Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten estää juhlissa rohmuajien käytös?

Vierailija
26.05.2022 |

Vinkkejä? Eli kun järkkäät juhlat joissa on ruuat, kahvit ym, niin miten estää ilmiö jossa jotkut rohmuaa kaiken "paremman"? Eli lohi salaatti, fetat, lohikeitto jne. Rohmu ottaa kaiken lohen/fetan ja muille jää perunat ja salaatin lehdet. Ymmärrät mitä tarkoitan? Suvussa jossa on paljon ruoka allergiaa, ei voi yhdistää esim. salaattia kaikkea sekaan vaan näitä lajeja täytyy olla erikseen. Ja lohikeitosta on helppo rohmuta vain lohet. Jokainen tietää näitä ihmisiä. Täyte kakkua otetaan hirveä pala ja muille jää keksit, pullat. Jos isot juhlat, yli 50 henkeä, tulisi konkurssi jos ostaisi sadan hengen edestä lohta, fetaa, täytekakkua. Tämän lisäksi sitten se viinin ottaminen kaksin käsin.

Kommentit (2539)

Vierailija
1241/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rohmu(t) vetää firman juhlissa liharuuan kylkeen vegesafkat. Jännittää aina, että onkohan meille vegeilijöille enää tarpeeksi/mitään jäljellä. Kerran menin itse ekana jonoon varmistaakseni, että tällä kertaa saan syödäkseni, niin rohmu huuteli, että kylläpäs olet nälkäinen, meidän pöytäkunta on ensin vuorossa. Nolotti ja poistuin jonosta. Kun oli meidän pöytäkunnan vuoro (neljäntenä), niin eipä ollut enää lämmintä vegeruokaa jäljellä. Kiitti vaan.

Just tämä. Miten monta kertaa me kasvissyöjät ollaan jääty ilman ruokaa, kun rohmut on syöneet nekin. Tarkoitus on ollut, että otetaan joko liha-tai kasvisruoka, kun etukäteen on pitänyt ilmoittaa, kumpaa syö. Mutta ne lihansyöjärohmut ottaa molempia ruokia kuitenkin ja sitten käy niin, että kasvissyöjistä jää puolet ilman ruokaa kokonaan.

Opiskelijaravintolassa on se vegelinjasto ja lihalinjasto selkeästi merkitty ja ihminen ostaa jommankumman. Vegeruoka näyttää kasvislisukkeita .Mikäli se on samassa linjadtossa muun ruuan kanssa niin mistä voi tietää ettei sitä ole tarkoitettu kaikille?

Siitä lapusta mikä on vieressä. Ihmeellistä miten moni ei piittaa vaikka siinä on selvästi kirjoitettu vege tai gluteeniton tms.

Vege tai gluteeniton käy mulle myös. Elämä on nytkin yhtä muiden huomioon ottamista, joten jos vege näyttää hyvältä, otan sitä. Ei se rikos ole.

Luulen että sinun elämäsi ei kyllä ole yhtä muiden huomioon ottamista.

Miten suhtautuisit siihen että joku on syönyt sinun ruokasi ja jäät ilman? Vai onko se aina eri asia kun kyse on sinusta?

Minä, minä, minä. Kukaan muu ei saa syödä kasvisruokaa kuin oikea vege.

Ahaa. Eli syöt vegeannokset koska et hyväksy vegaanien olemassaoloa. Tosi aikuisen käytöstä.

Minun puolestani jokainen saa syödä mitä haluaa. Siitähän tässä on kyse. Vegaanin mielestä muut ei saa syödä kasvisruokaa kuin hän. Luulisi näiden päinvastoin olevan iloisia, mitä useammat ihmiset valitsee kasvisvaihtoehdon.

Eli jos haluaa, saa syödä muille varatut ruoat. Meillä on ketjussa taas rohmu. Vaikka luulen että pääset kuin koira veräjästä tässä tapauksessa, sillä palstalla vihataan vegaaneja.

No jos on lautanen erikseen, jossa lukee "Vegeveera", niin tietty jätän lautasen rauhaan. Jos se kasvisruoka on samassa linjastosta, niin otan.

Vierailija
1242/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perunakalakeitto kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttu ilmiö. Sama juttu jos jossain keittoa tarjolla. Makkarat/kalat/lihat rohmutaan pelkästään ja jäljellä enää vain lientä ja perunaa. Käytöstavat puuttuvat liian monelta ihmiseltä.

Usein on myös niin, että lientä ja perunaa siellä keitossa on riittävästi, varsinaista nimen keitolle antavaa ainesosaa liian vähän.

Koskee toki enemmän lounaspaikkoja, kuin perhejuhlia.

Perhejuhlissakin asia voi tulla vastaan. Perheen isä on syönyt edellisyönä lohista leijonan osan krapuloissaan. Sitten jätetään puolet jäljelle keittoa varten, ja todetaan vaimolle että "enhän mä kaikkea syönyt, jätin kyllä". 

Sori jos käytin miessukupuolta lähtöoletuksena mutta en ole kuullut kenestäkään naisesta joka näin tekisi, ja mies joutuisi tekemään seuraavana päivänä keiton perhejuhliin vajaista aineista, kun vaimo on yöllä syönyt puolet lohista ja ähkyy sohvalla. 

Voi luojan kiitos ettei ole kuvatun kaltaista ääliötä puolisona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1243/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rohmu(t) vetää firman juhlissa liharuuan kylkeen vegesafkat. Jännittää aina, että onkohan meille vegeilijöille enää tarpeeksi/mitään jäljellä. Kerran menin itse ekana jonoon varmistaakseni, että tällä kertaa saan syödäkseni, niin rohmu huuteli, että kylläpäs olet nälkäinen, meidän pöytäkunta on ensin vuorossa. Nolotti ja poistuin jonosta. Kun oli meidän pöytäkunnan vuoro (neljäntenä), niin eipä ollut enää lämmintä vegeruokaa jäljellä. Kiitti vaan.

Just tämä. Miten monta kertaa me kasvissyöjät ollaan jääty ilman ruokaa, kun rohmut on syöneet nekin. Tarkoitus on ollut, että otetaan joko liha-tai kasvisruoka, kun etukäteen on pitänyt ilmoittaa, kumpaa syö. Mutta ne lihansyöjärohmut ottaa molempia ruokia kuitenkin ja sitten käy niin, että kasvissyöjistä jää puolet ilman ruokaa kokonaan.

Opiskelijaravintolassa on se vegelinjasto ja lihalinjasto selkeästi merkitty ja ihminen ostaa jommankumman. Vegeruoka näyttää kasvislisukkeita .Mikäli se on samassa linjadtossa muun ruuan kanssa niin mistä voi tietää ettei sitä ole tarkoitettu kaikille?

Siitä lapusta mikä on vieressä. Ihmeellistä miten moni ei piittaa vaikka siinä on selvästi kirjoitettu vege tai gluteeniton tms.

Vege tai gluteeniton käy mulle myös. Elämä on nytkin yhtä muiden huomioon ottamista, joten jos vege näyttää hyvältä, otan sitä. Ei se rikos ole.

Miten suhtautuisit siihen että joku on syönyt sinun ruokasi ja jäät ilman? Vai onko se aina eri asia kun kyse on sinusta?

Ahaa. Eli syöt vegeannokset koska et hyväksy vegaanien olemassaoloa. Tosi aikuisen käytöstä.

Minun puolestani jokainen saa syödä mitä haluaa. Siitähän tässä on kyse. Vegaanin mielestä muut ei saa syödä kasvisruokaa kuin hän. Luulisi näiden päinvastoin olevan iloisia, mitä useammat ihmiset valitsee kasvisvaihtoehdon.

Tässä kai on ollut kyse siitä, että jos johonkin vaikka firman juhlaan pyydetään ilmoittamaan etukäteen, syökö kasvisruokaa vai liharuokaa, niin silloin sitä ei voi mennä enää juhlissa vaihtamaan. Jos juhlissa on kymmenelle tehty kasvisruoka ja 30:lle liharuoka, niin sinustako on ihan oikein, että liharuoan valinneet syövät sen kasvisruoankin ja osa jää sitten kokonaan ilman ruokaa.

Mikäli annokset varataan etukäteen niin silloin ne a) tarjoillaan pöytiin b) laitetaan eri linjastoon tarjolle kuin muu ruoka.

Joo mutta ei se auta. Lihansyöjät katsovat innolla, että hei täällähän on kasvisruokaa, ja ottavat kaikki molempia ruokia. Ainoa tapa on piilottaa se kasvisruoka jonnekin niin, että siihen ei päästä käsiksi. Meillä on koettu tämä työpaikan koulutuspäivillä niin monta kertaa, että nykyisin on pakko tilata sinne vain kasvisruokaa. Kasvissyöjiä on suuressa työyhteisössä noin neljäsosa. Ja tulee kohtuuttoman kalliiksi, että pitää tilata liharuoka suurelle osalle porukasta ja vielä kasvisruokaa niin paljon, että riittää kaikille. 

Miksi mielestäsi on ongelma tarjota kaikille se kasvisruoka?

Vierailija
1244/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te miehet jotka vertaatte annoksianne "hiirulaisnaisten" miniannoksiin, onko teillä koskaan tullut mieleenkään että naiset ottavat pieniä annoksia tasapainottaakseen teidän mättämisenne? Kun ylipainoinen miesjoukko rohmuaa tarjottavia juhlissa, yksi sun toinen nainen tuntee myötätuntoa juhlan järjestäjiä kohtaan ja ottaa itse pikkuannoksen.

Samaa tapahtuu perhepiirissä. Kun jokin herkkuruoka uhkaa loppua, naiset ottavat pieniä annoksia, miehet kauhovat lautasen täyteen.

Rohmuilla örveltävillä miehillä on usein kiltit ja hiljaiset huolehtivaiset vaimot. Sellaisia joka anopin unelmaminiöitä, jotka ovat hillittyjä käytökseltään ja ulkonäöltään. He yrittävät kouluttaa miestään vaihtelevalla menestyksellä.  Sitten on nämä "räväkämmät naiset" enkä tarkoita nyt mitään kiroilevaa kouvolatukkaista elämäm koululaista, vaan sellaista rempseätä hersyvänauruista naista. Heillä on harvemmin rohmumiehet, vaan sellaiset ihan tavalliset, perusmiehet. En tarkoita tossun allaolevia miehiä. Vaan ihan tavallisia suht hyväkäytöksisiä tavis miehiä. 

Onko parinmuodostuksessa jokin tiedostamaton seikka että tällaisia pareja muodostuu? Hakeeko se kiltti nainen sellaista vastakohtaa, kun taas se rempseämpi nainen ei halua katsella sellaista sikamiestä laisinkaan, joten mahdollinen seurustelu päättyy paljon ennen siskonkaiman hääjuhlia joissa tämä mies pääsisi porsastelemaan? 

Onhan tuokin näkökulma. Eli lähdetään miettimään miehen rohmuamista sen mukaan millainen nainen miehellä on. Entä jos kyse olisikin vain siitä miehestä?

Joo :) Kun kesän juhlia mietitään, miettikääpä millainen vaimo on, ja sen mukaan voi päätellä miehen rohmuuntuneisuusasteen määrän. Ja voi tilata lohet ja kakut sen mukaan. 

Kuka tekisi aiheesta komedianäytelmän, sopisi kesäteatteriin? Alkuun buffet jossa ei kylläkään saisi rohmuta. 

Vierailija
1245/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä kai on ollut kyse siitä, että jos johonkin vaikka firman juhlaan pyydetään ilmoittamaan etukäteen, syökö kasvisruokaa vai liharuokaa, niin silloin sitä ei voi mennä enää juhlissa vaihtamaan. Jos juhlissa on kymmenelle tehty kasvisruoka ja 30:lle liharuoka, niin sinustako on ihan oikein, että liharuoan valinneet syövät sen kasvisruoankin ja osa jää sitten kokonaan ilman ruokaa.

Mikäli annokset varataan etukäteen niin silloin ne a) tarjoillaan pöytiin b) laitetaan eri linjastoon tarjolle kuin muu ruoka.

Joo mutta ei se auta. Lihansyöjät katsovat innolla, että hei täällähän on kasvisruokaa, ja ottavat kaikki molempia ruokia. Ainoa tapa on piilottaa se kasvisruoka jonnekin niin, että siihen ei päästä käsiksi. Meillä on koettu tämä työpaikan koulutuspäivillä niin monta kertaa, että nykyisin on pakko tilata sinne vain kasvisruokaa. Kasvissyöjiä on suuressa työyhteisössä noin neljäsosa. Ja tulee kohtuuttoman kalliiksi, että pitää tilata liharuoka suurelle osalle porukasta ja vielä kasvisruokaa niin paljon, että riittää kaikille. 

En voi puhua kuin omasta puolestani, mutta olen itse sortunut tuohon sekasyöjänä, juurikin näillä koulutuspäivillä. Se lihapuolen ruoka on ollut jotain läskistä rasvaista lihapataa, kassler/ribs tyyppistä edullista ruokaa, ja kasvispuolella on ollut ihan hyvän näköinen lämmin ruoka. 

Mutta jos lämmin ruoka olisi sitä vaikkapa nyt lohta, veikkaan, että kasvispöydässä ei kävisi sellainen hurrikaanityhjennys sekasyöjien osalta? 

Toki kustannuskysymys. Olisiko sitten sekapuolella vaikka perus makaronilaatikko tai hernekeitto, niin niitä nyt melkein kaikki syövät ihan mielellään. Mistään juhlaruuastahan nyt ei ole kysymys. 

Moni nainen etenkään ei välitä niistä rasvaisista ribseistä lounaalla, vaan joku mukava kasvisvaihtoehto houkuttelee enemmän. 

Vierailija
1246/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perunakalakeitto kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttu ilmiö. Sama juttu jos jossain keittoa tarjolla. Makkarat/kalat/lihat rohmutaan pelkästään ja jäljellä enää vain lientä ja perunaa. Käytöstavat puuttuvat liian monelta ihmiseltä.

Usein on myös niin, että lientä ja perunaa siellä keitossa on riittävästi, varsinaista nimen keitolle antavaa ainesosaa liian vähän.

Koskee toki enemmän lounaspaikkoja, kuin perhejuhlia.

Perhejuhlissakin asia voi tulla vastaan. Perheen isä on syönyt edellisyönä lohista leijonan osan krapuloissaan. Sitten jätetään puolet jäljelle keittoa varten, ja todetaan vaimolle että "enhän mä kaikkea syönyt, jätin kyllä". 

Sori jos käytin miessukupuolta lähtöoletuksena mutta en ole kuullut kenestäkään naisesta joka näin tekisi, ja mies joutuisi tekemään seuraavana päivänä keiton perhejuhliin vajaista aineista, kun vaimo on yöllä syönyt puolet lohista ja ähkyy sohvalla. 

Voi luojan kiitos ettei ole kuvatun kaltaista ääliötä puolisona.

Usein kyllä ihmettelee tällä palstalla, kun ihmiset kuvaavat huusholliaan siten, että vaimo yksin vastaa esim juhlista ja tarjottavista, ja mies on kakara joka ei ota mitään vastuuta juhlien kokonaisonnistumisesta.

Olen saanut toisenlaisen mallin jo kotoa ja istuttanut sen omaan perheeseenikin. Minä en järjestä juhlia, vaan me järjestämme. Molemmilla on vastuu kokonaisonnistumisesta. Vaikka hoidankin tarjoilupuolta, on se myös miehen vastuulla siltä osin, että auttelee, jos tarvitaan ja huolehtii siitä, että tarjottavaa on eli ettei se katoa mihinkään ennen juhlia.

Vierailija
1247/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te miehet jotka vertaatte annoksianne "hiirulaisnaisten" miniannoksiin, onko teillä koskaan tullut mieleenkään että naiset ottavat pieniä annoksia tasapainottaakseen teidän mättämisenne? Kun ylipainoinen miesjoukko rohmuaa tarjottavia juhlissa, yksi sun toinen nainen tuntee myötätuntoa juhlan järjestäjiä kohtaan ja ottaa itse pikkuannoksen.

Samaa tapahtuu perhepiirissä. Kun jokin herkkuruoka uhkaa loppua, naiset ottavat pieniä annoksia, miehet kauhovat lautasen täyteen.

No en jätä syömättä siksi, että joku syö jättiannoksen. En ylipäätään kiinnosta kuinka paljon muut syö, ellen ole emännöimässä. Silloinkin vain siitä näkökulmasta, että tiedän koska pitää täydentää tarjoiluja.

Eivät kaikki jätäkään. Eikä kyse ole siitä että kenenkään pitäisi, kyllä vika on rohmuissa. Silti osa yrittää aina pelastaa tilanteen kun näkee että joku törttöilee, vaikka mitään velvollisuutta ei olisi.

Vierailija
1248/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvisruokavalio ei ole sama kuin vegaani.

Vierailija
1249/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa kuvaaja pöydän viereen kuvaamaan tarjontavaihetta. Sanokaa, että kaikille vierailijoille lähetetään kiva muistovideo juhlien päätapahtumista ja ruokailu on ehdottomasti yksi tällainen. Eiköhän hillitse, kun tietää kukin rohmuamisensa jäävän kaikkien tietoon. Jos ei kaikkia videoi, niin ainakin rohmuajat.

Vierailija
1250/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä ihmiset ovat tylyjä ja kovia jopa omaa sukuaan kohtaan. Emäntänä nautin siitä, että tarjoamani ruuat ja leipomukset maistuu vieraille. Myös rohmuille. En hauku toisia lihavuuden/laihuuden tai heidän syömässä ruokamäärän takia. Jos jollekin lohi, feta ja liha maistuu niin voihan olla, että minun juhlani on niitä harvoja kertoja kun hänellä on mahdollisuus näitä "herkkuja" nauttia. Kaikilla ei ole samoja taloudellisia mahdollisuuksia toteuttaa mm elihalujaan.

Välitätkö käytöstavoista noin muuten? Tarvitseeko sanoa kiitos ja anteeksi, pitääkö ottaa hattu pois sisällä, haittaako jos kuseksii vessan lattialle?

Minun asiani ei ole haukkua muiden ihmisten käytöstä . Se ei ole mielestäni yhtään sen sivistyneempää käytöstä.

Vierailija
1251/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en jätä syömättä siksi, että joku syö jättiannoksen. En ylipäätään kiinnosta kuinka paljon muut syö, ellen ole emännöimässä. Silloinkin vain siitä näkökulmasta, että tiedän koska pitää täydentää tarjoiluja.

Eivät kaikki jätäkään. Eikä kyse ole siitä että kenenkään pitäisi, kyllä vika on rohmuissa. Silti osa yrittää aina pelastaa tilanteen kun näkee että joku törttöilee, vaikka mitään velvollisuutta ei olisi.

Niin. Mutta jos ruoka loppuu juhlissa, niin ainoa, joka on törttöillyt, on isäntäväki. Aina. Sellaista sattuu, mutta on aika huonoa käytöstä syyttää vieraita siitä, ettei itse ole varautunut paremmin. Isossa joukossa aina on enemmän ja vähemmän syöjiä, joten ruokaa vaan pitää olla riittävästi ja sitten vieläkin enemmän.

Vierailija
1252/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin tässä, että miten voisi estää lihojen ja kalojen yltiöpäisen rohmuamisen jos niitä kuitenkin haluaisi tarjota? Olisiko jauhelihaperunasoselaatikko sopivaa rohmuruokaa? Sitähän saa syödä vaikka ämpärillisen, eikä silti kovin paljoa saa lihaa? Joku samaan tyyliin toteutettu janssoninkiusaus? Kala lähinnä makuna?

Kasvissosekeitosta ei kauheasti voi jättää lientä syömättä,  salaatinkin voisi toteuttaa vihersmoothiena, niin  ei voi närkkiä pelkkiä kurkkuja tai muita herkkuja.

Jossain häissähän oli ns. rahvaan ja paremman väen pöydät erikseen. Jos etukäteen tietää rohmujen olevan tulossa, niin sinne vaan kaukalo keskelle rohmujoukon pöytää?

Joskus on myös nähnyt sellaista mallia, että varsinainen juhlaruokailu on ollut pienellä ydinporukalla ja loppuillasta sitten joku koko väen grillimenu nakkeineen yms.

Voi hyvänen aika! Jos näin ilkeästi ajattelee vieraistaan, niin parempi on jättää juhlat pitämättä.

Totta. Ja sitten tää jako a- ja b-luokan vieraisiin. Joskus jopa c.

Eli a-luokan väelle kunnon LOHET ja fetat ketjun mukaan, ja kunnon kakut alkumaljoineen. Ja illalla sitten tulevat b-luokan vieraat joille tarjotaan nakkeja ja ranskalaisia. 

Samat lahjat, matkat, asusteet ynnä muut kuitenkin joutuneet hankkimaan. Eli en suosittelisi tätä lohkoamista. 

Auton peräkonttibaariin kutsutaan vain a luokan vieraat. Kyse ei ole siitä että se lämmin kossu tai olut houkuttelisi sinällään, vaan yhteisöllisyydestä, kaveruudesta, viihtymisestä, hyväksytyksi tulemisesta.

Katsokaapa, näissä maalaishäissä nää takapoksibaarit ovat oikea ilmiö. Siellä on hyvä meininki yleensä, kun muut istuu työväentalolla sisällä jäykistellen. Takapoksibaariin ei koskaan kutsuta kiintiö kutsuttuja b luokan vieraita.

Vierailija
1253/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvisruokavalio ei ole sama kuin vegaani.

Eihän tässä kukaan ole niin väittänytkään. Vegaanilla on siellä pipo kireällä?

Vierailija
1254/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt suomipopilla tämä puheenaiheena!

Vierailija
1255/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä ihmiset ovat tylyjä ja kovia jopa omaa sukuaan kohtaan. Emäntänä nautin siitä, että tarjoamani ruuat ja leipomukset maistuu vieraille. Myös rohmuille. En hauku toisia lihavuuden/laihuuden tai heidän syömässä ruokamäärän takia. Jos jollekin lohi, feta ja liha maistuu niin voihan olla, että minun juhlani on niitä harvoja kertoja kun hänellä on mahdollisuus näitä "herkkuja" nauttia. Kaikilla ei ole samoja taloudellisia mahdollisuuksia toteuttaa mm elihalujaan.

Minun ylioppilasjuhlissani yksi pariskunta rynni suorinta tietä keittiöön, otti kaapista mukit ja kaatoi kahvit itselleen. Kahvi oli vielä siihen aikaan halpaa ja sitä oli varattu niin että aivan varmasti riittää, ei ollut kyse siitä. Mutta olin siitä huolimatta aivan tyrmistynyt tuosta käytöksestä. Ja olen kyllä "haukkunut" heitä jälkeenpäin eli ihmetellyt mikä saa käyttäytymään noin. Eikä tosiaan ollut kyse siitä että olisivat olleet läheisiä ystäviä tai sukulaisia jotka nyt voivat ottaa vapauksia. Keittiö oli sivussa ja kahvipöytä oli katettu olohuoneeseen, eli mitään suunnistusvaikeuksia tuskin oli. Ja vaikka olisikin, pitäisi käytöstapoja sen verran olla että ei hyökätä vieraiden ihmisten kaapeille.

En ymmärrä kahvirohmujen enkä lohirohmujen käytöstä ja minusta kenenkään ei pitäisi sopeutua moukkien käytökseen. Itsekkyys ja piittaamattomuus kun tapaa näkyä kaikessa muussakin näiden ihmisten elämässä, kyse ei todellakaan ole yksistä juhlista missä tulee ylilyönti.

Vierailija
1256/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt suomipopilla tämä puheenaiheena!

Eihän mediassa enää muualta aiheita löydetäkään kuin somesta. Omituista että sisältöä "tuotetaan" lukemalla suoraan keskustelupalstoilta.

Vierailija
1257/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän typerää ja todella virheellistä tämä jako kasvissyöjiin ja lihan syöjiin. En tunne yhtäkään ihmistä, joka vetäisi pelkkää lihaa tai kalaa luonaaksi normaalisti. Lihaa syövät ovat oikeasti sekasyöjiä ja syövät aina kasviksia myös.

Oikeasti ei tarvita erikseen menuta kasvissyöjille, vegaaneille tai sekasyöjille.  Erilaisilla salaateilla pääsee pitkälle ja ne käyvät kaikille. Kasvissyöjät vetäköön lihatonta, munatonta, kalatonta tavaraa. Sekasyöjä voi ottaa ihan mitä vaan. Vegaanikin löytää varmasti salaateista jonkin sopivan.  

Kun lihat ja kalat on pienenä silppuna salaatissa, ei niitä kukaan sieltä kaivelemaan rupea, ja rohmun on silloin pakko ottaa muutakin.  

Salaatit on muutenkin hyvä vaihtoehto, koska siitä selviää ilman pöytää ja jopa veistä.

Jokainen saa hyvää ruokaa, ja isäntäväki ei joudu vekselikierteeseen juhlien vuoksi.

Muutenhan tämä on väistyvä ongelma, koska jo pelkän kahvin tarjoaminen on pian tuplahintaista ja muut elintarvikkeet jatkavat nousuaan.

En yleensäkään ymmärrä, miksi vierailulla pitää tuupata itsensä täyteen. Ahneus on yksi kuoleman synneistä.

Vierailija
1258/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun ylioppilasjuhlissani yksi pariskunta rynni suorinta tietä keittiöön, otti kaapista mukit ja kaatoi kahvit itselleen. Kahvi oli vielä siihen aikaan halpaa ja sitä oli varattu niin että aivan varmasti riittää, ei ollut kyse siitä. Mutta olin siitä huolimatta aivan tyrmistynyt tuosta käytöksestä. Ja olen kyllä "haukkunut" heitä jälkeenpäin eli ihmetellyt mikä saa käyttäytymään noin. Eikä tosiaan ollut kyse siitä että olisivat olleet läheisiä ystäviä tai sukulaisia jotka nyt voivat ottaa vapauksia. Keittiö oli sivussa ja kahvipöytä oli katettu olohuoneeseen, eli mitään suunnistusvaikeuksia tuskin oli. Ja vaikka olisikin, pitäisi käytöstapoja sen verran olla että ei hyökätä vieraiden ihmisten kaapeille.

En ymmärrä kahvirohmujen enkä lohirohmujen käytöstä ja minusta kenenkään ei pitäisi sopeutua moukkien käytökseen. Itsekkyys ja piittaamattomuus kun tapaa näkyä kaikessa muussakin näiden ihmisten elämässä, kyse ei todellakaan ole yksistä juhlista missä tulee ylilyönti.

No minua tuollainen oma-aloitteisuus olisi korkeintaan huvittanut. Mitä väliä kun kerran oli tarkoitus ne kahvit tarjota? Kofeiiniaddiktit oli siinä tuskissaan.

Kannattaa löysätä sitä pipoa ja kasvattaa sitä omaa resilienssiä ihmisten omituisuuksia ja typeryyttä kohtaan.

Vierailija
1259/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välitätkö käytöstavoista noin muuten? Tarvitseeko sanoa kiitos ja anteeksi, pitääkö ottaa hattu pois sisällä, haittaako jos kuseksii vessan lattialle?

Minun asiani ei ole haukkua muiden ihmisten käytöstä . Se ei ole mielestäni yhtään sen sivistyneempää käytöstä.

Eli et ole koko elämäsi aikana kommentoinut kenenkään huonoa käytöstä? Kadulle sylkijöiden? Niiden jotka eivät anna bussissa paikkaa vanhuksille? Niiden jotka eivät pidä turvavälejä? Jotka huutavat puhelimeen? Käyttävät voimakkaita hajusteita töissä? Et mitään? 

En kyllä ole samaa mieltä että huonoon käytökseen puuttuminen olisi sivistymätöntä. Päinvastoin ne jotka puuttuvat siihen pitävät yllä sivistystä. Eivät ne jotka antavat olla. Huomautan vielä että kukaan ketjussa ei ole kommentoinut sukulaisilleen juhlatilaisuudessa ns oikeassa elämässä, paitsi yksi mummo pisti sukulaisensa ruotuun.

Vierailija
1260/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minua tuollainen oma-aloitteisuus olisi korkeintaan huvittanut. Mitä väliä kun kerran oli tarkoitus ne kahvit tarjota? Kofeiiniaddiktit oli siinä tuskissaan.

Kannattaa löysätä sitä pipoa ja kasvattaa sitä omaa resilienssiä ihmisten omituisuuksia ja typeryyttä kohtaan.

Mitä ihmeen resilienssiä minulta sinun mielestäsi puuttui tuossa tilanteessa? Ilman terapiaa selvisin mainiosti. Ja kyllä minä nauroinkin kun kerroin muille tuosta käytöksestä eli huvitti kyllä. Kahvia oli tosin tarjolla myös siinä varsinaisessa kahvipöydässä, nopeammin sieltä olisi saanut.