Vierailija
152/184 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoka on kallistunut, mutta vain muutaman prosentin.

Ennusteiden mukaan lopullinen prosentti voi olla 10, mikä sekään ei vielä maata kaada.

Nuo pystyy kyllä helposti kirimään kiinni jättämättä kalleimmat tuotteet ostamatta ja vaihtamalla halvempiin versioihin, tekemällä ruuan alusta alkaen itse ja ostamalla raaka-aineet sesongin mukaan.

Turhuudet pois kokonaan. Ihminen pärjää, yllätys yllätys, myös ilman limsoja, sipsejä ja karkkeja.

Niin. Jotkut meistä vaan on tehneet noin jo kauan... aina raaka-aineet sesongin mukaan, kytätään kilohintoja, tehdään itse, kaikki ostetaan käytännössä rainbow-extra-lidl linjaa, mikä nyt sattuu halvin olemaan.

Meillä ei syödä kovinkaan terveellisesti, koska ei vaan ole varaa. Ruoka ei siis ole kovinkaan monipuolista. En muista milloin olisin viimeksi esim. ostanut kalaa (kalapuikkkoja lukuunottamatta). Meidän ruokabudjetti on 80e/vko ja sillä pitäis elää aikuinen ja kaksi alakouluikäistä lasta. Tuohon budjettiin pitää mahduttaa myös perus hygieniatarvikkeet, pesuaineet yms. Olen huomannut että koko ajan saa kiristää vyötä lisää ja lisää ja ihan oikeasti alkanut miettimään, että mistä sitä enää kohta kiristää? Kesää ja kesälomaa odotan taas kauhulla, ruuan menekki on valtava :(

Jos perheessä on kaksi aikuista, lisätöitä tekemään tai lisätuloja hankkimaan. Kaikki jatkuvasti miettii mistä vielä voi nipistää. Loputtomiin ei voi nipistää. Itse mietin mistä saisin lisätuloja, joka päivä. 

No niinkuin tuossa kerroin niin 1 aikuinen ja 2 lasta. Lisätuloja saan tekemällä pyhiä, sunnuntaipäiviä töissä, myymällä vanhoja romuja kirpputorilla. Mutta yksinhuoltajana lisätulon kasvattaminenkin on vaikeaa, koska se leikkaa nopeasti asumistukea ja nostaa veroprossaa, joka on tulojen kannalta plus miinus nolla hommaa. Palkat on kuitenkin tässä maassa pienet, verotus kova ja elämisen kustannukset isot.

Vierailija
153/184 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

n

Vierailija kirjoitti:

Itse olen lisännyt perunan käyttöä. Esim. S-marketissa tosi hyviä jauhoisia perunoita 0.95/kg. Toki ateriaan muutakin tarvitsee, mutta peruna pitää hyvin nälkää pois.

(Jauhoisesta) perunasta ja sipulista saa hyvää sosekeittoa kun keittää ne lihaliemessä. Siihen vielä keitetty kananmuna ja ruisleipää kaveriksi niin on herkkua.

No yök. Kas kun et liota potunkuoria ja syö niitä.

Minun mielestä oli oikein hyvä ohje, kiitos😘

Meillä syödään tänään just tuota sosekeittoa👍

Vierailija
154/184 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marjapensaita ja hedelmäpuita pihaan. Mikään ei estä tekemästä penkkejä perunalle, porkkanalle ja sipulille. Tomaateille ja paprikoille pieni siirrettävä kasvihuone.

Joo, mutta yhden puun ostamiseen menee 50-100 euroa plus ne mullat, ja sitten pitää odotella pari muutamaa vuotta, ennen kuin tulee jtn satoa. Sama juttu perunoiden ja vihannesten kasvattamiseen tarvitsee ne siemet ja mullat mihin menee paljon rahaa, sillä ei se peruna ihan mihin maahan vaan kasva. Ja saa sitten varautua siihen, että se sato ei välttämättä tule tänä vuonna, tai että se sato kuolee talven aikana. Nimimerkillä on paljon kojemusta!

Vierailija
155/184 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko jo hernekeittopäivä käytössä? Lidlistä ja Tokmannilta saa edullista hernettä. Sitä kannattaa ostaa varastoon, oletettavasti myös kuivattujen herneiden hinnat tulevat jatkossa kallistumaan mutta kaapissahan ne säilyvät ikuisuuden jos ostaa jo nyt

En koko ketjua nyt lue, mutta hernekeiton tekeminen itse on yksi typerimmistä säästökeinoista. Johan sä saat sähköön menemään sen "säästön". Itse ostin tässä taannoin 10purkkia tokmannilta hintaan 2e. Niissä oli päiväys lähestymässä, vaikka eihän ne ikinä oikeasti vanhene.

Pikemminkin säästäisin "ylimääräisen" ostamisessa. Eli se leipä ei tarvitse kinkkua ja juustoa, toisen voi jättää pois tai molemmat. Ja jugurtteja ym vanukkaita ei tarvitse ollenkaan...

Karkkipäivästä en kyllä tinkisi yhtään. 😁

Meillä ei kyllä induktioliesi kuluta sähköä juuri yhtään, eikä varsinkaan hernekeiton teossa, kun levy on pienellä koko keittoajan. Iso kattilallinen tulee alle eurolla.

Vierailija
156/184 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi minkäänlaista vapaata lehdistöä, se kertoisi että hinnannousujen rahat kerää s ja k ryhmä, sähkö, lääke ja öljy yhtiöt.

Mieluummin eletään valeessa ja jotkut jopa uskovat että kyse on sodasta ja inflaatiosta.

Politiikka ei muutu ja menee huonompaan suuntaan kunnes kansa herää.

Vierailija
157/184 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ostan usein K-kaupasta edullisesti ruokaa (eli lähinnä entisellä hinnalla ennen näitä järkyttäviä hinnannostoja) kun katson kaikki plussakortille ladatut henkilökohtaiset tarjoukset ja suunnittelen ruokani niiden pohjalta.

Tätä en kyllä tajua. Mulla on henkkoht tarjouksissa vaan jotain pesuainetta (joka halvempi prismasta silti) ja karkkia, vaikka en edes osta karkkia kovin usein. Ja jotain tavallista pullaa (olen gluteeniton). En tee noilla tarjouksilla yhtään mitään... 

No tässäkin on näemmä eroja. Mulla on omissa plussatarjouksissa aina sellaisia tuotteita, joita käytän muutenkin ja hyödynnän kyllä tarjoukset. Voiko olla asetuksissa jotain? Itselläni edut perustuvat selkeästi ostoshistoriaani.

-eri

Asetuksista en tiedä, mutta mullakin tulee tarjouksiin juuri niitä tuotteita, mitä normaalistikin ostan. Olen jo useamman vuoden tilannut Citymarketista kotiinkuljetuksella ja tarjouksessa on hyvin usein juuri niitä tuotteita, mitä useimmiten ostan. Esim just se kissanhiekka, mitä kissalleni käytän. Tai just se kahvi, mitä aina ostan. Tarjouksia on myös laidasta laitaan eli ihan kasviksista lihoihin ja kaloihin asti. Ei siis pelkästäään herkuja.

Vierailija
158/184 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä enää uunia, sähkölasku putosi huomattavasti. Se miten muuten säästän on melko yksinkertainen asia, en käy missään tapahtumissa, kampaamossa eli ostan vain ruuat. Ihminen ei tarvii kuin katon päällensä ja syödä kerran päivässä.

Vierailija
159/184 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja täällä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karkkipäivä pois.

Ja muutenkin kaikki einekset ja herkut eli pakastepizzat, lihikset, ranskikset jne. pois. Tilalle ihan vaan tavallista ja halpaa kotiruokaa kuten keittoja ja puuroja.

Ei syödä noita ensinmainittuja ollenkaan muutenkaan. Lapset saavat yleensä pienet tv-mix-pussit ja Tuplat karkkipäivänä. Maksaisiko tuo satsi sitten ehkä noin 2 per lapsi, eli 6e per viikko. No toki siitä tulee 24e/kk jos noin ajattelee. Mutta ehkä mieluummin tinkisi jostain muusta.

Kilohintoihin pitää jatkossa varmaan satsata. Sitä ihmettelin kun jossain oli että "Lohi on monessa perheessä tavallista arkiruokaa ja hinnannousu koskettaa". Minusta lohi on kyllä vähän parempaa kuin arkiruokaa.

No tosi moni perhe niitä kuitenkin syö ja siunailee kuinka ruoka on niin kallista tai kuinka rahat ei enää meinaa riittää.

Ja vaatii kuinka jonkun pitäisi tehdä jotain. Niin tosiaan pitäisi, nyt siellä kotona pitäisi osata tehdä ihan itse ruokaa alusta asti ja unohtaa kaikki puolivalmiit/valmiit einekset kauppaan. Tai sitten ainakin valita jotain hernekeittotölkkiä sen pakastepizzan sijaan.

Vierailija
160/184 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on hyvää sanottavaa ap on yksinkertainen

Kyllä jotkut ovat varoittaneet hintojen korotuksista jo kauan sitten,turhaan itkette

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme