Miten estää juhlissa rohmuajien käytös?
Vinkkejä? Eli kun järkkäät juhlat joissa on ruuat, kahvit ym, niin miten estää ilmiö jossa jotkut rohmuaa kaiken "paremman"? Eli lohi salaatti, fetat, lohikeitto jne. Rohmu ottaa kaiken lohen/fetan ja muille jää perunat ja salaatin lehdet. Ymmärrät mitä tarkoitan? Suvussa jossa on paljon ruoka allergiaa, ei voi yhdistää esim. salaattia kaikkea sekaan vaan näitä lajeja täytyy olla erikseen. Ja lohikeitosta on helppo rohmuta vain lohet. Jokainen tietää näitä ihmisiä. Täyte kakkua otetaan hirveä pala ja muille jää keksit, pullat. Jos isot juhlat, yli 50 henkeä, tulisi konkurssi jos ostaisi sadan hengen edestä lohta, fetaa, täytekakkua. Tämän lisäksi sitten se viinin ottaminen kaksin käsin.
Kommentit (2539)
Mitä ihmeen neuvoja nämä on että palkatkaa joku annostelemaan, sekö muka ei maksa? Tai pöytiin tarjoilu - vai onko siihen tarkoitus nakittaa joku sukulaistyttö?
Oikeasti, tehkää kunnon ruokaa itse. Lihapullia, uunilohta, ruokaisia salaatteja + vihersalaattia (niille kelle "valmiit" salaatit ei käy) ja kuppeihin niihin hyvää lisättävää, kuten oliiveja jne. Höyrytettyhä perunoita ja kasviksia. Sienikastike ja vaikka ihan tavallinen ruskeakastike vaihtoehdoksi.
Tehkää helppoja ja halpoja tahnoja, joiden syrjään tuc-keksejä, hapankorppuja jne. Mausteinen jauhelihakeitto ja kasviskeitto, viereen sämpylötiä ja paria levitettä.
Muistakaa, että ihmiset syö enemmän suolaista kuin makeaa. Makeaksi riittää kakku, osta tai tee pari, keksejä ja suklaata. Hedelmäsalaattia.
Jos tulee 50 vierasta, tee 70 ihmiselle. Kaikki semmoista, mikä menee myös omassa perheessä tai antaa lähipiirille mukaan.
Älkää kytätkö mitä ihmiset syö. Emännän ylpeys on jos ruoka kelpaa!
Olin etelä-Euroopassa 60v juhlissa,jossa 60 vierasta,ulkona.Juhlakalu ja kolme sisarustaan + kumppani toivat pöytiin vieraille alku- ja pääruoat(niukat) lautasilla ja jälkiruoaksi täytekakkukakkupalat ja lasilliset sopivaa juomaa alkuun, pääruokaan ja kakun kanssa.Kaikille riitti.
Kerran olin täällä valmistujaisissa joissa jäin täysin ilman tarjoilua koska olin jonon viimeinen ja edelläni olevallekin jäi vain "suupala".Tilaisuus oli hotellin cabinetissa,jonne kaikki tarjoilu oli toimitettu ja maksettu jo ennen tilaisuuden alkua.Mikään muu ei harmittanut kuin se että menin syömättä juhlaan,eli olin syönyt lounaan viimeksi,josta oli aikaa useampi tunti.Niinpä oli ilmeisesti muillakin,joten...No, heti kun kehtasin, lähdin kotiin,pizzapaikan kautta🍕🍕🍕🍕 teki kyllä mieli ottaa viemäni kuohuviinipullo mukaan, mutta kun promillet eivät maistu, niin ihan sama😇
Lahjakorttiin olisin voinut sen sijaan sijoittaa pienemmän summan🤑
Vierailija kirjoitti:
"Rohmu ottaa kaiken lohen/fetan ja muille jää perunat ja salaatin lehdet."
Tee sosekeitto ja laita feta ihan pieninä murusina.
Salaattiin ei ole pakko laittaa lehtejä ollenkaan.
Hei tässä on puhe juhlaruuista. Eikä tiistain duunisafkiksesta.
Olen samaa mieltä itse tehdystä hyvästä ruuasta. Mausteilla, juustoraasteella, jne saa lihapullista meheviä ja maukkaita, kannattaa panostaa hyviin kastikkeisiin ja uunijuureksiin. Ei ole kallista ja ihmistä saavat syödä niin paljon kuin haluaa. Lohta ei kannata todellakaan laittaa sellaisenaan tarjolle, vaan salaatissa pieninä paloina. Ja se tavallinen salaatti kannattaa tehdä myös, eli muutamaa salaattilaatua, tomaattia, kurkkua ja vaikka retiisejä.
Ihmiset tykkää hyvästä ruuasta, ei kalliista ruuasta. Jos on isompi porukka ei kannata kikkailla, vaan rehdä reilusti hyvää ruokaa.
Miksei suomimiehellä ole käytöstapoja? Ei kätellä, mollotetaan vaan. Juhlissa syödään kuin viimeistä päivää. Noloa.
Siskon mies kans ottaa juhlissa ison palan kakkua, juntti kun on. Vieraiden kanssa ei juttele.
Ei laita tarjolle paljoa ruokaa..
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen neuvoja nämä on että palkatkaa joku annostelemaan, sekö muka ei maksa? Tai pöytiin tarjoilu - vai onko siihen tarkoitus nakittaa joku sukulaistyttö?
Oikeasti, tehkää kunnon ruokaa itse. Lihapullia, uunilohta, ruokaisia salaatteja + vihersalaattia (niille kelle "valmiit" salaatit ei käy) ja kuppeihin niihin hyvää lisättävää, kuten oliiveja jne. Höyrytettyhä perunoita ja kasviksia. Sienikastike ja vaikka ihan tavallinen ruskeakastike vaihtoehdoksi.
Tehkää helppoja ja halpoja tahnoja, joiden syrjään tuc-keksejä, hapankorppuja jne. Mausteinen jauhelihakeitto ja kasviskeitto, viereen sämpylötiä ja paria levitettä.
Muistakaa, että ihmiset syö enemmän suolaista kuin makeaa. Makeaksi riittää kakku, osta tai tee pari, keksejä ja suklaata. Hedelmäsalaattia.
Jos tulee 50 vierasta, tee 70 ihmiselle. Kaikki semmoista, mikä menee myös omassa perheessä tai antaa lähipiirille mukaan.&nb
Miten tämä pitkä sepustus auttaa siihen, että rohmu rohmuaa joka tapauksessa. Se syö sitä enemmän mitä enemmän on tarjolla. Tuc-keksejä saattaa mennä 10 pinossa suuhun, lihapullia 20 kpl, kakkua 20 cm pala, kuppien lisättävät kouratolkulla jne. Santsikierrosta unohtamatta.
Meidän suvussa on oikeasti ihan hulppeita tarjoiluja nähty ja ihan sairaita annoksia joidenkin (yleensä miespuolisten) vieraiden lautasilla... Sitten mako pinkeänä röyhtäillään.
Vierailija kirjoitti:
Ei laita tarjolle paljoa ruokaa..
Epäkohtelias rohmu rohmuaa silti ja osa jää ilman.
Vierailija kirjoitti:
Miksei suomimiehellä ole käytöstapoja? Ei kätellä, mollotetaan vaan. Juhlissa syödään kuin viimeistä päivää. Noloa.
Ei niitä käytöstapoja ole suominaisillakaan, kun ollaan juhlapöydässä. Lautasella kahmitaan kaikkea mitä ruokapöydästä löytyy, ja kuitenkin suurin osa jää syömättä kun ollaan olevinaan "dieetillä", joka on jatkunut vuosikausia. Vaatteet puristaa saumat ratkeilee, meikki epäonnistunut ja peruukki ei pysy päässä. Siinä on silakasta tullut valas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tulee 50 vierasta, tee 70 ihmiselle. Kaikki semmoista, mikä menee myös
Olen eri, mutta kun nämä rohmut on tiedossa, onhan se järkevää tehdä itse halpaa ruokaa, jota saa rauhassa rohmuta. On meidänkin suvussa pari näitä, joten täytän sitten vain kippoja ja laitan lisää tucia pöytään. Kaikki saa syödäkseen, myös se rohmu ja juhlat on hyvät.
Mitä se auttaa laittaa kallista lohta rohmuttavaksi ja harmitella, miten taas rohmu rohmusi?? Vai ajattelitko, että oikeasti olisi jokin muu kuin suora nälviminen, kieltäminen, lappujen pöytään laittaminen ja mitä näitä älyttömyyksiä täällä on, estää rohmua ottamasta kymmentä tucia?
Tämä lihapullia ehdottanut, kyllä niitäkin sitten todella pitää olla ämpäreittäin. Jos teet vaikka 40:lle , mikä on aika yleinen kutsujen vierasmäärä, ja täällä aiemmin monikin on kertonut, että nuoret miehet syövät vähintään 15-20 lihapullaa ja osa porukkaa on sitä mieltä että kutsuilla pitää saada syödä niin paljon kuin jaksaa , niin siitä vaan 800 lihapullaa vääntämään.
Kyllähän idea pitää olla se, että kun on montaa sorttia tarjolla, niistä kootaan maltillinen annos, eikä kasata pelkkiä lihapullia tai 800g lohta per naama.
Taitaa siellä kotikasvatuksessa olla vakavia puutteita, tai sitten nähdään arkena koko ajan nälkää , jos syödään kylässä kuin maailmanlopun edellä.
Meidän suvussa on oikeasti ihan hulppeita tarjoiluja nähty ja ihan sairaita annoksia joidenkin (yleensä miespuolisten) vieraiden lautasilla... Sitten mako pinkeänä röyhtäillään.
No sun pitää mennä siihen vieraan sanomaan, että otatkos vielä lisää, kohta röyhtäilet mako pinkeenä, onpa ällöttävää rohmuamista, hyi että, ei saa rohmuta, tuhma rohmu! Eihän siihen mikään muu autakaan.
Itse emäntänä olen päätynyt tekemään paljon ruokaa ja antamaan mahojen pinkoilla. Katson vain sen perään, mitä edullisesti saa ja näen vähän vaivaa ruuanlaittoon, eli en tilaa pitopalvelusta ja harmittele, että taas se reiskasetä söi 20 lihapullaa.
Mikä pakko on pitää tuollaisia valtavia kalaaseja satoine vieraineen? Tuskin ne kaikki ovat mitään kovin läheisiä ystäviä. Pitäkää pienemmät juhlat vähillä vierailla, niin tulee halvemmaksi. Ja pöytiin tarjoilu ehdottomasti. Silloin kaikki saavat istua paikoillaan rauhassa, eikä kenenkään tarvi jonottaa tyhjenevän buffet-pöydän vieressä tungoksessa.
Sellaisissa maissa, jossa ruokaa pidetään arvossa, ei ole mitään buffet-pöytiä, joissa käydään mättämässä lautasille kaikki mitä nähdään, sen lisäksi sotketaan pöytä ja ympäristö, kun se ottolusikka ei oikein pysy humalaisissa tahmaisissa sormissa.
Tämä lihapullia ehdottanut, kyllä niitäkin sitten todella pitää olla ämpäreittäin. Jos teet vaikka 40:lle , mikä on aika yleinen kutsujen vierasmäärä, ja täällä aiemmin monikin on kertonut, että nuoret miehet syövät vähintään 15-20 lihapullaa ja osa porukkaa on sitä mieltä että kutsuilla pitää saada syödä niin paljon kuin jaksaa , niin siitä vaan 800 lihapullaa vääntämään.
Tiedän. Tosin yleensä laitan tarjolle muutakin hyvää, joten sitä menee yhtä paljon, joten ihan ei tartte 800 lihapullaa vääntää. Mutta kyllä helposti semmoinen 3 kg jauhelihaa menee 40 hengelle, se on totta. Pointti on se, että en ole juhlien emäntänä vastuussa kenenkään kotikasvatuksesta, enkä käyä juhliani kansansivistyksen tarpeisiin.
Silloin se tarkoittaa, että teen ruokaa niin paljon, että riittää. Toisaalta en myös ostele mitään ranskalaisia artesaanijuustoja käsinpoimitujen viinirypäleiden syrjään, vaan katselen kauden edullisia tuotteita ja teen ihan tavallisia juttuja, kuten niitä lihapullia, uunikalaa, uunijuureksia, kanaa, jne.
Äitini, pitokokki, joka 50 vuotta kokkasi pohjalaisessa maalaiskylässä häät, hautajaiset, rippijuhlat ja ristiäiset, opetti minulle että ruokaa laitetaan niin paljon, että se riittää kaikille ja sitä jää yli. Kotikylässäni vieläkin järjestetään kihlajaisia, hautajaisia, rippijuhlia ja ylioppilasjuhlia siten, että lehteen laitetaan avoin kutsu ja osallistujamäärä ei ole etukäteen tiedossa, mutta arvio on. Täytekakkupohjia tehdään iso määrä, mutta koristellaan aluksi vain osa. Lihapullia tehdään valtava määrä ja jos kaikkea ei tarvita, niin loput pakastetaan. Lohikeittoa tehdään 50 litraa, sitä voi syödä talonväki useamman päivän ja osan voi antaa lähisukulaisille mukaan.
Lapsuudessani en ollut yksissäkään juhlissa, joissa ruoka olisi loppunut tai äiti sanonut, että ei saa ottaa enempää. Ruuan loppuminen olisi ollut talon väen ja erityisesti emännän häpeä.
Samalla linjalla jatkan myös aikuisena järjestäessäni juhlia. Laitan tarjolle tarpeeksi, vaikka tulisi syömään painijoukkue, niin ruoka riittää. Toisaalta osaan laittaa ruokaa siten, että se ei tule kalliiksi. Niitä niksejä tässäkin ketjussa on kerrottu jo monta.
Väenemmän vieraita tai enemmän ruokaa. Isommalle joukolle edullisista aineksista hyvin tehtyä hyvän makuista. Vieraanvaraisuus on emännälle kunnia-asia. Ei pihtailu. Kannataa huomioida vieras- ja ruokalistan suunnittelussa. Pahmman rohmun kanssa voisit keskustella suoraan ja ystävällisesti asiasta etukäteen, jos on tuttu. Itse juhlissa et voi tehdä mitään.
Jätä juhlat järjestämästä. Simpele as that.
Juhli vain tietyn joukon kanssa. Kaikkia ei tarvi kutsua. Menkää "ulos" syömään yhdessä. Kukin maksaa omat tilauksensa. Aito yhdessäolo -ei "ilmaiseksi syöminen" -on juhlissa tärkeintä.
Tai maksat ulkona syömiset tiettyyn summaan asti/pää. Alkot maksaa kukin itse. Rajat on rakkautta, kaikessa. Kutsut vain sinulle tärkeimmät.
Olen Karjalan evakkojen jälkeläisiä ja meillä on tapana että yksikään vieras ei lähde nälkäisenä pois. Eihän ne edes lähde pois ennenku ovat saaneet syödäkseen;) Jos ei ole varaa kalliiseen niin sitten tehdään halpaa ja PALJON. Emännän ja isännän häpee jos ruoka loppuu kesken!
joku annostelemaan. se on keskieurooppalainen tapa, että isäntäväki annostelee vierailleen. ei ehkä ihan syyttä, näitä rohmuamisongelmia ei täälläpäin ole. eikö olisi syytä hylätä tuo sotkumässäilybuffaperinne?