Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten estää juhlissa rohmuajien käytös?

Vierailija
26.05.2022 |

Vinkkejä? Eli kun järkkäät juhlat joissa on ruuat, kahvit ym, niin miten estää ilmiö jossa jotkut rohmuaa kaiken "paremman"? Eli lohi salaatti, fetat, lohikeitto jne. Rohmu ottaa kaiken lohen/fetan ja muille jää perunat ja salaatin lehdet. Ymmärrät mitä tarkoitan? Suvussa jossa on paljon ruoka allergiaa, ei voi yhdistää esim. salaattia kaikkea sekaan vaan näitä lajeja täytyy olla erikseen. Ja lohikeitosta on helppo rohmuta vain lohet. Jokainen tietää näitä ihmisiä. Täyte kakkua otetaan hirveä pala ja muille jää keksit, pullat. Jos isot juhlat, yli 50 henkeä, tulisi konkurssi jos ostaisi sadan hengen edestä lohta, fetaa, täytekakkua. Tämän lisäksi sitten se viinin ottaminen kaksin käsin.

Kommentit (2539)

Vierailija
661/2539 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luoja että nämä itsekeskeiset ja ahneet rohmut raivostuttaa ihan täältä lukien. Enkä tajua näitä vastaajia että Tee tarpeeksi tarjoilua. Oletteko itse röyhkeitä lokkeja, jotka noin vastaatte?? Testasin 8-vuotiaan tyttäreni ajatuksia tästä aiheesta. Oli aivan pöyristynyt että joku aikuinen voisi ottaa vaikka puolet koko kakusta. "Eihän kaikille sit riittäisi sitä kakkua pelastakaan!!!" En usko että olen ikinä edes ääneen sanonut lapsille että kaikkea ei sovi rohmuta omalle lautaselle pöydästä. Jotenkin aivan itsestäänselvä asia paitsi mallioppimisen kautta myös sisäsyntyisesti.

Jos yksi henkilö pystyy ylipäänsä syömään puolet 20 hengelle varatusta kakusta, niin kyllä se kakku on silloin aivan liian pieni. Ei KUKAAN pysty syömään kymmenien vieraiden edestä, jos sitä ruokaa on oikeasti varattu reilusti kaikille.

Ei siinä, huomaavainen vieras voi itse katsoa tarjottavien määrän ja tajuta, että tässä on nyt sentin viipale kakkua per lärvi ja Mäkkärin kautta kotiin. Mutta jos itse näkisin ihan alimitoitetut tarjoilut pöydässä, niin eka ajatus on että toinen satsi on varmaan jääkaapissa odottamassa, ei se että tässä on nyt varattu 8 hengen kakku koko suvulle.

Vierailija
662/2539 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarjoa vain vegaanista ruokaa. Se on eettistä ja ekologista eikä luultavasti kelpaa sikailijoille. Miksi ihmeessä pitäisi olla lohta tai juustoa?

Miksi kutsua vieraita, jos heille haluaa tarjota syömäkelvotonta sentään?

Vegaaninen on hyvää ja terveellistä ruokaa. Jos ei maistu kuten lohi ja feta, minkä teet?

Tää on tosiaan hyvä, että jos ei ole sitä perinteistä kinkkua ja lihakeittoa ja lohta, niin rohmu ei halua sitä. Pitää saada vaan sellaista, joka maistuu itselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/2539 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luoja että nämä itsekeskeiset ja ahneet rohmut raivostuttaa ihan täältä lukien. Enkä tajua näitä vastaajia että Tee tarpeeksi tarjoilua. Oletteko itse röyhkeitä lokkeja, jotka noin vastaatte?? Testasin 8-vuotiaan tyttäreni ajatuksia tästä aiheesta. Oli aivan pöyristynyt että joku aikuinen voisi ottaa vaikka puolet koko kakusta. "Eihän kaikille sit riittäisi sitä kakkua pelastakaan!!!" En usko että olen ikinä edes ääneen sanonut lapsille että kaikkea ei sovi rohmuta omalle lautaselle pöydästä. Jotenkin aivan itsestäänselvä asia paitsi mallioppimisen kautta myös sisäsyntyisesti.

Jos yksi henkilö pystyy ylipäänsä syömään puolet 20 hengelle varatusta kakusta, niin kyllä se kakku on silloin aivan liian pieni. Ei KUKAAN pysty syömään kymmenien vieraiden edestä, jos sitä ruokaa on oikeasti varattu reilusti kaikille.

Ei siinä, huomaavainen vieras voi itse katsoa tarjottavien määrän ja tajuta, että tässä on nyt sentin viipale kakkua per lärvi ja Mäkkärin kautta kotiin. Mutta jos itse näkisin ihan alimitoitetut tarjoilut pöydässä, niin eka ajatus on että toinen satsi on varmaan jääkaapissa odottamassa, ei se että tässä on nyt varattu 8 hengen kakku koko suvulle.

Edelleen, ei ole kyse siitä, että juhlien järjestäjä on alimitoittanut tarjoilun. On ihan totta, että jotkut tekevät niin. On myös totta, että esimerkiksi tilauspalvelun annokset on mitoitettu usein hirvittävän pieniksi, tyyliin 10 hengen kakku vastaa enemmänkin 4-5 hengen kakkua. Eivät ihmiset leikkele mitään 1cm siivuja kakusta, on se normaali pala aina isompi.

Tässä puhutaan henkilöstä, joka näkee, että paikalla on 10 henkilöä ja heille on mitoitettu 25 hengen kakku, ja silti siipaisee siitä itselleen puolet muista välittämättä.

Siitä voi syyttää ihan vaan sitä, joka omin kätösin sen kakkupalan leikkasi.

Vierailija
664/2539 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokaa otetaan sillä ajatuksella, että se mitä pöydässä on, saattaa olla ainoa tarjottava ja sen pitäisi mieluiten riittää sen ensimmäisen kierroksen ajan. Oli sitä ruokaa sitten jemmassa tai ei. Sen jälkeen voi lähteä santsaamaan, kun kaikki ovat saaneet syödäkseen.

Vierailija
665/2539 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on hyvä ystävä, joka on todella pahasti ylipainoinen. Hän ei ollenkaan häpeile syömisiään. Olemme myös samassa työpaikassa. Esimerkiksi kerran oli työnantajan puolesta kakkutarjoilu. Esille oli varattu normaalit kakkulautaset. Hän haki kaapista ruokalautasen ja otti sen aivan kukkuroilleen kakkua ja haki lisää. Kakut loppuivat kesken ja viimeiset hakijat eivät saaneet mitään.

Vierailija
666/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten pöydässä on usein nakkeja, halpislihapullia ja ranskalaisia tms. Pahimmat rohmut voi ohjata aloittamaan sieltä, "jos on jo kova nälkä, kun tässä vielä kestää hetken". Pitää vain huolen, että pakasteranskiksia ja lihapullia on hankittu pussi per rohmu.

Vierailija
667/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua huvittaa ihmisten luottoon pitopalvelun ammattitaitoon mitoituksen suhteen. Olen ollut häissä, jossa kakku loppui kesken. Varmaan kolmannes vieraista jäi ilman, eikä siellä kukaan pizzalautaselle sitä kakkua annostellut. Olen ollut tilaisuudessa, jossa loppui salaatti kesken. Kun siitä annettiin palautetta, vastaus oli, että ei sitä salaattia ole mitoitettu alkuruuaksi. Ei ollut alkuruokana, vaan muun ruuan kanssa. Esimerkkejä kitsastelusta on useita, kun tarjoilut ovat jääneet turhan pieniksi. Ilmeisesti pitopalvelun näkökulmasta normaaliannos on se 200 g makaronilaatikkoa.

Vierailija
668/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten pöydässä on usein nakkeja, halpislihapullia ja ranskalaisia tms. Pahimmat rohmut voi ohjata aloittamaan sieltä, "jos on jo kova nälkä, kun tässä vielä kestää hetken". Pitää vain huolen, että pakasteranskiksia ja lihapullia on hankittu pussi per rohmu.

Tämäkin on jännä juttu. Miksi tarjota lapsille pelkkää roskaa? Eikö kotona syödä esim sitä lohta? Kyllä mun lapset haki ruokansa aikuisten pöydästä jo ihan pienenä.

Vierailija
669/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kahvilassa lounaalla ja kaksi täti-ihmistä tuli kääntelemään kauhalla antaumuksellisesti lohikeittoastiaa ennen ostopäätöstään.

Ja tiedottamalla äänekkäästi kahvilanpitäjälle "onko yhtään kalaa..??". En olisi kyllä kehdannut.

Vierailija
670/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin on jännä juttu. Miksi tarjota lapsille pelkkää roskaa? Eikö kotona syödä esim sitä lohta? Kyllä mun lapset haki ruokansa aikuisten pöydästä jo ihan pienenä.

Samaa mieltä! Lapsille suolaa, rasvaa ja halpaa mättöä? Juu ei.

Vierailija
671/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi koska osa lapsista ei syö muuta kuin roskaa, ja muutkin sitä syövät yleensä mielellään. Nälkäinen lapsi on kamalaa katsottavaa ja kuunneltavaa. Kukaan ei varmasti kiellä hakemasta vain aikuisten pöydästä, mutta näin saadaan kaikki lapset kylläisiksi.

Vierailija
672/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kahvilassa lounaalla ja kaksi täti-ihmistä tuli kääntelemään kauhalla antaumuksellisesti lohikeittoastiaa ennen ostopäätöstään.

Ja tiedottamalla äänekkäästi kahvilanpitäjälle "onko yhtään kalaa..??". En olisi kyllä kehdannut.

Mitä ihmeellistä tuossa on? Kyllä maksava asiakas saa vaatia, että lohikeittona myydyssä keitossa on lohta.

Mutta tämä ketju on minusta lähtökohtaisesti kamala. Ikinä en ole missään juhlissa tavannut ongelmallisia rohmuja, ja olemme itsekin järjestäneet juhlia paljon. Mikään ei olisi juntimpaa kuin yrittää millä tahansa keinolla rajoittaa vieraiden syömistä. Isäntäväki huolehtii, että ruokaa on riittävästi, tai ei kutsu ruokavieraita.

Vierailija
673/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi koska osa lapsista ei syö muuta kuin roskaa, ja muutkin sitä syövät yleensä mielellään. Nälkäinen lapsi on kamalaa katsottavaa ja kuunneltavaa. Kukaan ei varmasti kiellä hakemasta vain aikuisten pöydästä, mutta näin saadaan kaikki lapset kylläisiksi.

En kyllä tajua, missä piireissä näitä juhlia pidätte. Omat lapseni ovat ihan pienestä asti syöneet kaikkea tosi monipuolisesti, ja arvostaneet hyviä makuja aikuisiakin enemmän. Toki roskaruokakin uppoaa, mutta täyttä lasten aliarviomista tuollainen.

Vierailija
674/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monessa paikassa lohikeitossa on liemi/sattumasuhde varsin surkea. Ihan aiheellinen oli täti-ihmisten kysymys.

Vierailija
675/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lapset syö, jos heille tarjotaan kalaa tai mitä vaan.

Miksi lapset eivät saisi juhlissa oikeaa juhlaruokaa vaan arkiset nakki-ranskismätöt?

Aikuiset sitten herkuttelee?

Vierailija
676/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoa. Tarjolle vain kasvisruokaa. Raaka-aineet ovat halvempia ja pahimmat rohmut voivat ajaa kotiin Hesen kautta.

Vierailija
677/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ihanaa mennä vegaanisiin tai kasvisruokaa tarjoaviin juhliin. Kasvisruoka on herkullista.

Siinä saisi lihapullarohmut uusia makuelämyksiä

Vierailija
678/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä tajua, missä piireissä näitä juhlia pidätte. Omat lapseni ovat ihan pienestä asti syöneet kaikkea tosi monipuolisesti, ja arvostaneet hyviä makuja aikuisiakin enemmän. Toki roskaruokakin uppoaa, mutta täyttä lasten aliarviomista tuollainen.

Meillä on usein lapsille tarjolla nakkia tms. Ihan siksi että lapsetkin saa mahat täyteen. Saavat tottakai syödä mitä haluavat, mutta osa lapsista ei tykkää juhlaruuista. Toisaalta aika usein vanhemmat ovat päättäneet ettei lapsi tykkää.

Vierailija
679/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua huvittaa ihmisten luottoon pitopalvelun ammattitaitoon mitoituksen suhteen. Olen ollut häissä, jossa kakku loppui kesken. Varmaan kolmannes vieraista jäi ilman, eikä siellä kukaan pizzalautaselle sitä kakkua annostellut. Olen ollut tilaisuudessa, jossa loppui salaatti kesken. Kun siitä annettiin palautetta, vastaus oli, että ei sitä salaattia ole mitoitettu alkuruuaksi. Ei ollut alkuruokana, vaan muun ruuan kanssa. Esimerkkejä kitsastelusta on useita, kun tarjoilut ovat jääneet turhan pieniksi. Ilmeisesti pitopalvelun näkökulmasta normaaliannos on se 200 g makaronilaatikkoa.

Sama juttu. Olen myös ollut juhlissa missä se mitoitettu annos on aivan minimaalinen. Jäi nälkä ja ei santsi mahdollisuutta. Lisäksi pitopalvelulla oli kauhea kiire. Meillä oli pääruoka kesken kun jo hoputettiin kahvipöytään ja kahvia sai sen yhden pikkukupillisen, ei enempää. En tiedä oliko kitsastelija pitopalvelu vai maksaja.

Vierailija
680/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että tapahtuu. Omissa juhlissa eräs tällainen rohmu siirsi lopulta oman tuolinsa aivan buffapöydän viereen mistä pystyi koko ajan noukkimaan huomaamatta lautasen täyteen. pyysin häntä useamman kerran siirtymään muiden juhlijoiden luokse ja liittymään seuraan. Tästä tilanteesta viisastuneena teen isoihin juhliin ällömakean kakun. Usein myös paljon keksejä ja isoja korvapuusteja. Tarjoilut eivät ole sitten loppuneet kesken.

Kasvispainotteinen ruoka myös hyvä vaihtoehto.