Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten estää juhlissa rohmuajien käytös?

Vierailija
26.05.2022 |

Vinkkejä? Eli kun järkkäät juhlat joissa on ruuat, kahvit ym, niin miten estää ilmiö jossa jotkut rohmuaa kaiken "paremman"? Eli lohi salaatti, fetat, lohikeitto jne. Rohmu ottaa kaiken lohen/fetan ja muille jää perunat ja salaatin lehdet. Ymmärrät mitä tarkoitan? Suvussa jossa on paljon ruoka allergiaa, ei voi yhdistää esim. salaattia kaikkea sekaan vaan näitä lajeja täytyy olla erikseen. Ja lohikeitosta on helppo rohmuta vain lohet. Jokainen tietää näitä ihmisiä. Täyte kakkua otetaan hirveä pala ja muille jää keksit, pullat. Jos isot juhlat, yli 50 henkeä, tulisi konkurssi jos ostaisi sadan hengen edestä lohta, fetaa, täytekakkua. Tämän lisäksi sitten se viinin ottaminen kaksin käsin.

Kommentit (2539)

Vierailija
621/2539 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se vähän eri varata sitä halpaa ruokaa sillä ajatuksella, että 2-3 henkeä vetää 35 hengen edestä sitä ruokaa kuin että ihmiset ottavat kaikkea normaalin ihmisen annoksen. Että se yksi rohmu ei ota sitä perunasalaattia fiksusti vaan mättää kulhollisen itselleen, josta olisi ottanut 10 henkeä sitä perunasalaattia siihen muun kyytipojaksi. Missä sellaisia määriä välttämättä edes säilyttää?

Halvatkin ruoat tulevat kalliiksi, jos niitä pitää varata tai valmistaa hirvittävät määrät, että lokit saavat lokkeilla rajattomasti.

No voi teitä. Älä kutsu niitä rohmuja tai jätä juhlat järjestämättä.

En sinkkuna järjestä mitään pikkusynttäreitä isompia juhlia ja muiden juhlissa käydessä osaan olla rohmuamatta.

En tosiaankaan kutsuisi yhteenkään juhlaan enää yhtään rohmua ja jos ensimmäisellä juhlakerralla tulisi rohmu vastaan, kuulisi kunniansa siinä paikassa, eikä olisi asiaa toiste.

Kaikki eivät kuitenkaan voi tai halua tehdä näin syystä X. Ei ole liikaa vaadittu, että odottaa ihmisiltä normaaleja käytöstapoja myös ruokailutilanteessa. Siihen ei kuulu lokkeilu (vaikka sinä ehkä itse haluaisitkin lokkeilla viestin sävystä päätellen?)

Älä jaksa. Olen järjestänyt useita juhlia. Toki itse osaan käyttäytyä kuten myös lähipiirini, joten tämä rohmuamisongelma ei ole minulle kovinkaan tuttu.

Siksi ehdotinkin aluksi sitä, että kutsuuu vieraita vähemmän tai tarjoaa vaikkapa halvempaa tarjottavaa. Kun sekään ei kelvannut, ehdotin että jättää rohmun kutsumatta tai juhlat järjestämättä. Mitäpä siinä muutakaan voi tehdä.

Vierailija
622/2539 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä olen sitä mieltä, että jos kerran rupeaa juhlia järjestämään, niin varaa sitä syötävää niin paljon, että varmasti riittää. Oletan, että tässä keskustelussa tarkoitetaan ns. kerran elämässä -tilaisuuksia, kuten häitä tms. eikä mitään kissan nimipäiviä. Osa vieraista on ehkä ajanut kaukaakin ja ovat aidosti nälkäisiä. Ei ole minusta tarkoitus, että kotimatkalle pitää lähteä snagarin kautta.

Vihdoinkin eräitä kunnon kommenttejakin kaiken kitinän keskellä !

Asun Italiassa ja ei tulisi mieleenkään juhlan järjestäjän nuukailla kyttäillen suupaloja per persoona.

Joku mainitsi karjalaisen vieraanvaraisuudenkin, hyvä !

Itsekin olen asunut sekä Italiassa että Itävallassa. Molemmissa maissa syödään hyvin. Kummassakin maassa on pöyristyttävää jos joku tulee ja tyhjentää koko tiramisuastian itselleen tai ottaa kattilasta 30 gnödeliä kerrasta lautaselleen ja samalla jättää kaikki muut ruuat koskematta.

Asun Italiassa vastaa:

En ole minäkään nähnyt ruokarohmuajia Italiassa, vaikka suupaloja ei kytätäkään. Kaikille on riittänyt monipuolisesti syötäviä.

Rohmuajia olen nähnyt varsinkin Ruotsin-laivoilla, ainakin muutamia vuosia sitten. Melkein täysiä lautasellisia syömätöntä ruokaa, vähän sorkittu ja jätetty pöytiin.

Ruotsinlaivalla buffetruokailu on niin törkeän kallis, että on tarkoituskin syödä niin paljon kuin napa vetää.

Tällä asenteella sukujuhlaan, ethän sinä itse maksa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/2539 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoa vain vegaanista ruokaa. Se on eettistä ja ekologista eikä luultavasti kelpaa sikailijoille. Miksi ihmeessä pitäisi olla lohta tai juustoa?

Vierailija
624/2539 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan se nyt selvä että jääkiekkoilevalle urheilijalle ei riitä se mikä sille kaljapulloharteiselle runopojalle riittää.

Jos ja kun ihminen itse tietää tarvitsevansa sangollisen ruokaa, ennen juhliin menoa kannattaa syödä kunnolla niin ei sitten nolaa itseään.

Niin, jos on kova kulutus ja syö paljon, niin sitten ei voi osallistua juhliin, kun Kerttu-tätin budjetti ei kestä? Tai ainakin mäkkärin kautta juhliin jajuhlista pois?

Hieno esimerkki uhriutumisesta.

Tuollainen uhriutuja voi tankata kotona napansa täyteen, että pystyy syömään kuin normaali kutsuvieras.

-ohis

Onneksi mä oon niin varakas, että mun juhlissa ei tarvi laittaa tarjoilukulhojen viereen max 3 perunaa, 4 lihapullaa lappuja ja pitää taustalla itse messua siitä, ettei vaan lipsahda sitä ylimääräistä fetapalaa kenenkään lautaselle.

Vierailija
625/2539 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se osoitus kunnioituksen puutteesta, että katsoo olevansa kaiken rohmuamisen arvoinen. Miksi sietää tällaista ihmistä tuttavapiirissä. Jos haluaa pitää suhteita vaikka sukulaisuuden vuoksi yllä, niin kutsuu sitten rääppiäisille. Kunnioituksen taso on sitten lähempänä molemmin puolin.

Vierailija
626/2539 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se vähän eri varata sitä halpaa ruokaa sillä ajatuksella, että 2-3 henkeä vetää 35 hengen edestä sitä ruokaa kuin että ihmiset ottavat kaikkea normaalin ihmisen annoksen. Että se yksi rohmu ei ota sitä perunasalaattia fiksusti vaan mättää kulhollisen itselleen, josta olisi ottanut 10 henkeä sitä perunasalaattia siihen muun kyytipojaksi. Missä sellaisia määriä välttämättä edes säilyttää?

Halvatkin ruoat tulevat kalliiksi, jos niitä pitää varata tai valmistaa hirvittävät määrät, että lokit saavat lokkeilla rajattomasti.

En sinkkuna järjestä mitään pikkusynttäreitä isompia juhlia ja muiden juhlissa käydessä osaan olla rohmuamatta.

En tosiaankaan kutsuisi yhteenkään juhlaan enää yhtään rohmua ja jos ensimmäisellä juhlakerralla tulisi rohmu vastaan, kuulisi kunniansa siinä paikassa, eikä olisi asiaa toiste.

Kaikki eivät kuitenkaan voi tai halua tehdä näin syystä X. Ei ole liikaa vaadittu, että odottaa ihmisiltä normaaleja käytöstapoja myös ruokailutilanteessa. Siihen ei kuulu lokkeilu (vaikka sinä ehkä itse haluaisitkin lokkeilla viestin sävystä päätellen?)

Älä jaksa. Olen järjestänyt useita juhlia. Toki itse osaan käyttäytyä kuten myös lähipiirini, joten tämä rohmuamisongelma ei ole minulle kovinkaan tuttu.

Siksi ehdotinkin aluksi sitä, että kutsuuu vieraita vähemmän tai tarjoaa vaikkapa halvempaa tarjottavaa. Kun sekään ei kelvannut, ehdotin että jättää rohmun kutsumatta tai juhlat järjestämättä. Mitäpä siinä muutakaan voi tehdä.

Kyllä, olen samaa mieltä. En tiedä mistä keksit, etten olisi?

- Halpaa ruokaa budjetin merkeissä. Voi se Pertti setä kiskaista sitä perunamuussia ja lihapullia hevosen annoksen vaikka 4 kertaa. Onko tämä OK ja sopivaa käytöstä Pertiltä, sitä voidaan pohtia. Omasta mielestäni minkäänlainen rajattomuus ei ole sopivaa käytöstä. Voisin minäkin tyhjentää yhden jäätelöpaketin yksin kevyesti, mutta jos paikalla on muita joille se jaetaan ja saatavilla on nyt vaan se yksi paketti, en tietenkään imuroi sitä itseeni.

- Ei rohmujia juhliin.

- Kutsutaan vain haluttu määrä porukkaa.

Nämä ovat oikeasti ne ainoat vaihtoehdot rohmujen kanssa.

Paras on, ettei kutsu rohmuja ollenkaan, vaikka välit menisivät.

Vierailija
627/2539 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarjoa vain vegaanista ruokaa. Se on eettistä ja ekologista eikä luultavasti kelpaa sikailijoille. Miksi ihmeessä pitäisi olla lohta tai juustoa?

Miksi kutsua vieraita, jos heille haluaa tarjota syömäkelvotonta sentään?

Vierailija
628/2539 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ei, ole onnekas, että sinä ja lähipiirisi olette normaaleja! Rohmut eivät ole. Sinulla ei siis ole kokemusta rohmuista vaan normaaleista ihmisistä, jotka syövät juhlissa hyvin ja normaalisti.

Rohmuille voi kuvainnollisesti grillata vaikka sian ja ne syövät sen yksin, vaikka näkisivät, että paikalla on 50 muutakin ja vaan se yksi sika. Jättävät perunat, salaatit ja muut sian kanssa tarkoitetut lisukkeet syömättä, koska sika on herkkua, salaatti ei.

Vierailija
629/2539 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

AAAaaahhh! Olen rohmuaja. Muu saa olla rauhassa, mutta jos tarjolla on lämminsavulohta, niin syön niin paljon kuin kehtaan. Mutta koska olen kohtelias luonteeltani, niin kärkyn sitä lohiherkkua pitkin ruokailua, ja haen lisää vasta sitten kun kaikki ovat hakeneet ruuan.

Vierailija
630/2539 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

9

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, olen samaa mieltä. En tiedä mistä keksit, etten olisi?

- Halpaa ruokaa budjetin merkeissä. Voi se Pertti setä kiskaista sitä perunamuussia ja lihapullia hevosen annoksen vaikka 4 kertaa. Onko tämä OK ja sopivaa käytöstä Pertiltä, sitä voidaan pohtia. Omasta mielestäni minkäänlainen rajattomuus ei ole sopivaa käytöstä. Voisin minäkin tyhjentää yhden jäätelöpaketin yksin kevyesti, mutta jos paikalla on muita joille se jaetaan ja saatavilla on nyt vaan se yksi paketti, en tietenkään imuroi sitä itseeni.

- Ei rohmujia juhliin.

- Kutsutaan vain haluttu määrä porukkaa.

Nämä ovat oikeasti ne ainoat vaihtoehdot rohmujen kanssa.

Paras on, ettei kutsu rohmuja ollenkaan, vaikka välit menisivät.

Esitit väitteen, että minä olen viestistäni päätellen lokki, joka tulee rohmuamaan juhliin. Eli puhuit täyttä paskaa.

Vierailija
631/2539 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaaninen on hyvää ja terveellistä ruokaa. Jos ei maistu kuten lohi ja feta, minkä teet?

Vierailija
632/2539 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran grillibileissä yksi miesvieras mätti lautaselleen perunaa, salaatteja, grillijuustoa aivan kukkuraisen keon ettei reunojakaan näkynyt, päälle 6 grillimakkaraa ja saman verran pihvejä, koko komeuden päälle tyhjensi vielä puolillaan olevan ison chilikastikepullon kokonaan viimeistä tippaa myöten. Söi päältä yhden makkaran, pihvin ja vähän perunaa, alkoi ähkiä että ei mahdu, ei mahdu enempää ja kippasi kaiken siltä istumalta roskiin.  Ai että otti päähän. Ei tullut pahemmin pyydettyä kylään sen jälkeen.

Toisen kerran eräs meillä yöpyneistä pitkämatkalaisista päätti aamulla tehdä vähän aamupalaa itsekseen. Yllätin ukon kun oli ratsannut jääkaapin ja tehnyt kasan voileipiä siten, että oli päällystänyt jokaiselle varmaan sentin juustoa, jonka päällä sentti metwursti ja kinkkupaketista siivuja. Meni koko porukalle tarkoitetut aamupalatarpeet tämän yhden rohmun suihin, mehuakin joi litra tölkistä suoraan.

Vierailija
633/2539 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se pihiltä vaikuttaa, mikäli tarjoilut on niin niukat, että pitää vahdata minkä verran kukin vieras saa syödä. Meidän suku on hajallaan ympäri Suomea. Perhejuhlia järjestettäessä varataan paikka( pe, la ,su , ma), jossa kaikki lähisuku mahtuu yöpymään. Ruokaa ja kahvitarjoiluja tarjotaan joka päivä aamupala, lounas päiväkahvi ja illallinen. Vieraiden lähtiessä kotiinsa sunnuntaina/ maanantaina jäljelle jääneet tarjoilut jaetaankotiinlähtijöiden mukaan. En ole havainnut kenenkään rohmuavan kun kaikki tietää ,että ruokaa riittää.

Tässä tapauksessa jokainen perhe maksaa syömisensä itse.

Vierailija
634/2539 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ei, ole onnekas, että sinä ja lähipiirisi olette normaaleja! Rohmut eivät ole. Sinulla ei siis ole kokemusta rohmuista vaan normaaleista ihmisistä, jotka syövät juhlissa hyvin ja normaalisti.

Rohmuille voi kuvainnollisesti grillata vaikka sian ja ne syövät sen yksin, vaikka näkisivät, että paikalla on 50 muutakin ja vaan se yksi sika. Jättävät perunat, salaatit ja muut sian kanssa tarkoitetut lisukkeet syömättä, koska sika on herkkua, salaatti ei.

Törkeimmät putsaa ensin pääbuffetpöydän ja sen jälkeen menee äkkiä allergiaosastolle rohmuamaan sieltäkin. Vaikka siellä on ruokaa niille, jotka ei siitä pääpöydästä pysty syömään.

Mitä muuta tuollainen on kun ihan puhdasta itsekkyyttä? Pitääkö gluteenittomia ostaa tuplaten, koska pitää varata niillekin jotka ei sitä edes tarvitse tai ilmoita ruokavalioksi?

Vierailija
635/2539 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran grillibileissä yksi miesvieras mätti lautaselleen perunaa, salaatteja, grillijuustoa aivan kukkuraisen keon ettei reunojakaan näkynyt, päälle 6 grillimakkaraa ja saman verran pihvejä, koko komeuden päälle tyhjensi vielä puolillaan olevan ison chilikastikepullon kokonaan viimeistä tippaa myöten. Söi päältä yhden makkaran, pihvin ja vähän perunaa, alkoi ähkiä että ei mahdu, ei mahdu enempää ja kippasi kaiken siltä istumalta roskiin.  Ai että otti päähän. Ei tullut pahemmin pyydettyä kylään sen jälkeen.

Toisen kerran eräs meillä yöpyneistä pitkämatkalaisista päätti aamulla tehdä vähän aamupalaa itsekseen. Yllätin ukon kun oli ratsannut jääkaapin ja tehnyt kasan voileipiä siten, että oli päällystänyt jokaiselle varmaan sentin juustoa, jonka päällä sentti metwursti ja kinkkupaketista siivuja. Meni koko porukalle tarkoitetut aamupalatarpeet tämän yhden rohmun suihin, mehuakin joi litra tölkistä suoraan.

No hyi mitä sikoja. Eikä varmaan mene perille, vaikka sanoisi että tuollainen käytös ei ole suotavaa.

Vierailija
636/2539 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaaninen on hyvää ja terveellistä ruokaa. Jos ei maistu kuten lohi ja feta, minkä teet?

Mielipidekysymys, mitä pitää hyvänä.

Vierailija
637/2539 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hyi mitä sikoja. Eikä varmaan mene perille, vaikka sanoisi että tuollainen käytös ei ole suotavaa.

Ei todellakaan. Alkaa tämä "ostaisit niin että riittää" - virsi.

Tai sitten mistä olisin voinut tietää? Se kun ei ilmeisesti soita kelloja että mökissä on muitakin jotka haluaisi leipää aamulla.

Vierailija
638/2539 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä jälkimmäinen kuulostaa mun exältä. Täysin kykenemätön ottamaan muita huomioon tai pohtimaan, että joku muukin haluaisi ehkä siivun kinkkua. Yksi monista syistä, miksi on ex.

Vierailija
639/2539 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää järjestäkö juhlia, jos ei ole varaa järjestää. Sillä noista ongelmista pääsee.

Vierailija
640/2539 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lohta ja juustoa siksi, että maistuvat hyviltä.

Ehkä ei kelpaa vegaanimössöt sikailijoille. Vaarana on, että ei maistu muillekaan.