Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten estää juhlissa rohmuajien käytös?

Vierailija
26.05.2022 |

Vinkkejä? Eli kun järkkäät juhlat joissa on ruuat, kahvit ym, niin miten estää ilmiö jossa jotkut rohmuaa kaiken "paremman"? Eli lohi salaatti, fetat, lohikeitto jne. Rohmu ottaa kaiken lohen/fetan ja muille jää perunat ja salaatin lehdet. Ymmärrät mitä tarkoitan? Suvussa jossa on paljon ruoka allergiaa, ei voi yhdistää esim. salaattia kaikkea sekaan vaan näitä lajeja täytyy olla erikseen. Ja lohikeitosta on helppo rohmuta vain lohet. Jokainen tietää näitä ihmisiä. Täyte kakkua otetaan hirveä pala ja muille jää keksit, pullat. Jos isot juhlat, yli 50 henkeä, tulisi konkurssi jos ostaisi sadan hengen edestä lohta, fetaa, täytekakkua. Tämän lisäksi sitten se viinin ottaminen kaksin käsin.

Kommentit (2539)

Vierailija
941/2539 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohjeista jo kutsussa, että käykää kaikki etukäteen syömässä hyvin!

Meillä varataan juhlatarjoilussa niin paljon ylimääräistä, että tuollainen rohmuaminen ei haittaa. Eli ensin tilataan pitopalvelulta ruokaa 55 hengelle (kun odottaa, että paikalla on 50 hlö) ja sitten erikseen lohta, fetajuustoa, lihapullia jne. sen verran, että eivät varmasti lopu kesken. Kakkua varaan 50 hengelle aina 100 hengen annoksen. Jos juhlissa lähdetään siitä, että ruoka on tärkeä asia, niin sitten sitä on kaikille ja paljon.

Samoin teen minä, kuten emäntäkoulun käynyt hämäläinen mummuni opetti. Ei pidä kutsua niin montaa vierasta, että täytyy kakkupalat mitata mikrometrillä ja laskea pikkuleivät.

Juhlat on oikeasti aika tylsiä. Jos siellä ei sitten edes ole runsaasti hyvää ruokaa, miksi edes mennä paikalle? Varsinkin kun yleensä vielä odotetaan jotain lahjaa vieraalta.

Muutenkin nuo ap:n tarjoilut kuulostaa jotenkin aneemisilta. Itse ainakin olen tottunut hämäläiseen pitopöytään, missä on AINA kylmät kalat, laatikoita ja rosollia kesät talvet, lämmintä liharuokaa ja sitten jotain salaatteja ja ehkä uunijuureksia, jos tiedetään että joku ei syö laatikoita (=minä).

Kahvin kanssa täytekakku, kuivakakkua vähintään yhtä lajia ja paria lajia pikkuleipiä. Kun olin lapsi, oli aina iso pullakranssi minkä keskellä pikkuleivät oli, niitä ei näy enää. Pullaa saattaa kyllä muuten olla.

Jos on pelkät kahvikutsut, pitää olla vähintään kahta lajia valmista voileipää, toinen tummalle leivälle tehty kala-muna-leipä ja toinen joku vaaleampi, esim. paisti- tai kinkku. Pasteijoita mielellään myös. Voileipäkakut ovat kamalia, niillä vaan halutaan luistaa voileipien tekemisen vaivasta, vaikka jälkimmäiset ovat paljon parempia ja esteettisempiä. Ja sitten tavanomaiset makeat herkut.

Ihmiset saattaa oikeasti tulla juhliin matkan takaa ja olla oikeasti nälkäisiä. Vai pitäisikö käydä aina etukäteen juhlatamineissa hesellä, ettei juhlien järjestäjän lompakko vaan laihdu liikaa?

Miksi te edes järjestätte juhlia, jos ette tahdo että ne ovat vieraille hyvät?

Valmiiksi tehdyillä voileivillä ongelma ratkeaakin näppärästi. Nyt puhutaan tilanteesta, joka vertautuisi siihen, jos joku kävisi nyppimässä jokaisesta leivästä sen kinkun omalle lautaselleen, ja jättäisi muille pelkän leivän koristeineen.

Näin tuskin kukaan tekee? Ei noista rohmuista kyllä aina tiedä.

Vierailija
942/2539 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viisikymppinen, niinpä juhlia on tullut järjestettyä lähemmäs 30 vuotta. Aina olen ajatellut, että vieraat tulevat juhliini syömään niin että napa paukkuu ja vaikka itsensä ähkyyn. Juhlat ovat nautiskelua ja silloin otetaan kerta kiellon päälle ja juuri niitä ei-niin-arkisia herkkuja. Varaan parhaita herkkuja reilusti, koska niitä ihmiset ovat tulleet syömään, ei perunoita, leipää tai salaattia. Ei juhlissa syödä lautasmallin mukaan, vaan enneminkin parhaita paloja nappaillen.

Herkkuja on aina niin, että jää yli ja ajattelen aina pahimman skenaarion mukaan eli jos ihmiset tosiaan syö vaikka kakkua monta lautasellista, että sitä tosiaan riittää. Koska ajattelen näin, niin pidän vierasmäärän pienenä, ettei tarvitse pihtailla. Ja rohmuajatkin mahtuvat listalle. Mutta, nämä ovat vain minun näkemyksiäni.

Itse kysymykseen, miten estää rohmuaminen tuli jo hyviä vastauksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
943/2539 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tarjottavat valmiiksi annoksiksi lautasille. Ei mitään yhteisiä salaattikulhoja tai itse annosteltavia lämpimiä ruokia. Emäntä kauhanvarteen jos astiat ja pöytätilaa ei riitä. Kaikki kakut leikataan annospaloiksi. Kahvipöytään voi tehdä valmiita annoksia, lautaselta löytyy kakkupala, pulla ja 2 keksiä. Sama voileipäkakun kanssa, sitä pala ja esim

pasteija ja kirsikkatomaatti,pari kurkkuviipaletta. Vihanneksia voi leikata tikuiksi juomalaseihin,dippiä pohjalle. Sama käy hedelmille,paloiksi vaan ja pohjalle kinuskikastiketta yms.

Vierailija
944/2539 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä kutsu lähettämättä rohmuajille. Voivat tulla paikalle sitten kun oppivat käytöstavoille. Tämän takia vihaan sukulaisia ja sukulointia. Parempi vain kuin ei ole tuollaisten ihmisten kanssa tekemisissä niin säästyt vaivalta.

Vierailija
945/2539 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

onneks omas suvus ei oo rohmuja.opetettu ottaan kohtuullinen annos.julkisis puhveteis nähnyt näitä rohmumiehiä jotka ottaa esim.yks lautanen täyteen lihaa ja sit toiseen perunat ja muut.eivätkä pysty edes syömään rohmu annostansa.jotain sairasta tos ahneudessa.

Jep. Kerran näin abc:llä miehellä lautasella iso keko lihaa. Miehen takana keittäjät pällistelivät, mihin lihat olivat kastikkeesta kadonneet. Eivät tuoneet lisää kun ei kai enää ollut.

Toisella kertaa joku mies oli kerännyt kalakeitosta lautasen kukkurilleen lohta.

Me olimme kerran tehneet yhteen tilaisuuteen lohikeiton, johon laitettiin todella runsaasti lohta, lähes puolet koko kattilallisesta. Eipä aikaakaan, kun keitto oli loppu. Kävin katsomassa, että onhan 30 litran kattilassa vielä yli puolet jäljellä. Oli joo, mutta totuus valkeni, kun vähän kauhoin. Pelkkää lientä ja perunaa jäljellä, kaikki kala oli syöty.

Olin todella hämmästynyt. Kaikki ruokailijat muuten olivat miehiä, ja kehuivat kovasti, miten hyvää keitto oli. Mikä keitto? Hehän olivat syöneet pelkkää lohta, ei yhtään perunaa tai lientä.

Opinpa sen, että jatkossa annostellaan lohikeitto lautaselle. Tai sitten ei tehdä keittoa, vaan tarjotaan pelkkää lohta.

Vierailija
946/2539 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin Rovaniemen Citymarketissa - Talon savustettu lohipala - Ainesosat Lohi(Norja, viljelty), suola, savuaromi. Pakattu 28.5. Viimeinen käyttöpäivä 31.5. - Hinta 9.90/kg - yksi pakkaus jäi hyllyyn.

Siinä käytävällä oli mainoskyltti Nieriä -12.95/ kg - kasvatusmaa Islanti - rajoitus 2 kpl/talous. Itse jos lohen ja nieriän välillä pääsen valitsemaan, otan nieriän. 

Vierailija
947/2539 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paska aloitus. Jos ruokaa on tarpeeksi, se ei lopu.

Häissämme loppui ruoka kesken. Vieraita oli yhteensä 80 ja ruokaa sekä juomaa varattiin 100 henkilölle mutta kävi niin että 25-30 henkilöä jäi ilman ja saivat syödä vain rääppiäisiä. Morsiamena ja sulhasena nolotti kun ahmarit olivat vetäneet pahimmillaan viisin kertaisia ruokamääriä.

Siis miten tämä on käytännössä edes mahdollista? Ainahan häissä mennään ottamaan ruokaa pöytä kerrallaan. Jokainen täyttää lautasen ja jonossa edetään henkilö kerrallaan. Yhdelle lautaselle ei mitenkään voi mahtua viisinkertaista annosta ruokaa. Vai oliko teillä lautaset tarjottimen kokoiset??

Jos 80 hengen häissä 25-30 jää ilman ruokaa, on tarjoilujen määrä arvioitu aivan tolkuttoman alakanttiin. Sietääkin hävetä moista mokaa.

Anoppi ja appiukko lopulta tarjosivat illallisen häiden jälkeen näille vieraille jotka jäivät ilman. Ruoan määrä arvioitiin oikein mutta niin vain kävi ja kaaso kävi sanomassa minulle että kaikille vieraille ei ole kunnolla ruokaa. Siinä sitten söivät salaatin, pääruoan ja kakun jämiä, kun ahmatit olivat vetäneet heidänkin annoksensa. Lautaset olivat kukkurallaan ääriä myöten kaikkea mahdollista näillä ahmateilla ja illasta olivat ihan ähkyssä. Lautaset olivat ihan normaalia kokoa. Ikävä kyllä tämä on tosi juttu meidän häistä.

Ruuan määrä arvioitiin oikein mutta se loppui kesken. Aika ristiriitaista.

Ei ollenkaan.

Jos jokainen vieras ottaisi normaalimäärän kaikkea, ruoka olisi riittänyt hyvin kaikille.

Jos muutama ahmatti ottaa lihaa ja kakkua 5x normaalin annoksen, ruoka loppuu kesken.

Ne viimeiset saa vain esim. perunaa ja tipan kastiketta ahmattien vuoksi.

Jotkut haluaa ihan selkeästi ymmärtää väärin.

Joillekin ruokatarjoilu tarkoittaa sitä että otetaan normaali annos, ei hamstrata isoa läjää yhtä lempparia.

Joillekin ruokatarjoilu tarkoittaa mahdollisuutta sikailuun muista välittämättä.

Yhdelle lautaselle ei voi mahtua viittä reilua annosta ja santsausta, eli kymmentä reilua annosta. Se ei ole mahdollista. Eli väite, että yksi söisi viiden edestä ei voi pitää paikkaansa.

Jos 30 jää ilman, tarjoilu on täysin epäonnistunut. Ja jos viidelle suunnitellut annokset on mahdollista laittaa yhdelle lautaselle, tarjoilu on täysin epäonnistunut. Ei tässä ole mitään selittelyn sijaa.

Olen nähnyt pitopalvelussa sen, että lauma parikymppisiä nuorukaisia hakee kolmatta kukkuraa kasaa paistia, ennen kuin kaikki vieraat ovat käyneet ensimmäistäkään kertaa. Siinä on mennyt kotikasvatus vähän pieleen, eikä mikään ihme, jos sitten joku sortti loppuu kesken, vaikka kuinka runsaasti yrittäisi mitoittaa.

Vierailija
948/2539 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häissämme loppui ruoka kesken. Vieraita oli yhteensä 80 ja ruokaa sekä juomaa varattiin 100 henkilölle mutta kävi niin että 25-30 henkilöä jäi ilman ja saivat syödä vain rääppiäisiä. Morsiamena ja sulhasena nolotti kun ahmarit olivat vetäneet pahimmillaan viisin kertaisia ruokamääriä.

Siis miten tämä on käytännössä edes mahdollista? Ainahan häissä mennään ottamaan ruokaa pöytä kerrallaan. Jokainen täyttää lautasen ja jonossa edetään henkilö kerrallaan. Yhdelle lautaselle ei mitenkään voi mahtua viisinkertaista annosta ruokaa. Vai oliko teillä lautaset tarjottimen kokoiset??

Jos 80 hengen häissä 25-30 jää ilman ruokaa, on tarjoilujen määrä arvioitu aivan tolkuttoman alakanttiin. Sietääkin hävetä moista mokaa.

Anoppi ja appiukko lopulta tarjosivat illallisen häiden jälkeen näille vieraille jotka jäivät ilman. Ruoan määrä arvioitiin oikein mutta niin vain kävi ja kaaso kävi sanomassa minulle että kaikille vieraille ei ole kunnolla ruokaa. Siinä sitten söivät salaatin, pääruoan ja kakun jämiä, kun ahmatit olivat vetäneet heidänkin annoksensa. Lautaset olivat kukkurallaan ääriä myöten kaikkea mahdollista näillä ahmateilla ja illasta olivat ihan ähkyssä. Lautaset olivat ihan normaalia kokoa. Ikävä kyllä tämä on tosi juttu meidän häistä.

Ei ollenkaan.

Jos jokainen vieras ottaisi normaalimäärän kaikkea, ruoka olisi riittänyt hyvin kaikille.

Jos muutama ahmatti ottaa lihaa ja kakkua 5x normaalin annoksen, ruoka loppuu kesken.

Ne viimeiset saa vain esim. perunaa ja tipan kastiketta ahmattien vuoksi.

Jotkut haluaa ihan selkeästi ymmärtää väärin.

Joillekin ruokatarjoilu tarkoittaa sitä että otetaan normaali annos, ei hamstrata isoa läjää yhtä lempparia.

Joillekin ruokatarjoilu tarkoittaa mahdollisuutta sikailuun muista välittämättä.

Yhdelle lautaselle ei voi mahtua viittä reilua annosta ja santsausta, eli kymmentä reilua annosta. Se ei ole mahdollista. Eli väite, että yksi söisi viiden edestä ei voi pitää paikkaansa.

Jos 30 jää ilman, tarjoilu on täysin epäonnistunut. Ja jos viidelle suunnitellut annokset on mahdollista laittaa yhdelle lautaselle, tarjoilu on täysin epäonnistunut. Ei tässä ole mitään selittelyn sijaa.

Olen nähnyt pitopalvelussa sen, että lauma parikymppisiä nuorukaisia hakee kolmatta kukkuraa kasaa paistia, ennen kuin kaikki vieraat ovat käyneet ensimmäistäkään kertaa. Siinä on mennyt kotikasvatus vähän pieleen, eikä mikään ihme, jos sitten joku sortti loppuu kesken, vaikka kuinka runsaasti yrittäisi mitoittaa.

Itsekin olen nähnyt samaa. Olen ollut monissa juhlissa ns. näkymättömänä ja vastannut sen, että kaikki toimii. Ihan tosi huonosti jotkut teinit käyttäytyvät eikä vanhemmat puutu mitenkään asiaan.

Minua ei tietenkään tarvitse huomioida, mutta kiitos olisi mukava sana.

Vierailija
949/2539 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt korona-aikaan ainakin on helppo tapa järjestää joku jakamaan ruoka-annokset kakkupaloja myöten vieraiden lautasille. Vankka peruste on vieraiden turvallisuus kun kaikki ei hiplaa ottimia ja kähise ruokien yllä, samalla rohmut pysyy ruodussa loukkaantumatta.

Vierailija
950/2539 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wt-muijat eivät ole koskaan saavuttaneet elämässään mitään. Nyt sitten asettavat toiveita jälkipolville. Pullaa ovat oppineet leipomaan ja ehkä mokkapalojakin.

Kyllä niiden lapsia on sääli. Ikävästi kirjoitin, mutta täällä minä heistä työni puolesta pidän huolta. Tästäkin saan tottakai haukut. En vaan voi muuta kuin olla pahoillaan.

Sori.

Et ehkä saa tästä kirjoituksesta haukkuja johtuen ehkä siitä, että kukaan ei ymmärrä, mitä yrität sanoa. Mihin tää sun vuodatuksesi liittyy? Oletko väärässä ketjussa?

Vierailija
951/2539 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Only in Finland.

Hävetä saa tätä porukkaa.

Vierailija
952/2539 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Wt-muijat eivät ole koskaan saavuttaneet elämässään mitään. Nyt sitten asettavat toiveita jälkipolville. Pullaa ovat oppineet leipomaan ja ehkä mokkapalojakin.

Kyllä niiden lapsia on sääli. Ikävästi kirjoitin, mutta täällä minä heistä työni puolesta pidän huolta. Tästäkin saan tottakai haukut. En vaan voi muuta kuin olla pahoillaan.

Sori.

Et ehkä saa tästä kirjoituksesta haukkuja johtuen ehkä siitä, että kukaan ei ymmärrä, mitä yrität sanoa. Mihin tää sun vuodatuksesi liittyy? Oletko väärässä ketjussa?

Mietipä sitä.

Vierailija
953/2539 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko ihme jos ruoka loppuu kun ahmatit etuilivat, lappasivat lautaset äärimmilleen vieden lautasen pöytään istumatta edes alas ja hakivat törkeästi perään toisen samanlaisen lautasannoksen. Morsiusparina emme tätä nähneet mutta kaaso ja bestman kertoivat asiasta. Rohmut oli laitettu samaan pöytään istumaan mutta näin vaan kävi.  Rohmuajia emme ole sen koommin kutsuneet kotiimme, koska yksi-kaksi ihmistä syö keskenään yhden kakun, pullapitkon ja juo pannullisen kahvia ajatuksena että "pitää vähän tankata", mutta koskaan eivät itse tarjoa tai tuo mukanaan tarjottavia.

Vierailija
954/2539 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Only in Finland.

Hävetä saa tätä porukkaa.

Mua hävettää eniten nämä suupalojen laskijat.

Vierailija
955/2539 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan tällaiseen parhaiden palojen rohmuamiseen en oo törmänny, mut muuten suursyömäreihin kyllä. Nämä henkilöt paastoavat koko päivän ja buffetpöydän ääreen päästyään syövät todellakin ainakin kolmen edestä. Lautanen täytetään ääriään myöten ja safkaa haetaan pari kertaa lisää samanlaisin annoksin. Sama homma jatkuu kahvipöydässä. En kertakaikkiaan käsitä miten ihminen jaksaa ihan pirteänä edustaa maha pinkeänä?!? Saisin varmuudella sydärin....

Katsos joidenkin ihmisten ruokavalio koostuu lähes kokonaan oikeasta ruuasta, joten jos ruokavaliota ei paikkailla alkoholilla, karkilla ja muulla napostelulla niin sitä ruokaa kyllä kuluu joka päivä varsinkin jos kyseessä on pitkä ja urheilullinen mies. Tällainen voi kuluttaa oli yli 4000 kcal päivässä siinä missä pieni nainen voi kuluttaa alle 2000 kcal.

Tämän 4 000 kcal suurkulutuksen on siis velvollinen tarjoamaan mielestäsi juhlien järjestäjä? Lisäksi se pitää kattaa kokonaan tyyliin lohella ja lihalla? Kilo savulohta = 2 000 kcal, kilo paistia 1 000 kcal, päälle vielä fetaa 400 g = 1 000 kcal. Eikä tarjottavat vain sinulle  maksa järjestäjälle kuin vaivaiset 60 € (kaupan raaka-ainehinnat, ei pitopalvelun taksa).

Jos tarjolla ei ole mitään halvempaa lihaa niin oma vika se on.

Vierailija
956/2539 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori.

Mietipä sitä.

Yritätkö ulkoistaa ajattelemisen lukijoille, kun et itsekään ymmärrä, mitä tuli näpyteltyä?

-eri

Vierailija
957/2539 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen viisikymppinen, niinpä juhlia on tullut järjestettyä lähemmäs 30 vuotta. Aina olen ajatellut, että vieraat tulevat juhliini syömään niin että napa paukkuu ja vaikka itsensä ähkyyn. Juhlat ovat nautiskelua ja silloin otetaan kerta kiellon päälle ja juuri niitä ei-niin-arkisia herkkuja. Varaan parhaita herkkuja reilusti, koska niitä ihmiset ovat tulleet syömään, ei perunoita, leipää tai salaattia. Ei juhlissa syödä lautasmallin mukaan, vaan enneminkin parhaita paloja nappaillen.

Herkkuja on aina niin, että jää yli ja ajattelen aina pahimman skenaarion mukaan eli jos ihmiset tosiaan syö vaikka kakkua monta lautasellista, että sitä tosiaan riittää. Koska ajattelen näin, niin pidän vierasmäärän pienenä, ettei tarvitse pihtailla. Ja rohmuajatkin mahtuvat listalle. Mutta, nämä ovat vain minun näkemyksiäni.

Itse kysymykseen, miten estää rohmuaminen tuli jo hyviä vastauksia.

Olet rohmuajien ja ahmattien unelmaemäntä. :D Itse en todellakaan mene juhliin "syömään" ja inhoan lohta ja kaikkea makeaa. Jos booli on hyvää, niin voin juoda lasillisen hyvän salaatin kanssa.

Vierailija
958/2539 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisiasia. Kyllä rohmuaja pitää saada käräjille vastaamaan teoistaan.

Nämä ovat vakavia asioita. Näille ei ole syytä naureskella. Ollenkaan.

Vierailija
959/2539 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanhenmaksapalleroita ei kannata tarjoilla.

Vierailija
960/2539 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä oikeasti tällaisia rohmuamisongelmia?

Mitenkähän olen onnistunut yli 50v. käymään  ja järjestämään erilaisia kekkereitä kohtaamatta koskaan tuollaisia ongelmia?

Ilmeisesti on käynyt älytön tuuri?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän