Miten estää juhlissa rohmuajien käytös?
Vinkkejä? Eli kun järkkäät juhlat joissa on ruuat, kahvit ym, niin miten estää ilmiö jossa jotkut rohmuaa kaiken "paremman"? Eli lohi salaatti, fetat, lohikeitto jne. Rohmu ottaa kaiken lohen/fetan ja muille jää perunat ja salaatin lehdet. Ymmärrät mitä tarkoitan? Suvussa jossa on paljon ruoka allergiaa, ei voi yhdistää esim. salaattia kaikkea sekaan vaan näitä lajeja täytyy olla erikseen. Ja lohikeitosta on helppo rohmuta vain lohet. Jokainen tietää näitä ihmisiä. Täyte kakkua otetaan hirveä pala ja muille jää keksit, pullat. Jos isot juhlat, yli 50 henkeä, tulisi konkurssi jos ostaisi sadan hengen edestä lohta, fetaa, täytekakkua. Tämän lisäksi sitten se viinin ottaminen kaksin käsin.
Kommentit (2539)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paska aloitus. Jos ruokaa on tarpeeksi, se ei lopu.
Häissämme loppui ruoka kesken. Vieraita oli yhteensä 80 ja ruokaa sekä juomaa varattiin 100 henkilölle mutta kävi niin että 25-30 henkilöä jäi ilman ja saivat syödä vain rääppiäisiä. Morsiamena ja sulhasena nolotti kun ahmarit olivat vetäneet pahimmillaan viisin kertaisia ruokamääriä.
Siis miten tämä on käytännössä edes mahdollista? Ainahan häissä mennään ottamaan ruokaa pöytä kerrallaan. Jokainen täyttää lautasen ja jonossa edetään henkilö kerrallaan. Yhdelle lautaselle ei mitenkään voi mahtua viisinkertaista annosta ruokaa. Vai oliko teillä lautaset tarjottimen kokoiset??
Jos 80 hengen häissä 25-30 jää ilman ruokaa, on tarjoilujen määrä arvioitu aivan tolkuttoman alakanttiin. Sietääkin hävetä moista mokaa.
Anoppi ja appiukko lopulta tarjosivat illallisen häiden jälkeen näille vieraille jotka jäivät ilman. Ruoan määrä arvioitiin oikein mutta niin vain kävi ja kaaso kävi sanomassa minulle että kaikille vieraille ei ole kunnolla ruokaa. Siinä sitten söivät salaatin, pääruoan ja kakun jämiä, kun ahmatit olivat vetäneet heidänkin annoksensa. Lautaset olivat kukkurallaan ääriä myöten kaikkea mahdollista näillä ahmateilla ja illasta olivat ihan ähkyssä. Lautaset olivat ihan normaalia kokoa. Ikävä kyllä tämä on tosi juttu meidän häistä.
Ruuan määrä arvioitiin oikein mutta se loppui kesken. Aika ristiriitaista.
Ei ollenkaan.
Jos jokainen vieras ottaisi normaalimäärän kaikkea, ruoka olisi riittänyt hyvin kaikille.
Jos muutama ahmatti ottaa lihaa ja kakkua 5x normaalin annoksen, ruoka loppuu kesken.
Ne viimeiset saa vain esim. perunaa ja tipan kastiketta ahmattien vuoksi.
Jotkut haluaa ihan selkeästi ymmärtää väärin.
Joillekin ruokatarjoilu tarkoittaa sitä että otetaan normaali annos, ei hamstrata isoa läjää yhtä lempparia.
Joillekin ruokatarjoilu tarkoittaa mahdollisuutta sikailuun muista välittämättä.
Niin. Sinäkö sen normaalin annoksen määrität? Sun normaaliannos saattaa olla Eetu-sedän normaaliannokseen verrattuna kolmannes.
Mutta tuo ei muuta sitä faktaa, että ruoka loppui kesken, eli tarjoilut oli mitoitettu väärin.
Vai ihanko oikeasti olet niin lapsellinen, että et tajua ihmisten syövän erikokoisia annoksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläasteelaiset jo taitaa ton homman. Rohmuavat kalapuikkoja kilpaa lautasen täydeltä. Keittäjä ja ope on tylsiä jos pitävät jöötä lukumääristä. Kotoo sit soitetaa et meiän vilijooseppi ei o saanu ruokaa koulussa.... Muusia, salaattia eikä näkkäriä eikä maitoo näkyny pojan tarjottimella.
Olisko myös kotikasvatuksen paikka.Omalle teinille olen pienestä asti paasannut juuri tuota kalapuikko -esimerkkiä käyttäen, että jos on nälkä syödään lisukkeita, salaattia ja leipää. Saarnaani kuuluu myös isoon ääneen selittää, että ei se ruoka ilmaista ole vaan veronmaksajien maksamaa.
Vuosien saarnaaminen ei kuitenkaan ole tuottanut tulosta. Sivukorvalla kuulin kerran kuinka poika selitti siskolleen syöneen koulussa 15 kalapuikkoa ARGH!!!
Älä paasaa vaan keskustele. Se teini on ihan ihminen ja et voi alentaa häntä. Ylhäältä mielestäsi vaan sanelet jotain. Ei noin.
Minä kyllä luin tuon saarnaajan / paasaajan viestin ennen kaikkea itseensä kohdistuvana sarkasmina.
Ehkä huumorintajuni on kolmen teinin jälkeen hieman vinksahtanut, mutta samastuin kommenttiin täysin. Tai sitten muut ovat vain niin paljon parempia kasvattajia mitä minä. ;)
Vierailija kirjoitti:
Olen kerran juhlissa kuullut kun perhe kehuskeli toiselle perheelle että ollaan oltu syömättä koko päivä jotta jaksetaan syödä kunnolla ja lapsillekin sanoivat älkää turhaan ottako perunaa tai salaatteja lihaa ja kalas vaan.
Ei ihme jos tarjoilut loppuu kun juhliin tullaan tankkaamaan eikä nauttimaan.
Ehkä he nauttivat tankkaamisesta?
Näitä juttuja kun olen lukenut niin olen myös käsittänyt sen, että jos antaa lahjaksi rahaa vaikka 100€ niin saa syödä mahansa täyteen. Sen sijaan 20 eurolla saa vaan ehkä leipäpalan.
Saatan olla väärässäkin, mutta onko oikeasti tuo raha ns. sisäänpääsymaksu nykyään? Ja kuka sen tarkistaa?
On paljon keskusteluja täällä(kin), että esim. hääpari on pettynyt, kun rahaa ei olekaan tullut niin paljon, että se olisi kattanut kaikki kulut.
Mites sille tädille kävi, joka osti lahjaksi kattilan?
Tämä nyt meni ohi aika paljon aiheesta.
~ mummo ~ kirjoitti:
Näitä juttuja kun olen lukenut niin olen myös käsittänyt sen, että jos antaa lahjaksi rahaa vaikka 100€ niin saa syödä mahansa täyteen. Sen sijaan 20 eurolla saa vaan ehkä leipäpalan.
Saatan olla väärässäkin, mutta onko oikeasti tuo raha ns. sisäänpääsymaksu nykyään? Ja kuka sen tarkistaa?
On paljon keskusteluja täällä(kin), että esim. hääpari on pettynyt, kun rahaa ei olekaan tullut niin paljon, että se olisi kattanut kaikki kulut.
Meillä yo-juhliin meni 800 euroa - teimme itse kaiken ja kaikkea oli reilusti - lahjoja tuli n.4000 euroa käteistä + astioita, koruja jne. Minua hävetti, mutta en vieläkään tiedä miksi. Tarjolla oli kylmäsavulohta, kylmäsavuporoa, fetaa........ Nyt jos tekisin jotakin toisin ostaisin Auraa tarjolle. Kakkuja oli 3 erilaista ja monet maistoivat ainakin kahta kakkua, mutta silti ei ollut hätää riittämisen suhteen.
Tuosta rahasta - yo kävi jo päivän aikana sanomassa, että on saanut älyttömästi rahaa, mutta ei tulisi mieleen tarkistella, lahjojen arvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paska aloitus. Jos ruokaa on tarpeeksi, se ei lopu.
Häissämme loppui ruoka kesken. Vieraita oli yhteensä 80 ja ruokaa sekä juomaa varattiin 100 henkilölle mutta kävi niin että 25-30 henkilöä jäi ilman ja saivat syödä vain rääppiäisiä. Morsiamena ja sulhasena nolotti kun ahmarit olivat vetäneet pahimmillaan viisin kertaisia ruokamääriä.
Siis miten tämä on käytännössä edes mahdollista? Ainahan häissä mennään ottamaan ruokaa pöytä kerrallaan. Jokainen täyttää lautasen ja jonossa edetään henkilö kerrallaan. Yhdelle lautaselle ei mitenkään voi mahtua viisinkertaista annosta ruokaa. Vai oliko teillä lautaset tarjottimen kokoiset??
Jos 80 hengen häissä 25-30 jää ilman ruokaa, on tarjoilujen määrä arvioitu aivan tolkuttoman alakanttiin. Sietääkin hävetä moista mokaa.
Anoppi ja appiukko lopulta tarjosivat illallisen häiden jälkeen näille vieraille jotka jäivät ilman. Ruoan määrä arvioitiin oikein mutta niin vain kävi ja kaaso kävi sanomassa minulle että kaikille vieraille ei ole kunnolla ruokaa. Siinä sitten söivät salaatin, pääruoan ja kakun jämiä, kun ahmatit olivat vetäneet heidänkin annoksensa. Lautaset olivat kukkurallaan ääriä myöten kaikkea mahdollista näillä ahmateilla ja illasta olivat ihan ähkyssä. Lautaset olivat ihan normaalia kokoa. Ikävä kyllä tämä on tosi juttu meidän häistä.
Ruuan määrä arvioitiin oikein mutta se loppui kesken. Aika ristiriitaista.
Ei ollenkaan.
Jos jokainen vieras ottaisi normaalimäärän kaikkea, ruoka olisi riittänyt hyvin kaikille.
Jos muutama ahmatti ottaa lihaa ja kakkua 5x normaalin annoksen, ruoka loppuu kesken.
Ne viimeiset saa vain esim. perunaa ja tipan kastiketta ahmattien vuoksi.
Jotkut haluaa ihan selkeästi ymmärtää väärin.
Joillekin ruokatarjoilu tarkoittaa sitä että otetaan normaali annos, ei hamstrata isoa läjää yhtä lempparia.
Joillekin ruokatarjoilu tarkoittaa mahdollisuutta sikailuun muista välittämättä.Yhdelle lautaselle ei voi mahtua viittä reilua annosta ja santsausta, eli kymmentä reilua annosta. Se ei ole mahdollista. Eli väite, että yksi söisi viiden edestä ei voi pitää paikkaansa.
Jos 30 jää ilman, tarjoilu on täysin epäonnistunut. Ja jos viidelle suunnitellut annokset on mahdollista laittaa yhdelle lautaselle, tarjoilu on täysin epäonnistunut. Ei tässä ole mitään selittelyn sijaa.
Mä en ole väittänyt että kaikkia näitä otetaan yhdellä kerralla samalle lautasele, joten se siitä.
Ahmatit kasaa sen mitä mahtuu ja hakee jo toista kierrosta kun osa vasta hakee ekaa lautasellista. Näitä on nähty. Usko tai älä.Kyllä tuossa aiemmin väitettiin, että samalle normaalille lautaselle otettiin kukkurallisia annoksia, ja 30 vierasta jäi ilman. Joten ruokaa oli liian vähän.
Mitäpä luulet, onko se pitopalvelun laskema yksi annos todella ruokaa niin paljon kuin lautasella saa pysymään? Not! Ihan voi miettiä vaikka miltä ravintolan a la carte annos näyttää, noin niin kuin esimerkkinä. Pitopalvelun annoskoko on suunnilleen samanlainen. Lautaselle saa kyllä mahtumaan sen viisinkertaisen annoksen halutessaan. Ei ole todellakaan hyvien tapojen mukaista lastata seisovasta pöydästä herkkuja kukkuralautasellista.
Lisäksi, kuten tuossa hääjutussakin kirjoitettiin, nämä rohmut imuroivatkin niihin jättiannoksiinsa vain ne ns. kalliimmat sattumat. Häissäkin perunat riittivät, mutta proteiinit rohmusi nämä ahnehtijat.
Buffet-annos ei ole sama kuin a la carte- annos. Jos 30 ihmistä jää ilman ruokaa, sitä on ollut liian vähän. Pitopalvelu on teillä ollut huono. Ruokaa pitää aina jäädä reilusti yli.
Samaa mieltä. Kyllä ammattitaitoinen pitopalvelu ymmärtää, että toiset on suuriruokaisempia kuin toiset ja herkkuja menee enemmän kuin mauttomia lisukkeita, ja että kaikille pitää riittää ruokaa vaikka osalla ensimmäisenä hakevista olisikin iso nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Hankit ruokaa sopivan määrän niin ei lopu kesken. Jotkut ihmiset ovat katsos yli 160 cm pitkiä, harrastavat liikuntaa tai muuten vain kuluttavat vähän enemmän, joten jos kaikki vieraasie eivät ole keski-ikäisiä naisia laihdutuskuurilla niin ostat enemmän ruokaa.
Juhliin ei mennä paikkaamaan energiavajetta tai tankkaamaan treeneihin. Etkö pönttö tajua, että juhlissa syödään sivistyneesti, pääasia on seurustelussa, ei siinä ruoan ahtaamisessa. Ahda kotonasi vaikka kymmenen lihapiirakkaa ennen juhlia nälkääsi, jos et muuten kykene hillitsemään.
Vierailija kirjoitti:
~ mummo ~ kirjoitti:
Meillä yo-juhliin meni 800 euroa - teimme itse kaiken ja kaikkea oli reilusti - lahjoja tuli n.4000 euroa käteistä + astioita, koruja jne. Minua hävetti, mutta en vieläkään tiedä miksi. Tarjolla oli kylmäsavulohta, kylmäsavuporoa, fetaa........ Nyt jos tekisin jotakin toisin ostaisin Auraa tarjolle. Kakkuja oli 3 erilaista ja monet maistoivat ainakin kahta kakkua, mutta silti ei ollut hätää riittämisen suhteen.
Tuosta rahasta - yo kävi jo päivän aikana sanomassa, että on saanut älyttömästi rahaa, mutta ei tulisi mieleen tarkistella, lahjojen arvoa.
70-luvulla, kun itselläni oli yo-juhlat niin sen verran tuli mieleeni, että kaikkien niiden ruusujen ja kukkalähetysten hinnalla olisin saanut vaikka rahaa opiskelujen kustannuksiin ja kirjojen ostoon.
Juhlat kuitenkin juhlittiin jo ajat sitten ja olen kiitollinen minua silloin muistaneille. Hyvän työuran olen tehnyt ja nyt jo eläkkeellä.
Olin vihatussa virassa ja minua haukuttiin lehtien palstoilla. Ei mennyt ns. tunteisiin, mutta joskus kumminkin satutti.
Jätä kutsumatta nimittäin vaikka nämä henkisesti läskit joita rohmuiksi kutsutaan syövät yksinään muiden piikkiin neljän ihmisen verran, heidän omissa juhlissaan ruokaa on hädin tuskin yhden ihmisen verran.
Mun suvussa on onneksi vain yksi rohmu ja miehen suvussa kaksi jotka on helppo jättää ilman kutsua.
Veljen aviovaimon suvussa sen sijaan on rohmuja reilusti ja heitä ei voi noin vain jättää ilman kutsua joten veljen juhlissa on aina joku palkattuna annostelemaan. Ihan niinkuin kyseessä olisi joku esikoulu jossa tarhatäti päättää mitä syödään. No tässä tapauksessa rohmu voi itse päättää ruokansa, mutta ei ruoan määrää.
Päiväkoti tyylillä lisää saa ottaa ainoastaan kerran ja kuten arvata saattaa, kun halukkaat ovat syöneet sen kaksi annosta ja santsikierros alkaa ilman rajoituksia, nämä rohmut riitelevät jämien luona siitä kuka saa syödä parhaat palat.
Vierailija kirjoitti:
Annostele feta ja lohi lautasille ja laita muut salaatti ainekset buffet tyyliin eri astioihin jotta "lisukkeet"voi lisätä itse
Mä olen nähnyt tällaisen kattauksen. Tosin siinä oli kanaa ja jotain muuta, en muista enää, lautasella. Muut salaattitarpeet sitten kipoissa. Jotkut ottivat kaksi lautasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tällaiseen parhaiden palojen rohmuamiseen en oo törmänny, mut muuten suursyömäreihin kyllä. Nämä henkilöt paastoavat koko päivän ja buffetpöydän ääreen päästyään syövät todellakin ainakin kolmen edestä. Lautanen täytetään ääriään myöten ja safkaa haetaan pari kertaa lisää samanlaisin annoksin. Sama homma jatkuu kahvipöydässä. En kertakaikkiaan käsitä miten ihminen jaksaa ihan pirteänä edustaa maha pinkeänä?!? Saisin varmuudella sydärin....
Katsos joidenkin ihmisten ruokavalio koostuu lähes kokonaan oikeasta ruuasta, joten jos ruokavaliota ei paikkailla alkoholilla, karkilla ja muulla napostelulla niin sitä ruokaa kyllä kuluu joka päivä varsinkin jos kyseessä on pitkä ja urheilullinen mies. Tällainen voi kuluttaa oli yli 4000 kcal päivässä siinä missä pieni nainen voi kuluttaa alle 2000 kcal.
Tämän 4 000 kcal suurkulutuksen on siis velvollinen tarjoamaan mielestäsi juhlien järjestäjä? Lisäksi se pitää kattaa kokonaan tyyliin lohella ja lihalla? Kilo savulohta = 2 000 kcal, kilo paistia 1 000 kcal, päälle vielä fetaa 400 g = 1 000 kcal. Eikä tarjottavat vain sinulle maksa järjestäjälle kuin vaivaiset 60 € (kaupan raaka-ainehinnat, ei pitopalvelun taksa).
~ mummo ~ kirjoitti:
Ei ainakaan onneksi vielä päde yo-juhliin. Vieraina on paljon ylioppilaan kavereita, jotka eivät mitään rahaa tuo, saattavat tuoda ruusun tai jotain muuta pientä lahjaksi. Lisäksi yleensä kutsutut perheet antavat jonkin yhteisrahalahjan, mikä saattaa olla ihan muutama euro per nenä. En ole itse ainakaan yo-juhlia järjestäessä koskaan ajatellut, että pitäisi päästä johonkin voitolle. Ja kyllä meidän häätkin aikoinaan maksoi niin paljon, että lahjat oli joku mitätön summa siihen verrattuna. Onko tosiaan noin, että jotkut ajattelevat, että pitäisi tuoda rahaa niin paljon kuin syö tms.? Aika kamala ajatus.
Jos ideana on lohisalaatti, niin sitten tarjotaan lohisalaattia eikä lohta erikseen. Tekee vaikka useamman eri salaattikipon allergiset huomioiden. En varmaan itsekään osaisi ottaa lohta niin hillitysti, kuin yhdessä salaattiannoksessa olisi, koska en yksinkertaisesti ymmärtäisi että tämä lohi onkin nyt salaatin osasena tässä tarjoiluvadilla eikä itsenäisenä ruokalajina...
Vierailija kirjoitti:
Kilon savulohihan on suolamäärältään yhteensä 35 grammaa eli yhteensä viikon (7päivää) maksimisaanti suolalle
Mikä näiden ihmisten olotila ja verenpaine on juhlan jälkeen?
Mistä ihmeestä repäisit tuon suolan määrän! Kun laitan lohen pönttöön savustumaan, kilon fileelle tulee n 1 tl (5 g) merisuolaa. Tuosta osa ei edes imeydy siihen kalaan. Valmissavulohen suolapitoisuus näyttää olevan luokkaa 1,6 g/ 100 g, kilossa siis 11,6 g (Hätälä).
Näkeehän näitä rohmuja aina hotellien aamupaloilla ja varsinkin laivan buffetissa. Pahaa tekee aina se, että rohmut ottavat hirveitä kasoja ruokaa, ja eivät kuitenkaan välttämättä syökään niitä. Kiva ottaa joku vuorikeko jotain lajia ja todeta, että oho en tästä tykkääkään, jätän kaiken syömättä. Mutta kun ei voi maistaa ensin, kun on ilmeisesti pelko, että entä jos se onkin hyvää, ja vaikka loppuu, ennenkuin saan oman vuoreni. Itse en mitenkään tajua, miten joku voi syödä niin, että lautasella on vuori erilaisia lihoja, kaloja, katkarapuja, juustoja ja mitä milloinkin kaikki sekaisin ja hirveä määrä. Vaikka ne ainekset itsessään olisi hyviä, mutta kyllä itse ainakin kaipaisi siihen tasapainottamaan jotain muutakin. Vaikka juuri sen lihan kaveriksi jotain perunaa, kastiketta, salaattia ja vihanneksia.
Ihme tuo ajatuskin että jos kulutus on 3000-4000kcal että energiankulutus pitäisi silloin tulla vain proteiinista
Jos se 80kiloinen syö vaikka satoja grammoja proteiinia niin se muuttuu energiaksi ja rasvaksi siinä missä muukin ylimääräinen energia. Proteiinia ei tarvitse määrättömästi.
Liiasta suolastakin tulee huono olo ja kamala jano ja turvotus.
Unohda seisova pöytä ja toimi itse tarjoilijana. Tai palkkaa tarjoilija. Vaikea rohmuta, jos ei pääse itse mättämään lautastaan täyteen.
Tarjottavaa tulee olla riittävästi, että kaikille riittää. Mahdollisuus hakea lisää on myös oltava. Inhottaa juhlat, missä liian vähän tarjottavaa!!!!
On tämä kiva palsta, kun pääsee kertomaan, kuinka paljon miehen/vaimon sukulainen mätti ruolaa jossakin sukujuhlassa. Tämäkö oli palstan aloittajan tarkoitus. Entäs tän valvojat? Aina vaan löytyy kerrottavaa päivästä toiseen, kuinka lohta, fetaa ja kakkuja meni liian paljon ja maksoi hiveästi. Ja tämä jo hyvin moneen kertaankerrottuna.
Olen 65-vuotias ja silti on jäänyt mieleeni, kun ihan pienenä kuulin juhlissa (taisin olla silloin 5-vuotias), kun mummoni sisko kehotti lapsiaan, että syökää nyt mahanne täyteen ja tuokaa hänellekin vielä ruokaa. Näköjään jo sen ikäisenä tajusin, että ei ollut hyvää käytöstä.