Miten estää juhlissa rohmuajien käytös?
Vinkkejä? Eli kun järkkäät juhlat joissa on ruuat, kahvit ym, niin miten estää ilmiö jossa jotkut rohmuaa kaiken "paremman"? Eli lohi salaatti, fetat, lohikeitto jne. Rohmu ottaa kaiken lohen/fetan ja muille jää perunat ja salaatin lehdet. Ymmärrät mitä tarkoitan? Suvussa jossa on paljon ruoka allergiaa, ei voi yhdistää esim. salaattia kaikkea sekaan vaan näitä lajeja täytyy olla erikseen. Ja lohikeitosta on helppo rohmuta vain lohet. Jokainen tietää näitä ihmisiä. Täyte kakkua otetaan hirveä pala ja muille jää keksit, pullat. Jos isot juhlat, yli 50 henkeä, tulisi konkurssi jos ostaisi sadan hengen edestä lohta, fetaa, täytekakkua. Tämän lisäksi sitten se viinin ottaminen kaksin käsin.
Kommentit (2539)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä ihmiset ovat tylyjä ja kovia jopa omaa sukuaan kohtaan. Emäntänä nautin siitä, että tarjoamani ruuat ja leipomukset maistuu vieraille. Myös rohmuille. En hauku toisia lihavuuden/laihuuden tai heidän syömässä ruokamäärän takia. Jos jollekin lohi, feta ja liha maistuu niin voihan olla, että minun juhlani on niitä harvoja kertoja kun hänellä on mahdollisuus näitä "herkkuja" nauttia. Kaikilla ei ole samoja taloudellisia mahdollisuuksia toteuttaa mm elihalujaan.
Välitätkö käytöstavoista noin muuten? Tarvitseeko sanoa kiitos ja anteeksi, pitääkö ottaa hattu pois sisällä, haittaako jos kuseksii vessan lattialle?
Minun asiani ei ole haukkua muiden ihmisten käytöstä . Se ei ole mielestäni yhtään sen sivistyneempää käytöstä.
Eli et ole koko elämäsi aikana kommentoinut kenenkään huonoa käytöstä? Kadulle sylkijöiden? Niiden jotka eivät anna bussissa paikkaa vanhuksille? Niiden jotka eivät pidä turvavälejä? Jotka huutavat puhelimeen? Käyttävät voimakkaita hajusteita töissä? Et mitään?
En kyllä ole samaa mieltä että huonoon käytökseen puuttuminen olisi sivistymätöntä. Päinvastoin ne jotka puuttuvat siihen pitävät yllä sivistystä. Eivät ne jotka antavat olla. Huomautan vielä että kukaan ketjussa ei ole kommentoinut sukulaisilleen juhlatilaisuudessa ns oikeassa elämässä, paitsi yksi mummo pisti sukulaisensa ruotuun.
Sinunkin mielestä siis on epäasiallista haukkua muiden virheitä ja käytöstä selän takana. Aivan eri asia ohjeistaa akuutissa tilanteessa kuin pöyristellä ja haukkua toisten käytöstä pitkin ja poikinn selän takana vielä vuosien jälkeen..
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä ihmiset ovat tylyjä ja kovia jopa omaa sukuaan kohtaan. Emäntänä nautin siitä, että tarjoamani ruuat ja leipomukset maistuu vieraille. Myös rohmuille. En hauku toisia lihavuuden/laihuuden tai heidän syömässä ruokamäärän takia. Jos jollekin lohi, feta ja liha maistuu niin voihan olla, että minun juhlani on niitä harvoja kertoja kun hänellä on mahdollisuus näitä "herkkuja" nauttia. Kaikilla ei ole samoja taloudellisia mahdollisuuksia toteuttaa mm elihalujaan.
Sinun juhliin haluaisin tulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun ylioppilasjuhlissani yksi pariskunta rynni suorinta tietä keittiöön, otti kaapista mukit ja kaatoi kahvit itselleen. Kahvi oli vielä siihen aikaan halpaa ja sitä oli varattu niin että aivan varmasti riittää, ei ollut kyse siitä. Mutta olin siitä huolimatta aivan tyrmistynyt tuosta käytöksestä. Ja olen kyllä "haukkunut" heitä jälkeenpäin eli ihmetellyt mikä saa käyttäytymään noin. Eikä tosiaan ollut kyse siitä että olisivat olleet läheisiä ystäviä tai sukulaisia jotka nyt voivat ottaa vapauksia. Keittiö oli sivussa ja kahvipöytä oli katettu olohuoneeseen, eli mitään suunnistusvaikeuksia tuskin oli. Ja vaikka olisikin, pitäisi käytöstapoja sen verran olla että ei hyökätä vieraiden ihmisten kaapeille.
En ymmärrä kahvirohmujen enkä lohirohmujen käytöstä ja minusta kenenkään ei pitäisi sopeutua moukkien käytökseen. Itsekkyys ja piittaamattomuus kun tapaa näkyä kaikessa muussakin näiden ihmisten elämässä, kyse ei todellakaan ole yksistä juhlista missä tulee ylilyönti.
No minua tuollainen oma-aloitteisuus olisi korkeintaan huvittanut. Mitä väliä kun kerran oli tarkoitus ne kahvit tarjota? Kofeiiniaddiktit oli siinä tuskissaan.
Kannattaa löysätä sitä pipoa ja kasvattaa sitä omaa resilienssiä ihmisten omituisuuksia ja typeryyttä kohtaan.
Mitä ihmeen resilienssiä minulta sinun mielestäsi puuttui tuossa tilanteessa? Ilman terapiaa selvisin mainiosti. Ja kyllä minä nauroinkin kun kerroin muille tuosta käytöksestä eli huvitti kyllä. Kahvia oli tosin tarjolla myös siinä varsinaisessa kahvipöydässä, nopeammin sieltä olisi saanut.
Sitä ettei tyrmisty vaikka jotkut , tässä tapauksessa vieläpä tuttavat tai sukulaiset, käyttäytyy epäsovinnaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välitätkö käytöstavoista noin muuten? Tarvitseeko sanoa kiitos ja anteeksi, pitääkö ottaa hattu pois sisällä, haittaako jos kuseksii vessan lattialle?
Minun asiani ei ole haukkua muiden ihmisten käytöstä . Se ei ole mielestäni yhtään sen sivistyneempää käytöstä.
Eli et ole koko elämäsi aikana kommentoinut kenenkään huonoa käytöstä? Kadulle sylkijöiden? Niiden jotka eivät anna bussissa paikkaa vanhuksille? Niiden jotka eivät pidä turvavälejä? Jotka huutavat puhelimeen? Käyttävät voimakkaita hajusteita töissä? Et mitään?
En kyllä ole samaa mieltä että huonoon käytökseen puuttuminen olisi sivistymätöntä. Päinvastoin ne jotka puuttuvat siihen pitävät yllä sivistystä. Eivät ne jotka antavat olla. Huomautan vielä että kukaan ketjussa ei ole kommentoinut sukulaisilleen juhlatilaisuudessa ns oikeassa elämässä, paitsi yksi mummo pisti sukulaisensa ruotuun.
Sinunkin mielestä siis on epäasiallista haukkua muiden virheitä ja käytöstä selän takana. Aivan eri asia ohjeistaa akuutissa tilanteessa kuin pöyristellä ja haukkua toisten käytöstä pitkin ja poikinn selän takana vielä vuosien jälkeen..
Onko tämä ketju mielestäsi "selän takana haukkumista"? Minusta tämä on päinvastoin hyödyllistä. Ehkä joku lukija ottaa opikseen, ehkä joku saa kasvatusvinkkejä. Hyvä että tästä puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vegevalmisteet voivat olla vaarallisia lihansyöjille. Kuolen, jos syön soijaa, herneitä tai papuja.
Ihan oikeasti missään ei varata kaltaisillesi omaa tarjottavaa. Kyllä se liha/kala, joka siis on ainoa tarjottava jota otat, jos puhdas lihansyöjä olet, on tarkoitettu myös sekasyöjille. Enemmistö suomalaisista on sekasyöjiä eli syövät sekä lihaa/kalaa että vihanneksia.
Suomessa (ja monessa muussakin maassa) esim peruna on supersuosittu vihannes, jota ihmiset mielellään vetävät eri muodoissa noiden proteiinien rinnalla. Eikä jää nykypäivänä tuohonkaan, vaan vihanneksia/kasviksia käytetään useampia.
Perinteinen kesäinen herkku on esim kesäkeitto, jossa en ole ikimaailmassa nähnyt mukana lihaa/kalaa.
Sopii myös maitotuotteita käyttäville kasvissyöjille. Vegaanille ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun ylioppilasjuhlissani yksi pariskunta rynni suorinta tietä keittiöön, otti kaapista mukit ja kaatoi kahvit itselleen. Kahvi oli vielä siihen aikaan halpaa ja sitä oli varattu niin että aivan varmasti riittää, ei ollut kyse siitä. Mutta olin siitä huolimatta aivan tyrmistynyt tuosta käytöksestä. Ja olen kyllä "haukkunut" heitä jälkeenpäin eli ihmetellyt mikä saa käyttäytymään noin. Eikä tosiaan ollut kyse siitä että olisivat olleet läheisiä ystäviä tai sukulaisia jotka nyt voivat ottaa vapauksia. Keittiö oli sivussa ja kahvipöytä oli katettu olohuoneeseen, eli mitään suunnistusvaikeuksia tuskin oli. Ja vaikka olisikin, pitäisi käytöstapoja sen verran olla että ei hyökätä vieraiden ihmisten kaapeille.
En ymmärrä kahvirohmujen enkä lohirohmujen käytöstä ja minusta kenenkään ei pitäisi sopeutua moukkien käytökseen. Itsekkyys ja piittaamattomuus kun tapaa näkyä kaikessa muussakin näiden ihmisten elämässä, kyse ei todellakaan ole yksistä juhlista missä tulee ylilyönti.
No minua tuollainen oma-aloitteisuus olisi korkeintaan huvittanut. Mitä väliä kun kerran oli tarkoitus ne kahvit tarjota? Kofeiiniaddiktit oli siinä tuskissaan.
Kannattaa löysätä sitä pipoa ja kasvattaa sitä omaa resilienssiä ihmisten omituisuuksia ja typeryyttä kohtaan.
Mitä ihmeen resilienssiä minulta sinun mielestäsi puuttui tuossa tilanteessa? Ilman terapiaa selvisin mainiosti. Ja kyllä minä nauroinkin kun kerroin muille tuosta käytöksestä eli huvitti kyllä. Kahvia oli tosin tarjolla myös siinä varsinaisessa kahvipöydässä, nopeammin sieltä olisi saanut.
Sitä ettei tyrmisty vaikka jotkut , tässä tapauksessa vieläpä tuttavat tai sukulaiset, käyttäytyy epäsovinnaisesti.
Anteeksi liian voimakkaan sanan käyttö. Selkeästi pieni liioittelu tarinaa kertoessa oli liikaa. Luulin että se tekisi jutun hauskemmaksi. Muuten kuitenkin kerroin melko neutraalisti ja totuudenmukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet varmasti erittäin vastenmielinen ihminen. Et ainakaan sivistynyt vaikka luulet olevasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rohmu(t) vetää firman juhlissa liharuuan kylkeen vegesafkat. Jännittää aina, että onkohan meille vegeilijöille enää tarpeeksi/mitään jäljellä. Kerran menin itse ekana jonoon varmistaakseni, että tällä kertaa saan syödäkseni, niin rohmu huuteli, että kylläpäs olet nälkäinen, meidän pöytäkunta on ensin vuorossa. Nolotti ja poistuin jonosta. Kun oli meidän pöytäkunnan vuoro (neljäntenä), niin eipä ollut enää lämmintä vegeruokaa jäljellä. Kiitti vaan.
Keliaakikoille tuttu tilanne. Joku rohmu on ottanut gluteenittoman leivoksen ja syö normi kakkua 5 palaa sen lisäksi. Eikö tajua että keliaakikko ei saa sitten kahvin kanssa kakkua? Jokainen keliaakikko kohtaa tämän ennen pitkää.
Meillä töissä on kanssa kumma tyyli. Jos joku tuo 1 paketin gluteenittomia keksejä ja 2-3 pakettia normaaleja keksejä, ne gluteenittomat loppuu ekana vaikka syöjiä on satunnaisesti paikalla 2 ja normaalien syöjiä on 20 lähes päivittäin. Kun kaikki haluaa vähän maistella niitä gluteenittomiakin, se ei haittaa että niille keliaakikoille ei jää keksejä kun normit on syöneet heidän keksit. Sitten vasta alkaa ne normikeksit kelvata kun gluteenittomat on maisteltu loppuun.
Olen kertonut jossakin ketjussa, miten meillä töissä on aina pullaa ja keksejä, viime kesänä pomo osti 24 gluteenitonta keksiä - me kaksi keliaakikkoa saimme kumpikin yhden :)
Montako teitä on? Olennainen tieto jäi puuttumaan.
Meillä on 25 työntekijää, nostin keksit keksikaappiin tavallisten keksien yläpuoliseen hyllyyn ja pakkauksessa luki gluteeniton ja kirjoitin vielä punaisella paksulla tussilla pakettiin gluteeniton. Siinä kaapissa on aina paria kolmea erilaista keksiä ja alapuolella olevalla tasolla on pullaa, tai ainakin samassa huoneessa olevassa pakasteessa. Viikon päästä kyselimme toisen gluteenittoman kanssa toisiltamme, missä keksit ovat - meistä kumpikaan ei ole oikein leivonnaisten syöjiä.
Ehkä osa pullasta pitäisi korvata ihan tavallisilla kekseillä. Saisitte pitää gluteenittomanne itse.
Jos haluaa jotain pientä vaan, niin ottaa keksin. Pulla on usein aivan liikaa.
Mitkä vaan keksit katoavat kyllä sukkelaan.
En minä teistä muista tiedä, mutta minä joudun laatimaan juhliin aina jonkinlaisen budjetin ja miettimään, että missä juhlat pidetään, mitä siellä tarjotaan ja kuinka paljon ja mitä se tulee maksamaan, riittääkö kapasiteetti kotona, vai tarvitaanko juhlatila ja pitopalvelu. Uskon, että aika monella on näin. Helppoa se olisikin, jos voisi laittaa juhliin rahaa määrättömästi.
Ei juhlien järjestäjä ole pihi, jos pyytää asiallisia käytöstapoja ja toisten huomioimista. Ei yhden tarvitse syödä viiden edestä missään, moukkamaista tuollainen ahmiminen muutenkin.
Olin karonkassa missä muutama mies rohmusi monta täyttä lautasellista, myös ne erikoisruokavalioille erikseen tehdy ja mitoitetut ruuat mahtuivat lautselle, niin että kaikki eivät saaneet osaansa. Pitopalvelu katseli kauhuissaan, kun esim. täyteyissä paprikoissa luki vain kasvissyöjät ja ne oli laskettu etukäteen ilmoitetun määrän mukaan.
Pitopalvelun pitäisi varautua kaikkeen, itse laittaisin erikseen allergia ja erikoisruokavalion pöydän ja siihen lappu, että vain heille.
Tämä ei tosin toiminut eräissä häissä, kun rohmun piti tyhjennettyään toista pöytää tarpeeksi vetää vielä keliaakikoiden kakkukin. Noloa ja törkeää käytöstä, en kutsuisi jatkossa näitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeesti ! Miksi pitää kutsua kaikki kissan kaimat jos ne aiheuttaa vain stressiä? Mikään ei ole niin ärsyttävää kuin pihikintun juhlat joissa ei uskalla ottaa mitään ettei lopu kesken.
Jos ne pirskeet on pakko järjestää jabkutsua sinne kaikki mahdolliset niin tekee sen menun sitten sellaiseksi että siitä riittää vaikka joku veisi koko tarjoiluastian omalle paikalle.No se lahjojen maksimointi.
Ei suinkaan välttämättä. Joillain vain on jo iso suku. Joillain se tilanne, että yleinen tapa, että kutsutaan laajasti väkeä (esim sukulaiset, naapurit...) ja jos jätät kutsumatta, se on paha virhe, koska olet osa yhteisöä ja ollut itse vieraana.
Esim hautajaisissa ei lahjoja jaella, mutta kuitenkin voi olla paljon ihmisiä, joiden kutsuminen on perusteltua.
Ikävä kyllä jotenkin sivistys ja hyvät tavat ovat kadonneet. Vaatimukset tarjoilulle ja vieraiden tavat ovat alkaneet olla sitä luokkaa, ettei kohta edes työssäkäyvillä pienempituloisilla ole varaa tuon vuoksi järjestää edes perinteisiä perhejuhlia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet varmasti erittäin vastenmielinen ihminen. Et ainakaan sivistynyt vaikka luulet olevasi.
Olipas tosi ikävästi sanottu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on, ettei vain yksinkertaisesti voi varata sitä ruokaa riittävästi? Kyllä minä ainakin haluan saada tarjoiluista myös kylläisesti syödäkseni jos esim satasen lahjankin tuon. Minä yli satakiloisena miehenä nyt vain syön 3-4 kertaa enemmän kuin joku 55kg hiiren kokoinen nainen, vaikka en mättäisi itseäni edes ähkyyn, vaan söisin vain nälän pois.
Tuollainen käytös on kyllä törkeää. Miten joku kehtaa mättää 3-4 kertaisen annoksen juhlissa!? Ei kukaan tarvitse noin järjetöntä määrää ruokaa. Tuossa ahneudessa on jotain sairasta. Ymmärrän että osalla on ongelmia painonhallinnassa, mutta kai yhdessä juhlatilaisuudessa voi silti käyttäytyä ihmisiksi? Tai todistetusti voi, olen nähnyt useita reilusti ylipainoisia ihmisiä jotka juhlissa ottavat ruokaa aivan sivistyneesti ja tekemättä numeroa.
Mutta sitten on näitä joita ei hyvät tavat koske kun he vain tarvitsevat aina kaikkea moninkertaisesti muita enemmän.
No minulla yksinkertaisesti on nälkä. Kotona syön helposti 10 perunaa, mutta juhlissa tyydyn esim kuuteen, koska siellä ei kehtaakaan syödä mahaa kunnolla täyteen, vaan vain sillai pahimman nälän pois, jotta maha ei nolosti kurise. Mielelläni kyllä voisin suurimmasta osasta noitakin tilaisuuksia jäädä kokonaan pois, mutta se aiheuttaisi vain pahaa verta.
Sitähän juuri sanoin, että juhlissa pitäisi syödä kohtuudella vaikka kotona sitten vetäisi aina ämpärillisen ruokaa.
Niin, no tuo kuusi perunaa on varmaan sen 3-4 kertaa enemmän kuin esim 55kg nainen syö, koska hän ottanee sen 1-2 perunaa ja siitähän tässä vittuiltiin, kun sanoin syöväni niin moninkertaisen määrän vaikkapa pienikokoiseen naisihmiseen verrattuna.
Syö kotonas vaikka pesuvadillinen safkaa! On naurettava ajatus, et toistasataa kiloa painavalla henkilöllä olisi 3-4 kertaa isompi mahalaukku, kuin 55 kiloisella. Toki mahalaukku venyy, mut sellaiseen ei ole mitään ravitsemuksellista tarvetta. Järjetön ruoan mättääminen on vastenmielistä ja vieläpä melkoinen rasitus elimistölle. Tässä ketjussa puhuttiin joidenkin vieraiden ikävästä tavasta valikoida noutopöydän parhaat palat lautaselleen sopivuussäännöistä piittaamatta. Ota sinä sitä perunaa sitten enempi, että saat vatsasi täyteen!
Juuri tällaisen ilmiön takia fetaa, kirsikkatomaatteja yms. pitää olla täyttöä varten jääkaapissa lisää. Aina ne salaattipohjat jää jäljelle, oli sitten rohmuajia tai ei. Eli salaattikippoja täytetään vähän eri logiikalla/suhteilla kuin mitä niitä alunperin laitetaan tarjolle. Kakkuja pitää vaan olla riittävästi, on emännän vika, jos loppuu kesken eli laskettu tarve väärin. Ei kakkumenekkiä lasketa oman kulutustottumuksen (tai kakun virallisenkoon) mukaan. Ja hyvähän se on jos kakku menee kaupaksi, olisit vaan iloinen (ja laske menekki oikein). Jos et halua maksaa tarjoiluista, niin kutsu vähemmän vieraita. Aika törppöä olisi ohjeistaa vieraita ottamaan vai x kappaletta fetaa ja y senttimetrin pala kakkua
Törpöt ja rohmuajat pitää vaan huomioida budjetissa ja tarjoiluissa, aina niitä on. Ja jos niitä on oikeesti paljon, ihan ongelmaksi asti, niin sitten tarjoilisin kakut valmiina paloina tms. Ja erikoisruokavaliot eri pöytään ja merkinnöin, että vain niitä erikseen tilanneille. Tai sitten ne tuodaan tarvitseville erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tällaisen ilmiön takia fetaa, kirsikkatomaatteja yms. pitää olla täyttöä varten jääkaapissa lisää. Aina ne salaattipohjat jää jäljelle, oli sitten rohmuajia tai ei. Eli salaattikippoja täytetään vähän eri logiikalla/suhteilla kuin mitä niitä alunperin laitetaan tarjolle. Kakkuja pitää vaan olla riittävästi, on emännän vika, jos loppuu kesken eli laskettu tarve väärin. Ei kakkumenekkiä lasketa oman kulutustottumuksen (tai kakun virallisenkoon) mukaan. Ja hyvähän se on jos kakku menee kaupaksi, olisit vaan iloinen (ja laske menekki oikein). Jos et halua maksaa tarjoiluista, niin kutsu vähemmän vieraita. Aika törppöä olisi ohjeistaa vieraita ottamaan vai x kappaletta fetaa ja y senttimetrin pala kakkua
Emännän vika, joopa joo. Jos juhlissa on tarjolla vaikka kahdellekymmenelle kaksi täytekakkua, niin emännänkö vika se on, jos Pertti-setä vetää puoli kakkua? Ei ole emännän vika, jos kakku tällöin loppuu kesken, on Pertti-sedän vika.
Vierailija kirjoitti:
En minä teistä muista tiedä, mutta minä joudun laatimaan juhliin aina jonkinlaisen budjetin ja miettimään, että missä juhlat pidetään, mitä siellä tarjotaan ja kuinka paljon ja mitä se tulee maksamaan, riittääkö kapasiteetti kotona, vai tarvitaanko juhlatila ja pitopalvelu. Uskon, että aika monella on näin. Helppoa se olisikin, jos voisi laittaa juhliin rahaa määrättömästi.
Nimenomaan sekä vierasmäärä että tarjottavat täytyy olla sen budjetin mukaiset. Ei niin että kutsuu niin paljon porukkaa tai laittaa niin kalliiit tarjoilut, että pitää laskea ja pelätä montako ruokapalaa vieraat ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin tässä, että miten voisi estää lihojen ja kalojen yltiöpäisen rohmuamisen jos niitä kuitenkin haluaisi tarjota? Olisiko jauhelihaperunasoselaatikko sopivaa rohmuruokaa? Sitähän saa syödä vaikka ämpärillisen, eikä silti kovin paljoa saa lihaa? Joku samaan tyyliin toteutettu janssoninkiusaus? Kala lähinnä makuna?
Kasvissosekeitosta ei kauheasti voi jättää lientä syömättä, salaatinkin voisi toteuttaa vihersmoothiena, niin ei voi närkkiä pelkkiä kurkkuja tai muita herkkuja.
Jossain häissähän oli ns. rahvaan ja paremman väen pöydät erikseen. Jos etukäteen tietää rohmujen olevan tulossa, niin sinne vaan kaukalo keskelle rohmujoukon pöytää?
Joskus on myös nähnyt sellaista mallia, että varsinainen juhlaruokailu on ollut pienellä ydinporukalla ja loppuillasta sitten joku koko väen grillimenu nakkeineen yms.
Voi hyvänen aika! Jos näin ilkeästi ajattelee vieraistaan, niin parempi on jättää juhlat pitämättä.
Totta. Ja sitten tää jako a- ja b-luokan vieraisiin. Joskus jopa c.
Eli a-luokan väelle kunnon LOHET ja fetat ketjun mukaan, ja kunnon kakut alkumaljoineen. Ja illalla sitten tulevat b-luokan vieraat joille tarjotaan nakkeja ja ranskalaisia.
Samat lahjat, matkat, asusteet ynnä muut kuitenkin joutuneet hankkimaan. Eli en suosittelisi tätä lohkoamista.
Auton peräkonttibaariin kutsutaan vain a luokan vieraat. Kyse ei ole siitä että se lämmin kossu tai olut houkuttelisi sinällään, vaan yhteisöllisyydestä, kaveruudesta, viihtymisestä, hyväksytyksi tulemisesta.
Katsokaapa, näissä maalaishäissä nää takapoksibaarit ovat oikea ilmiö. Siellä on hyvä meininki yleensä, kun muut istuu työväentalolla sisällä jäykistellen. Takapoksibaariin ei koskaan kutsuta kiintiö kutsuttuja b luokan vieraita.
Monet häät nähtynä, ja kyllä muuten pitää paikkaansa tuo takakonttibaarijuttu. Sinne ei niitä b-luokan täytevieraita kutsuta. En ota kantaa siihen onko se junttimaista vai ei, kuunnella Klamydiaa ja juoda taskulämmintä kossua siellä kesäauringon paahtaessa, ja kertoa tyhmiä juttuja, mutta vaikuttaa siltä että todellinen hauskuus on siellä. Sinne on haettu Virosta viinaa.
Joissain häissä olen saanut kutsun sinne peräkonttibileisiin, joissain en.
Ja korostan että en ole ollut sitä kossun tippaa vailla, mutta juurikin tää kaverillisuus, hauskuus ynnä muu mukava. Mukavaahan sinne häihin kuitenkin on menty pitämään vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on, ettei vain yksinkertaisesti voi varata sitä ruokaa riittävästi? Kyllä minä ainakin haluan saada tarjoiluista myös kylläisesti syödäkseni jos esim satasen lahjankin tuon. Minä yli satakiloisena miehenä nyt vain syön 3-4 kertaa enemmän kuin joku 55kg hiiren kokoinen nainen, vaikka en mättäisi itseäni edes ähkyyn, vaan söisin vain nälän pois.
Meillä varataan juhliin sen verran paljon tarjottavia, jotta isoruokaisemmat miehetkin saavat nälkänsä syötyä pois. Tämä sitten tarkoittaa sitä, että myös perunat ja kasvikset kelpaa eikä mene ja rohmua lautasta täyteen pelkkää kallista lihaa/kalaa ja juustotarjotinta puolityhjäksi. Leipääkin voi ottaa vaikka useamman siivun, jos kovin nälkäinen on sen sijaan, että ottaa pelkkiä leikkeleitä 3-4 kertaa enemmän kuin normaalit ihmiset. Ja aina kannattaa ottaa ns. normaalikokoinen annos ensin, jotta kaikille riittää ja käydä santsaamassa lisää, jos hirveä nälkä jäi. Tästähän aloituksessakin oli kyse eikä siitä, ettei ruokaa olisi riittävästi tarjolla.
Kakkua kannattaa kyllä oman kokemukseni mukaan pitopalvelulta tilata vaikka tuplamäärä vieraslukumäärään nähden. Pitopalveluiden kakkupalamitoitukset ovat oikeasti tosi pieniä, että jos ei tilaa ylimääräistä, niin kakku loppuu todennäköisesti kesken. Meillä oli viimeksi mieheni 50v päiville tilattu 150 hengen kakku kun syöjiä oli 66 kpl. Mieheni ehti jo lupaamaan työkavereilleen kunnon kakkukestit kahvitauolle, kun tuo sen jäljelle jääneen kakun työpaikan kahvipöytään. Joutui ostamaan uuden kakun työkavereilleen, koska juhliin tilatuista kakuista jäi just sen verran, että meidän perheemme sai seuraavana päivänä kahvin kanssa kakkupalat.
- Eri
Kun ihminen syö 3-4 kertaisen annoksen, kyseessä ei ole mikään "isoruokainen mies" vaan sairaalloinen ahmatti. Vai varaudutko isoruokaisiin naisiin? Eipä tietenkään. Satakiloinen nainen hävetköön olemassaoloaan. Satakiloinen mies sen sijaan saa mättää vapaasti.
Tätä juuri yritin tässä selittää, että isoruokaisuus ei tarkoita 3-4 kertaista annosta, varsinkaan kaikkia tarjolla olevia artikkeleita. Ja kun varaudun isoruokaisiin ihmisiin, en mieti sukupuolta. Nyt vastasin "isoruokaisen" miehen kommenttiin, joten siksi puhuin hänelle isoruokaisista miehistä.
Minä olen se isoruokainen mies ja kommentoin tähän sen verran, että totesin syöväni 3-4 kertaa niin paljon kuin joku 55kg pienikokoinen nainen. Nythän täytyy muistaa, että tuo nainen ei syö keskimääräistä normaalikokoista annosta, vaan paljon pienemmän. Normaali annos on minun ja tämän naisen syömän annoksen välimaastossa, joten syön ehkä 1,5- 2-kertaisesti normiannokseen verrattuna.
Etiketti ei muutu mihinkään. Mutta ihmiset ovat nykyään huonosti kasvatettuja eivätkä ymmärrä ruokailutavoista yhtään mitään.
Ravintoloissa on eri lautaset on täysin paikallaan. Ruoka syödään siten kuin se on parhaimmillaan.
Ei niin, että lautasesta tehdään laskiämpäri, ja sitten sieltä vedetään kaikki sekaisin niin että napa tutisee.
Sekin on aivan loistavaa, että ruoka nautitaan ajan kanssa. Se on terveellistä. Sivistyneet ihmiset seurustelevat myös ruokapöydässä. Hyvät tavat on aina paikallaan.
Sen sijaan jos jonkun juhlissa on noutopöytä, lautasta ei ehkä ole syytä vaihtaa joka kierrokselle. Aina mahdollista, että huushollissa ei ole edes riittävästi astioita tämmöiseen. Mutta silloinkaan ei tarvitse tehdä tarjottavista sianruokaa mättämällä kaikkea sekaisin. Poikkeus on tietysti se, että ollaan hirveän pienissä tiloissa ja homma ei toimi, jos liikettä on liikaa.