Miten estää juhlissa rohmuajien käytös?
Vinkkejä? Eli kun järkkäät juhlat joissa on ruuat, kahvit ym, niin miten estää ilmiö jossa jotkut rohmuaa kaiken "paremman"? Eli lohi salaatti, fetat, lohikeitto jne. Rohmu ottaa kaiken lohen/fetan ja muille jää perunat ja salaatin lehdet. Ymmärrät mitä tarkoitan? Suvussa jossa on paljon ruoka allergiaa, ei voi yhdistää esim. salaattia kaikkea sekaan vaan näitä lajeja täytyy olla erikseen. Ja lohikeitosta on helppo rohmuta vain lohet. Jokainen tietää näitä ihmisiä. Täyte kakkua otetaan hirveä pala ja muille jää keksit, pullat. Jos isot juhlat, yli 50 henkeä, tulisi konkurssi jos ostaisi sadan hengen edestä lohta, fetaa, täytekakkua. Tämän lisäksi sitten se viinin ottaminen kaksin käsin.
Kommentit (2539)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä olen sitä mieltä, että jos kerran rupeaa juhlia järjestämään, niin varaa sitä syötävää niin paljon, että varmasti riittää. Oletan, että tässä keskustelussa tarkoitetaan ns. kerran elämässä -tilaisuuksia, kuten häitä tms. eikä mitään kissan nimipäiviä. Osa vieraista on ehkä ajanut kaukaakin ja ovat aidosti nälkäisiä. Ei ole minusta tarkoitus, että kotimatkalle pitää lähteä snagarin kautta.
Vihdoinkin eräitä kunnon kommenttejakin kaiken kitinän keskellä !
Asun Italiassa ja ei tulisi mieleenkään juhlan järjestäjän nuukailla kyttäillen suupaloja per persoona.
Joku mainitsi karjalaisen vieraanvaraisuudenkin, hyvä !
Vierailija kirjoitti:
No onhan se nyt selvä että jääkiekkoilevalle urheilijalle ei riitä se mikä sille kaljapulloharteiselle runopojalle riittää.
Jos ja kun ihminen itse tietää tarvitsevansa sangollisen ruokaa, ennen juhliin menoa kannattaa syödä kunnolla niin ei sitten nolaa itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä hanki niin kalliita aineita että sinulla ei ole varaa hankkia niitä riittäväsi. Nolaat vain itsesi jos yrität jotenkin rajoittaa "rohmuamista". Juhlien emännän tai isännän tehtävä ei ole muistuttaa käytöstavoista aikuisia ihmisiä. Juhlien järjestäjän pitää vain varautua siihen että joku ottaa jättiannoksia.
Juuri näin, juhlien järjestäjän pitää vain varautua siihen että joku ottaa isomman annoksen.
Jos on varaa järjestää juhlia, niin ei pidä nuukailla.
Jos ei ole varaa kunnollisiin sapuskoihin ja juomiin, niin ei myöskään juhlita, ainakaan isolla porukalla.
Itse sanon suoraan, jos ole varaa näytellä rikkaampaa kuin olen. Kohteliaasti ja päättäväisesti: En juhli.
En edes harkitsisi tarjota esim jotain vedellä jatkettuja normaalistikin laihoja pussisoppia ja siihen laihaa mehukattia juomaksi. Jos aion juhlia, silloin tarjoan ammattilaisen tekemää, enkä laske suupaloja.
Ei todellakaan juhlien järjestäjän tarvitse varautua siihen että joku isä-poika - kaksikko nappaa kitusiinsa yhdeltä istumalta koko paistin tai siivilöi keitosta kaikki parhaat sattumat. Se että varaa ruokaa riittävästi ei kata sitä että joku ahnehtii itselleen aivan tolkuttoman määrän, juurikin vaikka kippaa koko lihapulla-astian omalle lautaselleen ja vielä leijonan osan allergisten ruuistakin.
Enemmän konkreettisia ehdotuksia esille!
Se oli hyvä vinkki, että teinipoikien rohmuamisen pöydästä voi estää sillä, että tarjolla on ennen tarjoiluja mieleisiä sipsejä, joilla voivat täyttää akuuttia herkkuhimoa. Sipseistä ei tule suuri menoerä juhlien järjestäjille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä olen sitä mieltä, että jos kerran rupeaa juhlia järjestämään, niin varaa sitä syötävää niin paljon, että varmasti riittää. Oletan, että tässä keskustelussa tarkoitetaan ns. kerran elämässä -tilaisuuksia, kuten häitä tms. eikä mitään kissan nimipäiviä. Osa vieraista on ehkä ajanut kaukaakin ja ovat aidosti nälkäisiä. Ei ole minusta tarkoitus, että kotimatkalle pitää lähteä snagarin kautta.
Asun Italiassa ja ei tulisi mieleenkään juhlan järjestäjän nuukailla kyttäillen suupaloja per persoona.
Itsekin olen asunut sekä Italiassa että Itävallassa. Molemmissa maissa syödään hyvin. Kummassakin maassa on pöyristyttävää jos joku tulee ja tyhjentää koko tiramisuastian itselleen tai ottaa kattilasta 30 gnödeliä kerrasta lautaselleen ja samalla jättää kaikki muut ruuat koskematta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salaattia hakemaan kannattaa ryysiä ensimmäisten joukossa, jos se on hyvää salaattia (esim. katkarapuja). Ne on vielä monesti laitettu siihen päälle, jolloin niitä on näppärä kerätä. Savulohesta mieluummin mahapuolen lihoja, ne on usein paremmin maustuneita ja vähäruotoisempia kuin selkäpuolen lihat. Karjalanpaistista enin osa lautaselle kerätään naudanlihoista, porsaasta ei niin väliksi. Jos pääruoka on tyyliin jotain kinkkukiusausta, sitten ei ole niin väliä ehättää.
Katkarapuja, maiskis! Tulee ihan mieleen muinainen ruotsinlaivareissuni, jossa muuan aasialainen matkustaja oli buffetista ihan tyynesti ottanut koko katkarapukulhollisen itselleen ja ratusteli niitä tyytyväisesti.
Mä olen muuten joskus ihmetellyt, miten ne tekee sen laivoilla! Onhan siellä tietysti ammattilaiset hommissa mutta silti.
Tietääkö ne aina etukäteen miten paljon porukkaa on tulossa saliin? Kaikki raaka-ainehankinnat on tehtävä maista eikä lisää tule.
Ja jengi vetää jossain buffassa järkyttävät määrät safkaa ja jättää surutta lautaselle jos se laji ei maistu. Huh-huh!
Itseasiassa varmaan arvioivat melko hyvin kuinka paljon tulijoita on, koska moni varaa jo laivalipun yhteyteen buffetin ja sitten jokin osa matkustajista päättää laivalla käydä mieluummin buffassa kuin muissa ruokapaikoissa. Laivaan ei myöskään mahdu kuin tietty määrä matkustajia ja matkustajien määrä on suunnilleen tiedossa kun laiva lähtee satamasta, joten raaka-aineiden määrä osataan laskea. Epäilemättä kulutus vaan tiedetään kokemuksen kautta ja sen mukaan tehdään ruokaa. Toki tällaiset ahmatit laumana pistäisivät varmaan laivojenkin buffat hetkeksi vaille tarjottavia, jos sieltä joku vetää kaikki lohet tai ravut mukaansa pöytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita tarpeeksi tarjottavaa.
Meillä oli kerran lapsen juhlia varten tehtynä täytekakun muotoinen oikeasti tosi iso voileipäkakku. Miehen veli tuli käymään päivää ennen juhlia, kun ei päässyt oikeana päivänä. Ajattelin, että tarjoan sitä voileipäkakkua, kun sillä ei niin ole väliä onko koskematon juhlien alkaessa.
Miehen veli söi sen koko saatanan kakun. Siis oikeasti varmaan n. 20 h tarkoitetun voileipäkakun yksin. Pala kerrallaan, kun oli NIIIIIN HYVÄÄ!
Ihmiset jotka ei ole rohmujen kanssa tekemisissä ei ymmärrä miten paljon yksi rohmu pystyy sitä ruokaa napaansa ihan häpeilemättä ahtamaan. Kokonainen lohi tai paisti ei ole haaste eikä mikään.
Ei puhuta siis siitä että miehet syö paljon vaan siitä että yksi suursyömäri kiitää etunenässä pöytään että varmasti voi ottaa koko paistin tai lohen omalle lautaselleen. Ja kun näitä tosiaan on yleensä useampi, koska koko perhe on samanlaisia sikoja.
Ja sinä kutsut nämä juhliisi koska???
Vierailija kirjoitti:
No onhan se nyt selvä että jääkiekkoilevalle urheilijalle ei riitä se mikä sille kaljapulloharteiselle runopojalle riittää.
Minulla on 190-senttinen jääkiekkoilijapoika, joka osaa ottaa fiksusti tarjottavia juhlissa.
Pidämme hänet hyvissä, ravitsevissa ruoissa kotona ja käytöstavatkin on opetettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita tarpeeksi tarjottavaa.
Meillä oli kerran lapsen juhlia varten tehtynä täytekakun muotoinen oikeasti tosi iso voileipäkakku. Miehen veli tuli käymään päivää ennen juhlia, kun ei päässyt oikeana päivänä. Ajattelin, että tarjoan sitä voileipäkakkua, kun sillä ei niin ole väliä onko koskematon juhlien alkaessa.
Miehen veli söi sen koko saatanan kakun. Siis oikeasti varmaan n. 20 h tarkoitetun voileipäkakun yksin. Pala kerrallaan, kun oli NIIIIIN HYVÄÄ!
Ihmiset jotka ei ole rohmujen kanssa tekemisissä ei ymmärrä miten paljon yksi rohmu pystyy sitä ruokaa napaansa ihan häpeilemättä ahtamaan. Kokonainen lohi tai paisti ei ole haaste eikä mikään.
Ei puhuta siis siitä että miehet syö paljon vaan siitä että yksi suursyömäri kiitää etunenässä pöytään että varmasti voi ottaa koko paistin tai lohen omalle lautaselleen. Ja kun näitä tosiaan on yleensä useampi, koska koko perhe on samanlaisia sikoja.
Ja sinä kutsut nämä juhliisi koska???
Minä en kutsukaan. Mutta olen ollut juhlissa joissa näitä on ollut vieraina.
Vierailija kirjoitti:
Mä karjalaisena olen sitä mieltä, että juhlissa ei saa kenellekään jäädä nälkä, ja mieluummin liikaa ruokaa kuin liian vähän. Jos savulohta on pakko olla niin tekee vaikka savulohipateen joka on valmiiksi jaettu siivuihin,, ja savulohisalaatin jossa kala on pieninä murenina salaatin joukossa.
Jos budjetti ei riitä, niin ennemmin karsin vieraista kuin ruoan määrästä ja laadusta.
Aloituksessa mainittu ongelma oli, että kun juhliin tulevat muutamat Rohmu-Reiskat ja Rohmu-Railit ottavat pelkkää pateeta lukuisia siivuja ilman lisäkkeitä ja poimivat salaatistakin pelkät savulohimurenet. Että miten ratkaista ongelma, kun rohmujen jäljiltä suurimmalle osalle juhlavieraista jää pateen lisäkkeet ja salaatista loheton osuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 190-senttinen jääkiekkoilijapoika, joka osaa ottaa fiksusti tarjottavia juhlissa.
Pidämme hänet hyvissä, ravitsevissa ruoissa kotona ja käytöstavatkin on opetettu.
Samoin. Huvittaa miten ihmiset yrittää puolustaa huonoa käytöstä sillä että on urheileva poika. Meillä suvussa kaikki nuoret urheilee. Kukaan ei kuitenkaan rohmua pitopöydässä. Kas kun se on huonoa käytöstä. Sen lisäksi että urheilijat kyllä syö monipuolisesti kaikkea, eivät vedä pelkkiä lihapullia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen asunut sekä Italiassa että Itävallassa. Molemmissa maissa syödään hyvin. Kummassakin maassa on pöyristyttävää jos joku tulee ja tyhjentää koko tiramisuastian itselleen tai ottaa kattilasta 30 gnödeliä kerrasta lautaselleen ja samalla jättää kaikki muut ruuat koskematta.
Tätä olen halunnut kysyä. Itselläni kokemuksia vain GB ja USA, joissa olen ollut perhejuhlissa ja niistä on kyllä puuttuneet nämä juntti-rohmut. Olen miettinyt, että onko se vain suomalainen tapa, joka menee läpi, kun kukaan ei kehtaa mitään sanoa. Eikä ole ollut mitään erityistä high societyä, ihan tavallisia keskiluokkaisia perheitä.
Perheneuvottelu aina edellispäivänä ennen juhliin lähtöä. Puhutaan matkasuunnitelma, aikataulutus, vaatteet, käytös, pöytätavat, kohteliaisuusasiat jne.yhdessä läpi.
Vierailija kirjoitti:
Miten kukaan edes pystyy syömään vaikka 20-30 lihapullaa? Ja siihen kaikki muut juhlaruoat päälle?
Ylensyöminen tai ahmiminen on huonotapaista oli sukupuoli mikä tahansa.
Jotkut vaan pystyy, on uskomatonta millaisiin suorituksiin jotkin syömärit pääsevät kun oikein keskittyvät asiaansa. Ja kun yleensä nämä herkkusuut eivät ota kaikkia muita juhlaruokia yhtä paljon, vaan vetävät kasoittain vain joitain ruokia ja ne salaatit sun muut on sitten vaan pieni kulma lautasesta jos sitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ihmiset oikeasti osaa katsoa, että tarjolla on n. 100 kananmunan puolikasta ja 50 vierasta, mikä tarkoittaa että yhden vieraan osuus on n. 2. Eli ekalla kierroksella voi ottaa 2 ja santsikierroksella lisää, jos jotain jäi.
Yleensä kaikkia valmiina olevia ruokia ei viedä yhtä aikaa tarjolle vaan tarjotillinen kerrallaan. Joten vieras ei voi tietää onko niitä muna puolikkaita 50 vai 500 kpl.- Tosin kyllä ihmettelen jos niitä joku kauheasti himoitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmen kilpaurheilijan äiti. Eivät edes pysty syömään jättisuuria annoksia. Mieluummin pienempiä ja pitkin päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä karjalaisena olen sitä mieltä, että juhlissa ei saa kenellekään jäädä nälkä, ja mieluummin liikaa ruokaa kuin liian vähän. Jos savulohta on pakko olla niin tekee vaikka savulohipateen joka on valmiiksi jaettu siivuihin,, ja savulohisalaatin jossa kala on pieninä murenina salaatin joukossa.
Jos budjetti ei riitä, niin ennemmin karsin vieraista kuin ruoan määrästä ja laadusta.Aloituksessa mainittu ongelma oli, että kun juhliin tulevat muutamat Rohmu-Reiskat ja Rohmu-Railit ottavat pelkkää pateeta lukuisia siivuja ilman lisäkkeitä ja poimivat salaatistakin pelkät savulohimurenet. Että miten ratkaista ongelma, kun rohmujen jäljiltä suurimmalle osalle juhlavieraista jää pateen lisäkkeet ja salaatista loheton osuus.
Ketjun aihe hämärtyi kun muutama rohmujen puolustaja tuli väittämään ettei ole tarpeeksi ruokaa. On. Näistä närppijöistä on koko ajan ollut puhe.
Miehen annoksen saa koostaa ja se äkkiä on täynnä kun ottaa vähän joka sorttia.
Miehen annosta ei saa koostaa pelkästään pateesta ja salaatin katkaravuista. Ei vaikka mikään muu ei maistuisi.
Se on osa sitä kotikasvatusta. Vanhempien tehtävä koluluttaa lapsensa. Ja aikuisilla vastuu omasta käytöksestä. Maalaisjärki!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläasteelaiset jo taitaa ton homman. Rohmuavat kalapuikkoja kilpaa lautasen täydeltä. Keittäjä ja ope on tylsiä jos pitävät jöötä lukumääristä. Kotoo sit soitetaa et meiän vilijooseppi ei o saanu ruokaa koulussa.... Muusia, salaattia eikä näkkäriä eikä maitoo näkyny pojan tarjottimella.
Olisko myös kotikasvatuksen paikka.Koulun rajoitukset on kyllä teinipojille liian alhaiset. Muistan omalta kouluajalta että oikeasti se saattoi olla 3 kalapuikkoa tai 4 lihapullaa. Mutta koska kaikille pitää riittää se 3-4, niin ei se jääkiekkoilijapertti voi vetää 20 vaikka kuinka olisi nälkä.
Mutta totta on että kotoa se lähtee, että vain sillä herkulla ei täytetä lautasta. Ja osassa perheitä tämä ei ole selvää. Tai sitten mamma ei kestä että omalle vilpertille tulee paha mieli kun häntä rajoitetaan.
Eivät ole liian alhaiset. Juuri tuon asenteen takia meillä on noita miesrohmuja riesana. Kun miehen ja pojan ruokahalu on nostettu jalustalle. Se on pyhä ja muut järjestävät kaiken sen mukaan.
Kun koulussa sanotaan että kolme kalapuikkoa niin se on kolme kalapuikkoa. Tuo olisi todella, todella tärkeä oppitunti itsekkäille nuorille miehille. Kuitenkin löytyy vaikka miten paljon ihmisiä jotka selittävät että teinipojan kuuluu saada enemmän kuin muut koska se pyhä ruokahalu. Ei kuulu. Leipää saa syödä ja nälkä lähtee.
Inhottaa aivan oikeasti, millaiselle jalustalle ahmattimiehet on nostettu. Tässä keskustelussa näkyy seuraukset.
Olisin muuten minäkin teinityttönä mielelläni hotkinut lautasellisen lihapullia. Ei vain tullut mieleenkään että kehtaisin. Pojat kyllä huusivat kurkku suorana kun keittäjä kielsi rohmuamisen. Tai yritti. Usein pojat varastivat kun keittäjä katsoi muualle.
Mun puolesta sais useammin joku rohmuta persiljat keiton päältä 😅 mutta siis itsekkäitä ahnehtijoita nuo ovat. Oma napa on tärkein. Normaali-ihmiset ymmärtää että kaikille pitää riittää.