Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten estää juhlissa rohmuajien käytös?

Vierailija
26.05.2022 |

Vinkkejä? Eli kun järkkäät juhlat joissa on ruuat, kahvit ym, niin miten estää ilmiö jossa jotkut rohmuaa kaiken "paremman"? Eli lohi salaatti, fetat, lohikeitto jne. Rohmu ottaa kaiken lohen/fetan ja muille jää perunat ja salaatin lehdet. Ymmärrät mitä tarkoitan? Suvussa jossa on paljon ruoka allergiaa, ei voi yhdistää esim. salaattia kaikkea sekaan vaan näitä lajeja täytyy olla erikseen. Ja lohikeitosta on helppo rohmuta vain lohet. Jokainen tietää näitä ihmisiä. Täyte kakkua otetaan hirveä pala ja muille jää keksit, pullat. Jos isot juhlat, yli 50 henkeä, tulisi konkurssi jos ostaisi sadan hengen edestä lohta, fetaa, täytekakkua. Tämän lisäksi sitten se viinin ottaminen kaksin käsin.

Kommentit (2539)

Vierailija
681/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin kahvilassa lounaalla ja kaksi täti-ihmistä tuli kääntelemään kauhalla antaumuksellisesti lohikeittoastiaa ennen ostopäätöstään.

Ja tiedottamalla äänekkäästi kahvilanpitäjälle "onko yhtään kalaa..??". En olisi kyllä kehdannut.

Mitä ihmeellistä tuossa on? Kyllä maksava asiakas saa vaatia, että lohikeittona myydyssä keitossa on lohta.

Mutta tämä ketju on minusta lähtökohtaisesti kamala. Ikinä en ole missään juhlissa tavannut ongelmallisia rohmuja, ja olemme itsekin järjestäneet juhlia paljon. Mikään ei olisi juntimpaa kuin yrittää millä tahansa keinolla rajoittaa vieraiden syömistä. Isäntäväki huolehtii, että ruokaa on riittävästi, tai ei kutsu ruokavieraita.

Et ole siis tavannut kunnon rohmua koskaan. Ei kukaan yritä normaalia syömistä rajoittaa, vaan sitä että joku ottaa juurikin esim koko kalan tai perunasalaatin omalle lautaselleen ja parhaimmillaan nappaa allergisten appeet myös.

Rohmuajia ei onneksi ole läheskään joka suvussa, mutta yksikin rohmu aiheuttaa harmaita hiuksia järjestäjälle, koska et voi tietää pitääkö sille rohmulle tällä kertaa varata oma kokonainen kala, oma kokonainen paisti, oma täytekakku vai kilo salaattia.

Vierailija
682/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin kahvilassa lounaalla ja kaksi täti-ihmistä tuli kääntelemään kauhalla antaumuksellisesti lohikeittoastiaa ennen ostopäätöstään.

Ja tiedottamalla äänekkäästi kahvilanpitäjälle "onko yhtään kalaa..??". En olisi kyllä kehdannut.

Mitä ihmeellistä tuossa on? Kyllä maksava asiakas saa vaatia, että lohikeittona myydyssä keitossa on lohta.

Mutta tämä ketju on minusta lähtökohtaisesti kamala. Ikinä en ole missään juhlissa tavannut ongelmallisia rohmuja, ja olemme itsekin järjestäneet juhlia paljon. Mikään ei olisi juntimpaa kuin yrittää millä tahansa keinolla rajoittaa vieraiden syömistä. Isäntäväki huolehtii, että ruokaa on riittävästi, tai ei kutsu ruokavieraita.

Et ole siis tavannut kunnon rohmua koskaan. Ei kukaan yritä normaalia syömistä rajoittaa, vaan sitä että joku ottaa juurikin esim koko kalan tai perunasalaatin omalle lautaselleen ja parhaimmillaan nappaa allergisten appeet myös.

Rohmuajia ei onneksi ole läheskään joka suvussa, mutta yksikin rohmu aiheuttaa harmaita hiuksia järjestäjälle, koska et voi tietää pitääkö sille rohmulle tällä kertaa varata oma kokonainen kala, oma kokonainen paisti, oma täytekakku vai kilo salaattia.

Joo. En ole tavannut koskaan ihmistä, joka ottaisi kokonaisen lohen omalle lautaselleen. Enkä ihan täysin usko sellaisen olemassaoloon.

Ja sinulla on kaksi vaihtoehtoa. Joko varaat sen ylimääräisen kalan tälle vieraalle, tai et kutsu häntä. Mikään rajoittaminen juhlissa saa sinut näyttämään todella huonoköytöksiseltä ja pihiltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät ole rohmuihin törmänneet mutta esimerkiksi mieheni suvun puolella on tällainen rohmuaja. Järjestimme mieheni kanssa tupaantuliaiset. Jos joku nyt kysyy että miksi rohmu pitää kutsua niin hän on mieheni veljen vaimo ja veli on miehelleni läheinen.

Tupareissa oli juustotarjotin. Tämä rouva katsoi asiakseen ottaa koko sinihomejuustopalan ja puolet brie-kiekosta. Kulhossa oli suklaakarkkeja niin hän otti sen viereensä sohvalle. Viinit oli tarjoilupöydällä että siitä voi kaataa itselle, rouva otti yhden koko pullon itselleen.

Vierailija
684/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei mikään aiemmin mainittu ohje toimi, niin sitten ei auta kuin käydä sanomassa rohmulle, että istuu rauhassa kahvipöytään. Sinulle on pöytään tarjoilu, että muillekin riittää. Jos yrittää kahvijonoon, niin enemmän (tai vähemmän) kohtelias ohjaus pöytään.

Vierailija
685/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvun ainoa kunnon rohmu sairastui keliakiaan. On nykyään yleensä ainoa gluteeniton meidän juhlissa. Tämä helpottaa elämää suuresti.

Kaikkiin normaalitarjottaviin laitan jotain gluteenia sisältävää tai ainakin sanon, että on ehkä kontaminoitunut. Suursyömärille erikseen järkevä määrä gluteenittomia syömisiä.

Vierailija
686/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on rohmusuvusta. Heillä on aina ollut tapana, että juhliin tullaan nimenomaan Syömään. Juhliin varataan aina aivan liikaa ruokaa ja niitä rääppeitä sitten yritetään pakastaa ja muuten kuluttaa pitkin seuraavaa viikkoa. Olen itsekin ollut miehen sukulaisten juhlien jälkeisissä rääppiäisissä, lakkakermakakkua syötiin vielä viisi päivää juhlien jälkeen, yöks...

Kun mennään miehen kanssa sellaisiin juhliin, jotka eivät ole miehen sukulaisten järkkäämiä, pyytää mies minua annostelemaan hänelle syötävät, ettei ota vahingossa liikaa.

Vierailija
687/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en pysty käsittämään, että ois ihminen joka oikeesti ottaa koko lohen tai puoli kakkua..oisko vähän värikynää. Kuulun itsekkin siihen luokkaan, että kun kaikki on hakenut ja jos vielä emäntä huutelee, että hakekaa lisää niin menen ja varsinkin kaikki suolaiset herkut uppoo itteeni huolella. Mutta tosiaan osaan ottaa ekalla kierroksella kohtuudella ja seurata että kaikki saa ja onneksi oma suku kuuluu luokkaan, että tarjottavia pakataan vielä matkaankin kun niitä on runsaasti. Joskus olen ollut häissä ja kerran rippijuhlissa missä loppui ruuat..kummassakin oli pitopalvelu eli varmasti ruoka on tilattu tasan niitten mitoituksella ja sitten siinä ei tarvii kun parin ottaa reilummin salaattia ja paksumpi kakkusiivu niin viimeset on ilman.

Vierailija
688/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mies on rohmusuvusta. Heillä on aina ollut tapana, että juhliin tullaan nimenomaan Syömään. Juhliin varataan aina aivan liikaa ruokaa ja niitä rääppeitä sitten yritetään pakastaa ja muuten kuluttaa pitkin seuraavaa viikkoa. Olen itsekin ollut miehen sukulaisten juhlien jälkeisissä rääppiäisissä, lakkakermakakkua syötiin vielä viisi päivää juhlien jälkeen, yöks...

Kun mennään miehen kanssa sellaisiin juhliin, jotka eivät ole miehen sukulaisten järkkäämiä, pyytää mies minua annostelemaan hänelle syötävät, ettei ota vahingossa liikaa.

Lakkakermakakun voi pakastaa heti kun huomaa, että niitä jää yli.

Vierailija
689/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös ole hienoa, että rohmusuku järjestää vierasnvaraisesti kemut, joissa ruokaa riittää piheillekin? En ymmärrä, että tässäkään n ketjussa itketään muutaman fetapalan ja savukalsn perään.

Vierailija
690/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, ja niin tiesivät hekin. Siksipä pakkasessa jo olikin yksi sellainen, ynnä muita tarjoomuksia. Tämä kyseinen kakku ei sinne mahtunut enää.

Vierailija
691/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät ole rohmuihin törmänneet mutta esimerkiksi mieheni suvun puolella on tällainen rohmuaja. Järjestimme mieheni kanssa tupaantuliaiset. Jos joku nyt kysyy että miksi rohmu pitää kutsua niin hän on mieheni veljen vaimo ja veli on miehelleni läheinen.

Tupareissa oli juustotarjotin. Tämä rouva katsoi asiakseen ottaa koko sinihomejuustopalan ja puolet brie-kiekosta. Kulhossa oli suklaakarkkeja niin hän otti sen viereensä sohvalle. Viinit oli tarjoilupöydällä että siitä voi kaataa itselle, rouva otti yhden koko pullon itselleen.

Emännällä tai isännällä pitää olla selkärankaa hakea yhteiseen käyttöön tarkoitetut karkit ja viinipullon pois sanoen vaikkapa ,että tarjotaanpas näitä toisillekin.

Vierailija
692/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, ja niin tiesivät hekin. Siksipä pakkasessa jo olikin yksi sellainen, ynnä muita tarjoomuksia. Tämä kyseinen kakku ei sinne mahtunut enää.

Ratkaisu ongelmaan on lisää pakastimia. Parhaalla rohmusukulsisellani on 5 kpl 500 l arkkupakastinta.

Vierailija
693/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hanki isommat tarjoiluastiat. Kun on 5 litran kulho täynnä perunasalaattia niin en usko pahimmankaan rohmun pystyvän syömään sekä sitä että parin kilon lohta että täytekakkua. Itse valmistan salaatit 10 litran elintarvikeämpäreihin, josta nostan tarjolle kulhoihin riittävän määrän.

Vierailija
694/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se vähän eri varata sitä halpaa ruokaa sillä ajatuksella, että 2-3 henkeä vetää 35 hengen edestä sitä ruokaa kuin että ihmiset ottavat kaikkea normaalin ihmisen annoksen. Että se yksi rohmu ei ota sitä perunasalaattia fiksusti vaan mättää kulhollisen itselleen, josta olisi ottanut 10 henkeä sitä perunasalaattia siihen muun kyytipojaksi. Missä sellaisia määriä välttämättä edes säilyttää?

Halvatkin ruoat tulevat kalliiksi, jos niitä pitää varata tai valmistaa hirvittävät määrät, että lokit saavat lokkeilla rajattomasti.

No voi teitä. Älä kutsu niitä rohmuja tai jätä juhlat järjestämättä.

En sinkkuna järjestä mitään pikkusynttäreitä isompia juhlia ja muiden juhlissa käydessä osaan olla rohmuamatta.

En tosiaankaan kutsuisi yhteenkään juhlaan enää yhtään rohmua ja jos ensimmäisellä juhlakerralla tulisi rohmu vastaan, kuulisi kunniansa siinä paikassa, eikä olisi asiaa toiste.

Kaikki eivät kuitenkaan voi tai halua tehdä näin syystä X. Ei ole liikaa vaadittu, että odottaa ihmisiltä normaaleja käytöstapoja myös ruokailutilanteessa. Siihen ei kuulu lokkeilu (vaikka sinä ehkä itse haluaisitkin lokkeilla viestin sävystä päätellen?)

Älä jaksa. Olen järjestänyt useita juhlia. Toki itse osaan käyttäytyä kuten myös lähipiirini, joten tämä rohmuamisongelma ei ole minulle kovinkaan tuttu.

Siksi ehdotinkin aluksi sitä, että kutsuuu vieraita vähemmän tai tarjoaa vaikkapa halvempaa tarjottavaa. Kun sekään ei kelvannut, ehdotin että jättää rohmun kutsumatta tai juhlat järjestämättä. Mitäpä siinä muutakaan voi tehdä.

Voi ei, ole onnekas, että sinä ja lähipiirisi olette normaaleja! Rohmut eivät ole. Sinulla ei siis ole kokemusta rohmuista vaan normaaleista ihmisistä, jotka syövät juhlissa hyvin ja normaalisti.

Rohmuille voi kuvainnollisesti grillata vaikka sian ja ne syövät sen yksin, vaikka näkisivät, että paikalla on 50 muutakin ja vaan se yksi sika. Jättävät perunat, salaatit ja muut sian kanssa tarkoitetut lisukkeet syömättä, koska sika on herkkua, salaatti ei.

Ei kukaan syö montaa kiloa sianlihaa. Useamman kerran olen varannut pari kolme 5 kilon maalaispalvi kinkkua juhliin ja aina on jäänyt tähteeksikin vaikka ihan vapaasti on saanut sitä ihmiset syödä.

Vierailija
695/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se vähän eri varata sitä halpaa ruokaa sillä ajatuksella, että 2-3 henkeä vetää 35 hengen edestä sitä ruokaa kuin että ihmiset ottavat kaikkea normaalin ihmisen annoksen. Että se yksi rohmu ei ota sitä perunasalaattia fiksusti vaan mättää kulhollisen itselleen, josta olisi ottanut 10 henkeä sitä perunasalaattia siihen muun kyytipojaksi. Missä sellaisia määriä välttämättä edes säilyttää?

Halvatkin ruoat tulevat kalliiksi, jos niitä pitää varata tai valmistaa hirvittävät määrät, että lokit saavat lokkeilla rajattomasti.

No voi teitä. Älä kutsu niitä rohmuja tai jätä juhlat järjestämättä.

En sinkkuna järjestä mitään pikkusynttäreitä isompia juhlia ja muiden juhlissa käydessä osaan olla rohmuamatta.

En tosiaankaan kutsuisi yhteenkään juhlaan enää yhtään rohmua ja jos ensimmäisellä juhlakerralla tulisi rohmu vastaan, kuulisi kunniansa siinä paikassa, eikä olisi asiaa toiste.

Kaikki eivät kuitenkaan voi tai halua tehdä näin syystä X. Ei ole liikaa vaadittu, että odottaa ihmisiltä normaaleja käytöstapoja myös ruokailutilanteessa. Siihen ei kuulu lokkeilu (vaikka sinä ehkä itse haluaisitkin lokkeilla viestin sävystä päätellen?)

Älä jaksa. Olen järjestänyt useita juhlia. Toki itse osaan käyttäytyä kuten myös lähipiirini, joten tämä rohmuamisongelma ei ole minulle kovinkaan tuttu.

Siksi ehdotinkin aluksi sitä, että kutsuuu vieraita vähemmän tai tarjoaa vaikkapa halvempaa tarjottavaa. Kun sekään ei kelvannut, ehdotin että jättää rohmun kutsumatta tai juhlat järjestämättä. Mitäpä siinä muutakaan voi tehdä.

Voi ei, ole onnekas, että sinä ja lähipiirisi olette normaaleja! Rohmut eivät ole. Sinulla ei siis ole kokemusta rohmuista vaan normaaleista ihmisistä, jotka syövät juhlissa hyvin ja normaalisti.

Rohmuille voi kuvainnollisesti grillata vaikka sian ja ne syövät sen yksin, vaikka näkisivät, että paikalla on 50 muutakin ja vaan se yksi sika. Jättävät perunat, salaatit ja muut sian kanssa tarkoitetut lisukkeet syömättä, koska sika on herkkua, salaatti ei.

Ei kukaan syö montaa kiloa sianlihaa. Useamman kerran olen varannut pari kolme 5 kilon maalaispalvi kinkkua juhliin ja aina on jäänyt tähteeksikin vaikka ihan vapaasti on saanut sitä ihmiset syödä.

Juu, kinkkua mullakin on varaa tarjota, mutta on eri asia hommata sitäkin kilokaupalla ylimääräistä, koska juhliin on tulossa rohmu. Samoin muutakin tarjottavaa ( parempaa sellaista) täytyy varata yli koska ikinä ei tiedä, minkä astian rohmu tyhjentää. Olen ollut näkemässä kaikenlaista, rohmut ovat oma ihmisrotunsa.

Vierailija
696/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kerran erään yhdistyksen pikkujoulujuhlissa, jossa oli noutopöytä. Ruoka oli melko kallis, mutta hyvää, hintansa väärti. Yksi mies söi niin paljon, että kävi välillä oksentamassa, sitten jatkoi syömistä, koska " oli maksanut niin paljon". Kyllä vähän itseltä meni ruokahalu siinä kohdassa.

Vierailija
697/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienet lautaset. Tarjoilupöydän järjestäminen niin, että kalliit syötävät ovat viimeisenä.

Ei päde. Nää ottaa toisen lautasen kalliille herkuille kun huomaavat nämä. Täytettyään ensin edullisilla varsinaisen lautasen. Saatetaan huikata jotta Mara, heitäs mulle toinen lautanen, TÄÄLLÄ ON LOHTA!

Tilanteen nähnyt. Mieheni sisaren mies.

Tilanne jatkuu siten että Mara huudahtaa että per..ele, on vai?!?! Ja jättää peruna/salaatti/pastasalaattilautasen buffet pöytään, ottaa puhtaan lautasen johon lapioi nänä fetat ja lohet ja lihat.

Syö pöydässä nää, röyhtäilee vieden loputkin ruokahalut muilta ja hakee lisää jos enää on.

Täytekakut sitten samaa tahtia, ja viiniä juodaan kaksi litraa. Povarin oma pullo jää koskematta koska juhlassa saikin dokata järjestäjän piikkiin.

Vierailija
698/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fetaa syövät muutamaa fiksua poikkeusta lukuun ottamatta vain texmex-pyrkytit lokkilamppuineen.

Kannattaa erottaa oikea  feta salaattijuustosta.

Näillähän ei ole muuta eroa kuin valmistuspaikka. Fetaa saa valmistaa vain Kreikassa. Kun täysin samanlainen tuote valmistetaan Suomessa, se on salaattijuusto.

Paitsi että kyseessä on täysin eri tuote. Oikea feta tehdään aina joko lampaan- tai vuohenmaidosta, mutta  se salaattijuusto lehmänmaidosta. Tuotteet ovat ihan eri makuisia ja niiden rakennekin on ihan erilainen.

Vierailija
699/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kerran erään yhdistyksen pikkujoulujuhlissa, jossa oli noutopöytä. Ruoka oli melko kallis, mutta hyvää, hintansa väärti. Yksi mies söi niin paljon, että kävi välillä oksentamassa, sitten jatkoi syömistä, koska " oli maksanut niin paljon". Kyllä vähän itseltä meni ruokahalu siinä kohdassa.

Voi taivas mitä menoa!😂

Vierailija
700/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä olen sitä mieltä, että jos kerran rupeaa juhlia järjestämään, niin varaa sitä syötävää niin paljon, että varmasti riittää. Oletan, että tässä keskustelussa tarkoitetaan ns. kerran elämässä -tilaisuuksia, kuten häitä tms. eikä mitään kissan nimipäiviä. Osa vieraista on ehkä ajanut kaukaakin ja ovat aidosti nälkäisiä. Ei ole minusta tarkoitus, että kotimatkalle pitää lähteä snagarin kautta.

Vihdoinkin eräitä kunnon kommenttejakin kaiken kitinän keskellä !

Asun Italiassa ja ei tulisi mieleenkään juhlan järjestäjän nuukailla kyttäillen suupaloja per persoona.

Joku mainitsi karjalaisen vieraanvaraisuudenkin, hyvä !

Itsekin olen asunut sekä Italiassa että Itävallassa. Molemmissa maissa syödään hyvin. Kummassakin maassa on pöyristyttävää jos joku tulee ja tyhjentää koko tiramisuastian itselleen tai ottaa kattilasta 30 gnödeliä kerrasta lautaselleen ja samalla jättää kaikki muut ruuat koskematta.

Ei kyllä tulis mieleenkään ottaa yhtään tiramisua tai gnödeliä . En välitä kummastakaan. Minua kiinnostaa montako fetapalaa saa ottaa ennenkuin emäntä katsoo pahasti.

ei sun tarvitse niitä määriä miettiä. Otat sieltä salaattikulhosta itsellesi annoksen salaattia ja siinä tulee mukana sen verran kuin tulee, ei niitä lähdetä erikseen sieltä ronkkimaan.