Miten estää juhlissa rohmuajien käytös?
Vinkkejä? Eli kun järkkäät juhlat joissa on ruuat, kahvit ym, niin miten estää ilmiö jossa jotkut rohmuaa kaiken "paremman"? Eli lohi salaatti, fetat, lohikeitto jne. Rohmu ottaa kaiken lohen/fetan ja muille jää perunat ja salaatin lehdet. Ymmärrät mitä tarkoitan? Suvussa jossa on paljon ruoka allergiaa, ei voi yhdistää esim. salaattia kaikkea sekaan vaan näitä lajeja täytyy olla erikseen. Ja lohikeitosta on helppo rohmuta vain lohet. Jokainen tietää näitä ihmisiä. Täyte kakkua otetaan hirveä pala ja muille jää keksit, pullat. Jos isot juhlat, yli 50 henkeä, tulisi konkurssi jos ostaisi sadan hengen edestä lohta, fetaa, täytekakkua. Tämän lisäksi sitten se viinin ottaminen kaksin käsin.
Kommentit (2539)
Buffet-pöytään kannattaa laittaa eri sortit tarjolle pienempiin astoihin ja kulhoihin. Tuodaan sitten tarjolle sitä mukaa lisää uusissa astioissa, kun tarjottavat alkaa vähenemään. Näin vieraat eivät kehtää mättää lautasilleen kovin älyttömiä määriä.
Jollei ole vieraille varaa eikä halua tarjota mitään, niin älä kutsu vieraita. Suomi on outo maa, kun täällä pihistellään juhlistakin. Muualla on kunnia asia tarjota vieraille parasta ja ennen kaikkea riittävästi. Nipistetään sitten vaikka omista menoista, mikäli tarvis.
Kyllä ne rohmuajat pääsääntöisesti on miehiä. Naiset osaavat (ainakin suurin osa) jotenkin luontaisesti huomioida muutkin ihmiset, että otetaan niin että muillekin jää.
Ja edelleen olen sitä mieltä, että kun kutsutaan kylään, niin kyläilyn päätarkoitus ei ole vetää napaa piukkaan ja sitten ollaan niin ähkyssä ettei edes puhumaan kykene. Ähkitään ja röyhtäillään, ällöttävää.
Itsekin laitan yleensä runsaat tarjoilut, mutta meillä on tapana panostaa laatuun eikä massaan. Koska jokainen voinee vetää niitä lihapullia ja muussia kaukalokaupalla kotonaankin, jos todella on niin että syömisen ainoa tarkoitus on täyttää maha mahdollisimman täyteen "jollakin".
Juhlissa ruoan pitää olla vähän juhlavampaa, eikä mistään siankaukalosta vedettävää mättöä.
Jotkut ihan ylpeilee sillä että ovat "lohi-imureita" ravintoissakin, vaikka ei se altaassa rypsillä kasvatettu kassilohi nyt niin hienoa ole, eikä hirveän kallistakaan tai terveellistä. Kasvatetun lohen linolihappomäärä on kuusinkertainen villiloheen verrattuna, suosittelen vaikkapa turskaa joka on nykyään arvokala, kalliimpaa kuin lohi. Kasvatettu lohi ei ole enää arvokala, se on teollinen ruuanomainen tuote.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi vaan mutta kyllä juhlissa pitää olla niin paljon ruokaa kuin vieraat haluaa syödä. Eikä silleen että pitää ensin syödä ja sitten mennä juhliin.. tai grillin kautta kotiin..
Rohmuaminen voi olla tökeröä mutta on toisten syömisen säännöstelykin tökeröä.. Toisilla on isompi nälkä. Ihmisiä on eri kokoisia.
On siinä kuitenkin joku raja, miten paljon keskivertoihminen syö. Jos oma syöminen on sitä, että syödään tarjolla olevista lihapullista yksin jo kaiken muun lisäksi 40, niin minusta sitten pitää jäädä nälkäiseksi ja syödä muualla ennen tai jälkeen.
Oma lajinsa on myös ne henkilöt, jotka eivät syö sitä tai tätä ja katsovat oikeudekseen ottaa vain jotain ruoka-ainetta ihan hirveän kasan ja jättää muut ottamatta. Jos ei pidä kaikesta, ei voi silti rohmuta sitä yhtä lajia kokonaan, vaan sitten sitäkin otetaan keskivertoannoksen verran. Ei esim. niin, että jätetään perunat ja salaatit ottamatta, ja otetaan sitten pelkkää lihaa kukkurapäin.
Vierailija kirjoitti:
Jollei ole vieraille varaa eikä halua tarjota mitään, niin älä kutsu vieraita. Suomi on outo maa, kun täällä pihistellään juhlistakin. Muualla on kunnia asia tarjota vieraille parasta ja ennen kaikkea riittävästi. Nipistetään sitten vaikka omista menoista, mikäli tarvis.
Se onkin vaikea laji, mikä on riittävästi. Voisi esim. kuvitella, että kukaan ei pysty syömään enempää esim. makeaa kuin täytekakkupalan, pullan, kuivakakkupalan, pari keksiä ja pikkuleipiä. Pitäisikö siis varalta varata jokaiselle viisi palaa noita jokaista sorttia.
Kasvatettu kassilohi ei ole mitään juhlaruokaa, se on perusbulkkia.Turska on nykyään juhlaruoka, tai vaikkapa siika.
Suomalaisilla on yhä ihme lohifetissi. Ysärillä se oli konjakki! Muita juomia ei ollut kuin konjakki ruotsinlaivalla ja juhlissa, vain se oli jotakin.
Nämä tulevat myös juhliin todella nälkäsenä. 'En oo syöny koko päivänä, nyt onki tosi nälkä'.
Lapsiahan useasti opetetaan että muista että kaikille pitää riittää.
Meidän suvun rohmuilla on aina ollut laskupalat lihaa kun on heillä käyty.
Oma lajinsa ovat juhlissa erikoisrohmuajat. Siis he, jotka esim. vannovat lihansyönnin nimeen, mutta juhlissa ovat ensimmäisenä syömässä kasvissyöjien pöperöt, niin että kasvisruokailijoille ei jää mitään. Tai he, jotka syövät joka päivä tavallisia viljatuotteita, mutta juhlissa muuttuvat samantien gluteenittomiksi ja ottavat heti puolet gluteenittomasta täytekakusta.
Aina joutuu puntaroimaan, pitääkö erityisruokavaliot piilottaa keittiöön ja säännöstellä sieltä, ei auta vaikka laittaisi niihin tarjoilupöytään laput, missä erityisruokavaliot mainitaan. Jos tekee kaiken vaikka kasvisversioina, sekin on joillekin vieraille kamalaa, jos ei lihaa tai kalaa löydy, vaikka olisi miten hyvää muuten.
Arto
Vieraalle pitää olla juhlissa riittävästi tarjottavaa. Jotkut nyt vaan syövät enemmän kuin toiset. Juhlia ei pidä järjestää ollenkaan tai laittaa tarjolle sellaista, jota ei sitten saisi ottakaan, jos ei olekaan varaa kestitä. Vieraalle jää vaan paha mieli, jos tarjoilua on liian vähän, sitä on rajoitettu tai joutuu menemään snäkärin kautta kotiin. Sellainen 5 viineriä vierasta kohden on ihan minimi.
Olen töissä valtionhallinnossa ja täälläkin on paljon säästöjä. Suutuin kuitenkin täysin kun organisaation rahoitusjohtaja halusi säästöjen nimissä poistaa kokoustarjoiluja. Olen itse organisaation henkilöstöhallinnon johdossa vielä toistaiseksi, mutta olen vaihtamassa toiseen organisaatioon parempaan johtotehtävään, jossa päätän, että kokouksissa on tarjolla runsaasti kokousviinereitä.
Vierailija kirjoitti:
Arto
Vieraalle pitää olla juhlissa riittävästi tarjottavaa. Jotkut nyt vaan syövät enemmän kuin toiset. Juhlia ei pidä järjestää ollenkaan tai laittaa tarjolle sellaista, jota ei sitten saisi ottakaan, jos ei olekaan varaa kestitä. Vieraalle jää vaan paha mieli, jos tarjoilua on liian vähän, sitä on rajoitettu tai joutuu menemään snäkärin kautta kotiin. Sellainen 5 viineriä vierasta kohden on ihan minimi.
Olen töissä valtionhallinnossa ja täälläkin on paljon säästöjä. Suutuin kuitenkin täysin kun organisaation rahoitusjohtaja halusi säästöjen nimissä poistaa kokoustarjoiluja. Olen itse organisaation henkilöstöhallinnon johdossa vielä toistaiseksi, mutta olen vaihtamassa toiseen organisaatioon parempaan johtotehtävään, jossa päätän, että kokouksissa on tarjolla runsaasti kokousviinereitä.
Voisit leipoa ja tarjota itse ne viinerit kaikille.
Nythän ruuanhinta nousee nousemistaan. Mietin että jos jollain on varaa nykyään pitää juhlia niin eihän se hauskaa ole jos rohmu vie tyyriimmät herkut.
Toi pitää jo lapsena opettaa.
Mutta vaikeaa jos vanhempi on rohmu.
Meidän suvun rohmut on samaa perhettä, isä ja poika.
tsekin laitan yleensä runsaat tarjoilut, mutta meillä on tapana panostaa laatuun eikä massaan. Koska jokainen voinee vetää niitä lihapullia ja muussia kaukalokaupalla kotonaankin, jos todella on niin että syömisen ainoa tarkoitus on täyttää maha mahdollisimman täyteen "jollakin".
On lihapullia ja lihapullia. Itse panostan juhlalihapullissa paitsi raaka-aineisiin myös kokoon, eli teen aika pieniä, tasakokoisia jne. Työlästä, mutta juhlavampaa kuin kotiväelle tiistaina tehdyt. Muusiakin voisin tarjota, mutta yleensä jotain muuta.
Kysyn vaan, mitä järkeä on tarjota "laatua", jos sitten harmittaa, että ihmiset mokomat tulevat ja syövät niitä tarjottuja? Laatua nimenomaan on hyvä ruoka, jota saa hyvällä mielellä syödä.
Ja jos joku mun juhlissa on nirso, eikä syö kuin yhtä laatua, niin todella toivon, että syö sitä sitten niin, että nälkä lähtee.
Jotenkin tuntuu oudolta, että halutaan kutsua ihmisiä, mutta sitten suututtaa, että he tulevat ja syövät, koska kyllä se nyt on yksi iso juttu juhlissa, tarjottavat.
En ymmärrä etenkään sitä, että ei varaudu rohmuihin jos jo etukäteen tietää niitä olevan. Ei se rohmukaan kiloa enempää mitään syö!
Yhdet juhlat on ollut sellaiset, että olin vähän helisemässä, kun tulikin enemmän porukkaa kuin odotin, eli tuotiin mukana aikuisia lapsia ja heidän koululaisia. Se oli kyllä väärinkäsitys, eli en ollut tarpeeksi selkeä kutsussa. Ja ihan kiva siis, että tulivat, oli ihana nähdä heitä juhlissa.
Pyysin vaivihkaa kaveria käymään kaupassa ja siinä juhlahumun ja syömisen ohessa tein lisää ruokaa. Laitoin siis potut kiehumaan, paistoin niitä lihapullia, laitoin pari laatikkoa uuniin ja lisää uunijuureksia. Lihapullien paisto oli ainut, joka otti hieman aikaa, muut tuli itsekseen. Sain ystävän apuun lisäsalaattien tekoon, naureskeltiin keittiössä viinilasien kanssa, että menee ne juhlat näinkin.
Tunnelmaa ei haitannut yhtään ja seuraaville vähän myöhempään tulijoille oli taas tuoretta pöydässä. Juhlat oli miehen, joten hänen läsnäolonsa vieraillekin oli tärkeämpi. Hienosti ennätin myös itse juhlimaan, kun juhlat kesti myöhään yöhön.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan nämä rohmut niitä karppaajia? Eli syödään vain proteiinia, peruna ja muut lisukkeet jää syömättä.
En tiedä.
En tiiä mutta kevennys; mistä tunnistaa jo etukäteen juhlissa rohmun? Siitä että on venyttyvää kangasta oleva vaatetus. Se myötäilee kun ruokaa ahdetaan kunnolla. Jos on istuva hyvin leikattu vaate ei se anna periksi syödä kuin viimeistä päivää. Ja täytekakkuakin 4isoa siivua ja pullat päälle.
Jos on istuva vaate, täytyisi syönnin jälkeen vaihtaa vaatteet pari numeroa suurempiin.
Tämä nyt lähinnä naisilla. Miesten puku on mikä on. Ellei tulla kollareissa tai stretc farkuissa juhliin. Näitäkin on.
Onko kukaan vienyt autoon kylmälaukkuun lohta/fetaa kun ei maha vedä enää? Vrt. Viinojen varastaminen.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan nämä rohmut niitä karppaajia? Eli syödään vain proteiinia, peruna ja muut lisukkeet jää syömättä.
En tiedä.
Toisaalta tuskin. Kun kakkua syödään kuin villihevoslauma.
Vierailija kirjoitti:
Laita tarpeeksi tarjottavaa.
Tai tee sellaista, ettei voi rohmuta lohikeitosta niitä lohia. Siis tee vaikka sosekeittoa, joskaan ei kalasta.
Tarjotkaa jotain muuta kuin lohta, niin rohmuja ei kiinnosta. Tarjotkaa vaikka turskaa tai siikaa, ahventa, haukea.
Älkää tarjotko sitä mitä suomalaisessa kulttuurissa eniten arvostetaan.
Hiirenloukku sipsitynnörin pohjas. Tai sähkölelu. Rautanaula jääkaapin eteen. Timo Soinin tai Purran kuva jääkaappiin. Jussin kuva wc oveen. Ei tu uudelkeen.
En tunne tuommoisia ja olen tekemisissä ihan tavisduunareiden kanssa enimmäkseen.