Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkkejä ystävyyden lopettamiseen

Vierailija
26.05.2022 |

Erään pitkäaikaisen ystävän seura ei enää kiinnosta. Riitoja ei ole, mutta vuosien saatossa mielenkiinnon kohteet ja elämäntilanteet ovat muuttuneet huomattavasti. Itseäni ei tapaamiset enää kiinnosta, mutta hän ehdottelee tapaamisia säännöllisesti. Hän on hyvä ihminen, joten en haluaisi pahoittaa hänen mieltään. Ns. ghostaaminen ei todellakaan ole vaihtoehto, mutta en myöskään haluaisi pitää mitään selittelypuhetta. Onko vinkkejä, miten toimia?

Kommentit (103)

Vierailija
81/103 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta taas olisi kurja kuulla kaverin sanovan minulle suoraan: olet muuttunut tylsäksi eikä meillä ole enää mitään yhteistä. En halua tavata sinus enkä olla yhteydessä sinuun.

Vastaisin hänelle varmaan, että haista p-a ja ihmettelisin muille, mitä hänelle on tapahtunut.

Mutta tietenkään en enää ottaisi häneen mitään yhteyttä, joten olisi tehokasta toimintaa.

Ei noin pidäkään sanoa. Vaan idea on että sanoo edes jotain, ettei toisen enää tarvitse arvailla ollaanko me kavereita vai ei, onko toinen suuttunut jostain, tai mikä hiertää. Siis käsitättekö miten vaikeaa on kun joku jota pitää ystävänä aloittaa tuollaisen feidailun ja epämääräisen vihjailun? Ei se todellakaan ole niin yksinkertaista päätellä ettei toista enää kiinnosta. Ystävän käytöstä alkaa helposti selitellä paremmin päin.

Vierailija
82/103 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapaat/pidät yhteyttä niissä puitteissa, kun teillä on jotain yhteistä. Muista jutuista voit sitten sanoa, että on muuta. Turha mitään keskustella enempiä aka polttaa siltoja takanaan. Eiköhän se sun kaveri ajattele myös samoin, kun sinä ja ehkä velvollisuudesta kutsuu/kyselee kuulumisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/103 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos sanoisit vaan suoraan, että et halua enää olla ystäviä. Sanot suoraan ne syyt mitkä siihen asiaan vaikuttaa. Etkö ole toiselle ihmiselle tätä velkaa, vaan jätät roikkumaan epätietoisuuteen tai muuten törkeästi kiertelet ja kaartelet ja annat ystävyyden hiljaa hiipua. Minusta tärkeämpää käytöstä on se että kun toinen yrittää olla sosiaalinen ja jutella sulle ystävällisesti ja sä haluat tästä ihmisestä eroon niin et kysy takas päin ees kuulumisia. Sellaisen tulkitsisin törkeäksi käytökseksi. Ihmissuhteet vaatii välillä suoruutta ja en tarkoita että laittaa haista p viesti ja haukkua toinen ihminen pystyyn jos ei ole tehnyt mitään hirveää, voi sanoa ihan ystävällisesti, asiallisesti ja suoraan sen että kuule nyt on parempi ettei olla enää ystäviä, koska musta tuntuu että... Toivotan sinulle hyvää jatkoa kuitenkin!

Vierailija
84/103 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos sanoisit vaan suoraan, että et halua enää olla ystäviä. Sanot suoraan ne syyt mitkä siihen asiaan vaikuttaa. Etkö ole toiselle ihmiselle tätä velkaa, vaan jätät roikkumaan epätietoisuuteen tai muuten törkeästi kiertelet ja kaartelet ja annat ystävyyden hiljaa hiipua. Minusta tärkeämpää käytöstä on se että kun toinen yrittää olla sosiaalinen ja jutella sulle ystävällisesti ja sä haluat tästä ihmisestä eroon niin et kysy takas päin ees kuulumisia. Sellaisen tulkitsisin törkeäksi käytökseksi. Ihmissuhteet vaatii välillä suoruutta ja en tarkoita että laittaa haista p viesti ja haukkua toinen ihminen pystyyn jos ei ole tehnyt mitään hirveää, voi sanoa ihan ystävällisesti, asiallisesti ja suoraan sen että kuule nyt on parempi ettei olla enää ystäviä, koska musta tuntuu että... Toivotan sinulle hyvää jatkoa kuitenkin!

Minulle on tehty juuri noin että kyselin iloisesti kaverin kuulumisia ja ei vaivaudu kysymään edes takaisin. Jää niin hölmö olo ja koko "kaverista" menee maku. Se on varmaan noiden törkeästi käyttäytyvien tarkoituskin vaikka asiat voisi hoitaa suoremmin. Joku kohtelee sinua hyvin, niin etkö voisi itsekin kohdella muita hyvin ja kunnioituksella. Ei tarvitse sanoa että olet tyhmä ja tylsä, mutta että ei ole enää yhteistä tms. Jos se on se syy.

Vierailija
85/103 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta taas olisi kurja kuulla kaverin sanovan minulle suoraan: olet muuttunut tylsäksi eikä meillä ole enää mitään yhteistä. En halua tavata sinus enkä olla yhteydessä sinuun.

Vastaisin hänelle varmaan, että haista p-a ja ihmettelisin muille, mitä hänelle on tapahtunut.

Mutta tietenkään en enää ottaisi häneen mitään yhteyttä, joten olisi tehokasta toimintaa.

Ei noin pidäkään sanoa. Vaan idea on että sanoo edes jotain, ettei toisen enää tarvitse arvailla ollaanko me kavereita vai ei, onko toinen suuttunut jostain, tai mikä hiertää. Siis käsitättekö miten vaikeaa on kun joku jota pitää ystävänä aloittaa tuollaisen feidailun ja epämääräisen vihjailun? Ei se todellakaan ole niin yksinkertaista päätellä ettei toista enää kiinnosta. Ystävän käytöstä alkaa helposti selitellä paremmin päin.

Mielestäni se nimenomaan on aika yksinkertaista ja molemmille melko vaivatonta ja harmitonta, lopulta. Ystävien kesken pätee yleensä edes jonkun asteinen vastavuoroisuus (ainakin itselleni se on tärkeää) ja jos yhden kerran kaveri peruu menon koska on kipeä, se on ihan ok tietenkin, mutta jos seuraavakin tapaaminen perutaan kun tuli yllättäen kipeäksi, eikä kaveri enää sen jälkeen oma-aloitteisesti laita viestiä tai soita niin kyllä tuo riittää jo itselleni merkiksi siitä, että ystävä ei halua enää pitää yhteyttä. En ala enää kyselemään perään tai elättelemään toiveita siitä, että oikeasti ystävä perui aidoista syistä kaksi peräkkäistä tapaamista. Jos syyt ovat oikeita, ystävä ehdottaa kyllä pian uutta tapaamidta tai muuten laittaa viestiä.

Vierailija
86/103 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi "Lopettaa"?  Etkö voi vain harventaa yhteydenottoja ja jos et halua tavata niin keski hyviä tekosyitä je kiireitä - nyt ripuli varmaan rotavirus - syksymmällä.. 

Jos olet joskus tullut hänen kanssaan toimeen, ei ole syytä tehdä mitään dramaattista julistusta - annat vain jäähtyä. Joskushan voit kuitenkin tarjota apua tai juustella vähän. Miksi pitäisi katkaista kun voi vain suunnata aikansa enemmän muihin?

Minäkään en ole lopettanut tupakointia, nykyään vaan menee vähemmän kuin yksi rööki vuodessa.

Vierailija
87/103 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä on ollut kavereita joiden kanssa erkaannuttu luonnostaan. Koin että opiskelukaveristani tuli juuri vähän tylsä, hän oli tosi urakeskeinen ja halusi puhua vaan aina työjutuista ja mitä seuraavaksi aion tehdä yms. En aikonut tehdä juuri mitään, olin ihan tyytyväinen omaan alaan ja uraan (tai sen puutteeseen). Sitten kun hän ilmaisi että on kiireitä, sanoin että ei se mitään, toivotin jaksamisia ja annoin olla.

Sitten on tilanteita joissa luulen että olen ystävä jonkun kanssa ja toinen yksipuolisesti alkaakin ajatella minusta jotain ikävää ja feidailee, on tyly yhtäkkiä jne. Se tuntuu pahalta. Että sanoisi edes jotain. Ei tunnu että ystävyyttä olisi koskaan ollutkaan sen toisen puolelta. On jotenkin outo tilanne jos vaan toinen haluaa yhtäkkiä katkaista kaveruuden ja toinen ei. Sellaista tapahtuu ja minkä sille voi, mutta voisi se jättävä osapuoli hylätä ystävyyden edes rehdisti:sanoo ettei halua olla enää kaveria, eikä jätä minua roikkumaan varalle. En ole mikään varaystävä joka jää odottamaan koska taas kelpaan.

Onneksi on myös ihmisiä joiden kanssa voi olla pitkääkin taukoa kiireiden takia mutta ei kukaan feidaa, ei ala inhota, ei pidetä toisiamme tylsänä. Ystävyys ei kaadu vaikka elämäntilanteet on ihan erilaiset.

Olen samaa mieltä että ystävyys ei kaadu, mutta tuosta että on niin kiire, olen eri mieltä. Jos kerkeää  vauvapalstailla, kerkeää laittaa ystävälle myös viestin.

Viestin kerkeääkin laittaa, itse puhuin tapaamisesta. Se voi olla vähän haastavaa järjestää kun on kokopäivätyö ja pieniä lapsia.

Itse ehdottomasti haluan kuulla suoraan. Juuri tuo feidailu ja viesteihin vastaamatta jättämisen jättää oikeastaan tosi närkästyneen olon. Sitä on aluksi silleen että häh, unohtikohan se vaan, mehän ollaan kavereita että tuskin se tahallaan jätti vastaamatta. Ja mehän ollaan kavereita, kyllä uskon kun hän sanoo viime tingassa olevansa kipeä. Kun noita toistuu enemmän alkaa vasta tajuta että hei... mikäs tässä nyt on. Että vähän helpommalla varmaan kaikki pääsisi kun ilmaisee heti suoremmin ettei enää oikein kiinnosta. Liekö sit toi että osa haluaa roikottaa ihmisiä varalla etteivät sano suoraan, kun välithän siinä silti menee vaikkei jäisi pahaa mieltä.

Niinno, mä näen mun parasta ystävääni kerran vuodessa.

Vierailija
88/103 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä eroaa siitä ett äsitä laastaria revitään puolitoista vuotta pois? Lopputuos on sama, mutta tiedät että ystävä halusi mieluummin käyttää sinun aikaasi tapaamisyritysten järjestämiseen, vaikka itsellään oli tarkoitus koko ajan vain feidata.

Molemmissa tapauksisa ystävyys loppuu, mutta suoraan sanomalla päästä sen ystävän piinasta heti eikä vuoden päästä.

Vierailija
89/103 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä eroaa siitä ett äsitä laastaria revitään puolitoista vuotta pois? Lopputuos on sama, mutta tiedät että ystävä halusi mieluummin käyttää sinun aikaasi tapaamisyritysten järjestämiseen, vaikka itsellään oli tarkoitus koko ajan vain feidata.

Molemmissa tapauksisa ystävyys loppuu, mutta suoraan sanomalla päästä sen ystävän piinasta heti eikä vuoden päästä.

Miksi ystävyyden pitäisi loppua? Miksei ystävyys voisi vain siirtyä taka-alalle? Ja ehkä palata sieltä uudelleen joskus? 

Vierailija
90/103 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma ettet lähetä ristiriitaisia viestejä? Mulla on muutama tuttava tehnyt niin ettei heistä kuulu oma-aloitteisesti mitään ja he eivät ole enää vastailleet viesteihin ja vastaantullessa hädin tuskin moikkaavat, mutta joka ikisen somen tarinan silti edelleen katsovat. En tajua mitä he vielä minusta haluavat. Arvostaisi suoraa puhetta. Nyt saa vain arvailla mitä he toivovat.

Vierailija
91/103 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ystävyyden pitäisi loppua? Miksei ystävyys voisi vain siirtyä taka-alalle? Ja ehkä palata sieltä uudelleen joskus? 

Sehän tuossa oli tarkoituksena, lopettaa ystävyys. Luitko edes otsikkoa?

Vierailija
92/103 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma ettet lähetä ristiriitaisia viestejä? Mulla on muutama tuttava tehnyt niin ettei heistä kuulu oma-aloitteisesti mitään ja he eivät ole enää vastailleet viesteihin ja vastaantullessa hädin tuskin moikkaavat, mutta joka ikisen somen tarinan silti edelleen katsovat. En tajua mitä he vielä minusta haluavat. Arvostaisi suoraa puhetta. Nyt saa vain arvailla mitä he toivovat.

Sama juttu itselläni. Pari entistä ystävää jotka ovat aina ensimmäisenä katsomassa tarinani, koskaan eivät kuitenkaan tykkää mistään eivätkä kommentoi. Erikoista. Itse en edes seuraa heitä. 

Vierailija
93/103 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu itselläni. Pari entistä ystävää jotka ovat aina ensimmäisenä katsomassa tarinani, koskaan eivät kuitenkaan tykkää mistään eivätkä kommentoi. Erikoista. Itse en edes seuraa heitä. 

Sama!

Vierailija
94/103 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kieltämättä ihmetyttää minkä takia ihmiset jotka eivät halua olla kavereitani eikä tietää mitä minulle kuuluu, kuitenkin katsovat joka ikisen tarinan instagramissa. Minä en tiedä heidän elämistään enää mitään, en ole tiennyt moneen vuoteen....

Vierailija
95/103 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kieltämättä ihmetyttää minkä takia ihmiset jotka eivät halua olla kavereitani eikä tietää mitä minulle kuuluu, kuitenkin katsovat joka ikisen tarinan instagramissa. Minä en tiedä heidän elämistään enää mitään, en ole tiennyt moneen vuoteen....

Oon ite tullut siihen tulokseen, että ovat pahimman sortin juorukelloja ja katsovat niitä siksi, jotta olisi sitten läheisten kanssa jotain juoruttavaa... Eipä tee pahemmin mieli olla enää heidän kanssaan missään tekemisissä!

Vierailija
96/103 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän tuossa oli tarkoituksena, lopettaa ystävyys. Luitko edes otsikkoa?

Luitko aloittajan muut kommentit?

Vierailija
97/103 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut tilanteessa, jossa pidin toista enemmän ystävänä kuin hän minua. Jotenkin sen aisti, että hän pitää yhteyttä vain tavan vuoksi. Ajauduimme loppujen lopuksi erillemme. Oli jotenkin harmillista tajuta, että hän ei tuntenut samanlaista ystävyyttä. Itseäni olisi kyllä varmaan harmittanut enemmän, jos hän olisi sanonut sen päin naamaa.

Vierailija
98/103 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä AP aikoo tehdä? Edelleen minusta paras idea on näyttää hänelle tämä keskustelu.

Vierailija
99/103 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi ehkä antaa ystävyyden vain hiipua. Silloin saattaa olla mahdollista, että jos elämäntilanteet vielä joskus tulevaisuudessa kohtaavat, sitä yhteistä taas löytyy.

Tai kerro, että nykyinen elämäntilanteesi on sellainen, että yhteydenpito tuo liikaa haasteita.

Toisaalta, se ystävyys ei ehkä koskaan palaa yhtä tiiviiksi kuin se on tähän asti ollut. Mutta ei keski-ikäisten ystävyydet yleensä muutenkaan ole yhtä tiiviitä kuin nuoruudessa, vaikka mitään katkosta ei olisi ollutkaan.

Vierailija
100/103 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme