Miten estää juhlissa rohmuajien käytös?
Vinkkejä? Eli kun järkkäät juhlat joissa on ruuat, kahvit ym, niin miten estää ilmiö jossa jotkut rohmuaa kaiken "paremman"? Eli lohi salaatti, fetat, lohikeitto jne. Rohmu ottaa kaiken lohen/fetan ja muille jää perunat ja salaatin lehdet. Ymmärrät mitä tarkoitan? Suvussa jossa on paljon ruoka allergiaa, ei voi yhdistää esim. salaattia kaikkea sekaan vaan näitä lajeja täytyy olla erikseen. Ja lohikeitosta on helppo rohmuta vain lohet. Jokainen tietää näitä ihmisiä. Täyte kakkua otetaan hirveä pala ja muille jää keksit, pullat. Jos isot juhlat, yli 50 henkeä, tulisi konkurssi jos ostaisi sadan hengen edestä lohta, fetaa, täytekakkua. Tämän lisäksi sitten se viinin ottaminen kaksin käsin.
Kommentit (2539)
Annostarjoilulla estetään rohmuaminen
Rohmut ovat sankareita. On kanttia rohmuta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi järjestää edes juhlia tai jättäisi suosiolla kutsumatta ne "rohmut", jos ei rahat riitä tarjoiluihin. Aivan perseestä on sellaiset juhlat, joissa on ruoan määrä laskettu 53kg konttorirotan syömisistä. Kerran ollaan oltu kaveriporukalla häissä, joissa heti alkuun nähtiin ettei tule mitään. Lähdettiin ruokailun alettua, paikalliseen rantaravintolaan syömään kunnolla. Ja tietysti juhlat jatkui liian vähäisellä juomatouhulla. Siihenkin oli varauduttu, ja haettu peräkontillinen juotavaa. Paremmat pileet oli siälä parkkiksella. Kovasti ihmeteltiin sitä, että miksi vieraita oli kutsuttu aivan liikaa. Tai miksi MEIDÄT oli kutsuttu, kun sulho kyllä tiesi.
Karsea mättäjäporsas.
Vierailija kirjoitti:
Juu, kaverin mielestä olen rohmu, vaikka vien tuliaisena aina arvokkaamman kukkakimpun tai muuta hänelle, kuin mitä syön hänen luonaan. Kannattaa muistaa mitä itse on saanut, eikä vain omia tekojaan.
Kaverin pitää siis varata sinulle joku moninkertainen määrä ruokaa siihen verrattuna, mitä itse syö, siltä varalta, että hän saa kukkia.
Suositelkaa pohjattoman nälkäisille lääkäriä, joka tutkii ja määrää kylläisyyshormonia. Alkaa ahminta järkiintyä ja paino tippua.
Vierailija kirjoitti:
Voisikohan laittaa lappuset, jossa ohjeistetaan tyyliin kuinka monta palaa tai lautasellista saa ottaa per vieras? Sitten kun kaikki on saaneet syödäkseen, voit vaikka ottaa laput pois.
Annostelet itse ruuan kaikille. 2dl mehua, 1 kupppi kahvia, 2 keksiä. 30grammaa kakkua ja yksi sokeripala per henkilö.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ylipäätään pöydässä on erikseen lohikeittoa ja lohta?
Niin ja miksi on erikseen keitettyjä perunoita ja perunasalaattia? En myöskään ymmärrä, kun on erikseen karjalanpaistia ja lihapullia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyykö täällä joku tunnustamaan että pystyy syömään vaikka 5 pullaa. Paitsi joku teinipoika?
Toki pystyn, olen aikuinen pieni nainen. Testattu on omana leivontapäivänä, ei toisten kahvipöydissä.
Miksi sinä et pystyisi?
Kyllä on sitten pieniä pullia. Ciflareita?
Mun leipomat korvapuustit on noin puolet Ciflar-pussin koosta, joten niitä jos syöt viisi niin sen haluan nähdä.
Anteeksi vaan mutta kyllä juhlissa pitää olla niin paljon ruokaa kuin vieraat haluaa syödä. Eikä silleen että pitää ensin syödä ja sitten mennä juhliin.. tai grillin kautta kotiin..
Rohmuaminen voi olla tökeröä mutta on toisten syömisen säännöstelykin tökeröä.. Toisilla on isompi nälkä. Ihmisiä on eri kokoisia.
Miksei tarjoile pikkupurtavien sijasta tarpeeksi jotain tavallista ruokaa, jotta vieraat eivät joudu olemaan nälissään?
En jaksanut kahlata koko ketjua läpi mutta eiköhän yksi ratkaisu ole tuoda ruoka esille pienemmissä erissä. Ei siis koko määrää kerralla tarjolle vaan vain osa kerralla. Kun ne rohmut ovat mättäneet kulhot tyhjiksi niin odotetaan kun he ovat menneet syömään ja täydennetään sitten muita varten taas lisää.
Vierailija kirjoitti:
Voi apua ja oppia ikä kaikki. Olen salaa vähän ihmetellyt, kun joillakin on tosi vähän tarjottavaa pöydässä. Nyt vasta tajusin tästä aiheesta, että he laskevat, että jokaiselle on yksi pala/siivu jokaista haluamaansa sorttia. Että juhliin ei mennä nälkäisenä vaan maistamaan tarjottavia jutustelun lomassa.
Minulla vain on nuo karjalaisjuuret, joten teen aina aivan järkyttävät määrät tarjottavaa. Ajattelen, että jokainen syö niin paljon kuin jaksaa. Esim. piirakkaa pitää olla useampi pellillinen sen sijaan, että olisi yksi sellainen pyöreä vuoka. Se toki tarkoittaa, että ruokaa jää tosi paljon. Sitä työnnetään vieraille mukaan ja viedään työpaikoille. Sen lisäksi että syödään itse viikko juhlien jälkeen.
Ja siis minusta tuossa ensimmäisessä tavassa on järkeä ja se on ok. Joku kulttuuriero tässä nyt vain on.
Sama. Olen aina ajatellut, että ruokaa pitää olla niin paljon, että kaikille riittää sen verran kuin haluaa syödä. Samalla ajatuksella olen myös mennyt muiden juhliin, että on vatsassa tilaa kaikelle. Toki olen huomannut, jos tarjottavaa onkin vähän, enkä silloin ota paljon. Tosiaan, joku kulttuuriero varmaankin.
"Minulla vain on nuo karjalaisjuuret, joten teen aina aivan järkyttävät määrät tarjottavaa. Ajattelen, että jokainen syö niin paljon kuin jaksaa. Esim. piirakkaa pitää olla useampi pellillinen sen sijaan, että olisi yksi sellainen pyöreä vuoka. Se toki tarkoittaa, että ruokaa jää tosi paljon. Sitä työnnetään vieraille mukaan ja viedään työpaikoille. Sen lisäksi että syödään itse viikko juhlien jälkeen. "
Tuon takia nämä perinteiset tarjottavat eivät ole kovin kallita eivätkä työläitä. Niitä voikin tehdä valtavan annoksen.
Mutta jos on jotain monimutkaisia eksoottisia salaatteja, erilaisia pikkusuolaisia ja pateita niin ei niitä kukaan jaksa tehdä valtavia määriä ja kalliksikin tulee.
Jotain halvempaa mättöä pöytään niin ettei lopu. Ja sitten sellaista mitä ei ole tarkoitus rohmuta kiloa lautaselle annostellaan tarjoilupöytään pienemmissä erissä. Tarkkaillaan milloin rohmu on ottanut ja sitten lisätään muille tarjolle enemmän.
No nyt ei ihan sellainen perustieto teille ,että esim .jos tarjoilut on tilattu pitopalvelusta vaikka 40 hengelle niin heillä on tietyt laskennalliset gramma määrät esim lihalle ja kalalle/persoona, salaateille yms.
Ja ne on laskettu niin, että jokainen vieras ottaa maltillisen määrän kaikkea tarjolla olevaa, jolloin ruokalautaselle kyllä yleensä saa aivan riittävästi. Niitä ei ole mitoitettu niin, että kaksi henkilö vetelee kahteen pekkaan kokonaisen liha tai kalavadin eikä ota mitään muuta. Samoin ne täytekakut on tilattu 40 hengelle ja niitä ei ole mitoitettu niin, että yksi henkilö vetää puolikkaan tai 1/4 osan kakusta. Jos ruokamäärät mitoitettaisiin 40 rohmun mukaan niin hävikkikin olisi suurta, koska valtaosa ihmisistä syö kuitenkin normaalisti ja nykyään jopa niukasti, koska hyvin moni pyrkii jonkinlaiseen painonhallintaan.
Itse pyrin tilaamaan kutsutut vieraat + 5 annosta, jolloin on sitten sitä pelivaraakin jos paikalle sattuu jokunen moukka rohmu, ja en kyllä muista että koskaan olisi ruoka loppunut ja aika monet isot kekkerit on tullut järjestettyä.
Mutta sellainen pikkujätkämäinen järkyttävä rohmuaminen on yksinkertaisesti sivistymätöntä ja moukkamaista ja seuraavan kerran kutsua ei tule, jos ei osata edes alkeellisimpia käytöstapoja. Jotka pitäisi jo kuulua normaaliin kotikasvatukseenkin.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi vaan mutta kyllä juhlissa pitää olla niin paljon ruokaa kuin vieraat haluaa syödä. Eikä silleen että pitää ensin syödä ja sitten mennä juhliin.. tai grillin kautta kotiin..
Rohmuaminen voi olla tökeröä mutta on toisten syömisen säännöstelykin tökeröä.. Toisilla on isompi nälkä. Ihmisiä on eri kokoisia.
Sen verran pitää katsoa ja arvioida ruokaa ottaessaan, että muillekin jää kaikkia sorttia.
Juhliin ei mennä kiljuvassa nälässä.
Mä olen lapsena kerran kyläpaikassa juhlissa ottanut ison palan kakkua. Perheen äiti tuli sanomaan minulle, ettei niin voi tehdä. Tunsin itseni täysin nolatuksi, olin ehkä 10v tyttö. En ole rohmunnut sen jälkeen. Ongelma lienee, että miehiä ei kukaan pistä ruotuun, mutta pienelle tytölle märistään heti. Ja se mun "iso" pala oli loppujen lopuksi suht kohtuullinen, koska olin pieniruokainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyykö täällä joku tunnustamaan että pystyy syömään vaikka 5 pullaa. Paitsi joku teinipoika?
Toki pystyn, olen aikuinen pieni nainen. Testattu on omana leivontapäivänä, ei toisten kahvipöydissä.
Miksi sinä et pystyisi?
Kyllä on sitten pieniä pullia. Ciflareita?
Mun leipomat korvapuustit on noin puolet Ciflar-pussin koosta, joten niitä jos syöt viisi niin sen haluan nähdä.
Ciflar? Mitä helkuttia nuo ovat?
no mutta sinä opit kerrasta, etkä enää sen jälkeen rohmunnut. Hyvä, jonkunhan niille lapsille pitää perustavat opettaa jos ei kotona opeteta.
Miehen suvussa on yksi tälläinen. Ihan sm-tasolla urheileva nuorehko mieshenkilö. Aivan järkyttyneenä olen katsonut millaisia määriä ottaa kakkuja yms. lautaselleen. Siis aivan valtavat kasat. Kerran joku mainitsikin hänelle siitä, mutta ei ollut millänsäkään. Onneksi siellä sitten kaikki vanhemmat rouvat ovat niitä, joiden täytyy esittää, etteivät naisena muka jaksa syödä mitään ja kaikkea otetaan millin pala ja voivotellaan kuinka nyt tuli liikaa otettua (oikeasti tämäkin on todella raskasta). Joten tarjottavia jää silti muillekin.
Ja onneksi tämä sukulainen ei ole niin läheinen, että kävisi itseni järjestämissä juhlissa juurikaan.