Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten estää juhlissa rohmuajien käytös?

Vierailija
26.05.2022 |

Vinkkejä? Eli kun järkkäät juhlat joissa on ruuat, kahvit ym, niin miten estää ilmiö jossa jotkut rohmuaa kaiken "paremman"? Eli lohi salaatti, fetat, lohikeitto jne. Rohmu ottaa kaiken lohen/fetan ja muille jää perunat ja salaatin lehdet. Ymmärrät mitä tarkoitan? Suvussa jossa on paljon ruoka allergiaa, ei voi yhdistää esim. salaattia kaikkea sekaan vaan näitä lajeja täytyy olla erikseen. Ja lohikeitosta on helppo rohmuta vain lohet. Jokainen tietää näitä ihmisiä. Täyte kakkua otetaan hirveä pala ja muille jää keksit, pullat. Jos isot juhlat, yli 50 henkeä, tulisi konkurssi jos ostaisi sadan hengen edestä lohta, fetaa, täytekakkua. Tämän lisäksi sitten se viinin ottaminen kaksin käsin.

Kommentit (2539)

Vierailija
701/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nainen, 46v, ja lohta syön helposti sen koko D-leikatun palan yksin. Juhlissa osaan toki odottaa pari kierrosta, että menen vasta santsikierrosten jälkeen tyhjentämään loput astiat. Mutta lohi on aina maistunut erinomaisesti. Eniten tykkään käydä veljeni vaimon ja äitini järkkäämissö juhlissa, koska ovat molemmat kokkeja ja ruoan taso sen mukainen. Veljen vaimo käyttää taktiikkana sitä, että kaikkea on ensin tarjolla vain 1 annos per vieras ja niitä sitten lisätään, kun noutokierros vaihtuu. Äidilläni taktiikkana on tehdä valtava määrä ruokaa, joka on kaikkien heti otettavissa, kalliimmat ainekset viimeisenä.

Vierailija
702/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta on välttää juhlia! Opetelkaa ihmiset käytöstapoja ja pitäkää puolenne!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät ole rohmuihin törmänneet mutta esimerkiksi mieheni suvun puolella on tällainen rohmuaja. Järjestimme mieheni kanssa tupaantuliaiset. Jos joku nyt kysyy että miksi rohmu pitää kutsua niin hän on mieheni veljen vaimo ja veli on miehelleni läheinen.

Tupareissa oli juustotarjotin. Tämä rouva katsoi asiakseen ottaa koko sinihomejuustopalan ja puolet brie-kiekosta. Kulhossa oli suklaakarkkeja niin hän otti sen viereensä sohvalle. Viinit oli tarjoilupöydällä että siitä voi kaataa itselle, rouva otti yhden koko pullon itselleen.

Emännällä tai isännällä pitää olla selkärankaa hakea yhteiseen käyttöön tarkoitetut karkit ja viinipullon pois sanoen vaikkapa ,että tarjotaanpas näitä toisillekin.

Rohmu pitää tiukasti kiinni saavutetuista herkuista, siinä voidaan sitten nykiä ja kiistellä

Vierailija
704/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut parikin kertaa todistamassa sellaista tilannetta juhlissa (rippijuhlat ja synttärit), että jotkut laadut ovat pöydästä loppuneet kesken, kuten täytekakku tai pikkuleivät. On nähty noloja ilmeitä, kun asialla ovat olleet lasten vanhemmat, jotka ovat hakeneet omille lapsilleen aivan järjettömät vuoret kakkua ja pikkuleipiä, niin että on pitänyt olla useita lautasia, eivät ole mahtuneet yhdelle. Sitten lapset eivät ole kuitenkaan niitä syöneet, vähän maistelleet vaan. Sitten ollaan vähän nolona, kun jotkut kyselevät, onko tätä kakkua vielä lisää ja itsellä on monia lautasia pöydässä vähän närpittynä.

Vierailija
705/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin kahvilassa lounaalla ja kaksi täti-ihmistä tuli kääntelemään kauhalla antaumuksellisesti lohikeittoastiaa ennen ostopäätöstään.

Ja tiedottamalla äänekkäästi kahvilanpitäjälle "onko yhtään kalaa..??". En olisi kyllä kehdannut.

Mitä ihmeellistä tuossa on? Kyllä maksava asiakas saa vaatia, että lohikeittona myydyssä keitossa on lohta.

Mutta tämä ketju on minusta lähtökohtaisesti kamala. Ikinä en ole missään juhlissa tavannut ongelmallisia rohmuja, ja olemme itsekin järjestäneet juhlia paljon. Mikään ei olisi juntimpaa kuin yrittää millä tahansa keinolla rajoittaa vieraiden syömistä. Isäntäväki huolehtii, että ruokaa on riittävästi, tai ei kutsu ruokavieraita.

Moni on tavannut näitä rohmuja. Se, että sinä et ole ei poista ongelmaa. Kyllä, jouduin rajoittamaan entisen puolison mättämistä juhlissa, kun olisi vetänyt surutta viiden hengen annoksen kaikkea ajattelemattomuuttaan.

Vierailija
706/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisikohan laittaa lappuset, jossa ohjeistetaan tyyliin kuinka monta palaa tai lautasellista saa ottaa per vieras? Sitten kun kaikki on saaneet syödäkseen, voit vaikka ottaa laput pois.

Noinhan on tehty ainakin oman työpaikkani ruokalassa. Jos ottaa enemmän, niin kassalla myös maksaa enemmän (en tiedä onko kaksinkertainen hinta vai mitä). Mutta juhlissa nuo laput tuntuisivat aika noloilta.

Yleensä nuo rohmut ovat miehiä (ikävä sanoa, mutta oman kokemukseni mukaan tämä on tosiasia). Yksissäkin juhlissa kuulin, kun eräs riski nuorimies voileipäkakkua rohmutessaan sanoi, että pitää tankata, kun on menossa salille treenaamaan. Voisivatkohan vaimot/tyttöystävät/äidit opettaa miehilleen/pojilleen tapoja jo ennen juhliin lähtemistä.

Mitenkähän nuo mies raukat pärjää elämässään mitenkään, jos ei äiti/tyttöystävä/vaimo ole vieressä joka ikisessä elämän vaiheessa opettamassa miten käyttäydytään? Miksi naiset ymmärtää, ettei pöydästä rohmuta ja muillekin täytyy jättää?

Vierailija
707/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisikohan laittaa lappuset, jossa ohjeistetaan tyyliin kuinka monta palaa tai lautasellista saa ottaa per vieras? Sitten kun kaikki on saaneet syödäkseen, voit vaikka ottaa laput pois.

Noinhan on tehty ainakin oman työpaikkani ruokalassa. Jos ottaa enemmän, niin kassalla myös maksaa enemmän (en tiedä onko kaksinkertainen hinta vai mitä). Mutta juhlissa nuo laput tuntuisivat aika noloilta.

Yleensä nuo rohmut ovat miehiä (ikävä sanoa, mutta oman kokemukseni mukaan tämä on tosiasia). Yksissäkin juhlissa kuulin, kun eräs riski nuorimies voileipäkakkua rohmutessaan sanoi, että pitää tankata, kun on menossa salille treenaamaan. Voisivatkohan vaimot/tyttöystävät/äidit opettaa miehilleen/pojilleen tapoja jo ennen juhliin lähtemistä.

Mitenkähän nuo mies raukat pärjää elämässään mitenkään, jos ei äiti/tyttöystävä/vaimo ole vieressä joka ikisessä elämän vaiheessa opettamassa miten käyttäydytään? Miksi naiset ymmärtää, ettei pöydästä rohmuta ja muillekin täytyy jättää?

Tyypillisesti miehet ovat itsekkäämpiä, monessakin asiassa. Toinen seikka on se, ruokailuun liittyen, että naiset perinteisesti hoitavat ruokapuolen, useimmiten ja näin ollen ymmärtävät, että toistenkin juhlissa on ruokaa tarjolla varmasti mietitty määrä, ei rajattomasti.

Vierailija
708/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa viestissä rohmuiksi kuvataan miehet.

Onko he ihan normaalipainoisia?

Vierailija
709/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät ole rohmuihin törmänneet mutta esimerkiksi mieheni suvun puolella on tällainen rohmuaja. Järjestimme mieheni kanssa tupaantuliaiset. Jos joku nyt kysyy että miksi rohmu pitää kutsua niin hän on mieheni veljen vaimo ja veli on miehelleni läheinen.

Tupareissa oli juustotarjotin. Tämä rouva katsoi asiakseen ottaa koko sinihomejuustopalan ja puolet brie-kiekosta. Kulhossa oli suklaakarkkeja niin hän otti sen viereensä sohvalle. Viinit oli tarjoilupöydällä että siitä voi kaataa itselle, rouva otti yhden koko pullon itselleen.

Olisko tuossa jo jonkinlaisesta syömishäiriöstä kyse?

Vierailija
710/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mies on rohmusuvusta. Heillä on aina ollut tapana, että juhliin tullaan nimenomaan Syömään. Juhliin varataan aina aivan liikaa ruokaa ja niitä rääppeitä sitten yritetään pakastaa ja muuten kuluttaa pitkin seuraavaa viikkoa. Olen itsekin ollut miehen sukulaisten juhlien jälkeisissä rääppiäisissä, lakkakermakakkua syötiin vielä viisi päivää juhlien jälkeen, yöks...

Kun mennään miehen kanssa sellaisiin juhliin, jotka eivät ole miehen sukulaisten järkkäämiä, pyytää mies minua annostelemaan hänelle syötävät, ettei ota vahingossa liikaa.

Lakkakermakakun voi pakastaa heti kun huomaa, että niitä jää yli.

Tiedän, ja niin tiesivät hekin. Siksipä pakkasessa jo olikin yksi sellainen, ynnä muita tarjoomuksia. Tämä kyseinen kakku ei sinne mahtunut enää.

Ratkaisu ongelmaan on lisää pakastimia. Parhaalla rohmusukulsisellani on 5 kpl 500 l arkkupakastinta.

No näillä on kolme ja jääkaappipakastin myös. Lisätilaa anoppilan eteisessä olevassa iiiisossa arkkupakastimessa, johon mahtuisi pitkä mies suorana makaamaan. Vaan kun niissäkin on jo täyttä...

Ja tiedän tämän siitä kun olen ollut joskus töissä heillä huushollia pyörittämässä.

Vierailija
711/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tarkalleen ottaen on rohmu?

Olenko minäkin rohmu, jos käyn hyväksi toteamaani kakkua toisenkin palan toiselle kahvikuppikierrokselle? Apua!

Vierailija
712/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienet lautaset. Tarjoilupöydän järjestäminen niin, että kalliit syötävät ovat viimeisenä.

Ei päde. Nää ottaa toisen lautasen kalliille herkuille kun huomaavat nämä. Täytettyään ensin edullisilla varsinaisen lautasen. Saatetaan huikata jotta Mara, heitäs mulle toinen lautanen, TÄÄLLÄ ON LOHTA!

Tilanteen nähnyt. Mieheni sisaren mies.

Tilanne jatkuu siten että Mara huudahtaa että per..ele, on vai?!?! Ja jättää peruna/salaatti/pastasalaattilautasen buffet pöytään, ottaa puhtaan lautasen johon lapioi nänä fetat ja lohet ja lihat.

Syö pöydässä nää, röyhtäilee vieden loputkin ruokahalut muilta ja hakee lisää jos enää on.

Täytekakut sitten samaa tahtia, ja viiniä juodaan kaksi litraa. Povarin oma pullo jää koskematta koska juhlassa saikin dokata järjestäjän piikkiin.

Kammottavaa sikailua. Kiroilua, röyhtäilyä, juopottelua.. kuka tuollaisia juhliinsa kutsuu, ja miksi? Syöminen tuossa nyt on pienin paha.

Vierailija
713/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, toi on niin rasittavaa, että pienten lasten lautasille otetaan normaalikokoisia paloja. Sitten niitä juhlien lopuksi kaavitaan biojätteeseen. Eikö pienelle voisi ottaa sellaista maistiaispalaa ensin ja hakea lisää? Omalla kohdallani ei edes ole ollut lähellä tilanne, että kakku olisi tuon takia loppunut. Olen ne itse kuitenkin valmistanut ja toivon, että ne eivät mene haaskuulle. 

Vierailija
714/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nainen, 46v, ja lohta syön helposti sen koko D-leikatun palan yksin. Juhlissa osaan toki odottaa pari kierrosta, että menen vasta santsikierrosten jälkeen tyhjentämään loput astiat. Mutta lohi on aina maistunut erinomaisesti. Eniten tykkään käydä veljeni vaimon ja äitini järkkäämissö juhlissa, koska ovat molemmat kokkeja ja ruoan taso sen mukainen. Veljen vaimo käyttää taktiikkana sitä, että kaikkea on ensin tarjolla vain 1 annos per vieras ja niitä sitten lisätään, kun noutokierros vaihtuu. Äidilläni taktiikkana on tehdä valtava määrä ruokaa, joka on kaikkien heti otettavissa, kalliimmat ainekset viimeisenä.

En kyllä YHTÄÄN ihmettele, miksi suomalaiset ovat niin lihavia, kun tätäkin ketjua lukee.

Vierailija
715/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen veljen perhe on rohmuporukka, viisi henkeä. Surutta saa laskea yhden kymmenelle hengelle tarkoitetun kakun heille, enkä puhu nyt mistään pikkiriikkisestä kakusta, vaan sellaisesta, josta riittäisi santsattavaksi niille kymmenelle. Mietin joskus, että jos kaikki vieraat olisivat samanlaisia, niin joutuisin tekemään pieniin juhliin neljä täytekakkua. Omissa juhlissaan on tarjolla yksi kuiva täytekakku, josta varovasti otetaan pieniä siivuja, että kaikille jää.

Vierailija
716/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monessa viestissä rohmuiksi kuvataan miehet.

Onko he ihan normaalipainoisia?

Tuskinpa vaan. Ja oon ollut töissä lounaspaikassa, jossa syötiin koko rahan edestä .

Ja kyllä, se alkaa näkyä ihmisissä ennen pitkää. Turha kirota vaihdevuosia, laiskaa suolta, mikrobiflooraa, kilpirauhasta, ruuan lisäaineita tms. kun suuaukko on aina täynnä ruokaa.

Sama juttu muuten ympäri Suomen. Ei ihminen ole yhtään sen kummoisempi kehä 3 sisäpuolella eikä sen ulkopuolella.

Vierailija
717/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan järjestämässä juhlia tänä kesänä, ekaa kertaa ikinä. En usko että erityisiä rohmuja vieraissa on, mutta kyllähän sitä miettii paljonko ruokaa pitää pitopalvelulta tilata. Jos meitä on 45 henkeä, riittääkö jos tilaa 50 hengelle ruuat? Vai pitäisikö varmistaa että kaikki saavat syödä niin paljon kuin haluavat ja tilata 100 hengen ruuat? Mitä sitten jos paikalle ei tule rohmuja, ja meitä jää 2 pieniruokaista aikuista syömään 50 hengen sapuskat? Ei yhtään huvittaisi tuplata ruokakuluja ja sitten ehkä heittää puolet roskiin. Eikä ole siis mitkään sukujuhlat, suvusta vain lähisuku on kutsuttu.

Vierailija
718/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

9

Vierailija kirjoitti:

Onhan se vähän eri varata sitä halpaa ruokaa sillä ajatuksella, että 2-3 henkeä vetää 35 hengen edestä sitä ruokaa kuin että ihmiset ottavat kaikkea normaalin ihmisen annoksen. Että se yksi rohmu ei ota sitä perunasalaattia fiksusti vaan mättää kulhollisen itselleen, josta olisi ottanut 10 henkeä sitä perunasalaattia siihen muun kyytipojaksi. Missä sellaisia määriä välttämättä edes säilyttää?

Halvatkin ruoat tulevat kalliiksi, jos niitä pitää varata tai valmistaa hirvittävät määrät, että lokit saavat lokkeilla rajattomasti.

No voi teitä. Älä kutsu niitä rohmuja tai jätä juhlat järjestämättä.

En sinkkuna järjestä mitään pikkusynttäreitä isompia juhlia ja muiden juhlissa käydessä osaan olla rohmuamatta.

En tosiaankaan kutsuisi yhteenkään juhlaan enää yhtään rohmua ja jos ensimmäisellä juhlakerralla tulisi rohmu vastaan, kuulisi kunniansa siinä paikassa, eikä olisi asiaa toiste.

Kaikki eivät kuitenkaan voi tai halua tehdä näin syystä X. Ei ole liikaa vaadittu, että odottaa ihmisiltä normaaleja käytöstapoja myös ruokailutilanteessa. Siihen ei kuulu lokkeilu (vaikka sinä ehkä itse haluaisitkin lokkeilla viestin sävystä päätellen?)

Älä jaksa. Olen järjestänyt useita juhlia. Toki itse osaan käyttäytyä kuten myös lähipiirini, joten tämä rohmuamisongelma ei ole minulle kovinkaan tuttu.

Siksi ehdotinkin aluksi sitä, että kutsuuu vieraita vähemmän tai tarjoaa vaikkapa halvempaa tarjottavaa. Kun sekään ei kelvannut, ehdotin että jättää rohmun kutsumatta tai juhlat järjestämättä. Mitäpä siinä muutakaan voi tehdä.

Kyllä, olen samaa mieltä. En tiedä mistä keksit, etten olisi?

- Halpaa ruokaa budjetin merkeissä. Voi se Pertti setä kiskaista sitä perunamuussia ja lihapullia hevosen annoksen vaikka 4 kertaa. Onko tämä OK ja sopivaa käytöstä Pertiltä, sitä voidaan pohtia. Omasta mielestäni minkäänlainen rajattomuus ei ole sopivaa käytöstä. Voisin minäkin tyhjentää yhden jäätelöpaketin yksin kevyesti, mutta jos paikalla on muita joille se jaetaan ja saatavilla on nyt vaan se yksi paketti, en tietenkään imuroi sitä itseeni.

- Ei rohmujia juhliin.

- Kutsutaan vain haluttu määrä porukkaa.

Nämä ovat oikeasti ne ainoat vaihtoehdot rohmujen kanssa.

Paras on, ettei kutsu rohmuja ollenkaan, vaikka välit menisivät.

Esitit väitteen, että minä olen viestistäni päätellen lokki, joka tulee rohmuamaan juhliin. Eli puhuit täyttä paskaa.

Minä; rohmuille ei pidä antaa ruokaa

Sinä; järkkää lisää ruokaa niihin juhliin, voi, voi, etkö osaa?

Minä: juhlissa pitää olla käytöstavat, oletko rohmu?

Sinä: No ei sitten kutsuta rohmuja tai liikaa ihmisiä, ettei ruoka riitä.

Minä: Kyllä, olemme samaa mieltä. Ei kutsuja rohmuja ja ruokaa normaaleille ihmisille riittävä määrä.

Sinä: PUHUT PASKAA HAUKUT MUA ROHMUKSI.

Minä: ???? Ai siitäkö se kiikasti, miksi et heti sanonut vaan kiertelit, että laita sitä ruokaa tarpeeksi.

Eihän se mennyt lainkaan noin. Sinä esim kirjoitit "Siihen ei kuulu lokkeilu (vaikka sinä ehkä itse haluaisitkin lokkeilla viestin sävystä päätellen?)" En ole lokki enkä rohmu, mutta sinä olet valehtelija ja veikkaan että moisen ihmisen juhliin ei tule edes ne rohmut.

Vierailija
719/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tarkalleen ottaen on rohmu?

Olenko minäkin rohmu, jos käyn hyväksi toteamaani kakkua toisenkin palan toiselle kahvikuppikierrokselle? Apua!

Et tietenkään. Olet ihan normaali vieras. Just noin pitääkin käyttäytyä.

Vierailija
720/2539 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa, että en kyllä tunne tällaisia ihmisiä :D Kamalaa, onko sellaisia....

Meillä on aina jäänyt kaikkea reilusti yli, mutta mieluummin liikaa kuin että loppuisi kesken. Jaetaan sitten suvun kesken, pakkaseenkin mahtuu yhtä sun toista. Tai no keksit on sellaiset mitkä meinaa loppua, lapsille maistuu.